De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Rally
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 12-10-2003, 22:40
Klein Venijn's Avatar
Klein Venijn Klein Venijn is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2002
Posts: 10
starttechniek Hanssen (rallycross)

Wie de laatste aflevering van turbo.tv gezien heeft, weet mischien waarover ik het heb. De Citroën van Hanssen hield er nogal een rare startprocedure op na
Het begon met een gigantische rookpluim uit de uitlaat, waardoor de overige deelnemers letterlijk in een gigantisch rookgordijn verdwenen, vervolgens knallen en steekvlammen uit de uitlaatpijp.
Eens het licht op groen, ging de xsara er als een raket van door.


Wie weet hier meer van, want zo spectaculair heb ik zelden iemand weten vertrekken.
Reply With Quote
  #2  
Old 13-10-2003, 16:49
Werner333's Avatar
Werner333 Werner333 is offline
Captain Paddock
 
Join Date: May 2001
Location: St. Kat. Waver
Posts: 5,490
Even gemoved naar rally. Staat hier beter.
__________________

WWW.WERNER333.COM
Reply With Quote
  #3  
Old 13-10-2003, 19:49
Don Kamiel Don Kamiel is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jun 2003
Posts: 425
Een soort anti spin gok ik.
Misschien wordt de ontsteking onderbroken bij doorspinnende wielen ?? Met die vlammen (ik heb het nie gezien)
Reply With Quote
  #4  
Old 13-10-2003, 19:51
Pascal Pascal is offline
A4993
 
Join Date: May 2001
Location: Belgium, Diest
Posts: 2,462
Ik heb het wel gezien. Ik dacht zeker dat de start zou worden uitgesteld of dat hij zijn motor zou opblazen. Niets van dat alles : de start vond gewoon plaats en hij scheen geen last te hebben van een happerende motor of zoiets....

C U
Reply With Quote
  #5  
Old 16-10-2003, 20:17
Don Kamiel Don Kamiel is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jun 2003
Posts: 425
Ik heb een voorbeeld van zo ne launch control gevonden. -> http://www.ish2.pwp.blueyonder.co.uk...ch_control.wmv
Reply With Quote
  #6  
Old 23-10-2003, 16:17
Rasse's Avatar
Rasse Rasse is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2003
Location: Ten Oosten van Antwerpen
Posts: 256
De launch control grijpt in op de ontsteking, net zoals een toeren begrenzer dat doet, maar dan op een lager toerental. Dit is het toerental waar het maximum koppel ligt. De injectie blijt echter wel iets langer werken waardoor de motor lucht en brandstof blijft krijgen. Het mengsel wordt echter niet verbrand, en daardoor krijgt ge dus die schoon rookwolk. Van het moment dat de koppeling wordt losgelaten werkt de onsteking terug en de auto schiet weg met de maximale acceleratie die mogelijk is.
Het is dus de computer die bepaald wat de ideale kracht is die de motor tijdens de start moet leveren. Het enige dat de piloot doet is volle gaaas geven en de koppling laten opkomen. Hij moet zich zo niets aantrekken van het gevaar dat de wielen, overmatig, gaan spinnen.
Nu vermoed ik dat er met de launch control van Hanssen toch iets mis was. Bij normale werking krijg je een beetje rookontwikkeling, maar zeker niet zo extreem als wat we zagen.
Dit hoeft echter geen invloed te hebben op de verdere prestaties van de motor.
Reply With Quote
  #7  
Old 23-10-2003, 16:44
Rallyloverke's Avatar
Rallyloverke Rallyloverke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: Antwerpen
Posts: 1,430
Weeral bijgeleerd als Rallycross-fan
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 17:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.