PDA

View Full Version : Dodelijke crash Tony Renna tijdens IRL training op Indy


Stranger
22-10-2003, 20:39
Kort na de zware crash van Kenny Brack in Fort Worth is op het circuit van Indianapolis Tony Renna tijdens zijn eerste test voor het team van Chip Ganassi verongelukt.

Renna's wagen vloog in Turn 3 de lucht in en kwam via de betonnen muur in de vanghekken terecht, hierbij werd de cockpitsectie van de wagen in stukken gebroken. De geruchten gaan dat hij een onderdeel van een andere wagen heeft geraakt waardoor de wagen loskwam van de grond.

Het medische team van de IRL was direct ter plaatse maar pogingen op Renna te reanimeren mochten niet baten, Renna werd bij aankomst in het ziekenhuis dood verklaard.

Renna, 26, zou volgende maand 27 worden en ook stond zijn huwelijk voor November op de planning.

Renna is na Greg Moore in 1999 de eerste coureur die in de Indy Cars/CART overlijd.

(Edit: stukje over 1e dode in IRL verwijderd)

Mark
22-10-2003, 20:46
Originally posted by Stranger

Renna is na Greg Moore in 1999 de eerste coureur die in de Indy Cars/CART overlijd en de eerste ooit in de IRL.

Niet helemaal correct, Scott Brayton tijdens de trainingen voor de Indy 500 in 1996.

De IRL begint een triest verhaal te worden.

A.J.
28-10-2003, 11:59
In Amerika is het motto : "if it can't kill you, it's not a sport".
Racen op een ovaal houdt risico's in en naar mijn bescheiden mening weet elke piloot die in een wagen stapt welk risico hij loopt. Ik vind dat als je het ongeval van Kenny Brack, De Ferran begin dit jaar, Thomas Scheckter reeds meerdere keren en zelfs good old Mario Andretti begin dit jaar dat deze wagens sterk en goed zijn. Daarom IRL een triest verhaal noemen vind ik overdreven.

Mark
28-10-2003, 20:10
Op ovals geldt er nog een gezegde: There are two kinds of drivers, those who hit the wall and those who are going to hit the wall ;)

Waarom gebruik ik het woord triest? Niet alleen vanwege dit dodelijke ongeval.

Maar eerst over het gevaar van oval racen met open-wheel wagens. Dat op ovals een verhoogd risico is t.o.v. een street- of roadcourse moge duidelijk zijn. Echter het aantal gewonden per gereden IRL oval kilometer ligt hoger dan het aantal gewonden per gereden CART oval kilometer. Let wel, het gaat hier om verhoudings getallen, realtief gezien dus. IRL rijdt alleen maar ovals, terwijl het aantal ovals bij CART aan de dalende kant is.

Ik kan me niet herinneren dat in vroeger dagen, toen CART op veel meer ovals reed, er zoveel gewonden vielen. Waarom is IRL dan zoveel gevaarlijker op ovals als CART op ovals? Ligt het aan het ontwerp van de wagen? Ligt het aan bedenkelijke rijderskwaliteiten en rijders acties? Ligt het aan iets anders? Echt een antwoord geven kan ik niet. In de jaren '96 / '97 heb ik Arie Luyendijk Sr. weleens horen klagen over het ontwerp van de wagen. Het gewicht van de versnellingsbak was te hoog en was te ver naar achteren geplaats waardoor de wagen van "nature" om zijn as wilde draaien. De wagens was qua gewicht uit zijn balans om het zo maar te zeggen. Hoe die stituatie nu is? Dat zal allicht beter zijn, trouwens dat die IRL chassis vrij stevig zijn blijkt wel uit de lijst klappers van de afgelopen jaren waarbij het letsel relatief mee viel.

Tijden veranderen, de normen en waarden ook. 30, 40 jaar terug waren een paar doden per F1-seizoen geen probleem, als nu iemand zijn kleine teennagel verstuikt spreekt de schandaalpers al van gevaarlijke toestanden ;) :D Waar wil ik naar toe, hoe lang kun je nog het aantal gewonden verantwoorden t.o.v. de maatschappij? Kijk de volgende quote is nou niet bepaald simpel te verdedigen tegenover iemand die niet-autosport minded is.
In 87 IRL races during the past eight years, an astounding 76 drivers have suffered concussions or fractures of the skull, neck, back, pelvis, legs, arms, wrists, ankles, feet, hip and shoulder. And that's not counting the four seriously injured drivers in the IRL Infiniti Pro series in 2002 and 2003.

De expansiedrift van Tony G. heeft de open wheel racerij in de VS geen goed gedaan, ongevallen als Brack en Renna werken nou niet bepaald mee. De vooruitzichten van IRL 2004 en verder zijn niet rooskleurig, die van CART...........daar ben ik nog niet uit. Door al dat aandelen geritsel zie ik de street- en roadcourse niet meer. ;) :D

Volgende artikel op espn.com is wel leuk om te lezen. (http://espn.go.com/rpm/irl/2003/1013/1637489.html)

Maar de oerregel blijft overeind, iedereen die een snelheids-sport beoefend moet weten dat het af en toe pijn kan doen. Heel soms doet het geen pijn meer...........

Is dat het je niet waard, dan moet je niet rijden.......maar lekker op de bank blijven zitten bij je schoonmoeder.

Raceboy
03-11-2003, 17:55
Originally posted by Marshal
Niet helemaal correct, Scott Brayton tijdens de trainingen voor de Indy 500 in 1996.

De IRL begint een triest verhaal te worden.

Scott Brayton is omgekomen in een CART chassis. Renna is de eerste dode in een IRL chassis.

Raceboy
20-12-2003, 15:20
Despite a comprehensive review of Tony Renna's fatal accident at Indianapolis Motor Speedway two months ago, Indy Racing League officials have admitted that the reasons for the crash remain uncertain.

Renna suffered fatal injuries in a turn three accident during tyre testing on 22 October. He was turning his first laps for Target Chip Ganassi Racing, having signed to partner former Indy Lights team-mate - and new IRL champion - Scott Dixon in 2004.

The combined data from various technical resources provided IRL officials with some insight into what happened during the crash, but could not produce a 100 per cent conclusion as to why it occurred. According to officials, there are many unknown possibilities that could have contributed to the cause of the accident.

The review focused on why the car became airborne, and what happened to the car during the accident, and, while the cause of the accident is unknown, the investigators were still able to gather valuable information.

"The goal of an Indy Racing League accident review is to learn as much as we can about what happens during a crash - not necessarily why a crash happened," said VP of racing operations Brian Barnhart, "The League focuses on what happens during the crash, because that is where we learn more about chassis integrity and other safety initiatives.

"The review of this accident was more difficult and prolonged because it was a private test. Although we are confident that we've pieced together what happened during the accident, it appears that we will not know why the crash started. That is the frustrating part of this effort."

The accident review revealed that Renna's car entered turn three at 227mph and, at a point just past the apex, went into a 90-degree spin to the left, running onto the infield grass. The car then began to skip through the grass as it travelled sideways, allowing air to get underneath the car and lift it clear of the surface.

While airborne, the car spun approximately another 30 degrees to the left, travelling back across the track and making contact with the debris fence on the outside retaining wall. League officials said that it appeared that the most significant damage - and resulting fatal injuries - were caused when the bottom of the car made direct contact with one of the debris fence support posts, which form an integral part of the Speedway's fence system.

According to the report, the spectator debris fences worked as designed but, because Renna's car struck the fence and not the wall, it did not impact the Speedway's SAFER Barrier. Officials said the car's speed was in the normal range of other accidents at the Indianapolis Motor Speedway in the last few years.

"The IRL continues to review all race incidents during the year to evaluate safety, but each individual accident usually has a unique set of variables," Barnhart said.

League officials were able to download all the data from the ADR2 accident data recorder, which is fitted to every IRL car. The ADR2 can record vehicle parameters at 1000 samples per second just prior to, during and after an accident-triggering event. The system records data from both of the vehicle's internal sensors, as well as information from the car's on-board data acquisition system.

The Ganassi team's research data device, which was damaged in the incident, had to be sent to the manufacturer for data retrieval, and that information was returned to the IRL to be analysed. The device contains all suspension-related information.

As the car entered turn three, all the data indicated that there had been no mechanical failure on any of the car monitored by sensors. However, while the data acquisition systems are comprehensive, there are other elements of the car unable to be tracked by the systems. Because of this, it is impossible to completely rule out mechanical failure as a cause of the accident.

"The list of items on a car that can fail, and that aren't monitored by sensors, is significant," Barnhart explained, "Several of those failures could cause a crash. In addition, unforeseen factors can also come into play and contribute to the cause of the accident."

The ADR2 system also allows officials to retrieve data from an earpiece sensor system that measures dynamic forces to a driver's head during an accident, using small sensors integrated into the left and right radio earpieces worn by IRL drivers.

"Tony Renna was an experienced and talented race driver, doing his job and trying to achieve maximum speed from his car," Barnhart said, "He was highly respected by his peers and was a young, rising star in the Indy Racing League. He will be missed."

The Renna family has been informed of the investigation's findings.

"We appreciate the due diligence of the League and their investigation," the family said in a statement.

bron: crash.net