![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Dodelijke crash Tony Renna tijdens IRL training op Indy
Kort na de zware crash van Kenny Brack in Fort Worth is op het circuit van Indianapolis Tony Renna tijdens zijn eerste test voor het team van Chip Ganassi verongelukt.
Renna's wagen vloog in Turn 3 de lucht in en kwam via de betonnen muur in de vanghekken terecht, hierbij werd de cockpitsectie van de wagen in stukken gebroken. De geruchten gaan dat hij een onderdeel van een andere wagen heeft geraakt waardoor de wagen loskwam van de grond. Het medische team van de IRL was direct ter plaatse maar pogingen op Renna te reanimeren mochten niet baten, Renna werd bij aankomst in het ziekenhuis dood verklaard. Renna, 26, zou volgende maand 27 worden en ook stond zijn huwelijk voor November op de planning. Renna is na Greg Moore in 1999 de eerste coureur die in de Indy Cars/CART overlijd. (Edit: stukje over 1e dode in IRL verwijderd) Last edited by Stranger; 22-10-2003 at 20:51. |
#2
|
||||
|
||||
Re: Dodelijke crash Tony Renna tijdens IRL training op Indy
Quote:
De IRL begint een triest verhaal te worden.
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited. |
#3
|
||||
|
||||
In Amerika is het motto : "if it can't kill you, it's not a sport".
Racen op een ovaal houdt risico's in en naar mijn bescheiden mening weet elke piloot die in een wagen stapt welk risico hij loopt. Ik vind dat als je het ongeval van Kenny Brack, De Ferran begin dit jaar, Thomas Scheckter reeds meerdere keren en zelfs good old Mario Andretti begin dit jaar dat deze wagens sterk en goed zijn. Daarom IRL een triest verhaal noemen vind ik overdreven.
__________________
http://www.skylimitevents.com |
#4
|
||||
|
||||
Op ovals geldt er nog een gezegde: There are two kinds of drivers, those who hit the wall and those who are going to hit the wall
![]() Waarom gebruik ik het woord triest? Niet alleen vanwege dit dodelijke ongeval. Maar eerst over het gevaar van oval racen met open-wheel wagens. Dat op ovals een verhoogd risico is t.o.v. een street- of roadcourse moge duidelijk zijn. Echter het aantal gewonden per gereden IRL oval kilometer ligt hoger dan het aantal gewonden per gereden CART oval kilometer. Let wel, het gaat hier om verhoudings getallen, realtief gezien dus. IRL rijdt alleen maar ovals, terwijl het aantal ovals bij CART aan de dalende kant is. Ik kan me niet herinneren dat in vroeger dagen, toen CART op veel meer ovals reed, er zoveel gewonden vielen. Waarom is IRL dan zoveel gevaarlijker op ovals als CART op ovals? Ligt het aan het ontwerp van de wagen? Ligt het aan bedenkelijke rijderskwaliteiten en rijders acties? Ligt het aan iets anders? Echt een antwoord geven kan ik niet. In de jaren '96 / '97 heb ik Arie Luyendijk Sr. weleens horen klagen over het ontwerp van de wagen. Het gewicht van de versnellingsbak was te hoog en was te ver naar achteren geplaats waardoor de wagen van "nature" om zijn as wilde draaien. De wagens was qua gewicht uit zijn balans om het zo maar te zeggen. Hoe die stituatie nu is? Dat zal allicht beter zijn, trouwens dat die IRL chassis vrij stevig zijn blijkt wel uit de lijst klappers van de afgelopen jaren waarbij het letsel relatief mee viel. Tijden veranderen, de normen en waarden ook. 30, 40 jaar terug waren een paar doden per F1-seizoen geen probleem, als nu iemand zijn kleine teennagel verstuikt spreekt de schandaalpers al van gevaarlijke toestanden ![]() ![]() Quote:
![]() ![]() Volgende artikel op espn.com is wel leuk om te lezen. Maar de oerregel blijft overeind, iedereen die een snelheids-sport beoefend moet weten dat het af en toe pijn kan doen. Heel soms doet het geen pijn meer........... Is dat het je niet waard, dan moet je niet rijden.......maar lekker op de bank blijven zitten bij je schoonmoeder.
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited. Last edited by Mark; 28-10-2003 at 20:16. |
#5
|
||||
|
||||
Re: Re: Dodelijke crash Tony Renna tijdens IRL training op Indy
Quote:
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels, So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium*** ![]() |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels, So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium*** ![]() |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|