View Full Version : Een idee : TC bi-place
Omdat het momenteel nogal slecht gaat in de economie en dit zijn weerslag heeft in alle sporten en in het bijzonder in de autosport (in andere threads hebben we het hierover reeds uitgebreid gehad) zijn we gisteren tijdens de TC op een lumineus idee gekomen. Eerlijkheidshalve hebben we het niet echt uigevonden. Het bestaat namelijk reeds in de Funcup.
Wat denken jullie van een tweede zitje in een racewagen voor de TC. Het zou een geste kunnen zijn naar sponsors maar belangrijker : de plaatsen kunnen verkocht worden om zo de budgetten wat te verlichten.
Wat denken jullie ervan.
C U
Rrubinio
10-11-2003, 09:04
Originally posted by Pascal
Omdat het momenteel nogal slecht gaat in de economie en dit zijn weerslag heeft in alle sporten en in het bijzonder in de autosport (in andere threads hebben we het hierover reeds uitgebreid gehad) zijn we gisteren tijdens de TC op een lumineus idee gekomen. Eerlijkheidshalve hebben we het niet echt uigevonden. Het bestaat namelijk reeds in de Funcup.
Wat denken jullie van een tweede zitje in een racewagen voor de TC. Het zou een geste kunnen zijn naar sponsors maar belangrijker : de plaatsen kunnen verkocht worden om zo de budgetten wat te verlichten.
Wat denken jullie ervan.
C U
Het idee is inderdaad niet nieuw (Fun Cup) maar om het ook in de Touring Cup of zelfs in de Belcar toe te passen werd reeds enkele weken geleden als grapje gelanceerd door Jo Jamers en André Vanhoof.
Wat ons betreft graag, kan de aantrekkingskracht van de autosport enkel maar ten goede komen.
SpèédfreaK
10-11-2003, 12:24
ik vind het wel een leuk voorstel. Stel me alleen de vraag of dat nog geen problemen heeft gegegeven in de Fun Cup.
Je vertrekt toch voor min 1u20min (als je met 3 rijdt bv) en ik heb toch al een aantal keren meegemaakt dat een "passagier" onwel wordt na een paar rondjes. 't zou wel spijtig zijn om een extra pitstop te moeten maken omdat de passagier zijn eten niet binnen kan houden :D :D
Het initiatief zal in ieder geval wel autosport liefhebbers aantrekken.
Kelly Jamers
10-11-2003, 12:26
Ik vind het een super idee
Speesman
10-11-2003, 13:22
Ik vind het ook een goed idee!!!
Wat betreft die passagier die onwel wordt, dat is het risico dat je neemt door een passagier mee te nemen.
RX-7 freakske
10-11-2003, 14:20
Zou me wel leuk lijken. (heb nog nooit bij met een piloot op zodler gezeten, circuit zolder wel te verstaan hé).
Ik ben ook voorstander van dit idee. Voor de zieke passagiers bestaan er open helmen en kotszakskes. Voor de piloot een setje Nosecaps om de zure geuren te elimineren ;-)
In ieder geval komt dit de autosport en met name de TC ten goede.
om een vb te geven: mijn vader heeft met de biplace een zieke passagier gehad, heeft twee keer op één tour moeten overgeven, maar het terug ingeslikt :D, dan is hij maar binnengereden, passagier eruit gesleurd en terug weg
om maar te zeggen dat dat dus kan gebeuren, bij ons is er een speciaal reglement voor de biplace, die moeten om het half uur binnen komen
weet niet of dat haalbaar is in de TC, aangezien je daar niet met een cup te maken hebt
Je geeft de bijrijder een integraal helm en doet het vizier goed dicht, er kan dan niet veel gebeuren. :D :D :D
Ik zie niet iemand voor 2h50min met mij meerijden denk ik. :cool:
Originally posted by Megane
Je geeft de bijrijder een integraal helm en doet het vizier goed dicht, er kan dan niet veel gebeuren. :D :D :D
Ik zie niet iemand voor 2h50min met mij meerijden denk ik. :cool:
Ja jij stopt na een half uur toch al aan de Villeneuve. Als jij een mecanieker meeneemt dan moet jezelf niet uitstappen :D
Wel sympathiek om voor onze neus te stoppen voor ruim 10 paddockers, maar ne goeie dag kon er niet vanaf :D
Originally posted by A.J.
Ja jij stopt na een half uur toch al aan de Villeneuve. Als jij een mecanieker meeneemt dan moet jezelf niet uitstappen :D
Wel sympathiek om voor onze neus te stoppen voor ruim 10 paddockers, maar ne goeie dag kon er niet vanaf :D
Hey mannen sorry hé, ik was geconcentreerd met mijn sport bezig hé. :confused: :frusty:
Maar na 9h30 waren we toch mooi 8 ste algemeen en na problemen met de altenator nog 14 algemeen geworden en 2de in de klasse. anders was het 1ste geweest. Niet slecht voor een jaar geleden te zijn. :D :D :D
GM RACING
12-11-2003, 14:46
Wij lassen gewoon een sponsordag in ons programma waarin de sponsors en vrienden op een donderdagnamiddag kunnen meerijden, succes verzekert en minder risico's, ik mag er niet van dromen om met een passagier op m'n dak te gaan (niet dat dit ons gewoonte is,hé...)
Ook extra gewicht, het zal je maar gebeuren dat je een passagier van pakweg 100 kg in je kooi krijgt!
Alhoewel een mooi "moksken" aan boord toch voor enige mooie onvergetelijke momenten zou kunnen zorgen!
Ofwel... enkel de klasse 1 uitrusten met passagiers dan hebben de lichtere klassen meer kansen :D
Dus....niet zo'n goed idee denk ik persoonlijk.
Fun Cup met alle respect voor deze discipline ( heb het zelf 4 jaar gedaan...) heeft het met succes toegepast in een apart kampioenschapke voor bi-places, maar de geloofwaardigheid van een race gaat toch wel verloren...
doei
Luc
GM RACING
Zo lang als alles goed gaat, geen probleem. Echter wat zijn de reacties als het misgaat? Daar wil ik eigenlijk niet eens over nadenken, de maatschappelijke discussie die dan losbarst.
Bij de funcup is het nog nooit misgegaan, maar o wee als het wel een keertje gebeurd.
Die taxi-ritten op donderdagmiddag zijn daar echter perfect voor, geen wedstrijdspanning of competitie element.
In de begindagen van de autosport, pre WW II, was dit heel gewoon. Twee man in circuit-race wagen..........maar dat was wel een monteur en niet Truus de Sponsormiep met haar bontjas :D
Originally posted by Marshal
In de begindagen van de autosport, pre WW II, was dit heel gewoon. Twee man in circuit-race wagen..........maar dat was wel een monteur en niet Truus de Sponsormiep met haar bontjas :D
Ind e allereerste Indy 500 reed er is iemand alleen. Die kerel was nog bijna uitgelsoten omdat de andere vonden dat alleen rijden een groot risico was.
GM RACING
13-11-2003, 16:46
Hello,
Ik heb gelezen dat je eens graag aan boord zou zitten van een racertje, misschien kan ik je (gratis) een pleziertje doen.
Een van de volgende donderdagen ga ik een sponsordag houden en wordt er een 2 de zitje in de wagen geplaatst....als je zin hebt kan je mee.
Wel effe uw naam en telefoonnr. laten weten want we gaan de weerberichten een beetje in de gaten houden en ons slechts enkele dagen op voorhand beslissen voor het doorgaan van dit extraatje.
mail naar luc@garden-machinery.com
Doei
Luc
GM RACING - TC wagen 68 :)
Zo lang als alles goed gaat, geen probleem. Echter wat zijn de reacties als het misgaat? Daar wil ik eigenlijk niet eens over nadenken, de maatschappelijke discussie die dan losbarst.
Bij de funcup is het nog nooit misgegaan, maar o wee als het wel een keertje gebeurd.
ik weet nu niet heel zeker of er al iets is misgegaan met de biplaces bij onsk, ik bedoel dan gewonden, maar het kan altijd gebeuren. Bij ons ga je nog niet zo rap, alhoewel wij in Francorchamps ook de 200 aantitsen, maar stel je eens voor dat je in een porsche tegen de muur knalt... dan heb je natuurlijk een probleem! Ik weet nu niet of de Fun Cup een veiligere racewagen is dan een andere, ik denk eerder van niet, zeker de biplacen niet want daar zit de passagier toch wel redelijk dicht tegen de deur vind ik .. maar soit, om tot mijn punt te komen : werkt het systeem met de passagier wel als je het in een race integreert met allemaal verschillende auto's? Bij ons is het een cup en zijn de snelheidsverschillen tussen de verschillende wagens niet zo groot (als we de uniroyal wagens even buiten beschouwing laten :D), evt moet men denken om zo een koers als extra in te bouwen, waarin de mogelijk heid bestaat om te racen met een passagier, maar dan ook alleen met een passagier hé, niet zonder ! Ik vind dit precies nogal een moeilijke kwestie ...
TH Racing
14-11-2003, 00:01
als we de uniroyal wagens even buiten beschouwing laten :D
Hela, ik was met de Uniroyal wagen "slechts" 4 seconden trager dan The Rain Tyre Ladies ;)
allee, er zijn nog uitzonderingen .. :D
maar gij waart dan ook de snelste van uw team hé, sterke tijd trouwens voor eerste koers
zo'n passagier kan dan wel je frisse cola vasthouden he, en een handdoek om je zweet te deppen ;)
De dag dat er een ongeval gebeurt, kan de TC zijn boeken sluiten. Ik kan met zekerheid zeggen dat het biplace gebeuren in de Fun-Cup de RACB niet echt genegen is. Het is inderdaad zo dat in geval van een zwaar incident de pers hier weer een duit in het zakje zal doen en autosport de voorpagina's van de kranten haalt en zelfs de hoofdpunten van het TV-nieuws... Hierop zitten de inrichtende machten zeker niet te wachten.
Deze negatieve publiciteit schrikt de sponsors bovendien waarschijnlijk meer af dan de mogelijkheid om eens mee te rijdne op een circuit.
Autosport is en blijft een risicosport waar je de gevaren niet willen nillens moet verhogen. Steek het hele idee dus maar gewoon in de lade met opschrift 'te vergeten'...
Joost
Originally posted by joost
De dag dat er een ongeval gebeurt, kan de TC zijn boeken sluiten. Ik kan met zekerheid zeggen dat het biplace gebeuren in de Fun-Cup de RACB niet echt genegen is. Het is inderdaad zo dat in geval van een zwaar incident de pers hier weer een duit in het zakje zal doen en autosport de voorpagina's van de kranten haalt en zelfs de hoofdpunten van het TV-nieuws... Hierop zitten de inrichtende machten zeker niet te wachten.
Deze negatieve publiciteit schrikt de sponsors bovendien waarschijnlijk meer af dan de mogelijkheid om eens mee te rijdne op een circuit.
Autosport is en blijft een risicosport waar je de gevaren niet willen nillens moet verhogen. Steek het hele idee dus maar gewoon in de lade met opschrift 'te vergeten'...
Joost
De mensen die als passagier erin kruipen weten toch goed waar ze aan beginnen. De pers, tja, wat moet ge daarover zijn.
Een luchtdoop, gaan karten, enz... er bestaat altijd nog zoiets als een afstand van verhaal. Promotioneel zou het een uitstekende zaak zijn, als we dan nog 2 verplichte stops zouden moeten doen dan is het compleet in orde.
3 piloten op elke wagen en 3 passagiers die je kan doen betalen.
Iedereen die instapt weet toch welke gevaren er verbonden zijn aan de autosport. Beste Joost, zeg mij eens waarom de TC zijn boeken zou moeten sluiten, geef me eens de datum dat er in de TC de laatste keer een gewonden gevallen is, en dat de TV aanwezig was.
GM RACING
14-11-2003, 11:40
Hello,
Geloof me zolang er geen ongevallen zijn is alles ok., ik zweer je in geval van ongeval met passagier en deze heeft blijvende letsels (al was het maar een litteken....) ga je betalen, via advocaten enz... dit zijn lepe gasten weet je en ze zullen wel iets vinden dat niet klopt in je "afstand van verhaal"!
DUS WEG DIE ROMMEL, WE ZIJN GEEN KERMISATTRACTIE !
Doei
Luc
GM RACING :)
Ps: Op sponsordagen rij ik gewoon 5 à 6 sec. trager dan het wedstrijdritme om toch maar niks tegen te komen met een passagier aan boord...
Ik heb tijdens de 25 u Funcup de hele tijd met passagiers rondgereden. Dit was heel plezant en leverde geen enkel probleem op. Dus het zou in mijn ogen ook wel kunnen voor TC en zelfs Belcar. Ik weet zeker dat ik dan een budget bijeen krijg voor de 24 uren. Wat de verzekeringen betreft weet ik niet in hoeverre dit mogelijk is maar om te zeggen dat het dan een kermisattractie wordt lijkt mij ver gezocht. In de Rally wordt het toch ook aanvaard dat een co-piloot met veel geld en weinig of geen ervaring naast een piloot gezet wordt met als enige bedoeling om het budget rond te krijgen, zie bv Patrick Snijers en daar is iedereen mee akkoord! Ik zie geen verschil tussen deze twee dingen?
GM RACING
15-11-2003, 12:37
Hello AJ,
Voor zover ik weet waren er (vroeger) in de Fun cup aparte briefing voor de bi-places dat ze zich niet mochten mengen in de race van de single seaters en dat ze zelfs voorrang moesten geven (hetgeen niet altijd opgevolgd werd)
...misschien is dit ondertussen veranderd, want dit was 5 jaar terug.
Misschien ben ik iets "wijzer" geworden door m'n meer gevorderde leeftijd en heb reeds in m'n leven enkele "deksels" op m'n neus gehad o.a een destijdse beste vriend welke me als passagier op mijn moto en betrokken bij een ongeval mij voor de rechtbank sleurde...... wegens een gebroken vinger..... niks te maken met deze thread ?? héél veel denk ik.
Ik blijf herhalen dat je bij een serieus(!) ongeval zult betalen voor je passagier.
Je bent misschien beter af met een "souper" te organiseren met tombola waarbij je ritjes laat winnen op een veilige donderdagnamiddag om je budget aan te dikken. (je kan tot 3000 Euro en meer oprapen.....)
Nogmaals, we hebben allemaal een aparte mening...is de mijne de juiste ??
In elk geval: de dag dat het verplicht is om passagiers mee te nemen is het voor mij "de helm aan de haak" of deelnemen aan een ander kampioenschap, al was het in Frankrijk.
Doei - Luc :) :) :)
hoe veel mensen dromen er niet van om eens mee te rijden in een race auto in een race?
het concept slaagt aan ... en in deze economische crisis telt dat toch wel mee ...
GM RACING
15-11-2003, 16:20
Hello Maarten,
dit is wel een feit.... vandaar de mogelijke (Taxi) ritten op donderdag en voor de meesten is dit al een kick.( ik zie zelfs héél zelden de speciaal voor deze gelegenheden Zolder Ford Mondeo uitrukken met (betalende) gasten....)
Het aspect financiele hulp van betalende passagiers?, neem nu dat je 75 euro vraagt per passagier = 3000 bf. ten eerste is dit reeds duur voor bepaalde mensen en je kan 3 passagiers per race meenemen = 9000 bf x 6 races = 54000 bf.
Indien die 54000 bf je echt kan helpen financieel zijn we slecht bezig in de autosport welke uiteraard duur is.
Ik blijf bij de souper met tombola welke indien men populair is in z'n streek meer kan opbrengen, en nog plezanter ook.....
Nogmaals, dit is een gezonde discussie waar ik m'n willetje geenszinds wil opdringen aan jullie.
Doei :)
Luc
TH Racing
15-11-2003, 17:34
Originally posted by Maarten
allee, er zijn nog uitzonderingen .. :D
maar gij waart dan ook de snelste van uw team hé, sterke tijd trouwens voor eerste koers
Ah, zo hoor ik het graag :D
Ik ben trouwens opzoek naar sponsers om volgend seizoen Fun Cup te rijden....
Sorry voor deze off-topic meededeling :)
NGT Racing
15-11-2003, 21:33
Originally posted by GM RACING
Hello Maarten,
dit is wel een feit.... vandaar de mogelijke (Taxi) ritten op donderdag en voor de meesten is dit al een kick.( ik zie zelfs héél zelden de speciaal voor deze gelegenheden Zolder Ford Mondeo uitrukken met (betalende) gasten....)
Het aspect financiele hulp van betalende passagiers?, neem nu dat je 75 euro vraagt per passagier = 3000 bf. ten eerste is dit reeds duur voor bepaalde mensen en je kan 3 passagiers per race meenemen = 9000 bf x 6 races = 54000 bf.
Indien die 54000 bf je echt kan helpen financieel zijn we slecht bezig in de autosport welke uiteraard duur is.
Ik blijf bij de souper met tombola welke indien men populair is in z'n streek meer kan opbrengen, en nog plezanter ook.....
Nogmaals, dit is een gezonde discussie waar ik m'n willetje geenszinds wil opdringen aan jullie.
Luc
Ik had wel een ander getal in gedachte om mee te rijden,
dit stemt eerder overeen met een uurtje karten
GM RACING
16-11-2003, 14:53
Hello,
Ik heb eens voor de proef een héél ver familielid van mij welke het zijn hartewens was om aan boord van een racewagen enkele toertjes Zolder te doen gecontacteerd, ik vroeg toen een bijdrage voor benzine en bandenslijtage van 2000 bf en hij ging meer dan 6 toertjes kunnen beleven.......NOOIT MEER VAN GEHOORD OF GEZIEN!
Ok 3000 bf.= prijs voor een uurtje karten maar dan ben je zelf aan 't karten voor dat geld terwijl nu de passagier passief mee aan boord is.
Probeer het ....je zult zien dat het minder gemakkelijk is dan je denkt.
Mijn commercieel "koppeken" staat ook niet stil om aan de nodige racefondsen te geraken, ik verkoop zelfs T shirten via. het web waarbij ik juist gepast 100 bf per "t shirt" over heb....... 2 verkocht en de rest moeten "g r a t i s" weggeven, idem met teampetjes.....
:p :)
Doei
Luc
2 verkocht en de rest moeten "g r a t i s" weggeven, idem met teampetjes.....
Nondeju, had ik nu nog maar even gewacht.........had ik hem GRATIS kunnen afhalen :D :D :D
Hello Maarten,
Luc
sorry Luc (denk ik) maar de prijzen liggen wel iets hoger
ik denk maar aan een team dat ik ken, die hebben voor de 25u al hun uren verkocht voor 250 euro per uur, en dan nog betalende piloten voor die race, ik denk dat je wel begrijpt dat je dit systeem dan leefbaar is, verkoop desnoods zitjes per half uur, tijdens de andere koersen en maak daarvoor een reglement voor biplace en kassa kassa hé
wij soigneren onze sponsors ermee, en zo stel je hen dan weer tevreden voor volgend jaar ... het is dus wel iet of wat winstgevend als je de juiste mensen vindt.
GM RACING
18-11-2003, 14:11
Nondeju, had ik nu nog maar even gewacht.........had ik hem GRATIS kunnen afhalen :D :D :D
Gratis, ja maar aan sponsors,hé.... :)
Doei
Luc
GM RACING
18-11-2003, 14:24
Hi Maarten,
Dit is inderdaad een smak geld! en voor die som van 250 Euro per uur ben ik ook te koop al moet ik 5" trager rijden voor de veiligheid en overal de "deur" openlaten om toch maar geen aanrijdingen te hebben....dus ja, maar dan ben ik dus ook niet meer echt bezig met racen.
Dus als je het kunt voor dit geld in de Funcup zou ik ook zeggen....doen!
Doei
Luc :)
pas op zoveel trager rijden de biplaces niet zenne
jf hemroulle rijdt daar in zolder 2 01 mee! en de deur openhouden moet je ook niet zenne, tenzij je dat wilt natuurlijk ...
MAAR WAAR ZIJN WE DAN MEE BEZIG :D :D hehe graptje hé :D
GM RACING
18-11-2003, 17:23
Beste Maarten,
Ooit reed ik met een bi-place op de VW days en ik had de indruk dat de motor krachtiger was want zelfs met passagier kon ik m'n mannetje staan tegenover de single-seaters. (....was ook deze van Hemroulle destijds welke ik voor de fun (en sponsors) afhuurde bij Frans Dubois)
:)
Luc
Ik sluit mij voorzichtig aan bij de pro`s . Het is inderdaad zoals A.J. aanhaalt, het is in de rally verboden om alleen te rijden en ik denk dat rally toch wel meer gevaar opleverd dan circuitrijden.
Ik zeg voorzichtig ja omdat ik moeilijk een wedstrijd nog au serieu kan nemen als al het mooie werk van de mechaniekers wordt opgeofferd door het moedwillig meenemen van onnodig extra balast. Langs de andere kant verkies ik dan ook weer een deelnemende bi-place dan helemaal geen .
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.