PDA

View Full Version : ongeluk Alex Zanardi


Bam-Bam
15-09-2001, 15:58
Voormalig Williams piloot Alessandro Zanardi is zojuist zeer zwaar gecrasht tijdens de German 500, alias American Memorial Race. Zanardi spinde bij het uitkomen van de pits en werd daarbij vol geraakt door Alex Taglianni van Players Forthsyte. Zelf heb ik het ongeval maar half gezien maar ZDF toonde geen herhalingen en brak zelfs de uitzending van de race af...
Een ongeluk komt nooit alleen, laten we hopen dat we niet nog een held uit de racerij verloren zijn dit jaar.

TiBo
15-09-2001, 17:14
Zanardi zijn conditie was volgens de laatste berichten "Extremely critical".
Veel bloed verloren en kwetsuren aan de onderste extremiteiten.

Zanardi is ge-"T-boned" tegen 320 km/h. De monocock was afgescheurd ter hoogte van de knieën. Het hoofd kreeg een zware klap te verwerken.

Laat ons hopen dat de kleine italiaan het haalt. :(

Lambo
15-09-2001, 18:57
Hij zou nog in kritieke toestand zijn, maar hij ademt zelfstandig en zou bij bewustzijn zijn. Hij heeft beide benen gebroken en nog andere letsels opgelopen. Tagliani heeft ernstige rugletsels, maar zou verder Ok zijn. Heb zopas nog de beelden op Raiuno gezien en kmoet zeggen, het is geen mooi zicht. Zanardi is op een of andere manier gespint en hij is al spinnend op de baan geraakt waar Tagliani hem niet meer kon ontwijken. De neus van Tagliani boorde zich precies tussen het linkervoorwiel en de side-pod van Zanardi's wagen. De wagen brak onmiddellijk in twee en kwam dan ook nog snoeihard tegen de betonnen muur terecht. De presentator had nog een gesprekje met Zampedri, die iets gelijkaardigs heeft meegemaakt in '97. Uit wat ik begreep, mijn Italiaans is niet echt denderend, zou Zanardi dus overgebracht zijn per helikopter naar Berlijn. Daar zou hij zelfstandig en normaal ademen. Het programma sloot af met een hommage aan een Italiaans commentator die ook dit jaar overleden is, aan Michele Alboreto ( met schitterende beelden van Alboreto in actie op Zolder) en aan Vittorio Brambilla. Hopelijk blijft het bij deze drie mensen voor de dit jaar al zo zwaar getroffen Italiaanse autosport...

Finish
15-09-2001, 19:05
lijkt me maar morbide, om het programma af te sluiten met eerder overledenen.

Bam-Bam
15-09-2001, 19:54
CART officials described the 34-year-old Italian's condition as "stable" and said he lost one leg above the knee and one below.

Ik hoop dat men hier met "lost" breuken bedoelt maar het lijkt sterk op amputaties...
Het ongeluk is inmiddels op espn.com te zien, het is geen prettig zicht, de wagen van Zanardi is in een fractie van een seconde gewoon verdwenen, welke kant de coureur opgaat is zelfs niet zichtbaar. Dit zal de nodige gevolgen hebben in CART denk ik.

TiBo
15-09-2001, 20:41
Als die info van Bam-Bam klopt, vrees ik voor de benen van Alex :(

Klinkt waarschijnlijk vreemd, ... maar dit voel ik dieper dan de aanslag op het WTC.

Volhouden Alex !

Finish
15-09-2001, 20:42
het is bevestigd: Ze hebben Zanardi's benen moeten amputeren wegens compleet verbrijzeld...

Als iedereen heb je dan een reactie van: Oef ! Hij is niet dood.
Maar als autosport je passie is, moet dit een zeer zware klap zijn voor deze sympathieke italiaan die onfortuinlijk was in z'n carrière F1 en door die andere man 'zonder benen' Frank Williams, nogal grof opzij werd gezet anno '99 met jong aanstormend talent Jenson Button als opvolger.

Ik denk dat Frank zeker geschokt zal zijn door dit rottige nieuws.

De autosport verliest wederom 1 van zijn grote piloten. Deze keer gelukkig enkel on-track...

RoBByNiO
15-09-2001, 20:56
daar wordt je stil van heb het juist ook gelezen. Dit gaat me eerder gezegd meer aan dan de aanslag op het WTC. Veel sterkte gewenst Alex

TiBo
15-09-2001, 21:05
Originally posted by Finish
De autosport verliest wederom 1 van zijn grote piloten.

Right on dude, ... right on !

Bron: ESPN.com

In a horrifying accident, even by auto-racing standards, two-time CART champion Alex Zanardi lost both of his legs following a crash Saturday during the American Memorial 500 in Klettwitz, Germany. Zanardi, sliding after coming out of the pits, was hit by a car traveling at speeds close to 200 mph. Zanardi is now listed in stable condition at a Berlin hospital.


http://a12.g.akamaitech.net/7/12/621/000/espn.go.com/media/rpm/2001/0915/photo/a_alexzanardi_ht.jpg

TiBo
15-09-2001, 21:08
De monocock spat dus gewoon open hé !! Zie je het in de F1 al gebeuren?
CART is volgens mij nog steeds te gevaarlijk voor de piloten.

RoBByNiO
15-09-2001, 21:21
zeker en vast. waarom zijn de monococks miet gelijkwaardig als die van in de F1???? als je ziet bij de crash van burti die monocock volledig in zelfde staat en je vergelijkt het met die van zanardi... dringend werk aan de winkel FIA!

Mario
15-09-2001, 21:42
Je zult wel ergens gelijk hebben Robby en ik heb het ongeluk (gelukkig genoeg) niet gezien, maar ik denk wel dat een F1-monocoque zo'n schok ook niet zou doorstaan.

Sterkte aan Zanardi gewenst in ieder geval, hij zal het nodig hebben.

Finish
15-09-2001, 21:44
Dit gaat me eerder gezegd meer aan dan de aanslag op het WTC

Ik ga je vergelijking niet veroordelen, maar deze 2 gebeurtenissen liggen letterlijk en figuurlijk mijlenver van mekaar verwijderd. Zanardi's ongeval verbleekt toch tegen 10.000 man onschuldig onder het puin van het WTC.
Feit is wel dat het bijna even hard aankomt als WTC omdat wij die man in feite 'kennen'. we hebben hem enkele jaren F1 zien rijden, enkele Cart-titels zien binnenslepen...

RoBByNiO
15-09-2001, 22:03
ik ben nauwer betrokken bij alex dan bij de slachtoffers van WTC maar het blijft natuurlijk erg

TiBo
15-09-2001, 22:31
Originally posted by Finish
Zanardi's ongeval verbleekt toch tegen 10.000 man onschuldig onder het puin van het WTC.

Ja en neen! Dat hangt allemaal af van het "point of view".

Ik denk dat voor de familie van Zanardi die 10.000 man momenteel gestolen kunnen worden.
Wat mij betreft is die WTC aanslag erg, maar ik voel geen binding met die mensen. "10.000" zorgt op zich al voor anonimiteit. Zanardi daarentegen volg ik al sinds het begin. Zijn eerste F1-optreden, zijn donuts in de CART-series en zijn rentree in de F1. Ik mag die man graag en het deed dan ook pijn dat het voor hem niet lukte in de F1. Wat ik vandaag zag gebeuren op ZDF raakt mij diep.

Maar nogmaals, ... het gaat hier om individuele gevoelens.

RoBByNiO
15-09-2001, 22:36
ik heb hetzelfde gevoel als TiBo

airco
15-09-2001, 23:10
hmmmzzzz

ik stel het eerder zo!! Een piloot weet welke gevaren hij loopt!! Die 10-duizend man die zoals iedere dag is gaan werken in het WTC, wisten van niks!! Die zijn gewoon laf afgemaakt!! Niet dat ik geen medeleven heb met Zanardi, maar de vergelijking zoals ze hier door enkelen gemaakt doet bij mij de haren toch wel rechtopstaan!!

airco

Mario
16-09-2001, 09:17
Toen Senna in '94 verongelukte was ik ook een tijdje van de kaart, maar ik vond wel een beetje troost, of kracht of hoe noem je dat, in het feit dat op hetzelfde moment iets van een totaal andere orde bezig was, wat zovele malen erger was: de genocide in Rwanda, waar ik ook van kapot was, maar wel iets minder toch.

Ik besefte dat de dood van Senna daarmee vergeleken en nuchter bekeken bijzonder klein bier was, ook al was hij dan een icoon en idool voor miljoenen. Bovendien moest ik toen volop aan m'n eindejaarsthesis werken en dat zorgde ook nog voor wat afleiding. Het is waar dat werk een goed middel is tegen verdriet. Dus tweedezitters, met de neus in de boeken :D !

Finish
16-09-2001, 09:52
http://digilander.iol.it/alexzanardifan/Pictures/Photos/F_by_Peter2.jpg

Zanardi in Williamstijden, de wagen was fantantisch goed en kon zeker concurreren met het ontwerp van de McLaren en Ferrari. Maar die motor (Supertec) was verschrikkelijk. Ik denk trouwens dat Zanardi's beste positie ooit in F1 99 in Monza behaald is geweest. Vreemd eigenlijk dat de overgang Cart-->F1 toch nog altijd een grote kloof is. Villeneuve heeft volgens mij de grote chance gehad in een Williams '96 te belanden die superieur was. Met een beetje lef kon je dan al direct meestrijden voor de titel.


http://digilander.iol.it/alexzanardifan/Princ/frame.htm

Zanardi's onnoficiële website met mooi beeldmateriaal over z'n afgelopen carrière.

vreselijke foto van de crash:

http://www.dailyf1.com/data/photos/specials/zanardi-crash.jpg

Ik denk dat dit genoeg zegt.... :(

Werner333
16-09-2001, 11:27
Wat een jaar:(
Voor zij die de crash nog niet gezien hebben: op de site van ESPN staat er een filmpje: http://espn.go.com/broadcast/video.html
Onvoorstelbaar dat hij dat overleeft heeft.

TiBo
16-09-2001, 11:28
Originally posted by airco
(...) de vergelijking zoals ze hier door enkelen gemaakt doet bij mij de haren toch wel rechtopstaan!!

Ik besef zelf zeer goed dat wat ik hier reeds geplaatst heb niet in overeenstemming is met wat anderen (zouden kunnen) denken.
Ik probeer dan ook steeds weer te geven dat het dan om mijn persoonlijke mening en/of gevoelens gaat.

Laat het ons daar bij houden en meevoelen met zowel de vele slachtoffers van de WTC aanslag als het ongeval van Zanardi.

Finish
16-09-2001, 11:31
Werner, ik klik op die site van jou ' add to reel' aan, maar ik krijg de melding dat ik dit niet heb gedaan ?

TiBo
16-09-2001, 11:34
Klopt dude ! Foutje bij ESPN.

Probeer deze eens: http://rpm.espn.go.com/rpm/seriesIndex?series=cart (links in beeld)

Werner333
16-09-2001, 11:36
Euh, bij mij werkte het toch:confused:
Probeer anders hier eens: http://rpm.espn.go.com/rpm/index
In de linkerkolom kan je zelfs een avi kiezen als je wil.

RoBByNiO
16-09-2001, 11:49
werkt niet bij mij maar de foto die finish heeft geplaats zegt genoeg...

Alain
16-09-2001, 12:25
waarom zijn de monococks miet gelijkwaardig als die van in de F1???? als je ziet bij de crash van burti die monocock volledig in zelfde staat en je vergelijkt het met die van zanardi... dringend werk aan de winkel FIA!

Ik heb de crash live op tv gezien en dacht dat ie onmiddellijk dood was.

De stelling dat die monococks niet gelijkwaardig zijn aan de F1 is fout. Ze worden uit hetzelfde materiaal gemaakt. De vergelijking met de crash van Burti kan ook niet gemaakt worden omdat die impact geen hoek van 90 ° was, hetgeen bij Alex wel zo was.
Geloof me vrij : zo'n crash in de F1 zou hetzelfde resultaat hebben. Daarbij komt dat Burti al enigszins aan het vertragen was voor de impact. Zanardi komt gewoon de baan op geschoten terwijl Tagliani op volle racesnelheid zit ,ca. 320 kmh, en geen tijd had om te reageren.
Het risico bij CART is nu eenmaal groter omdat er op superspeedways gereden wordt waar zulke snelheden gehaald worden.
Ik zou het resultaat eens willen zien van een F1 die in Indy tegen de muur knalt. Ik vrees dat er niet veel van over zal blijven.
Voor alle duidelijkheid, die laatste zin, daar zit ik absoluut niet op te wachten .

Mario
16-09-2001, 12:32
Originally posted by Werner333
Wat een jaar:(
Voor zij die de crash nog niet gezien hebben: op de site van ESPN staat er een filmpje: http://espn.go.com/broadcast/video.html


Neen dank je, hoeft voor mij niet.

Mark
16-09-2001, 22:00
lees net op BBC Ceefax page 366, dat ze Zanardi in een "artificial coma" hebben gebracht..............als dat maar goed gaat:( :( :(

Sennake
16-09-2001, 22:05
Ik ben er totaal ondersteboven van, maar niet zo geschokt als dinsdag...
Wat niet betekent dat ik wie dan ook boven een ander plaats, maar ik denk niet dat me mij van wat dan ook kan beschuldigen als ik de dood van 10.000 onschuldige mensen erger vind dan het verminken van 1 onschuldig slachtoffer.

TiBo
16-09-2001, 23:21
Originally posted by Marshal
lees net op BBC Ceefax page 366, dat ze Zanardi in een "artificial coma" hebben gebracht..............als dat maar goed gaat:( :( :(

Gebeurt wel vaker. Na het ongeval van Hakkinen in 1995 heeft men dat ook gedaan.
Als je na gaat dat Zanardi al op de baan delen van z'n been moet zijn kwijt geweest is het voor het lichaam beter om in een toestand van coma te vertoeven.

Finish
16-09-2001, 23:29
Zanardi veroverde in 1997 en '98 de Cart-titel en werd door Formule 1 langs de grote poort weer binnengehaald. Na weinig succesrijke seizoenen met Minardi en Lotus. Waarmee hij in 1993 op de Raidillon ei zo na de dood vond. Na negen maanden herstel bleek dat Zanardi's nek 3 cm langer was geworden, uitgerokken door de 18G van de klap. Ook bij Williams brak Zanardi nooit door en hij keerde terug naar de Cart.


Die crash heb nooit gezien ? Iemand die een beeldfragment daar online van weet staan ?

Alain
17-09-2001, 09:14
Die crash heb nooit gezien ? Iemand die een beeldfragment daar online van weet staan ?

In mijn geheugen wel, nergens online.

Finish
17-09-2001, 11:45
Wel ? Post uw geheugen hier es nekeer ! :)

Alain
17-09-2001, 11:50
Dat kan dit forum niet houden :D

Finish
20-09-2001, 20:52
Alex Zanardi is awake and talking after coming out of his artificially induced coma, his doctors have said.

Doctors are very encouraged by the progress made by the Italian, who had both legs amputated following his horrendous crash at the Lausitzring last Saturday.

Zanardi remains heavily sedated and faces more surgery on Friday to inspect and clean his wounds. He still does not know that he has lost his legs but his wife Daniela will tell him shortly.

CART doctors Terry Trammell and Steve Olvey have said that there was no chance of saving Zanardi’s legs and that he is lucky to still be alive.

Trammell told ESPN.com: "It was horrible. And it was like a bomb blast because his legs were gone and everything was in small fragments, so it was apparent there was no chance of reattachment.

"Both femoral arteries were ruptured and Alex was bleeding profusely. He was in big trouble."

Zanardi’s condition was so critical that he was airlifted straight to a Berlin hospital, rather than taken to the circuit medical centre or nearby Dresden.

"At best, it was 50/50 whether he would be alive when he got to Berlin," Trammell said.

Added Olvey: "The ICU doctors told us that in another 10-15 minutes, they wouldn't have had a chance to save him."

Zanardi has been sent a get well soon message from F1 star Luciano Burti.

The Brazilian, who is convalescing after a heavy crash of his own, told his website: "Zanardi always was a good driver. I remember seeing him in F1 races when I was just starting my motor racing career.

"That kind of accident where effects are horrible for the driver, strongly disturbs the emotional side of all the motor racing professionals. Zanardi, I am rooting for you to recover as soon as possible."

Meanwhile, the man who Zanardi hit, Alex Tagliani, wants to get back to racing as soon as possible.

He told the BBC: "There is never five minutes when I do not think about Alex. I can't wait to get back into the car because at least then I can stop thinking about the accident."


bron itv-f1.com

Zanardi dus uit z'n coma, enkel weet hij nog niet dat z'n benen eraf zijn....
Zou hij het niet zien ? Of is dat nog altijd dat 'fantoom'-gevoel dat ze er wel zijn ?

In ieder geval vind ik Alex Tagliani's reactie wel vreemd: Na zo'n verschrikkelijke crash direct terug willen racen...
Ik zou nooit meer in een racewagen stappen moest ik zoiets meegemaakt hebben...

RoBByNiO
21-09-2001, 20:25
GOED NIEUWS!!!!!!

Alex is uit coma van deze morgen!

een woordvoerder zei hetvolgende:

"Alex heeft tegen zijn vrouw gezegd dat het hem niet uitmaakt dat hij zijn benen kwijt is, zolang hij zijn vrouw en zijn zoon Niccolo maar heeft."

sterk van Alex gesproken!

yvdp
21-09-2001, 23:47
Tja, volges mij komt de shok nadien nog wel. Ik vind dit zeer erg, maar hij neemt het wel zeer rustig op moet ik zeggen.