Log in

View Full Version : Vraagbaak voor beginners...

Pages : 1 2 [3] 4

Sennake
11-06-2007, 09:55
Er is nog een andere mogelijkheid. Gewoon deze "inzinking" helemaal doorboren en dan een stukje sprue er doorheen steken en vastkleven. Daarna aan beide kanten op maat afknippen en bijschuren. Zo doe ik het meestal met luchtbel-gaatjes in resin bodies, omdat opvullen met putty dikwijls onmogelijk is.

MFahrer
11-06-2007, 10:00
Er is nog een andere mogelijkheid. Gewoon deze "inzinking" helemaal doorboren en dan een stukje sprue er doorheen steken en vastkleven. Daarna aan beide kanten op maat afknippen en bijschuren. Zo doe ik het meestal met luchtbel-gaatjes in resin bodies, omdat opvullen met putty dikwijls onmogelijk is.

Mmm... dit vind ik wel een goed idee! Maar het lijkt me wel een moeilijk plekje. Moest het midden in de motorkap of het dak zijn, lijkt me dat zelfs zeer goed mogelijk, maar hier lijkt het me niet evident. Vanavond es goed bestuderen of dit een mogelijkheid is.

G.

Guido
11-06-2007, 11:49
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6313&d=1180465379

Waarom beginnen opvullen met sprue etc, als je met 2 componenten eenzelfde resultaat bereikt in minder stappen? Met gewone putty kom je niet weg in het geval dat je puttekes enz. moet gaan opvullen, maar met 2 componenten-putty of -lijm gaat het zeker zo goed. Het probleem lijkt mij de opstaande rand (rubberen aansluiting in het echt) te zijn. De inzinking ligt er immers plat tegen. Daar tegenaan beginnen boren, sprue lijmen en op maat knippen is niet zonder risico's. Bovendien is het niet rond van vorm - een luchtbel toch vaak wel - maar ovaal. Waardoor je naast de sprue toch nog zal moeten bijvullen met putty, al dan niet in 2-compo versie.

MFahrer
11-06-2007, 11:53
Is waar... kijk... kga na't werk om een 2 componenten lijm en dat putteke proberen opvullen. Gaat dat dan geen andere kleur aannemen bij het spuiten?

G.

Guido
11-06-2007, 12:27
Is waar... kijk... kga na't werk om een 2 componenten lijm en dat putteke proberen opvullen. Gaat dat dan geen andere kleur aannemen bij het spuiten?

G.

Neen, heb hier geen enkel probleem mee ondervonden.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5883&d=1177879492

Misschien is het idee van Sennake om een gaatje te boren, geen overbodige luxe. Het gaatje hoeft echter niet perfect in het midden te zijn. Op die manier kan je de 2-compo langs de binnenkant dan aanbrengen (zoals bij de interieurplaat van de 307). 2-compo is toch redelijk stijf en zo vermijd je dat je gaat knoeien op de buitenzijde van de bumper. Door de oppervlaktespanning trekt die dan aan de buitenzijde wel naar alle hoekjes van de opening/inkeping.

Je moet maar datgene doen waar je je het beste mee voelt. Wij kunnen enkel ideeën aanreiken, nietwaar? ;)

MFahrer
11-06-2007, 12:34
Je hebt gelijk... maar tis zo'n moeilijke plaats om een mooi gaatje te maken hé! De kans dat ik tijdens het gaatjesmaken de kit beschadig is ook redelijk groot vind ik. Kzie wel wat ik doe als ik straks het model in m'n pollen heb.

G.

Sennake
11-06-2007, 12:42
Bovendien is het niet rond van vorm - een luchtbel toch vaak wel - maar ovaal.

Daarom dat ik het ook uitboor eh. Een boortje is (meestal) rond van vorm hoor. :)

Guido
11-06-2007, 14:21
Daarom dat ik het ook uitboor eh. Een boortje is (meestal) rond van vorm hoor. :)

Uiteraard, en daarom dat het hier misschien iets minder geschikt is, gezien de vorm die evt. uitgeboord zou moeten worden niet rond is. :) Immers, als de inzinking helemaal uitgeboord zou moeten worden, zou het wel een heel groot gat worden, tot over de voorste bumperrand heen. Moet je die niet alleen weer in model gaan schuren, ik denk zelfs dat sprue niet zo dik is.

MFahrer
12-06-2007, 07:04
Guido, heb het gisteren avond op jouw manier geprobeerd (mmzz.. klinkt héééél dubbelzinnig, maar enfin...). Deze morgen opgestaan en direct naar mijn twee modellen gaan kijken en het putje in de 934 zag er goed uit! Voort zekerste nog een dagje laten drogen en morgen afschuren! Vanavond foto's van de opvulwerken.

Ge kunt nie zeggen da'k nie wil bijleren hé! Kvoel mij zo een beetje een "leerling" van Piet Huysentruyt:

Wat hebben we geleerd vandaag?

1. Altijd Sol gebruiken,
2. twee componenten epoxylijm gebruiken,
3. langer droogtijd geven voor vanalles en nog wat!

Ben toch eens benieuwd voor dit alles... zeker voor de Sol. Die moet mijn vertrouwen echt nog krijgen.

G.

damamaho
12-06-2007, 10:26
Wie kan (wil) me helpen?
Ik heb de Porsche 956L gekocht van Minichamps op schaal 1:18.
Kant en klaar dus.
Ik heb de versie van de Le Mans winnaar 1983.
Zoals het door een idiote wet bepaald wordt (geschiedenis vevalsing!!) zitten de Rothmans stickers er niet op. Deze zijn vervangen door "Racing" stickers.
Maar je ziet de vorm nog waar de Rothmans stickers moeten komen.
Nu heb ik zo'n velletje Rothmans stickers voor deze wagen.
Maar voordat ik er aan begin te knoeien, kan iemand mij een idee geven hoe het best de Racing stickers verwijderd kunnen worden?
Vriendelijke groeten, DANNY.

Loeten
13-06-2007, 18:01
Hallokes, iemand een idee hoe ik dit eruitkrijg??? Polijsten??? Pls help me...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8471.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8472.jpg

Mercikes !!

Loeten
13-06-2007, 22:12
Zou ik mezelf eens beantwoorden?? Ik ben blijven zoeken en kwam tot Tamiya Compound... Zou het hiermee lukken???

Guido
14-06-2007, 09:10
Wie kan (wil) me helpen?
Ik heb de Porsche 956L gekocht van Minichamps op schaal 1:18.
Kant en klaar dus.
Ik heb de versie van de Le Mans winnaar 1983.
Zoals het door een idiote wet bepaald wordt (geschiedenis vevalsing!!) zitten de Rothmans stickers er niet op. Deze zijn vervangen door "Racing" stickers.
Maar je ziet de vorm nog waar de Rothmans stickers moeten komen.
Nu heb ik zo'n velletje Rothmans stickers voor deze wagen.
Maar voordat ik er aan begin te knoeien, kan iemand mij een idee geven hoe het best de Racing stickers verwijderd kunnen worden?
Vriendelijke groeten, DANNY.

Stickers?? :fight: Zeg nooit zomaar stickers tegen decals... toemme toch. :D ;)

Kan je eens een foto posten om exact te zien waarover het gaat, en welke Rothmans decals je hebt? Misschien is het beter om het te laten doen?

MFahrer
15-06-2007, 14:06
Kort vraagje...

Mag je grijze Tamiya vernis gebruiken onder TS26? Of moet je dan witte nemen?

G.

Sennake
15-06-2007, 15:37
Kort vraagje...

G.

Je MOET niets natuurlijk, maar je gaat wel wat meer last hebben om je laklaag mooi wit te krijgen over die grijze primer. Het gaat je op zijn minst meer verf kosten, en dan loop je weer het risico dat de verflaag te dik gaat zijn en de naden dichtslibben. Om nog maar te zwijgen over de grotere kans op mislukken (elke laag extra is een kans meer dat er iets fout gaat) en de langere droogtijd (want je moet tussen elke laag minstens 24 uur wachten)...

MFahrer
15-06-2007, 15:44
Thanks... da's duidelijk...

Morgen om witte grondlaag! Jammer dat die in't Gentse bijna niet te vinden is!

G.

Guido
15-06-2007, 16:23
Kort vraagje...

G.

Grijze en witte vernis? Mfahrer helemaal van zijn melk door de Exoto die hij zich aangeschaft heeft...? :D :+

Sennake
15-06-2007, 18:10
Grijze en witte vernis? Mfahrer helemaal van zijn melk door de Exoto die hij zich aangeschaft heeft...? :D :+

Ik ging er van uit dat hij primer bedoelde natuurlijk ;)

Guido
15-06-2007, 21:14
Hallokes, iemand een idee hoe ik dit eruitkrijg??? Polijsten??? Pls help me...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8471.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8472.jpg

Mercikes !!

Met Tamiya compound? Ik vermoed eerder dat het schuren zal worden. Het lijkt erop dat het blauwe gedeelte een reactie gedaan heeft met de onderliggen lagen, al dan niet onder invloed van vernis (was die eigenlijk al vernist?) Fijn schuren totdat je de barsten eruit hebt, dan nieuwe laag blauw erover zetten. Waar je geen barstjes hebt, is het niet nodig om helemaal weg te schuren. Opschuren is daar voldoende.

Loeten
16-06-2007, 08:00
Met Tamiya compound? Ik vermoed eerder dat het schuren zal worden. Het lijkt erop dat het blauwe gedeelte een reactie gedaan heeft met de onderliggen lagen, al dan niet onder invloed van vernis (was die eigenlijk al vernist?) Fijn schuren totdat je de barsten eruit hebt, dan nieuwe laag blauw erover zetten. Waar je geen barstjes hebt, is het niet nodig om helemaal weg te schuren. Opschuren is daar voldoende.

De eerste laag vernis (semi-gloss) was gezet na de laag blauw en rood en voor de pèche. Geen probleem mee gehad. Daarna kwam dus die pèche (die ook al niet vlak spuit blijkbaar) en daarna weer laagje vernis (dit keer uit ouder bijna leeg busje glossy).

Ik vermoed dat er inderdaad reactie is met het blauw en dat het aan het busje oude vernis ligt. Gelukkig gebeurde het voordat ik er de decals op zette...

Herspuiten van blauw lijkt me ook de beste oplossing. Ook het rood zal hier en daar wat extra aandacht nodig hebben. Ik ga ook het polijstsetje halen op dat pèche netjes vlak te krijgen, anders wil de decal niet blijven zitten...

Dank je voor de uitleg !!

Guido
16-06-2007, 10:56
De eerste laag vernis (semi-gloss) was gezet na de laag blauw en rood en voor de pèche. Geen probleem mee gehad. Daarna kwam dus die pèche (die ook al niet vlak spuit blijkbaar) en daarna weer laagje vernis (dit keer uit ouder bijna leeg busje glossy).

Ik vermoed dat er inderdaad reactie is met het blauw en dat het aan het busje oude vernis ligt. Gelukkig gebeurde het voordat ik er de decals op zette...

Herspuiten van blauw lijkt me ook de beste oplossing. Ook het rood zal hier en daar wat extra aandacht nodig hebben. Ik ga ook het polijstsetje halen op dat pèche netjes vlak te krijgen, anders wil de decal niet blijven zitten...

Dank je voor de uitleg !!

Het zou me verwonderen dat het aan oude vernis zou liggen. Zijn alle kleuren van hetzelfde type en merk van verf? Waarom heb je semi-gloss gebruikt als tussenlaag en niet gloss? Het probleem kan verschillende oorzaken hebben. Niet goed ontvet na een oliebad bijvoorbeeld. Kan pas echt zichtbaar worden nadat er blinkende vernis overgezet wordt - zelfs in een later stadium - omdat die zich door de verschillende lagen heen "brand/wreet". Incompatibliteit tussen verschillende verftypes kan ook dit soort reacties geven.
Als het aan oude vernis zou liggen, denk ik dat het effect anders zou zijn, meer applesien, minder strak, dof enz.

Loeten
16-06-2007, 12:55
Het zou me verwonderen dat het aan oude vernis zou liggen. Zijn alle kleuren van hetzelfde type en merk van verf? Waarom heb je semi-gloss gebruikt als tussenlaag en niet gloss? Het probleem kan verschillende oorzaken hebben. Niet goed ontvet na een oliebad bijvoorbeeld. Kan pas echt zichtbaar worden nadat er blinkende vernis overgezet wordt - zelfs in een later stadium - omdat die zich door de verschillende lagen heen "brand/wreet". Incompatibliteit tussen verschillende verftypes kan ook dit soort reacties geven.
Als het aan oude vernis zou liggen, denk ik dat het effect anders zou zijn, meer applesien, minder strak, dof enz.

De onderlaag van tamiya is alvast niet aangetast. Wel de bovenlaag van Dupli Color. Vreemd genoeg enkel het rood en het blauw.

De reden van SemiGloss tussendoor was dat ik gewoon de boel wat wou vastzetten om geen verf mee te hebben na het afplakken voor het pèche. Glossy was bijna op en ik heb nog een volle bus SemiGlossy staan. Die wil ik dus opgebruiken. Bij vorige modellen zet ik altijd eerst een tweetal mistcoats met SemiGlossy.

De DupliColor reageerde tot nu toe nog nooit met Gunze vernis. Zal dus aan de onderlaag (TS-17 denk ik) van Tamiya liggen??

Ondanks de knappe resultaten met vernis, begin ik er mijn buik van vol te krijgen wegens enkele missers. Langs de andere kant was de oorzaak wel steeds bij mij te vinden:

- Luigi: verkeerde bus vernis gepakt
- Afbrokkelen decals bij afplakken: Vernis niet dik genoeg gespoten en kleefband plakte nog teveel
- Kraken van de lak: reactie van de DulpiColor met de vernis

Trouwens, bij de Lancia heb ik geen vernisproblemen gehad...

Ah, het is tijd dat ik vakantie heb, dan al ik weer mijn gedachten erbij hebben zoals het hoort !!

Gulfie
16-06-2007, 19:10
Ah, het is tijd dat ik vakantie heb, dan al ik weer mijn gedachten erbij hebben zoals het hoort !!

Misschien geef je hier al zelf het antwoord op veel problemen ...
veel dingen tegelijk, een hoog bouwtempo en een beetje te weinig geduld?

Loeten
16-06-2007, 21:25
Misschien geef je hier al zelf het antwoord op veel problemen ...
veel dingen tegelijk, een hoog bouwtempo en een beetje te weinig geduld?

Hier ga ik volledig NIET mee akkoord!!

Vroeger maakte ik deze fout door een te hoog tempo erop na te houden. Ik maakte een model af in een maand tijd, vaak met alle gevolgen van dien. Hier werd me aangeraden meerdere modellen te bouwen om dagelijks aan het werk te kunnen zijn. En 4 modellen is niet veel ineens hoor!!

Hoog bouwtempo he... Al eens gezien hoe vak ik een update doe? Het is bijna een maand geleden dat ik nog eens deftig aan de modelbouwtafel heb gezeten... Das geen hoog tempo e !

En te weinig geduld is het laatste wat naar mijn hoofd mag geslingerd worden. Het is één van de beste eigenschappen die ik heb. En dat hoor ik dagelijks van ouders, familie en mijn vrouw. De fout die ik gemaakt heb bij het vernissen heeft niks met geduld te maken. Dat model staat al sinds augustus vorig jaar op mijn bureau... Het spuitwerk laat ik minstens een week drogen...

Pfff Gulfie, ik respecteer je reactie he, maar wil je wel eens goed nakijken eer je wat schrijft?? Ik geef inderdaad mijn eigen fouten toe, maar die liggen niet aan wat jij schrijft hoor. Al wacht je een jaar met vernissen, als je de stap zet zoals ik deed, ga je ook reactie van je lak hebben...

Anyway, ik klink wat pissed vrees ik, dat was niet de bedoeling, maar ik verdedig me toch graag hierop.

Groetjes !

Gulfie
16-06-2007, 22:09
Pfff Gulfie, ik respecteer je reactie he, maar wil je wel eens goed nakijken eer je wat schrijft?? Ik geef inderdaad mijn eigen fouten toe, maar die liggen niet aan wat jij schrijft hoor. Al wacht je een jaar met vernissen, als je de stap zet zoals ik deed, ga je ook reactie van je lak hebben...

Kijk Loeten, ik had eerst een reply van ongeveer 20 regels klaar maar ... eigenlijk vind ik het niet de moeite om er nog woorden aan te spenderen. Blijkbaar aanvaard je alleen tips, opmerkigen en commentaren van de forum pilaren. Wel man ... good luck!:bye:

Loeten
16-06-2007, 22:51
Kijk Loeten, ik had eerst een reply van ongeveer 20 regels klaar maar ... eigenlijk vind ik het niet de moeite om er nog woorden aan te spenderen. Blijkbaar aanvaard je alleen tips, opmerkigen en commentaren van de forum pilaren. Wel man ... good luck!:bye:

Oeioei, iemand op zijn tenen getrapt? Komaan Gulfie, zeg nu eens zelf waar je tip zat? Want dat heb je niet echt gedaan he?

En ik zet er nog zo netjes bij dat het niet zo zwaar bedoeld was... Nu ja, aangezien je commentaar daarnet niet echt te staven viel, moet je je nu wel aangevallen voelen he.

En ook hier ga ik niet akkoord. En ik denk met mij nog een hoop. Ik aanvaardde al eerder reacties (en waar nodig gaf ik een fout toe of paste ik het model aan) van mensen als Nismo, Scoobyfreak, Dominique, Duval_the_best, Flame, ... Moet ik doorgaan? Ik vermoed zelfs dat ik ook op jouw reacties positieve feedback heb gegeven. Ik heb zelfs al een paar keer gereageerd op jouw mooie werken. Correct me if I'm wrong...

Maar met wat jij nu geschreven had, was ik niets wijzer geworden. bovendien vond ik het een ongegronde mening die ik aldus graag even betwistte. net zoals ik dat nu ook weer doe. Ik ben een man van het woord Gulfie. Ik praat iets uit (soms te lang volgens mijn vrouw) maar ik zeg nooit: trek uw plan en basta.

Dus met deze nodig ik je uit om deze excuses te aanvaarden. Ik had duidelijk gezegd dat ik niet de intentie had je aan te vallen:

Anyway, ik klink wat pissed vrees ik, dat was niet de bedoeling, maar ik verdedig me toch graag hierop.

Dit is natuurlijk het nadeel van geschreven taal...

MFahrer
19-06-2007, 06:45
Me er nog effe tussen de woelige menigte mengen...

Khad deze vraag enkele dagen geleden in de thread geplaatst over de 935 Turbo, maar blijkbaar wordt er een beetje over gelezen.

Hoe kan ik deze vernisloper wegwerken? Tis te zeggen... met welke korrel begin ik best? Heb het er met Johan even over gehad en die dacht met korrel 3500 te starten...
http://ikandeez.net/av-blink/porsche935turbo/935_115.jpg

Zou ik dan erna nog eens moeten vernissen? Of zou dat gewoon weggepolierd kunnen worden? Zijn er nog dingen die ik moet weten om dit weg te werken?

G.

Sennake
19-06-2007, 08:15
Hoe kan ik deze vernisloper wegwerken? Tis te zeggen... met welke korrel begin ik best? Heb het er met Johan even over gehad en die dacht met korrel 3500 te starten...

Korrel 3500 lijkt me wat te fijn om mee te beginnen, tenzij je een uurtje of 2 wil schuren natuurlijk. Ik zou met korrel 1500 beginnen, daarna overgaan op 1800, 2400, 3200, 3600, 4000, 6000, 8000 en 12000. Al deze korrelgroottes zitten in de polish set van Micromesh (http://www.sculpt.com/catalog_98/abrasives/micromesh.htm).

Zou ik dan erna nog eens moeten vernissen? Of zou dat gewoon weggepolierd kunnen worden? Zijn er nog dingen die ik moet weten om dit weg te werken?

Als je na korrelgrootte 1500 ophoudt met schuren (de loper is dan weg) moet je het geschuurde gedeelte op-polishen met compound om de vernis terug blinkend te krijgen, op voorwaarde dat je bij het schuren niet geheel door je vernislaag gaat natuurlijk. Anders moet je sowieso een nieuwe vernislaag zetten. Maar als je "all the way" gaat met je schuurpadjes zoals hierboven beschreven, zal je geschuurd deel terug blinken zoals de rest van je vernis. Misschien dat je met Tamiya Compound "finish" nog heel even moet bijwerken om werkelijk geen verschil meer te zien, maar het kan zelfs zijn dat dat niet nodig is...

Succes!!

PS: op de foto kan ik de vernisloper niet bespeuren, maar ik veronderstel wel dat hij IRL storend is...

MFahrer
19-06-2007, 08:18
Mercie Sennake... Ik heb dat Micromesh setje liggen! Mijn matriaal heb ik dus al (met dank aan Johan)!

Laatste vraagje ivm dat vernisprobleem: de wagen is vorige dinsdag voor het laatst vernist... zou ik vanavond al mogen beginnen schuren?

G.

Sennake
19-06-2007, 08:27
Laatste vraagje ivm dat vernisprobleem: de wagen is vorige dinsdag voor het laatst vernist... zou ik vanavond al mogen beginnen schuren?

G.

Mijn richttijd is een week, dus ik zou zeggen: ja.

Lester
19-06-2007, 09:59
Sennake schreef:
"daarna overgaan op 1800, 2400, 3200, 3600, 4000, 6000, 8000 en 12000. Al deze korrelgroottes zitten in de polish set van Micromesh."

Raar, bij mij en ook die van Gunther zitten korrel 1800, 2400 en 3200 er niet bij.

J.

MFahrer
20-06-2007, 09:40
Alweer ikke... hoe beginner wil je zijn eigenlijk...

Concreet: Ik enkele moeilijkere modellen (die 934 en zo) wat aan de kant gezet om mijn vertrouwen in mijn modelskills wat op te krikken. Ik heb dus een gele body gespoten met witte primer van Tamiya. Vervolgens heb ik er een mistcoat en één goeie laag TS26 op gezet. De body blijft voorlopig wat geliger dan ik verwacht had. Zou dit ook blijven bij volgende lagen wit? Of zou die echt mooi puur wit worden?

Indien jullie denken dat hij gelig zou blijven, dan zou ik niet verder proberen met wit. Zou ik er volledig TS30 (silver leaf) mogen overzetten? Dan weet ik zeker dat de gele schijn weg gaat zijn... en tis toch voor een straatwagen dus doet de kleur er niet zoveel toe.

G.

Guido
20-06-2007, 13:13
Hij zou zeker niet gelig moeten blijven. Hoeveel lagen primer heb je gezet?

Loeten
20-06-2007, 16:13
Mijn Renault Megane blijft ook een gele schijn houden. Maar volgens mij is dat omdat je binnenzijde nog geel oogt, of niet? Ik heb daar ook een witte laag op gezet, maar hij is nog steeds wat Chineesje... Dus ik volg mee hier... Waarschijnlijk heeft de binnenzijde nog wat laagjes nodig, densoods daar een grijze primer...??

HaCo
28-07-2007, 11:48
Heeft er iemand toevallig een Belga logo van begin de jaren 80, ingescand ofzo, liggen?

xke
31-07-2007, 08:53
ik zet meestal bij een gele body eerst een donkere kleur erover en dan pas de eigenlijke kleur. bij oude ninco wagens(slotracers) hadden dat probleem ook bij de eerste seats en dat was de enige oplossing die we toen hadden dat werkte. Hoop dat dit een oplossing is voor jullie schilderprobleem.

2haco denk dat ik nog een vel heb liggen zal het inscannen en dooooormailen :-)

MFahrer
01-08-2007, 08:28
Solvraagje...

Gebruiken jullie ook Sol op zonnebanden op voor- en achterruiten?

G.

Guido
01-08-2007, 21:31
Solvraagje...

Gebruiken jullie ook Sol op zonnebanden op voor- en achterruiten?

G.

Ja. ;)

MFahrer
02-08-2007, 10:35
Thanks...

and helicopters...

and jeeps als ge persé wilt! ;)

G.

Loeten
08-08-2007, 16:58
Heyhey, ik heb me net Tamiya Compound aangeschaft. De super fine was niet voorrading dus heb ik maar de "FINE" meegenomen. Is dit even goed of zijn er kenmerken per compound?

Grtzz en thanks !

Nismo
08-08-2007, 22:54
Heyhey, ik heb me net Tamiya Compound aangeschaft. De super fine was niet voorrading dus heb ik maar de "FINE" meegenomen. Is dit even goed of zijn er kenmerken per compound?

Grtzz en thanks !

Ik gebruik die ook (is bijna op)en ben er wel content van. Onlangs heb ik me ook de "finish" aangekocht en deze is veel vloeibaarder terwijl de fine meer een pasta is, wat inhoud dat fine wat groffer is dan finish.

Loeten
14-08-2007, 09:42
Hier ben ik weer met enkele vraagjes...

Ik heb me PE-setjes van ruitenwissers en van sluitingen voor kofferdeksels aangeschaft. Jammer genoeg zit er hier geen demo of uitleg bij. Beide setjs zijn van Renaissance. Kunnen jullie me uitleggen hoe het moet? Hieronder een foto van de setjes (samen met harnassetje).

Wat moet je waar en hoe plooien? Das mijn belangrijkste vraag. Ik veronderstel dat de ruitenwissers omgeplooid moeten worden. Ook bij de sluitingen zal nog het één en ander moeten aangepast worden, maar ook hier ??? (geen idee)

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8947.jpg

Een ander vraagje gaat over de panellines. Ik las al verschillende mogelijkheden. Maar aangezien ik meestal met witte wagens werk, is het trekken van een zwart lijntje net iets té. Deze maal heb ik lichtjes de lijnen wat verder "uitgegraven" maar niet diep genoeg om ze niet te accentueren. Ik heb ze nu voorlopig met een zwart stiftje ingekleurd, maar ik ben niet tevreden. Ik zou eventeel wel een nieuw dun wit laagje over kunnen spuiten. Dan heb ik aan preshaden gedaan, iets wat ze vaak in de militaire bouw toepassen...

Grtzz en alvast dank...

CarRerA
14-08-2007, 11:25
'K heb hier ook een PE vraagje:
Ik heb zo een PE stencil om de reclame (Bridgestone en Potenza) op de banden te spuiten. In de begeleidende omschrijving staat er dat je moet werken met een airbrush met verlaagde druk (ofzoiets). Aangezien ik geen airbrush heb, heb ik een poging ondernomen met een gewone Tamiya spuitbus. Ik heb al verschillende pogingen ondernomen, maar telkens mislukte dit.
Weet er iemand hoe je de Tamiya spuitbussen toch een goed resultaat kan krijgen?
Alvast bedankt!

Dominique
14-08-2007, 17:33
Deze maal heb ik lichtjes de lijnen wat verder "uitgegraven" maar niet diep genoeg om ze niet te accentueren. Ik heb ze nu voorlopig met een zwart stiftje ingekleurd, maar ik ben niet tevreden. Ik zou eventeel wel een nieuw dun wit laagje over kunnen spuiten. Dan heb ik aan preshaden gedaan, iets wat ze vaak in de militaire bouw toepassen...

Het aanbrengen van schaduwen op een reeds gespoten oppervlak noemen ze niet pre-shaden, maar post-shaden. Pre-shading wil zeggen dat je de donkere delen eerst aanbrengt en dan je lak er over zet. Jij doet het andersom (weliswaar met een soort van "tone-down" maar toch). Daarmee ;)

Ik zou bij deze toch nog eens willen wijzen op dat opvullen van die paneellijnen. Je kan dat op 3 verschillende manieren aanpakken, en 2 hebben we hier al aangehaald:
1. Uitkrassen: dat moet grondig gebeuren, én diep! Ik kan eigenlijk aanraden om met het uitkrassen zo ver te gaan dat je nét niet door de body krast. Je krijgt dan een natuurlijk schaduweffect waardoor het inkleuren nog amper nodig wordt, in sommige gevallen en bij donkere kleuren zelfs helemaal niet meer.
2. Pre-shading: eerst de pannellines donker opvullen en daarna je body-color zetten. Het donkere in de groeven zal dan "doorschijnen" door de lak, waar dat op de vlakke delen niet het geval is. Hierdoor krijg je de indruk van schaduw.
3. Post-shading, dat hier door redelijk wat mensen wordt toegepast, al dan niet met smoke, verf, stiften of andere kleurmiddelen. Bij een witte hoofdkleur kan je best geen zwart gebruiken om pannellines te kleuren, maar grijs. Bij lichtrood gebruik je donkerrood, etc. You got the picture.

Wat je ook gebruikt, het is de bedoeling om een realistisch effect te bekomen. En dan moet je rekening houden met de kleur die overheerst.

Uit te proberen op een onderdeel uit de scrap-box !

Guido
14-08-2007, 20:47
Een antwoord op de PE vragen.

- ruitenwissers: deze moeten inderdaad haaks geplooid worden en wel daar waar ze aan de arm vastzitten. En echte ruitenwissers bestuderen helpt.
- snelsluitingen: ook hier dezelfde commentaar, goed kijken naar referentiefoto's en je snapt onmiddellijk hoe het moet. De clips naar binnen en de zijkanten omhoog.

Iedere PE fabrikant hanteert zo een beetje zijn eigen systeem van onderdelen, bij sommige zit de clips zelfs apart, maar geen van allen zijn 100% correct. Waar het op neer komt is dat je goed naar de referentiefoto's moet kijken en dan het beste maken van wat je aan PE ter beschikking hebt. Er is geen echte algemene richtlijn, alles hangt af van wat je in huis hebt. De enige grondregel die er is, is dat daar waar inkepingen zitten, meestal moet geplooid worden. Renaissance biedt zeker een aanvaardbaar niveau van detail, maar er is meer en beter op de markt. Denk maar aan Scale Motor Sport, Studio 27, zelfs Reji beschouw ik qua vorm en realisme beter als Renaissance enz. Dus als je naar je favoriete winkel loopt, vraag dan ook eens naar die setjes, dan kan je kijken en vergelijken. ;)

Ivm de PE fret voor het spuiten van Bridgestone:
Als er in de begeleidende instructie staat dat je met een airbrush op lage druk moet spuiten, dan heeft dat een reden. Alhoewel ik het zelf nog nooit geprobeerd heb, kan ik met 100% zekerheid zeggen dat het niet zal werken met een spuitbus, gewoon om de druk te hoog is en dus teveel verf.
Wat ik zou proberen in dit geval is de witte kleur erop "deppen". Je neemt een vodje, dopt die lichtjes in de verf, wrijf het ergste wat je gedopt hebt er weer af en breng dan aan met een lichte druk... Allez, dat zou ik doen, moest ik geen airbrush hebben (of iets van die strekking). Met de spuitbus, mag je gewoon vergeten.

Algemene basisregel voor iedereen:
Proberen, mislukken, opnieuw proberen en bijleren. ;)

Loeten
14-08-2007, 21:12
Die PE-set voor gordels van Scale Production zien er ook niet mis uit (nieuw bij Domino)

Ik dacht trouwens dat PE van Renaissance één van de beste was qua details en zo... Maar okey, we leren bij :p

Guido
14-08-2007, 21:27
Die PE-set voor gordels van Scale Production zien er ook niet mis uit (nieuw bij Domino)

Ik dacht trouwens dat PE van Renaissance één van de beste was qua details en zo... Maar okey, we leren bij :p

De specifieke PE die in hun kits meegeleverd worden, zijn zeker goed tot zeer goed. Maar de algemenere dingen zoals gordels, wissers enz zijn maar middelmatig. ;)

Sim-Racing
27-08-2007, 12:18
ik heb reeds enkele mislukte experimenten achter de rug... zijn er wagens zoals een 307 wrc die makkelijker te bouwen zijn... ik heb ook de toyota celica gt4 liggen.. ik wil juist weten welke wagens gemakkelijk te bouwen zijn. Ben begonnen met Revell modellen en ben nu bezig met enkele Tamiya modellen.. heb de subaru van solberg 2005 reeds gemaakt.

I need some help..

Loeten
27-08-2007, 12:22
Wat bedoel je met gemakkelijke wagens? Kits die goed passen of die minder onderdelen hebben?

Sim-Racing
27-08-2007, 12:34
wagens die niet zoveel stickers bevatten of niet zo'n ronde vorm hebben ofzo... welke wagens zijn dan ideaal om te bouwen? ik maak het mezelf altijd veel te moeilik..:p

Bart.Vandecavey
27-08-2007, 12:35
wagens die niet zoveel stickers bevatten of niet zo'n ronde vorm hebben ofzo... welke wagens zijn dan ideaal om te bouwen? ik maak het mezelf altijd veel te moeilik..:p

De meeste kits hebben geen stickers dus daar zal het probleem wel niet liggen :p

Sim-Racing
27-08-2007, 12:39
ik maak liefst van al rallywagens. Welke Rallywagens zouden het gemakkelijkst zijn om te bouwen:p

Loeten
27-08-2007, 13:03
Het zijn inderdaad geen stickers maar decals. Eigenlijk kun je gemakkelijk op de boxart zien of er veel decals bijzitten of niet. Sommige wagens zoals de Impreza 98 en nog andere hebben amper decals. Soms zit de moeilijkheid dan weer in het spuitwerk.

Ben je vooral te vinden voor moderne of histroric rallywagens...?

Guido
27-08-2007, 16:40
Hoorde ik hier stickers?? :fight:

Ah, ik dacht al, decals dus. ;)

Sim-Racing
27-08-2007, 17:55
srr about that.. Decals:p

voor mij is het gelijk, der zijn veel mooie historische wagens maar ook moderne.. voor mij maakt dat niet veel uit.

Guido
27-08-2007, 21:39
voor mij is het gelijk, der zijn veel mooie historische wagens maar ook moderne.. voor mij maakt dat niet veel uit.

Begin dan al eens met deze:
Simpel en niet te veel decals en zeker niet op moeilijke plaatsen.
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/tam_moca_24/24278m.jpg
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/tam_moca_24/24278b.jpg

Als dat goed gegaan is, kan je misschien deze eens proberen:
Iets moeilijker, want iets meer decals, maar nog altijd relatief eenvoudig te zetten.
http://www.sennake.be/tamiya_1_24/24054m.jpg
http://www.sennake.be/tamiya_1_24/24054b.jpg

Na deze 2, moet je al voldoende kennis hebben opgedaan om aan deze te beginnen:
Deze ziet er moeilijker uit dan hij in werkelijkheid is. Gezien de hoeveelheid, zal je zal goed je decalwerk moeten plannen. Op enkele uitzonderingen na, staan de meeste decals nog op vlakke oppervlaktes
http://www.sennake.be/tamiya_1_24/24261m.jpg
http://www.sennake.be/tamiya_1_24/24261b.jpg

Mijn advies, geef wat extra geld uit aan een goede kit in het begin. Een goede kit, wat is dat? Dat is een Tamiya. Geen Hasegawa, zeker geen Fujimi en nog veel minder een Revell. Van Heller spreken we in dit stadium nog niet. Is alles wat geen Tamiya is dan rommel? Neen, maar minder geschikt voor een makkelijke entry in de hobby. Die zijn geschikt voor in een later stadium als je al wat meer de kneepjes in de vingers hebt.

Verder kan je misschien ook eens de volgende dingen napluizen:
"Hints & Tips": http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=9009
"Hoe post ik een verslag van mijn bouwwerkzaamheden":http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=15598

Welkom op het forum en succes! ;)

CarRerA
28-08-2007, 10:50
Nogmaals een vraagje van mij (we leren steeds bij):
Mijn vader is bezig met het ombouwen van een Tamiya Ferrari 360 naar een raceversie via de transkit van rennaissance.
Bij die kit zit er een plastiekje velletje met daarop iets van de ramen geprint.
Er staan de 2 zijruitjes op (enkel het deel dat open kan) en de achterruit.
Op de begeleidende beschrijving staat enkel dat het om 1 set lasergeprinte ruiten gaat...
Iemand enig idee wat dit is en hoe te gebruiken?

Mijn eerste gedacht is dat dit een soort van template is om de openingen uit te maken?

HaCo
29-08-2007, 19:18
Ik denk dat ik hier ooit iets gelezen heb dat er spuitbussen die je kan vullen met een product dat je wilt spuiten. Ik ben zelf decals aan het maken, moet 'Liquid Decal Film" aanbrengen, maar heb dus geen airbrush. Doordat ik op een appartement woon zie ik het ook niet echt zitten om hierin te investeren. Maar moest er nu een spuitbusje bestaan waarin je iets kan vullen, zou dat wel interessant zijn.

Initieel gebruikte ik gewoon MOTIP Clear Varnish, dat is acryl blanke lak. Maar grotere decals kraken gewoon in het midden en soms is de sealing verre van goed. Het kraken is denk ik omdat de vernis te hard wordt. Ik hoop nu met die Liquid Decal Film een beter resultaat te halen.

Thanks.

Dominique
29-08-2007, 19:28
Spuitbussen vullen lijkt me straf. Andersom gaat wel :D .
Nee serieus, ik kan me niet herinneren zoiets te hebben gelezen. Als iemand me kan tegenspreken: no offence... Ik zie alleen niet goed in hoe je het drijfgas en lak in die spuitbus krijgt, zonder ze zó ver te openen dat je de druk in de bus niet verliest.

Ik denk dat je één en ander verwart met het decanteren van de spuitbus, om de inhoud van drijfgas te ontdoen, en de lak met de airbrush te spuiten.

Voor wat betreft de decal film: ik zou eens langs gaan bij een collega die een airbrush heeft. Als hij enkel daarvoor moet dienen, dan is dit misschien een oplossing voor de investering die je (om begrijpelijke redenen) niet ziet zitten.

Enfin, wat misschien wel een tip kan zijn: gebruik ipv Motip vernis eens Gunze. Die is voor zover we hier weten onschadelijk voor decals. Motip is niet ontworpen om op decals te worden gespoten, dus het zou kunnen dat de decals aangetast worden door één van de bestanddelen van de vernis (of het drijfgas).

HaCo
29-08-2007, 19:33
Bedankt Dominique voor je snelle antwoord. Moet lukken dat ik zaterdag net ook Gunze vernis gekocht heb :D Let wel, ik heb het dus over het sealen van net gedrukte decals, zoals hier http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=15490

Dominique
29-08-2007, 19:38
Let wel, ik heb het dus over het sealen van net gedrukte decals, zoals hier http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=15490

Ja, maar blijkbaar is nooit op die laatste vraag geantwoord. Misschien kan Loeten dat alsnog doen?

vanni
15-11-2007, 19:23
Weten jullie een simpele oplossing om het sinaasappeleffect weg te krijgen op een carrosserie?? En wat wordt bedoelt met "wet" schuren, hoe doe je dat maw??:o

Dominique
15-11-2007, 19:43
Weten jullie een simpele oplossing om het sinaasappeleffect weg te krijgen op een carrosserie?? En wat wordt bedoelt met "wet" schuren, hoe doe je dat maw??:o

"Wet" schuren is gewoon water gebruiken bij het schuren. Je houdt je schuurpapier nat omdat dan op een meer egale en minder aggressieve manier kan worden geschuurd. Het effect is gewoon mooier.

Het sinaasappeleffect kan worden weggewerkt door te polijsten (met compound of zelfs met schuurpapier met zéér fijne korrel). Tenminste als het niet tè erg is. Ik zou aanraden om eerst te proberen met compound. Als dat niet werkt met zéér fijne korrel (2000 en hoger) opschuren (mét water of course) en dan opnieuw een dunne laag te spuiten.
Wel eerst lang genoeg wachten: de verf moet goed droog zijn vooraleer te schuren, anders maak je het nog veel erger. ;)

vanni
15-11-2007, 21:43
Alvast bedankt Dominique.
Nog 1 vraagje: Welke Tamiya compound gebruikt je best?? Want ik zie dat er veel verschillende soorten zijn.

Dominique
15-11-2007, 21:50
Er zijn 3 soorten: coarse, fine en finish. Dat zijn respectievelijk de ruwe, fijne en zeer fijne soort. Het hangt er een beetje van af wat je moet gebruiken. Je kan altijd starten met de fine, en als het daarmee niet lukt nog terugvallen op de coarse en opnieuw afwerken met fine.
Finish is voor wanneer de job eigenlijk al gedaan is, en je de microkrasjes nog wil wegwerken. Vooral op donkere tinten héél handig.
Het is dus een beetje een kwestie van aanvoelen.

FF-fan
23-12-2007, 21:08
Ik heb enkele rallywagens waar een antenne op ontbreekt, waar kan ik dat vinden, of waarvan kan ik dat eventueel zelf maken (schaal 1:43)?

Nismo
23-12-2007, 21:25
Ik heb enkele rallywagens waar een antenne op ontbreekt, waar kan ik dat vinden, of waarvan kan ik dat eventueel zelf maken (schaal 1:43)?

Dat kan je best zelf maken;
-Ik weet nu niet of je ook modellen bouwt, maar ik gebruik meestal zo'n stukje afvalplastiek waaraan de onderdelen van mijn model vasthangen.
Je verwarmt dat boven een kaars en als de plastick soepel wordt, trekt je het verder van mekaar zodat je een dunne plastick draad krijgt. Laat het afkoelen, snij op maat en monteer het dan op je model. Daarna schilderen in de gewenste kleur.
-Je kan ook een dunne ijzer- of koperdraad nemen, op maat snijden/knippen en monteren. Daarna schilderen in de gewenste kleur.

Hopelijk kan je je rallywagens herstellen met mijn tips.;)

scoobyfreak
27-12-2007, 23:45
Deze ziet er moeilijker uit dan hij in werkelijkheid is. Gezien de hoeveelheid, zal je zal goed je decalwerk moeten plannen. Op enkele uitzonderingen na, staan de meeste decals nog op vlakke oppervlaktes
http://www.sennake.be/tamiya_1_24/24261m.jpg
http://www.sennake.be/tamiya_1_24/24261b.jpg
deze ga je wel mogen zoeken op Ebay ofzo.

is wel een lastige achterruit en moeilijk kleur om te spuiten.

viperh
20-01-2008, 18:43
hallo

ik heb een vraag ?
kaniemand my helpen aan een foto van de vaillant porsche decal set voor de R/C VERSIE die onlangs is heruitgebracht door tamiya
ik had die binnen gebracht by tony toy in mechelen omte omzetten naar transfer decal
maar helaas is eddy overleden en de dochter die nu de zaak voerd heeft geen idee welke decalstickers ik bedoel
als ik er een foto van had zou dit gemakkelykere zyn voor haar om ze terug te vinden
by voorbaat dank

Dominique
20-01-2008, 19:24
hallo

ik heb een vraag ?
kaniemand my helpen aan een foto van de vaillant porsche decal set voor de R/C VERSIE die onlangs is heruitgebracht door tamiya
ik had die binnen gebracht by tony toy in mechelen omte omzetten naar transfer decal
maar helaas is eddy overleden en de dochter die nu de zaak voerd heeft geen idee welke decalstickers ik bedoel
als ik er een foto van had zou dit gemakkelykere zyn voor haar om ze terug te vinden
by voorbaat dank

Een foto van het decalsheet zelf zal niet zo makkelijk zijn, maar je kan wel dit gebruiken: http://www.tamiya.com/english/products/49400porsche934/index.htm
Als het die Porsche is die je bedoelt, tenminste?

viperh
20-01-2008, 19:30
Een foto van het decalsheet zelf zal niet zo makkelijk zijn, maar je kan wel dit gebruiken: http://www.tamiya.com/english/products/49400porsche934/index.htm
Als het die Porsche is die je bedoelt, tenminste?

hallo bedankt ik zal het proberen groeten viperh

Loeten
25-01-2008, 17:38
Even een vraagje over de Toyota Levin Historic... Weet iemand welke gordels in deze oude bolides horen? Op de zetels zitten geen hoofdsteunen en er zijn geen gaten voorzien voor de gordels. Reden ze dan met twee gordels, gewoon over de heupen? Of hadden ze ook gordels over de schouders hangen?? En hoe zit dat dan eventueel in elkaar?

Thanks !!

Nismo
25-01-2008, 20:56
Ik heb ook even zitten google'en en jammer genoeg niks gevonden, maar ik dacht dat de gordels over de heupen en over de schouders liepen, maar ik ben niet zeker.

Loeten
26-01-2008, 12:52
Toch bedankt Nismo. Ik ga het voorbeeld van de Escort van Guido nemen. Dat waren ook vierpuntsgordels. Alleen snap ik niet dat als er geen hoofdsteun is of "geleidingsgaten", hoe die gordels dan deftig blijven hangen in een 1/1 ??

Louis
30-01-2008, 00:17
Hoi Guy,
Ik ga de stratos safari rally van Italeri maken. Op het dak ligt het reservewiel. Daar zou ik dan riemen willen rond maken maar bij Italeri zit niet veel in de doos hé. Nu had ik op de vorige vergadering gezien dat jij dat bij je Escort ook gedaan had. Hoe maak je die en de sluiting en in wat voor kleur zouden die toen geweest zijn.
Alvast nen dikke merci voor de info.

Sennake
31-01-2008, 07:58
Hoi Guy,
Ik ga de stratos safari rally van Italeri maken. Op het dak ligt het reservewiel. Daar zou ik dan riemen willen rond maken maar bij Italeri zit niet veel in de doos hé. Nu had ik op de vorige vergadering gezien dat jij dat bij je Escort ook gedaan had. Hoe maak je die en de sluiting en in wat voor kleur zouden die toen geweest zijn.
Alvast nen dikke merci voor de info.

Aha! Mooi project, mooie auto! Ik maak gordels en riemen meestal uit aftermarket setjes die ik bestel bij Hiroboy (http://www.hiroboy.com/catalog/product_info.php?manufacturers_id=10&products_id=433) of Mediamixhobby (http://www.mediamixhobby.com.sg/catalog/product_info.php?manufacturers_id=68&products_id=4337). Daar zit zowel het materiaal in voor de riemen zelf, als ook voor de sluitingen en gespen.

Wat de kleur van de riemen betreft waarmee de reservewielen op het dak vastgemaakt werden, heb ik eens wat referentiefoto's bekeken en ik denk dat ze gewoon zwart waren.

Succes!

Mario
03-03-2008, 21:46
Met welk soort verf verf je het best fotogeëtste onderdelen ? Lukt dat met acryl (ik vrees een beetje van niet) ?

CarRerA
10-04-2008, 18:05
Hoi allemaal!

Ben bezig met een auto te spuiten in 2 kleuren (rood en zwart). Hier en daar heb ik hem slecht afgeplakt, met als gevolg dat er kleine stukjes zwarte verf tussen het afgeplakte deel zijn geraakt. Hoe kan ik mijn missers op een goede manier herstellen?

http://lh3.ggpht.com/svenquasters/R_43b_bFQAI/AAAAAAAABrE/yg-3dDp23n8/s800/DSCF1470_800.jpg

http://lh4.ggpht.com/svenquasters/R_43cPbFQBI/AAAAAAAABrM/prWmHMd2v9I/s800/DSCF1471_800.jpg

Alvast bedankt voor jullie hulp!

ps: ik ben nog steeds een beginner, dus niet te veel op de overige fouten letten...

tommeke_B
05-11-2008, 23:26
Hallo,

Ik zou graag beginnen met wat modelbouw op 1:43, rally dan. Heeft iemand bepaalde tips welke kit redelijk eenvoudig zou moeten zijn voor een beginner?

Alvast bedankt

river
13-11-2008, 15:19
Wat is de ranger ink methode? waar kan ik er informatie over vinden? grtz

Nismo
13-11-2008, 22:08
Wat is de ranger ink methode? waar kan ik er informatie over vinden? grtz

Dat is een manier om, met behulp van zeer fijn stempelpoeder van ranger ink, een zetel of interieur na te maken alsof het een stoffen zetel of interieur betreft.
Ranger ink is een merk dat stempelpoeder op de markt brengt in verschillende diktes, alleen dit merk heeft ook een extra fijn poeder in hun gamma en is te verkrijgen bij Verschooten in Antwerpen. http://www.verschooten.be/content/home

Je voorziet je te behandelen onderdeel van een laagje verf (spuitbus of airbrush) en strooi daarna het poeder in de nog natte verf. Je duwt het lichtjes aan, schud het overtollige poeder er af en je spuit er eventueel nog een dun laagje eroverheen en laat het drogen. Zo bekom je bvb een zetel met een stoffen uiterlijk. Delen die geen poeder moeten hebben dien je wel af te plakken.

Je kan misschien mijn thread eens lezen van de Jägermeister-Porsche, daarin zie je mijn zeteltje en dashboard dat behandeld is met dat poeder.
http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=17745

Er zijn ook ander merken die dat poeder uitbrengen, maar niet zo fijn als dat van Ranger Ink.
Hieronder een foto van zo'n potje.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=11748&stc=1&d=1226606800

Hopelijk heb je wat gehad aan mijne uitleg.

river
13-11-2008, 22:13
:)Dat is een manier om, met behulp van zeer fijn stempelpoeder van ranger ink, een zetel of interieur na te maken alsof het een stoffen zetel of interieur betreft.
Ranger ink is een merk dat stempelpoeder op de markt brengt in verschillende diktes, alleen dit merk heeft ook een extra fijn poeder in hun gamma en is te verkrijgen bij Verschooten in Antwerpen. http://www.verschooten.be/content/home

Je voorziet je te behandelen onderdeel van een laagje verf (spuitbus of airbrush) en strooi daarna het poeder in de nog natte verf. Je duwt het lichtjes aan, schud het overtollige poeder er af en je spuit er eventueel nog een dun laagje eroverheen en laat het drogen. Zo bekom je bvb een zetel met een stoffen uiterlijk. Delen die geen poeder moeten hebben dien je wel af te plakken.

Je kan misschien mijn thread eens lezen van de Jägermeister-Porsche, daarin zie je mijn zeteltje en dashboard dat behandeld is met dat poeder.
http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=17745

Er zijn ook ander merken die dat poeder uitbrengen, maar niet zo fijn als dat van Ranger Ink.
Hieronder een foto van zo'n potje.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=11748&stc=1&d=1226606800

Hopelijk heb je wat gehad aan mijne uitleg.

ahzo, maar je kan het waarschijnlijk elders ook bekomen wanneer je niet van antwerpen bent ofzo? nuja, is het begrip ranger ink ook ingevuld bij mij, dank voor de uitleg :)

grtz

Nismo
13-11-2008, 23:13
:)

ahzo, maar je kan het waarschijnlijk elders ook bekomen wanneer je niet van antwerpen bent ofzo? nuja, is het begrip ranger ink ook ingevuld bij mij, dank voor de uitleg :)

grtz

Bij mijn weten is Rangerink alleen bij Verschooten te verkrijgen, maar die versturen ook per post. Zo'n potje kost ong 5 à 6 euro.
Je kan het best eens informeren. Die andere merken van stempelpoeder heb ik ook, maar geen enkele heeft super-fine in zijn gamma.

river
23-11-2008, 19:54
weet iemand of/waar je het model ford focus wrc (1/24) kan vinden waar dit seizoen mee gereden wordt?

TvD
23-11-2008, 20:33
weet iemand of/waar je het model ford focus wrc (1/24) kan vinden waar dit seizoen mee gereden wordt?

Die is nog niet beschikbaar. Renaissance is er al wel mee bezig (zie hier (http://renaissance-models.com/wip_proto_focus.htm)).

Seat124Abarth
04-12-2008, 20:36
Hallo, ik zou namelijk ook willen beginnen met een modelbouw. Altijd al gepassioneerd geweest door de ford escorts, namelijk deze van robert droogmans in de Belga kleuren. Nu een vraagje, voor het beginnen spuiten/schilderen, moet ik de kas eerst schilderen?

Louis
04-12-2008, 22:15
Je moet de kas eerst ontvetten en daarna in een grondlaag spuiten. Dan pas kan je ze in kleur zetten.

Seat124Abarth
05-12-2008, 18:48
Dankj, welk product gebruik je voor te ontvetten? en weet je toevallig welk soort-rood ik moet bestellen voor een belga-escort?

TvD
05-12-2008, 20:01
Dankj, welk product gebruik je voor te ontvetten? en weet je toevallig welk soort-rood ik moet bestellen voor een belga-escort?

Voor ontvetten kan je gewoon afwasmiddel gebruiken. Zelf gebruik ik een zachte tandenborstel om dan de kas te wassen hiermee.

206WRC-ke
06-12-2008, 14:28
Mag ik Gunze vernis over Motip verf gebruiken?

Loeten
06-12-2008, 15:41

Yeps dat kan, maar heel dunne laagjes, anders krijg je verkleuring zoals ik had (wit werd gelig wit)

Louis
06-12-2008, 19:38
Quote:
Originally Posted by 206WRC-ke

je kan ook 2K vernis kopen in de autolakkenhandel. Geeft een geweldige glans, kan je opblinken als bij een echte wagen en is bruikbaar bij alle decals. Je neemt je deel vernis en je deel verharder. Je verharder dient tevens ook als verdunner dus zeker geen thinner bijvoegen. Je zal ook zien dat je op deze vernis geen vingerafdrukken zal zien. Eens goed droog en uitgehard is hij onverwoestbaar.

Gulfie
06-12-2008, 22:02
Let op, niet ALLE decals verdragen deze 2K vernis, maar de meeste wel.

Je moet er dan wel voor zorgen dat er nergens, maar dan ook nergens lucht onder de decals zit, want anders ....:mad:

Seat124Abarth
07-12-2008, 14:13
Klopt het dat de Revell escort dezelfde is als de Reji Escort?

Seat124Abarth
07-12-2008, 14:15
srry ESCI

Fanza
07-12-2008, 15:25
Klopt het dat de Revell escort dezelfde is als de Esci Escort?

Dat klopt ;)

Seat124Abarth
07-12-2008, 18:07
en waar precies kun je die kopen want ik geloof dat je deze niet kunt kopen op domino en die revell is uitverkocht

Fanza
07-12-2008, 19:05
en waar precies kun je die kopen want ik geloof dat je deze niet kunt kopen op domino en die revell is uitverkocht

Ebay, kapaza ....

kulgan
12-12-2008, 15:48
Hallo,

Is het mogelijk om de verf uit een Tamiya TS spuitbus op een plastic body die al een grondlaag met een PS spuitbs heeft te gebruiken??

Of gaat dit rare effecten geven??

Sennake
12-12-2008, 17:29
Hallo,

Is het mogelijk om de verf uit een Tamiya TS spuitbus op een plastic body die al een grondlaag met een PS spuitbs heeft te gebruiken??

Of gaat dit rare effecten geven??

Ik heb dit nog nooit geprobeerd, maar ik denk dat dit niet zonder gevaar is. Om zeker te zijn zou ik een stuk plastic dat je niet gebruikt een laagje PS geven en daarna een test doen met TS verf. Dan ben je tenminste zeker en hoef je geen body te verknoeien...

vanni
30-12-2008, 20:09
Mss een domme vraag (aloewel domme vragen niet bestaan, enkel domme antwoorden, dixit mijn leraar Nederlands destijds)

Bon, ik heb deze middag (14h30) de kas van een 1/24 in mijn tuinhuis gespoten. Mag ik die bij deze vriestempuren in dat hok laten uitharden?? Of toch beter op kamertemperatuur??:confused:

kulgan
30-12-2008, 20:32
Wel, ik heb enkele dagen geleden 'geprobeerd' om een kas van een lancia 037 te spuiten op de zolder zonder verwarming, en ze ligt nu in de remolie...

De verf 'pakte' niet en liep er grotendeels af...

dus inderdaad best op kamertemperatuur

HF_INTEGRALE
30-12-2008, 22:10
... enkel domme antwoorden ...

Ik heb ondertussen wel m'n lesje geleerd. De body van m'n Mitsubishi Lancer Evo V WinField werd ook bij lage temperaturen gespoten (met Tamiya TS) en de Body kwam geheel in vlekken (vooral op de flanken) en enkele 'lopers'. Ik heb deze dan fijngeschuurd en opnieuw enkele laagjes gegeven. Het busje liet ik ondertussen ook 'déchambreren'. Na enkele laagjes, werd het resultaat wel beter en beter. Maar : geduld is de moeder van de porseleinewinkel en de Mitsubishi zal nog één, misschien twee laagjes krijgen wanneer het warmer wordt. Dan pas gaan de decals erop.

Met het chassis ging het heel wat minder vlot. Dit was ook een gevolg van deze lage temperaturen. Resultaat : duidelijk reactie verf - chassis, met de nodige vlekken :confused: Hierdoor loopt ook m'n 'project' wat vertraging op.
Bij deze koude temperaturen haal ik m'n materiaal niet meer boven. Ik zal enkel nog spuiten wanneer de thermometer opnieuw tot op een aanvaardbaar niveau stijgt. Ik spuit deels binnen (in ons werkkot, waar het niet echt warm is) en deels buiten.

Dus, zou ik persoonlijk durven zeggen : bij deze temperaturen spuiten : OPPASSEN en VERMIJDEN !!!

Regards,
555

Guido
30-12-2008, 23:22
Geen enkel probleem om bij deze temperaturen te spuiten, op voorwaarde dat je het binnen doet in een normaal verwarmde kamer. Tiens, zou het daarom zijn dat ze zulks kamertemperatuur noemen... :D

Uiteraard enkel spuiten op kamertemperatuur, vochtigheidsgraad normaal! Alle andere omgevingen/temperaturen/vochtigheisgraden zijn totaal uit den boze. ;) Drogen mag zelfs in een nog iets warmere omgeving zoals een verwarmde spuitcabine bijvoorbeeld. Als je auto opgespoten wordt in de autolakkerij van de plaatselijke carrossier, dan zal deze na de spuitwerkzaamheden ook de temperatuur opdrijven in de cabine.

Dus, als je enkel een onverwarmd tuinhuis of andere schuur/stal te beschikking hebt, dan zit er niets anders op dan te wachten op én warmer én droger weer.

corsyves
10-07-2009, 21:32
Beste Paddockers, een vraagje...
Het merk ACUSTION zegt jullie waarschijnlijk wel iets, volgens mij een iets duurder merk van pe-sets en decals enz.
Nu mijn vraag of iemand van jullie ervaring heeft met het rechtstreeks bestellen en leveren van zaken met deze Japanse fabrikant.
Ik had er graag het één en ander besteld maar had graag jullie ervaringen even gelezen. Ik dacht wel dat de kwaliteit van dit merk optimaal was.

Alvast bedankt voor de reacties, Yves

jonckers
26-07-2009, 20:49
hoi iedereen,

als ik iets moet afplakken met plakband en ik spuit/verf dat en er springt verf onder de plakband, wat moet ik dan doen? De verf allemaal weg doen met thinner of wat???

jonckers (joris)

Gèrre
26-07-2009, 22:34
hoi iedereen,

als ik iets moet afplakken met plakband en ik spuit/verf dat en er springt verf onder de plakband, wat moet ik dan doen? De verf allemaal weg doen met thinner of wat???

jonckers (joris)

Je kan, als het niet te veel verf is dat er onder gekropen is, deze weg doen met tamiya compounds. Let er wel op dat je niet te hard begint te wrijven hiermee want dan zit je ook door de onderste laag verf heen.

Guido
26-07-2009, 22:37
Dag Joris,

NIET! met thinner op je model zitten. Thinner zal immers onherstelbare schade toebrengen aan je model. Is het veel wat onder je plakband is ingelopen? Wat je best kan doen is proberen voorzichtig langs de afplaklijn schuren om zo de onderingelopen verf wat weg te schuren. je kan ook heel het gebied weer opschuren en dan opnieuw afplakken en de 2 kleuren daar opnieuw wat inspuiten.

Welke plakband gebruik je? Als je gewoon plakband gebruikt waar je papier mee plakt, dan is dat niet de goede. Beste kan je de afplaktape van Tamiya gebruiken. Daarvoor zal je naar de modelbouwspeciaalzaak moeten.

Ik herinner me van je vorige post dat je dan met de papa op stap zal moeten... In Tienen kan je op woensdagevond en zaterdagvoormiddag terecht bij Sturmtiger. http://users.skynet.be/sturmtigers/ Deze "winkel" is eigenlijk een magazijn in het bedrijvencentrum en bereikbaar langs de achterkant van het gebouw.

Kan je misschien eens een foto posten van wat je precies aan de hand hebt?

;)

jonckers
27-07-2009, 14:59
hoi,

bedankt voor de tip met de thinner en het is niet zo veel dat er is onder gelopen(het is een paar milimeter die ik moest spuite rond da ramen)

ik zou graag foto's op dit forum zetten maar ik heb een probleem met mijn verbinding tussen mijn pc en mijn fototoestel + ik weet niet hoe je een foto op dit forum moet zetten :) . Ik gebreuk tamiya plakband maar het gaat nog meestal mis (ik ben bezig met de porsche 911 gt2 road version)

jonckers
27-07-2009, 19:59
hoi iedereen,

ik wilde morge met mijn papa naar de broux in hasselt gaan maar we keke op google en zagen dat hij niet meer bestaat (hij is overgenomen) klopt dat? en waar gaan jullie zoal naar de winkel?

Joris

Doc
27-07-2009, 20:07
hoi iedereen,

ik wilde morge met mijn papa naar de broux in hasselt gaan maar we keke op google en zagen dat hij niet meer bestaat (hij is overgenomen) klopt dat? en waar gaan jullie zoal naar de winkel?

Joris

Dag Joris,

NIET! met thinner op je model zitten. Thinner zal immers onherstelbare schade toebrengen aan je model. Is het veel wat onder je plakband is ingelopen? Wat je best kan doen is proberen voorzichtig langs de afplaklijn schuren om zo de onderingelopen verf wat weg te schuren. je kan ook heel het gebied weer opschuren en dan opnieuw afplakken en de 2 kleuren daar opnieuw wat inspuiten.

Welke plakband gebruik je? Als je gewoon plakband gebruikt waar je papier mee plakt, dan is dat niet de goede. Beste kan je de afplaktape van Tamiya gebruiken. Daarvoor zal je naar de modelbouwspeciaalzaak moeten.

Ik herinner me van je vorige post dat je dan met de papa op stap zal moeten... In Tienen kan je op woensdagevond en zaterdagvoormiddag terecht bij Sturmtiger. http://users.skynet.be/sturmtigers/ Deze "winkel" is eigenlijk een magazijn in het bedrijvencentrum en bereikbaar langs de achterkant van het gebouw.

Kan je misschien eens een foto posten van wat je precies aan de hand hebt?

;)

Het antwoord is reeds gegeven;) maar als je graag morgen op koopjacht wil gaan moet je maar eens goochelen naar CARACARS. Dit is een kleine shop in Hasselt die word uitgebaat door een vroegere werknemer van Broux. Daar vind je een redelijk assortiment aan kleuren en materialen.

succes

jonckers
27-07-2009, 20:12
hoi filip,

bedankt voor de tip:). Ik had iegenlijk nog een vraag: als ik op het forum van loeten kijk van zijn EVO dan zie ik dat hij andere remschijven gebruikt, kan je zo'n spullen dan extra kopen of gebruikt hij dat van een ander bouwpakket?

Joris

Nismo
27-07-2009, 22:05
hoi filip,

bedankt voor de tip:). Ik had iegenlijk nog een vraag: als ik op het forum van loeten kijk van zijn EVO dan zie ik dat hij andere remschijven gebruikt, kan je zo'n spullen dan extra kopen of gebruikt hij dat van een ander bouwpakket?

Joris

Modelbouwers die al enige jaren deze hobby beoefenen hebben al eens een kit verknoeit of al eens iets in stuk en brok gekregen of overgekocht, zodat je dan vanzelf wel wat reserve-onderdelen hebt. Ook onderdelen die je niet nodig hebt bij de bouw van een kit, die je overhebt als je model af is, moet je nooit weggooien, ze kunnen altijd wel eens van pas komen.
Sommigen onder ons kopen 2 of meerdere bouwdozen om 1 speciefiek model van een bepaalde piloot of race te bouwen, de rest vliegt dan in de onderdelendoos.

Op die manier kan je al aardig wat reserve-onderdelen bij mekaar krijgen.

En je kan al eens bepaalde onderdelen apart kopen, oa bij Domino (http://www.modelkits.be/), of bij Hiroboy (http://www.hiroboy.com/catalog/index.php?currency=EUR) om er maar enkele te noemen.

Meer info over Caracars vind je hier; http://www.caracars.be/

jonckers
28-07-2009, 22:08
hoi (nog eens),

ik weet dat ik veel vragen stel maar ik heb er nog een paar waar ik niet echt een antwoord op vind.

1: waarom schuren jullie normaal heel de body? Dat de verf beter pakt op de body?

2: op het forum van loeten (van zijn EVO) zie ik dat hij een paar gaatjes dicht plamuurt --> weet hij dan op voorhand dat dat moet/mag?

3: hoe verlagen jullie auto's? voor de vering weet ik misschien wel iets: het gaatje waar de vering in moet dieper maken en zo kan de vering er dieper in, is dat goed? zoja, hoe doen jullie het dan met de aandrijving enz.?

joris

Dominique
28-07-2009, 22:49
Met vragen stellen is niets mis, met scheve antwoorden geven daarentegen wel ... ;)

1. Schuren dient vooral om onregelmatigheden weg te werken. Als je heel goed kijkt naar je body, dan zie je links en rechts wel eens iets wat er niet mag zijn: putjes, krasjes, gietnaden, een beetje "flash" (teveel aan plastiek of resin dat te wijten is aan het gietproces), of gewoon dat het oppervlak niet glad genoeg blijkt te zijn. Dat kan je allemaal wegwerken door schuren.
Om je verf beter te laten "pakken" kan je ook schuren, maar dat is niet het hoofddoel, en het haalt eigenlijk niet zo heel veel uit. Als je body proper is, kan je je primerlaag erop zetten. Dat soort verf is speciaal ontworpen om zich in het plastic (of wat je dan ook gebruikt) te bijten en zo een laag te vormen waarop lakken kunnen pakken.

2. Dat kan allerhande redenen hebben: ofwel is het foutje in de kit, ofwel maakt de bouwer een andere versie (wat in je voorbeeld het geval is), ofwel staat het gaatje gewoon niet op de juiste plaats, is het te groot, niet correct van vorm, en ga zo maar door. Hoe je weet wat je ermee aan moet vangen? Foto's, foto's, foto's. Je kan niet genoeg fotomateriaal bij elkaar zoeken over je onderwerp. Internet is hierbij van onschatbare waarde. En als je het daar niet vindt, kan je nog altijd bij de collega's terecht via fora, club, enz.

3. Het hangt allemaal een beetje af van kit tot kit. Het gaatje gewoon iets hoger boren in het chassis is één methode. Je kan de vering ook inkorten, of de aansluiting van het wiel op de veerpoten iets hoger zetten. In het laatste geval heb je geen problemen met aandrijving, in de andere gevallen zal je iets moeten verzinnen om dat alsnog correct te zetten. Maar zoals gezegd: het hangt een beetje af van kit tot kit, en natuurlijk wat (en hoe) je wil bouwen.
Bijvoorbeeld: bij een aantal Tamiya-kits van rallywagens heb je 2 verschillende sets veerpoten: 1 set voor gravel en 1 set voor asfalt. Hiermee is het probleem vanzelf opgelost.
En heb je dat niet, en zie je het niet zitten om er zelf aan te beginnen: 1 gulden regel: VRAAH ernaar op het forum, of zoek eens naar een thread waarin het al werd gedaan.

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen? :)

jonckers
29-07-2009, 15:54
hoi domi:),

heel hard bedankt voor de antwoorden op mijn vragen!!!! alleen de 2de methode voor het verlagen snap ik niet goed: als je het gedeelte waar het wiel opzit hoger in de body "propt" dan moet de de cardan iegenlijk tog naar boven om terug op de juiste hoogte te komen(het kan de de 2de methode werkt maar ik snap ze niet helmaal):):)

tog erg bedankt

joris

Nismo
29-07-2009, 23:58
hoi domi:),

heel hard bedankt voor de antwoorden op mijn vragen!!!! alleen de 2de methode voor het verlagen snap ik niet goed: als je het gedeelte waar het wiel opzit hoger in de body "propt" dan moet de de cardan iegenlijk tog naar boven om terug op de juiste hoogte te komen(het kan de de 2de methode werkt maar ik snap ze niet helmaal):):)

tog erg bedankt

joris

Bij een verlaging is het aan te raden om het onderstel en de ophanging goed te bestuderen, eventueel de onderdelen op hun plaats aanbrengen zonder lijm, gewoon droogpassen (dry-fitten) zodat je alles kan bekijken waar er dingen moeten veranderen.
Hoe er ook rekening mee dat elk model anders is.. daarom is dat ook zo moeilijk uit te leggen in een paar zinnen.
Kijk eens rond op het forum, hier en daar zul je wel iets tegen komen ivm verlaging, of verhoging. Lees ook eens een aantal topics van Tvd.

jonckers
02-08-2009, 00:01
hoi,

als ik mijn body wil spuiten dan zet ik hem op bv. een flesje MAAAAAAR dan is het opp. waar de flesjes op de body stond niet geverf, hoe doen jullie dat?????

joris

jonckers
02-08-2009, 00:02
hoi,

sorry typfoutje het is maar 1 flesje:)

joris

Guido
02-08-2009, 00:41
hoi,

als ik mijn body wil spuiten dan zet ik hem op bv. een flesje MAAAAAAR dan is het opp. waar de flesjes op de body stond niet geverf, hoe doen jullie dat?????

joris

Je bedoelt dat aan de binnenkant van het dak, daar waar je dop van de fles zat, er dan geen verf zit? In het begin deed ik dat ook wel eens zo, maar ik verfde dat dan gewoon niet. Eens alles gemonteerd is, kan je nagenoeg het dak aan de binnenkant toch niet meer zien.

Bovendien zou het me verbazen dat je de binnenkant van de wagen dezelfde kleur laat als de buitenkant. Meestal heeft die een andere kleur en die andere kleur breng ik dan aan met het penseel - of wel verf (spuit) ik eerst de binnenkant en plak dan de ramen langs de binnenkant af alvorens de buitenkant te spuiten - ben je nog mee? :)

jonckers
02-08-2009, 15:54
hoi guido,

ik volg je nog volledig:). En, aan het idee van de binnenkant anders te spuiten(verfen) dan de buitenkant had ik nog niet aan gedacht want de wordt meestal helemaal bedekt door de rest van het grondgedeeldte.

joris

jonckers
02-08-2009, 21:05
hoi guido,

je hebt eens ergens gezegd dat je kleine onderdelen in het raam kunt laten zitten of je kan het ook op een tandenstoker zetten, maar hoe doe je dat? ik doe het nu altijd met een klein stukje dubbelzijdige plakband maar dat lukt niet altijd:(, hoe doe jij dat (of anderen mensen natuurlijk)?

joris

Guido
03-08-2009, 01:32
hoi guido,

je hebt eens ergens gezegd dat je kleine onderdelen in het raam kunt laten zitten of je kan het ook op een tandenstoker zetten, maar hoe doe je dat? ik doe het nu altijd met een klein stukje dubbelzijdige plakband maar dat lukt niet altijd:(, hoe doe jij dat (of anderen mensen natuurlijk)?

joris

In principe is er geen probleem om je onderdelen op het raam te laten, als je ze losgeknipt hebt daarna, kan je nog altijd bij aanstippen. De onderdelen die ik van het raam afhaal vooraleer ik ze verf, zijn die onderdelen die ik nog wil opschuren vooraleer ze te verven. Een stuurtje bijvoorbeeld heeft meestal een vervelende gietnaad omheen het stuur. Die schuur ik eraf en dus moet het onderdeel los van het raam voor het geverfd wordt. Bij een stuur is het makkelijk, want dan heb je meestal een opening achteraan waar of een oude penseel (waar de haren van weg zijn) in past, of een tandenstoker (kijk zelf maar wat je hebt). Andere onderdelen die er steevast afgaan vooraleer ze gespoten worden zijn de zetels, de rolkooi enz. Meestal de iets grotere onderdelen. In het geval van zetels is het niet zo moeilijk om het stukje dubbeltape op bijvoorbeeld een friskostokje of wasspeld te doen en dan de zetel erop. Wasspelden zijn overgins ook goed om kleinere onderdelen mee vast te houden wanneer je ze wil spuiten.

Als je dan wat verder bent gevorderd, kan je eventueel de aanschaf van een Tamiya spuitstandje overwegen. Hier krijg je niet alleen een klem bij waarop je de wagen kan bevestigen om te spuiten, er zit ook een draaitafel en knijpers bij om kleinere onderdelen mee vast te houden. Als ik morgen 5 minuten tijd vind, zal ik daar eens een foto van nemen (of misschien dat er andere De Paddock Modelbouw vrienden al ergens een foto bij de hand hebben).

;)

Doc
03-08-2009, 09:05
Allez se, speciaal voor u een fotoke gezocht.:cool:

http://www.forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=14509&stc=1&d=1249283147

jonckers
03-08-2009, 13:12
hoi philip,

merci voor het fototje:)

joris

jonckers
03-08-2009, 13:14
hoi guido,

jij natuurlijk ook bedankt he

joris

Ph1L
12-08-2009, 18:58
Hallo modelbouwers,

Aangezien ik een beginnend modelbouwer ben en op dit forum al héél wat gelezen heb, maar toch nog wat problemen heb, heb ik een paar vraagjes ivm het spuiten van een body.

Dus om te beginnen plak je de body in elkaar (spoilers, bumpers enzovoort).
Dan schuur je de gietnaden weg en ga je eens lichtjes over de ganse body.
Hierna wassen in een sopje met afwasmiddel, daarna spoelen met lopend water. Vervolgens laten drogen (duurt ongeveer paar uur). Hierna primeren (Tamiya Surface Primer Fine) een dun laagje (body is nog niet helemaal bedekt, de body kleur komt er nog heel goed door).

Maar dan komt het : Hoelang moet je nu wachten voor de 2de dikke laag want ene keer is het misgegaan bij de 2de laag primer, de primer vertoonde op sommige plaatsen kleine barstjes (althans de 1ste dunne laag was perfect).

Dus waar kan dit aan liggen ? Te weinig gewacht (had ongeveer een uur gewacht) of komt het omdat ik het niet opgeschuurd heb voor de 2de laag ?

Graag een verklarend antwoord want ik modelbouw wel graag maar als het regelmatig eens fout gaat dan begint de rekening wel op te lopen hé.... :mad:

Alvast bedankt !!

Doc
12-08-2009, 20:29
Hallo modelbouwers,

Aangezien ik een beginnend modelbouwer ben en op dit forum al héél wat gelezen heb, maar toch nog wat problemen heb, heb ik een paar vraagjes ivm het spuiten van een body.

Dus om te beginnen plak je de body in elkaar (spoilers, bumpers enzovoort).
Dan schuur je de gietnaden weg en ga je eens lichtjes over de ganse body.
Hierna wassen in een sopje met afwasmiddel, daarna spoelen met lopend water. Vervolgens laten drogen (duurt ongeveer paar uur). Hierna primeren (Tamiya Surface Primer Fine) een dun laagje (body is nog niet helemaal bedekt, de body kleur komt er nog heel goed door).

Maar dan komt het : Hoelang moet je nu wachten voor de 2de dikke laag want ene keer is het misgegaan bij de 2de laag primer, de primer vertoonde op sommige plaatsen kleine barstjes (althans de 1ste dunne laag was perfect).

Dus waar kan dit aan liggen ? Te weinig gewacht (had ongeveer een uur gewacht) of komt het omdat ik het niet opgeschuurd heb voor de 2de laag ?

Graag een verklarend antwoord want ik modelbouw wel graag maar als het regelmatig eens fout gaat dan begint de rekening wel op te lopen hé.... :mad:

Alvast bedankt !!

Je geeft zelf al aan waar het probleem ligt. Ik wacht ongeveer 24u tussen iedere laag.

Guido
12-08-2009, 22:02
Je geeft zelf al aan waar het probleem ligt. Ik wacht ongeveer 24u tussen iedere laag.

Een ganse 24u wachten na een eerste fijn laagje (je ziet de body er nog door) is niet echt nodig. Primer heeft immers als eigenschap dat ie redelijk snel uit/door -droogt.

Wat wel kan, is dat de 2de laag gewoon veel te dik is gezet. Voor grondlaag geldt immers dat je beter met meerdere kleine lagen opbouwt dan alles proberen in 1 à 2 gedekt te krijgen. Spreken we ons hier tegen? Toch niet. "In principe" zijn 2 lagen voldoende, maar afhankelijk van de kleur van de plastiek, zou het mogelijk kunnen zijn dat je 3 laagjes moet leggen.

Gezien het echter om primer gaat, is er hier absoluut geen man overboord. Je kan de gebieden waar je de barstjes ziet gewoon weer opschuren (met water) en eventueel weer wat primer bijzetten.

Functies van primer zijn immers (in volgorde van belangrijkheid):
- preparatielaag voor de uiteindelijke verf
- het vergemakkelijken van controle op schuur- en andere fouten
- opvullen van kleine krasjes in de plastiek.

Noot in de marge. Na het afspoelen van het gewassen en ontvette model geef je aan dat je 1 uur gewacht hebt. Ik mag veronderstellen dat je eerst het model gedroogd hebt met keukenrol of iets dergelijks. 1 uur lijkt me wat riskant om gewoon te laten drogen. Water druft al eens in de hoekjes blijven zitten en daar pakt de primer dan niet.

;)

Ph1L
13-08-2009, 01:40
Hoi,

Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Ja ik was toch van plan om de barstjes er nog mooi uit te schuren, en dan nog een laag primer te zetten.

Ik had wel wat langer gewacht hoor bij het drogen van de body. Na de wasbeurt spuit ik deze altijd af met lucht op hoge druk uit een compressor (kweet niet als dit kwaad kan ??) en vervolgens zet ik de body in het kot waar de verwarmingsketel staat (chauffagekot) en dan na 2 uur is de body wel droog.

Nog bedankt voor de tip, als de body eenmaal gelukt is naar mijn smaak dan zal ik een topic aanmaken van de bouw.

Nogmaals bedankt voor de uitleg !! :worship:

Nismo
13-08-2009, 14:18
Hoi,

Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Ja ik was toch van plan om de barstjes er nog mooi uit te schuren, en dan nog een laag primer te zetten.

Ik had wel wat langer gewacht hoor bij het drogen van de body. Na de wasbeurt spuit ik deze altijd af met lucht op hoge druk uit een compressor (kweet niet als dit kwaad kan ??) en vervolgens zet ik de body in het kot waar de verwarmingsketel staat (chauffagekot) en dan na 2 uur is de body wel droog.

Nog bedankt voor de tip, als de body eenmaal gelukt is naar mijn smaak dan zal ik een topic aanmaken van de bouw.

Nogmaals bedankt voor de uitleg !! :worship:

Ik droog mijn modellen eerst af met een oude keukenhanddoek en blaas ze daar verder droog en stofvrij. Ook ik wacht maar een paar uurtjes (3à4) om eventueel een volgende laag te spuiten of om te schuren.
Wel maak ik mijn spuitbusjes altijd warm vooraleer ik ga spuiten, je hebt dan meer druk, je spuit wat fijner en verbruikt minder verf. Je verf is ook al wat warm en droogt ook beter.

Waarom wachten met een topic te openen, als je ons nu al laat meevolgen kunnen we ook dadelijk in je topic met goede raad bijstaan.;)

LamboMiura
13-08-2009, 17:14
Hallo,

Na enkele jaren niet meer aan modelbouw gedaan ben ik opnieuw besmet door de microbe en ben ik begonnen aan de BMW 320 Gr.5 van Revell. (en heb ik mij ook maar ineens lid gemaakt van dit forum :) )

Naar mijn mening kan de motor nog wat extra details gebruiken maar ik weet niet goed hoe je daar aan moet beginnen.

heeft er iemand ervaring met dit model of andere hints?

Thx

Vincent

Nismo
13-08-2009, 21:01
Hallo,

Na enkele jaren niet meer aan modelbouw gedaan ben ik opnieuw besmet door de microbe en ben ik begonnen aan de BMW 320 Gr.5 van Revell. (en heb ik mij ook maar ineens lid gemaakt van dit forum :) )

Naar mijn mening kan de motor nog wat extra details gebruiken maar ik weet niet goed hoe je daar aan moet beginnen.

heeft er iemand ervaring met dit model of andere hints?

Thx

Vincent

Je kan hier het best een aantal oudere topics bestuderen van oa Sennake , Gulfie, ... Zij brengen bij de meeste modellen een hoop extra details aan en in deze topics staat ook meestal beschreven welke materialen en hoe ze gebruikt worden.
Zet U maar eens rustig voor de pc en bekijk de afdeling "op de werkbank" maar eens op uw gemakske.;)

LamboMiura
14-08-2009, 08:45
Zet U maar eens rustig voor de pc en bijk de afdeling "op de werkbank" maar eens op uw gemakske.;)[/QUOTE]

:) Zal ik zeker doen, bedankt voor de hint.

Greetz

Vincent

jonckers
29-08-2009, 22:55
hoi phil en lambomiura,

bedankt dat jullie ook vragen stellen die ik my afvraag zo voel ik my niet meer alleen :)

nog eens bedankt :):)

joris

jonckers
29-08-2009, 23:03
hoi iedereen,

mss een vraag die hier niet thuishoort maar hoe zet je een foto in een berichte?

joris

jonckers
25-09-2009, 18:38
hoi,

myn volgende vraag is: met welke kleur van welk merk kan je het beste chroom spuiten en moet je het op een speciale manier spuiten?

Dominique
26-09-2009, 14:39
hoi,

myn volgende vraag is: met welke kleur van welk merk kan je het beste chroom spuiten en moet je het op een speciale manier spuiten?

Drie manieren:
1. de moeilijkste is spuiten met Alclad II. De ondergrond moet eerst in enamel zwart gespoten worden. Let wel: ENAMEL, niets anders. Die zwarte ondergrond moet echt perfect goed liggen en perfect blinken. Alle oneffenheden die je nog hebt worden later meedogenloos afgestraft. Daarna kan je in héél dunne laagjes het chroom spuiten.
Nadeel van deze methode is dat de chroomlaag vrij broos is, en met de vinger gewoon kan worden weggeveegd. Wees dus echt voorzichtig na het aanbrengen en het manipuleren van je stukken.

2. De Gunze methode. Die is iets makkelijker omdat je ondergrond gewoon blinkend zwart mag zijn, hoeft niet persé enamel te zijn. Maar weer: de ondergrond moet echt perfect afgewerkt worden. De chroomlaag kan je dan opzelfde manier als bij Alclad aanbrengen: steeds in dunne lagen werken.
Voordeel van deze methode tegenover Alclad: de chroomlaag is niet zo fragiel, en het schijnt geen probleem te zijn om je onderdelen achteraf te manipuleren.

Zelf heb ik nog geen tests gedaan met de Gunze-potjes. Sennake heeft deze wel al gebruikt in de thread van zijn strandbuggy. Daar kan je meer info vinden.

Je hebt wel voor beide methodes een airbrush nodig. Ze zijn beide niet geschikt voor het penseel, en ze komen niet in spuitbussen!

3. Er is een variant die wel uit spuitbus kan worden gespoten. Vraag eens schoon aan Nismo of hij nog een fotooke van die spuitbus van de Gamma wil posten :D

Nismo
26-09-2009, 23:14
......................

3. Er is een variant die wel uit spuitbus kan worden gespoten. Vraag eens schoon aan Nismo of hij nog een fotooke van die spuitbus van de Gamma wil posten :D

Allé, omdat je het zo lief vraagt:

Dit is de spuitbus:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15009&stc=1&d=1253999580

Het resultaat; de velgen van mijn Jägermeister-Porsche 962

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15011&stc=1&d=1253999580

Gulfie
27-09-2009, 16:58
Volgens mij is de tijd aangebroken voor uwen eigen webstek ... www.johny's-gamma-spuitbus.com :p

Nismo
27-09-2009, 23:04
Volgens mij is de tijd aangebroken voor uwen eigen webstek ... www.johny's-gamma-spuitbus.com :p

Diene link werkt niet. :+

Guido
27-09-2009, 23:20

Als 'em ene zou geven per keer dat deze 2 foto's gepost worden, waren we al lang zat en Johny allang blut... !!

:+ :+

Nismo
28-09-2009, 11:10
Als 'em ene zou geven per keer dat deze 2 foto's gepost worden, waren we al lang zat en Johny allang blut... !!

:+ :+

Dan doet ne mens al eens wat er gevraagd wordt, afzuipers. :p

Allé ook eens een vraagske van mij. Ik heb hier een potje Micro-Mask staan en wil dat binnenkort wel eens gaan gebruiken.
Hoe lang duurt het ongeveer voor dat blauw spul droog is en je eroverheen kan spuiten?

Gulfie
28-09-2009, 17:00
Dan doet ne mens al eens wat er gevraagd wordt, afzuipers. :p

Allé ook eens een vraagske van mij. Ik heb hier een potje Micro-Mask staan en wil dat binnenkort wel eens gaan gebruiken.
Hoe lang duurt het ongeveer voor dat blauw spul droog is en je eroverheen kan spuiten?

15 minuten moet voldoende zijn, maar het hangt natuurlijk af van de dikte van uw laag, waarbij te dik smeren geen zin heeft natuurlijk.

Guido
29-09-2009, 10:39

15 minuten moet voldoende zijn,

Tot als het droog is tiens... :crazy:

Zal u leren mij een afzuiper te noemen... :champagne:

jonckers
03-10-2009, 13:59
merci he voor de tips aja ook voor de kei mooie fotokes he :d

jonckers
03-10-2009, 21:56
ik bedacht me nog wel iet : by de derde mogenlykheid moet ge dan ook eerst zwart spuite? zoja gewoon zwart of een speciaal zwart?

Nismo
06-10-2009, 00:25
ik bedacht me nog wel iet : by de derde mogenlykheid moet ge dan ook eerst zwart spuite? zoja gewoon zwart of een speciaal zwart?

Als je die spuitbus van de Gamma wilt gebruiken, dan hoef je er geen zwart onder te spuiten. Ik spuit eerst een laag primer en dan 1 of 2 laagjes lak.

jonckers
07-10-2009, 22:17
ok merci :d

Gèrre
20-10-2009, 11:36
Heeft er iemand op dit forum ervaring met 1/18 schaalmodellen van het merk UT-models ? Zo ja, hoe is de kwaliteit van deze die-cast ? en zit er veel detail in ?

jonckers
01-11-2009, 21:16
hoi,

met 1/18 heb ik niet echt ervaring, alleen met de modellen die al gemaakt waren om dan te "tunen". Ik had ook nog een vraag: de beroemde tenco spuitbus, kan je die kopen in de gamma of hubo of moet je naar een speciale zaak voor modelbouw? en moet je het werkstuk met ik voorbereiden of extra schuren, zwart spuiten?

TvD
01-11-2009, 21:28
Ik had ook nog een vraag: de beroemde tenco spuitbus, kan je die kopen in de gamma of hubo of moet je naar een speciale zaak voor modelbouw? en moet je het werkstuk met ik voorbereiden of extra schuren, zwart spuiten?

De Tenco spuitbus is vooralsnog alleen verkrijgbaar bij Domino en Hiroboy. Check de website voor de zekerheid: http://tenco-proto.com/ Of je komt naar een van onze meetings en vraagt Gulfie of hij er meebrengt ;)

Je hoeft het werkstuk niet anders te behandelen dan normaal.

jonckers
01-11-2009, 23:44
meetings?:d sorry dat ik uit de lucht van maar zijn er zo veel?

en bedankt :p

jonckers
01-11-2009, 23:45
ooh gevonde

sorry!! :D

jonckers
06-11-2009, 00:18
hoi, nog een ingewikkelde vraag

jonckers
06-11-2009, 00:27
als volgt: de witte plaatjes die ik overal zie verschijnen (zoals bij de zakspeed capri voor de difiouser of zoiets) van welk materiaal is dat gemaakt? en is dat gemakkelijk om mee te werken?

nog een andere vraag: als je een papiertje decal van carbon hebt, hoe weten jullie wat je eruit moet snijden? plakken jullie plakband op het stuk en snijden het mooi uit om de weten wat je uit het decal papiertje moet snijden? gokken jullie gewoon en werk je zo bij op het stuk zelf?

joris

Doc
06-11-2009, 17:04
als volgt: de witte plaatjes die ik overal zie verschijnen (zoals bij de zakspeed capri voor de difiouser of zoiets) van welk materiaal is dat gemaakt? en is dat gemakkelijk om mee te werken?

nog een andere vraag: als je een papiertje decal van carbon hebt, hoe weten jullie wat je eruit moet snijden? plakken jullie plakband op het stuk en snijden het mooi uit om de weten wat je uit het decal papiertje moet snijden? gokken jullie gewoon en werk je zo bij op het stuk zelf?

joris

Oke, zo moeilijk zijn de vragen nu ook weer niet.;)

De witte "plaatjes" die je ziet zijn polystyreenbladen. Kijk op de site van DOMINO maar eens onder EVERGREEN. Je hebt platen, buisjes, eigenlijk alle mogelijke keuzes die je maar wilt.

I.v.m. de carbonfolie. Die snij ik iets groter uit dan ie moet zijn. Na het drogen snij ik de overschot gewoon weg met een scherp mesje.

Nismo
06-11-2009, 17:13
Die witte plaatjes zijn een soort plastickplaat (styrene), die je in verschillende diktes kan verkrijgen van oa Evergreen.
http://www.evergreenscalemodels.com/
Verkrijgbaar in bijna iedere modelbouwzaak.

Bij carbon-decals wordt meestal een mal gemaakt van afplaktape, zodat je dan achteraf de juiste vorm kan uitknippen. Op die manier verknoei je geen onnodig materiaal.

jonckers
08-11-2009, 13:16
oke merci,

myn vragen zyn misschien niet zo moeilijk maar hoe ik ze stel :p

SpillieWRC
13-12-2009, 20:14
Ook ik heb een vraagske

K'heb dit weekend decal papier gekocht voor mijn printer en Microscale liquid decal film.

Maar nu de vraag hoe moet je witte decals maken (bv. namen voor op de ruiten)? Want mijn printer drukt natuurlijk geen wit. En in het kopiecenter wisten ze het ook niet.

Alvast bedankt

Gulfie
13-12-2009, 21:41
De enigste oplossing is dan wit decal papier, dit met de nodige zaken bedrukken, sealen met je product en dan in de juiste contour uitsnijden.

Als je geen wit kan printer (maar heel weinig machines kunnen dat) moet je met een witte ondergrond werken, en da's dan wit decal papier.

jonckers
25-12-2009, 03:08
hoi,

ik heb nog een vraagje over de gordels van rallyauto's: welk setje gebreuken jullie ervoor? ik heb er eentje van crazymodeler maar er zit geen handleiding bij en ik heb dan maar iets geprobeert om wat te plooien maar dat lukte ook niet dus welk setje en met wat materiaal? :D

alvast bedankt voor de moeite

joris

jonckers
25-12-2009, 03:10
met welk materiaal bedoel ik met wat jullie de kleine dingetjes uit het raam haalt en met wat jullie die dingetjes plooien, ook of jullie een vergrootglas gebruiken

joris

Gèrre
30-01-2010, 16:11
Is het mogelijk om een wagen mat zwart te spuiten en daarover dan gloss vernis aan te brengen ? of geeft dit problemen qua uitzicht ?

Dominique
30-01-2010, 19:15
Is het mogelijk om een wagen mat zwart te spuiten en daarover dan gloss vernis aan te brengen ? of geeft dit problemen qua uitzicht ?

Uiteraard kan dat. Kijk maar even naar mijn GT40 (je vindt hem hier (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=18400)).
Die is gespoten met Zero Paints (die per definitie in het mat komt). Daarna is er een laag Zero Paints clear over gespoten. Dus: matte onderlagen met gloss vernis is geen probleem. Ik zou zelfs durven zeggen: gebruik best matte kleuren (voor zover dat mogelijk is qua kleurstelling natuurlijk) als eerste kleurlaag, omwille van de betere dekking die de matte verf heeft.

Dominique
30-01-2010, 19:23
hoi,

ik heb nog een vraagje over de gordels van rallyauto's: welk setje gebreuken jullie ervoor? ik heb er eentje van crazymodeler maar er zit geen handleiding bij en ik heb dan maar iets geprobeert om wat te plooien maar dat lukte ook niet dus welk setje en met wat materiaal? :D

alvast bedankt voor de moeite

joris

Voor het verwijderen van PE-onderdelen gebruik je best een heel scherp exacto-mes, of een PE-schaartje (zie http://www.tamiya.com/english/products/74066diamondfile/index.htm voor een illustratie.

Plooien van PE-onderdelen doe je met een Hold-and-fold toestelletje. Dat ziet er zo uit (een lijste van verschillende modellen waar ik trouwens de mijne ook heb gekocht): http://thesmallshop.com/index.php?main_page=index&cPath=2
Zo een hold-and-fold is niet goedkoop, maar zijn geld dubbel en dik waard vind ik. Trouwens, mits wat handigheid zijn ze ook zelf te maken. Hier en daar vind je op het net richtlijnen hoe zelf één te maken. Surf maar eens wat rond. :)

jonckers
08-02-2010, 23:11
hoi,

merci he ziet er goe uit
:)

joris

vanni
04-05-2010, 23:58
Mss een rare vraag maar: om vergeelde decals terug normaal te krijgen: helpt dit ook als de decals achter glas in de zon liggen? Of moet je ze daadwerkelijk buiten blootstellen??

Guido
05-05-2010, 00:27
Mss een rare vraag maar: om vergeelde decals terug normaal te krijgen: helpt dit ook als de decals achter glas in de zon liggen? Of moet je ze daadwerkelijk buiten blootstellen??

Ik heb ze altijd achter het glas gelegd, gewoon op de vensterbank binnen dus. ;)

vanni
05-05-2010, 20:00
Thx Guido. ;)
Wss is het "ontgelen" niet in 1-2-3 gedaan?:)

Nismo
05-05-2010, 22:10
Thx Guido. ;)
Wss is het "ontgelen" niet in 1-2-3 gedaan?:)

Laat ze maar een paar dagen "zonnen" , je ziet het gelige als het ware verdwijnen.

manu
09-05-2010, 16:53
Ik heb ze altijd achter het glas gelegd, gewoon op de vensterbank binnen dus. ;)

Gaat dit ook met statische modellen van pakweg Ixo of Minichamps, ik heb een beetje schrik dat de volledige decal verkleurt.:confused:

Manu

Guido
09-05-2010, 22:02
Gaat dit ook met statische modellen van pakweg Ixo of Minichamps, ik heb een beetje schrik dat de volledige decal verkleurt.:confused:

Manu

'k ben niet helemaal zeker wat je hiermee bedoelt? Als de volledige decal vergeelt is, is het dan niet de bedoeling dat hij helemaal "ontgeelt"?

Diccy
10-05-2010, 11:48
'k ben niet helemaal zeker wat je hiermee bedoelt? Als de volledige decal vergeelt is, is het dan niet de bedoeling dat hij helemaal "ontgeelt"?

Ik denk dat Manu zich het zelfde afvraagd als mezelf, namelijk of dat, naast het wit terug ontgeelt, de andere kleuren niet verbleken of vervagen?

Guido
10-05-2010, 14:05
Ik denk dat Manu zich het zelfde afvraagd als mezelf, namelijk of dat, naast het wit terug ontgeelt, de andere kleuren niet verbleken of vervagen?

Normaal gezien niet. Ik heb nooit de vergeelde delen apart uitgesneden en aan het zonlicht blootgesteld, maar altijd gans de decalsheet. Er zijn daarbij 2 dingen die je best in het achterhoofd houdt:
- wanneer een wit vlak vergeeld is, bestaat de kans ook dat je decal dragerfilm, dat is het doorzichtige gedeelte rond de decals, ook enigszins vergeeld is. De kans is daarbij groot dat je deze vergeling niet ziet, tot op het moment dat je decal plaats. Dus op het moment dat het te laat is. Dus best altijd de gehele decal sheet in de zon leggen,
- het blootstellen aan zonlicht is iets wat je geen weken moet doen. De ervaring leert dat indien de vergeling na enkele dagen niet weg is, je niet langer hoeft aan te dringen. Met andere woorden: decals zijn niet meer te 'ontgelen'. Vuistregel is dat je decals weer redelijk ok horen te zijn na een dag of 3. Het risico dat de andere decals dan van kleur gaan veranderen is naar mijn weten onbestaande.

306xtreme
10-05-2010, 22:56
moet ik eerst blanke lak spuiten voor ik decals plaats en daarna nog een laagje blanke lak ??

Guido
10-05-2010, 23:21
moet ik eerst blanke lak spuiten voor ik decals plaats en daarna nog een laagje blanke lak ??

Dat hangt ervan af of je kleurlaag al dan niet blinkend is. Indien je je kleurlaag met een blinkende verf hebt gespoten, dan volstaat om die wat op te compounden zodanig dat je een strak oppervlak krijgt. Hierop kan je dan rechtstreeks de decals aanbrengen. Is je kleurlaag met een matte verf gespoten, dan dien je eerst een vernislaag aan te brengen alvorens je decals te plaatsen.

Oppervlak waarop decals aangebracht worden = blinkend -> decals > vernis.
Oppervlak waarop decals aangebracht worden = mat -> vernis > decals > vernis.

306xtreme
10-05-2010, 23:24
thx guido

manu
11-05-2010, 20:36
Normaal gezien niet. Ik heb nooit de vergeelde delen apart uitgesneden en aan het zonlicht blootgesteld, maar altijd gans de decalsheet. Er zijn daarbij 2 dingen die je best in het achterhoofd houdt:
- wanneer een wit vlak vergeeld is, bestaat de kans ook dat je decal dragerfilm, dat is het doorzichtige gedeelte rond de decals, ook enigszins vergeeld is. De kans is daarbij groot dat je deze vergeling niet ziet, tot op het moment dat je decal plaats. Dus op het moment dat het te laat is. Dus best altijd de gehele decal sheet in de zon leggen,
- het blootstellen aan zonlicht is iets wat je geen weken moet doen. De ervaring leert dat indien de vergeling na enkele dagen niet weg is, je niet langer hoeft aan te dringen. Met andere woorden: decals zijn niet meer te 'ontgelen'. Vuistregel is dat je decals weer redelijk ok horen te zijn na een dag of 3. Het risico dat de andere decals dan van kleur gaan veranderen is naar mijn weten onbestaande.

Bedankt voor de uitleg Guido, en nu maar wachten op zonneschijn.:)

Guido
11-05-2010, 21:59
Bedankt voor de uitleg Guido, en nu maar wachten op zonneschijn.:)

Voor zaterdag en zondag zegt de voorspelling "meerdere opklaringen", dus dat komt wel goed. :cool:

306xtreme
11-05-2010, 22:45
hoelang moet ik eigenlijk wachten voordat ik decals kan plakken op de carro
de lak is zondagavond 9-5-2010 gespoten met tamiya spuitbus wit

Guido
12-05-2010, 00:01
hoelang moet ik eigenlijk wachten voordat ik decals kan plakken op de carro
de lak is zondagavond 9-5-2010 gespoten met tamiya spuitbus wit

Geef het een week om 110% zeker te zijn dat de verf goed uitgehard is. Sneller kan ook wel, ik ga soms na 24 uur al aan de slag, maar dat durft dan al eens fout aflopen met vingerafdrukken in de verf tot kwalijke gevolg.

Hangt ook af van de dikte van de verfla(a)g(en) die je gezet hebt natuurlijk. Hoe meer, zoveel te langer de droogtijd.

306xtreme
23-05-2010, 08:48
weer een vraagje
hoe reageert de blanke lak van gunze op de verf van revell (enamel)

en hoe moet je die decals eigenlijk op de banden plakken want op rubber houd het niet zo 100%

Dominique
23-05-2010, 09:50
weer een vraagje

en hoe moet je die decals eigenlijk op de banden plakken want op rubber houd het niet zo 100%

weer een vraagje

Gunze zou ik niet over enamel spuiten. Gunze is acryl en dat vloekt met enamel eronder. Andersom kan wel: je kan acryl gebruiken en afwerking doen met enamel. Dat doe ik zelf regelmatig. Niet een hele toplaag, maar details oplichten en zo.

Decals op banden: dat is een beetje navenant de fabrikant. Meestal moet je goed de gebruiksaanwijzingen van de fabrikant volgen, of het gaat mis. Mocht het zijn dat je dat allemaal goed hebt gevolgd, maar ze komen na een tijdje los, dan kan je dat verhelpen door ze met een laagje mat vernis te verzegelen (ij voorkeur ook weer Gunze gebruiken).

Guido
23-05-2010, 12:26
Als ik decals op banden heb gezet, behandel ik ze meestal ook wel eens met een decal softener - Daco of Microsol.

306xtreme
11-06-2010, 13:32
als ik blanke lak gespoten heb is het dan mogelijk om er nog een laag over te zetten ??
moet dan eerst lichtjes geschuurd worden of mag er die direct over ??
ik gtebruik de gunze blanke lak

Nismo
12-06-2010, 00:20
als ik blanke lak gespoten heb is het dan mogelijk om er nog een laag over te zetten ??
moet dan eerst lichtjes geschuurd worden of mag er die direct over ??
ik gtebruik de gunze blanke lak

Ik ga er van uit dat je een 2de laag op je carrosserie wilt spuiten.
Het is zeker mogelijk om een 2de laag en zelfs een 3de te spuiten, ik zie niet in waarom dat niet zou gaan.

Of die geschuurd moet worden of niet, hangt af van het feit of je 1ste laag glad is of niet.
Is je 1ste laag mooi glad gespoten, dan hoef je niet te schuren. Heb je stof, loper, of iets dergelijks, dan kan je best even schuren. Wel opletten, dat je je onderliggende decals niet beschadigt. Gebruik ook zo fijn mogelijk waterschuurpapier.( 2000 of fijner)

Neem wel voldoende droogtijd tussen 2 lagen en na de laatste laag, wacht je best een weekje om verder te werken, je vernis kan dan goed uitharden.

306xtreme
12-06-2010, 00:22
thx johny

306xtreme
22-06-2010, 09:10
hoe het beste sol resten verwijderen ?
ik had al eens gehoord met zeepsopje maar dan denk ik dat de decals wel eens los kunnen komen
en dan had ik ook wel eens gelezen met wax van tamiya zelf

laat maar iets weten

Guido
22-06-2010, 11:00
ik had al eens gehoord met zeepsopje maar dan denk ik dat de decals wel eens los kunnen komen

laat maar iets weten

Tamiya compound! ;)

Nismo
22-06-2010, 11:23

laat maar iets weten

Met een afwas sopje zou ook kunnen, maar het is niet de bedoeling dat je je model erin stopt. Gewoon een vodje wat vochtig maken en afwassen.

Met Tamiya-compound (finish) gaat ook zoals Guido al aangaf en met de wax van Tamiya krijg je de sol resten er ook af.;)

306xtreme
22-06-2010, 12:26
maar kan ik over die compound of wax nog blanke lak spuiten want niet dat ik dan daar de fout in ga he

Guido
22-06-2010, 14:30
maar kan ik over die compound of wax nog blanke lak spuiten want niet dat ik dan daar de fout in ga he

Uiteraard.

Nismo
23-06-2010, 00:15

Met de blanke lak of vernis van Gunze heb ik daar nog geen probleem mee gehad. Met die van Tamiya weet ik niet, omdat die niet zo geschikt is om over decals te spuiten en Motip heb ik nog nooit gebruikt.

306xtreme
28-06-2010, 13:02
alweer een vraagje
ik heb mij eens wa tamiya verf in potjes gekocht met wat kan ik dan het beste de penselen schoon maken na gebruik van de tam verf ?
heb mij ook nog compound fine van tam gekocht hoe moet ik daar het beste mee werken

Nismo
29-06-2010, 13:42
alweer een vraagje
ik heb mij eens wa tamiya verf in potjes gekocht met wat kan ik dan het beste de penselen schoon maken na gebruik van de tam verf ?
heb mij ook nog compound fine van tam gekocht hoe moet ik daar het beste mee werken

Met enamel-verf gebruik ik white spirit en bij acryll-verf gebruik ik airbrush-cleaner om mijn penselen te kuisen.

Compound breng je aan met een vodje en wrijft dat goed uit, daarna opboenen met een proper vodje.

306xtreme
29-06-2010, 15:44
maar met water gaat dan niet ??
ik gebruikte bij de revell verf wasbenzine kan ik die daar ook voor gebruiken ?

Doc
29-06-2010, 16:01
Ik gebruik bij men tamiya verven gewoon water om men penselen zuiver te maken, werkt prima.

vanni
29-07-2010, 19:51
Ik heb zopas de spoiler van mijn Sub WRC gespoten in mica-blue.
Nu heb ik wel een uitloper zeker. Hoe werken jullie die weg?
;)

Doc
29-07-2010, 23:08
Ik heb zopas de spoiler van mijn Sub WRC gespoten in mica-blue.
Nu heb ik wel een uitloper zeker. Hoe werken jullie die weg?
;)

En hier ook effe :

Als de loper niet te groot is zou ik eerst proberen deze weg te polijsten. Beginnen met de meest grove Polishing Compound, dacht dat dit de rode was, daarna de fine en eindigen met de Compound Finish. Is de loper te groot dan word het schuren. Het mooiste resultaat krijg ik door de loper weg te schuren, korrel1000 nat, daarna de volledige spoiler licht opschuren met 2000droog. Dan terug een dunne laag primer die ik weer licht schuur met korrel2000 en daarna opnieuw aflakken.

Spuit je met motip dan word het nog makkelijker. 15 minuutjes in de remolie en alle verf is eraf.

m.v.g. Philip

306xtreme
31-07-2010, 00:28
ben met een peugeot 206 wrc bezig van tamiya
nu ben ik begonnen met de decals te plakken
nu blijkt dat als ik de decal in het water leg en lang genoeg laat wijken die niet van het papier af komt .
ik krijg hem alleen der af als ik er met een fijn mesje onder ga en hem zo lichtjes omhoog trek .
voor de rest plakt hij goed maar vind het raar

306xtreme
31-07-2010, 23:47
niemand die kan helpen ofwa

Sennake
01-08-2010, 00:25
Ik kan niets anders bedenken dan dat je eens moet proberen met superheet water, en dan zeer lang wachten totdat de decals misschien toch loskomen. Als ze absoluut niet willen loskomen van zichzelf kan het zijn dat ze ooit al nat geweest zijn en dus eigenlijk tegen je draagfilm geplakt zitten. En tenslotte toch ook nog even aanmanen tot wat meer geduld; amper 1 dag nadat je iets gepost hebt hoef je nog niet te wanhopen omdat er nog niemand geantwoord heeft. Tenslotte is het verlofperiode en zitten de meesten onder ons niet de ganse dag aan de PC gekluisterd, althans ik toch niet.

306xtreme
01-08-2010, 00:34
ja sorry voor het ongeduld
dan zal heel de sheet in het water moeten gevallen zijn want heel dat papier heeft dat.
vind het raar want heb deze kit 2dehands gekocht met de plastiek nog rond zoals tamiya ze verkocht .
en superheet water ?? vervormen de decals dan niet

Nismo
01-08-2010, 01:44
ja sorry voor het ongeduld
dan zal heel de sheet in het water moeten gevallen zijn want heel dat papier heeft dat.
vind het raar want heb deze kit 2dehands gekocht met de plastiek nog rond zoals tamiya ze verkocht .
en superheet water ?? vervormen de decals dan niet

Daar moet je gene bang voor hebben, ze worden dan juist heel soepel.
Als ze nog in de plastiek zaten, dan zou het wel eens kunnen dat ze ofwel warm ofwel ergens vochtig hebben gelegen.

gert mertens
01-08-2010, 13:49
Beste 306,

Wat uw decal-"probleem" betreft...
Het fenomeen wat je beschrijft heb ik nog niet écht voorgehad...
Een oplossing kan ik je bijgevolg ook niet aanbieden.
Wél de manier waarop ik decals zet;

Eerst en vooral worden de decals stuk voor stuk uitgesneden.
Meestal zijn er nog "randen" (flash?) rond decals en die gaat dervanaf.
Vervolgens krijgen ze een badje van lauw-warm water.
Wanneer ze bijna los komen neem ik ze uit het bad met een pincet
en schuif ik ze van de decaldrager op het model.
voila.:)

Uit ervaring (persoonlijk éh) is dit een manier die werkt.
Neem geen koud water de decal komt dan moeilijk van de drager
Neem geen warm water de decallijm gaat 'oplossen'
Laat ze té lang in het water liggen...weg decallijm
Neem steeds vers water!
En voooral !!!! werk stuk voor stuk !
En wees rustig !!! :D

Grtz,
G ;)

306xtreme
03-08-2010, 00:16
blijkbaar lukt het als de decal meer als 4min in water zit :?

Kenny
19-08-2010, 09:56
Ik heb een vraagje:
ben momenteel de Tamiya McLaren mp4/7 aan het monteren.
op het bodywork heb ik de laatste wet coat laag aangebracht.
Nu vooraleer ik het McLaren rood erop spuit, is het best dat ik een laag vernis erop breng?
stel dat na het spuiten van het rood, er een beetje verf is overgegaan op het wit gedeelte, hoe los ik dit best op?

alvast bedankt! ;)

Nismo
20-08-2010, 16:00
Ik heb een vraagje:
ben momenteel de Tamiya McLaren mp4/7 aan het monteren.
op het bodywork heb ik de laatste wet coat laag aangebracht.
Nu vooraleer ik het McLaren rood erop spuit, is het best dat ik een laag vernis erop breng?
stel dat na het spuiten van het rood, er een beetje verf is overgegaan op het wit gedeelte, hoe los ik dit best op?

alvast bedankt! ;)

Met welk product spuit je; spuitbus of airbrush?
Spuitbus; welke?
Vernis: welke ga je gebruiken?

Je hoeft eigenlijk geen vernis te spuiten vooraleer je een andere kleur gaat spuiten. De verf die eventueel onder je afplak tape is gegaan kan je verwijderen met de compounds van Tamiya of met heel fijn schuurpapier 2-3000. Daarna kan je vernis spuiten.

Maak wel gebruik van degelijke afplaktape en druk hem goed aan. (bvb Tamiya-afplaktape)

Kenny
23-08-2010, 08:41
Met welk product spuit je; spuitbus of airbrush?
Spuitbus; welke?
Vernis: welke ga je gebruiken?

Je hoeft eigenlijk geen vernis te spuiten vooraleer je een andere kleur gaat spuiten. De verf die eventueel onder je afplak tape is gegaan kan je verwijderen met de compounds van Tamiya of met heel fijn schuurpapier 2-3000. Daarna kan je vernis spuiten.

Maak wel gebruik van degelijke afplaktape en druk hem goed aan. (bvb Tamiya-afplaktape)

bedankt voor het antwoord!!
Ik gebruik de tamiya spray (TS-26 en TS-36).
Vernis is de clear coat (mr hobby).

Nismo
01-10-2010, 01:12
Nu zit ik echter met een vraagje, namelijk de volgende:
Welke spuitbus geeft Tamiya aan om de Leyton House CG901B Judd F1(20028) te spuiten?
Zou het TS-41 Coral Blue kunnen zijn ?

Luigi
01-10-2010, 18:41
Zou het TS-41 Coral Blue kunnen zijn ?

Yep, allé tis te zeggen, ik heb de mijne een paar jaar geleden toch in die kleur gestoken en ik volg altijd braaf de opgelegde kleurcodes :p

Nismo
03-10-2010, 23:10
En dan nog een vraagje van mijnentwege:
Ik gebruik al jaren de spuitbussen van Tamiya, zowel primer als lak. Vernis is van Gunze.

Nu heb ik onlangs een mooi kleurtje gekregen in een spuitbus van Motip,
namelijk deze:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19546&stc=1&d=1286140127

Nu wil ik deze lak gaan gebruiken over Tamiya-primer en aflakken met Gunze.
Heeft er iemand raad en ervaring met deze combinatie?

Uiteraard ga ik wel eens testen, maar toch.

Doc
04-10-2010, 05:44
Tamiya primer, motip lak en gunze vernis. Ik heb het al gedaan en het gaat perfect. Ik moet wel zeggen dat ik voor alle zekerheid iedere laag goed heb laten uitharden. Dus een week gewacht voordat ik de vernis over de laklaag spoot. Maar alles ging goed.

vinnie
04-10-2010, 18:45
Tamiya primer, motip lak en gunze vernis. Ik heb het al gedaan en het gaat perfect. Ik moet wel zeggen dat ik voor alle zekerheid iedere laag goed heb laten uitharden. Dus een week gewacht voordat ik de vernis over de laklaag spoot. Maar alles ging goed.

En ook met decals ????

Nismo
04-10-2010, 21:14

Doe ik zowiezo, ook als ik vernis over Tamiya-lak moet spuiten.

En ook met decals ????

Normaal gezien komen er bij mij geen decals aan te pas, op enkele logo's na misschien.

306xtreme
31-10-2010, 23:56
nu een andere vraag :p
ik heb hier nog een ijzer model liggen van solido 1:43 voor te bouwen
nu mijn vraag kan ik daar ook dezelfde spuitbusjes voor gebruiken zoals bij de plastiek modellen ??
het gaat dan over tamiya primer , lak , en gunze blanke lak

The creative explorer
01-11-2010, 00:01
ja hoor

306xtreme
01-11-2010, 00:52
bedankt voor het snelle antwoord erik

Doc
01-11-2010, 09:09
Niet doen!!!!

De tamiya primer houd niet op ijzer. Ik heb het geprobeerd met de C4. Voor een die cast kan je beter motip primer gebruiken.

The creative explorer
01-11-2010, 10:10
Dat is raar, ik heb verschillende primers gebruikt op metalen body's, maar nog nooit problemen gehad ermee.
Ik zou dan op safe spelen en inderdaad motip gebruiken, die is uiteindelijk daarvoor ontworpen.

306xtreme
01-11-2010, 11:27
en daar kan ik wel de spuitbusjes van tamiya over spuiten dan ?

manu
01-11-2010, 14:07
Op bijgevoegde link staat de transkit van Renaissance voor de Ferrari 330 P4, maar ik zou begot niet weten waar dat het eerste raam voor nodig is.
:confused:
http://www.renaissance-models.com/1-24/TK_pour_site/tk24_210.htm

Iemand een idee?

Nismo
01-11-2010, 15:27
en daar kan ik wel de spuitbusjes van tamiya over spuiten dan ?

Normaal wel, maar Tamiya heeft ook een metal-primer:
TAM87061 : Metal Primer

306xtreme
01-11-2010, 15:56
ik ben eens gaan kijken op de spuitbus van tamiya en er staat op
fine surface primer for plastic & metal (white) dus infeite zal dat toch moeten lukken of ben ik verkeerd ??

The creative explorer
01-11-2010, 16:11
Ik heb er geen problemen mee gehad, maar Philip wel, dus een beetje moeilijk,

Feit is wel dat een diecast niet van ijzer is, maar van zamac en het kan zijn dat bepaalde zamac-legeringen niet even goed met die primer kunnen werken.

Nismo
01-11-2010, 20:03
ik ben eens gaan kijken op de spuitbus van tamiya en er staat op
fine surface primer for plastic & metal (white) dus infeite zal dat toch moeten lukken of ben ik verkeerd ??

Goed ontvetten en dan zal dat wel lukken met die primer. En goed laten drogen.

306xtreme
01-11-2010, 23:40
ja dat model wat hier ligt is ook nie echt ijzer denk ik daar zitten wat donkere plekken en lichtere in niet zoals ijzer is

The creative explorer
02-11-2010, 00:27
dat is Zamac ;)

klinkie
12-11-2010, 14:16
Hallo Hallo

Ik ben verwoed verzamelaar van 1/43 Rallymodellen. Maar nu zou ik graag een stapje verder willen gaan en beginnen met ombouw van deze modellen.Bestaan er hier op het forum ergens tips over hoe je zo iets het beste aanpakt. Ik heb mij decals gevonden bij jawi. dus zover zit ik al. Nu de rest nog natuurlijk.

Alvast bedankt

Kristof

Doc
12-11-2010, 15:56
Hallo Hallo

Ik ben verwoed verzamelaar van 1/43 Rallymodellen. Maar nu zou ik graag een stapje verder willen gaan en beginnen met ombouw van deze modellen.Bestaan er hier op het forum ergens tips over hoe je zo iets het beste aanpakt. Ik heb mij decals gevonden bij jawi. dus zover zit ik al. Nu de rest nog natuurlijk.

Alvast bedankt

Kristof

Hoi Kristof, als je net begint is dit natuurlijk een hele boterham. Beste raad die ik je kan geven is : kom gewoon eens naar een meeting, kunnen we je met raad en daad bijstaan.

Nu ik zal effe schriftelijk proberen om je een eindje op weg te helpen. Je hebt het over ombouw, d.w.z een die cast herbouwen. Om te beginnen haal je de die cast volledig uit elkaar. zorg goed dat je alle plastic onderdelen verwijderd. De metalen body die je dan overhoud kan je het beste zuiverkrijgen met gewone verfafbijt die je in iedere brico, hubo en aanverwanten kunt krijgen. Eens alle verf verwijderd de body goed opschuren en zorgen dat hij mooi glad word. Daarna nog eens opschuren met een korrel 4000 om alle krasjes weg te krijgen.
De body wassen met afwasmiddel(ontvet het beste). Voor het spuiten de body nog eens goed ontvetten met een industriele ontvetter. Dan de body eens goed afblazen met een compressor.
Als je gaat spuiten een goede metaalprimer gebruiken,bvb motip. Geen te dikke lagen spuiten, liever 2 dunne dan 1 dikke laag. Deze primer dan laten drogen en daarna eens licht opschuren met min korrel 4000.
Weer afwassen en droogblazen.
Dan de kleur erop. Hier kan je zelf kiezen zowel motip als tamiya lakken werken prima. Ook weer in dunne laagjes aanbrengen met voldoende droogtijd ertussen.
Laten uitharden.
Dan de decals. Tja, jawi, ik heb er ook al mee gewerkt, heb hier zelfs een heel deel setjes liggen, maar het zijn niet de makkelijkste om mee te beginnen. Ze zijn vrij dik nl.
Om te beginnen de decals effe in lauw water leggen totdat ze los komen. Op de body een laagje Micro Set / setting solution for decals aanbrengen.Decal aanbrengen tot hij mooi op zen plaats ligt en dan zoveel mogelijk set wegwrijven. Dan een laagje Micro Sol / setting solution for decals over de decal.
Beide flesjes zijn van Microscale. Linkie naar de site van Domino :
http://www.modelkits.be/main.php?action=firmatools&naam=microscale

De microsol gaat de decal zachter maken zodat hij mooier aansluit op de body. Sluit hij niet mooi aan kan je de decal op de body verwarmen met een haardroger.

Als je alle decals erop hebt zitten toch wel een dagje laten drogen. Daarna voorzichtig met een beetje water en zeep de body zuiver maken. Laten drogen en dan afvernissen. Ook weer 2 of 3 dunne laagjes vernis erover. Mijn voorkeur gaat daarbij uit naar de vernis van gunze, linkie

http://www.modelkits.be/main.php?action=productentools&naam=gunze_sangyo&categorie=11&categorienaam=Verf / Peinture / Paint&pagina=1

Het is de bovenste in het lijstje

Werk rustig, neem je tijd en lees eerst nog eens dit topic door

http://forum.depaddock.net/showthread.php?t=9009

Daar staan waarschijnlijk nog heel veel tips tussen die ik niet vermeld heb. Succes en hou ons op de hoogte. Zijn er nog vragen horen we het wel.

klinkie
12-11-2010, 16:21
Hoi Kristof, als je net begint is dit natuurlijk een hele boterham. Beste raad die ik je kan geven is : kom gewoon eens naar een meeting, kunnen we je met raad en daad bijstaan.

Nu ik zal effe schriftelijk proberen om je een eindje op weg te helpen. Je hebt het over ombouw, d.w.z een die cast herbouwen. Om te beginnen haal je de die cast volledig uit elkaar. zorg goed dat je alle plastic onderdelen verwijderd. De metalen body die je dan overhoud kan je het beste zuiverkrijgen met gewone verfafbijt die je in iedere brico, hubo en aanverwanten kunt krijgen. Eens alle verf verwijderd de body goed opschuren en zorgen dat hij mooi glad word. Daarna nog eens opschuren met een korrel 4000 om alle krasjes weg te krijgen.
De body wassen met afwasmiddel(ontvet het beste). Voor het spuiten de body nog eens goed ontvetten met een industriele ontvetter. Dan de body eens goed afblazen met een compressor.
Als je gaat spuiten een goede metaalprimer gebruiken,bvb motip. Geen te dikke lagen spuiten, liever 2 dunne dan 1 dikke laag. Deze primer dan laten drogen en daarna eens licht opschuren met min korrel 4000.
Weer afwassen en droogblazen.
Dan de kleur erop. Hier kan je zelf kiezen zowel motip als tamiya lakken werken prima. Ook weer in dunne laagjes aanbrengen met voldoende droogtijd ertussen.
Laten uitharden.
Dan de decals. Tja, jawi, ik heb er ook al mee gewerkt, heb hier zelfs een heel deel setjes liggen, maar het zijn niet de makkelijkste om mee te beginnen. Ze zijn vrij dik nl.
Om te beginnen de decals effe in lauw water leggen totdat ze los komen. Op de body een laagje Micro Set / setting solution for decals aanbrengen.Decal aanbrengen tot hij mooi op zen plaats ligt en dan zoveel mogelijk set wegwrijven. Dan een laagje Micro Sol / setting solution for decals over de decal.
Beide flesjes zijn van Microscale. Linkie naar de site van Domino :
http://www.modelkits.be/main.php?action=firmatools&naam=microscale

De microsol gaat de decal zachter maken zodat hij mooier aansluit op de body. Sluit hij niet mooi aan kan je de decal op de body verwarmen met een haardroger.

Als je alle decals erop hebt zitten toch wel een dagje laten drogen. Daarna voorzichtig met een beetje water en zeep de body zuiver maken. Laten drogen en dan afvernissen. Ook weer 2 of 3 dunne laagjes vernis erover. Mijn voorkeur gaat daarbij uit naar de vernis van gunze, linkie

http://www.modelkits.be/main.php?action=productentools&naam=gunze_sangyo&categorie=11&categorienaam=Verf / Peinture / Paint&pagina=1

Het is de bovenste in het lijstje

Werk rustig, neem je tijd en lees eerst nog eens dit topic door

http://forum.depaddock.net/showthread.php?t=9009

Daar staan waarschijnlijk nog heel veel tips tussen die ik niet vermeld heb. Succes en hou ons op de hoogte. Zijn er nog vragen horen we het wel.

Bedankt voor de snelle reply. Ik ga mij een setje bestellen en eens beginnen :) allé proberen toch

ik hou u op de hoogte

greetz

Kristof

306xtreme
14-11-2010, 22:03
zijn er mensen die mij meer info kunnen geven over zamac bv de voorbereiding tot het einde

TvD
14-11-2010, 22:33
zijn er mensen die mij meer info kunnen geven over zamac bv de voorbereiding tot het einde

Bedoel je het maken van zamac, het bewerken van zamac of het spuiten/schilderen??

306xtreme
14-11-2010, 22:34
bewerken en spuiten en de voorbereidingen

Dominique
15-11-2010, 00:23
bewerken en spuiten en de voorbereidingen

Lees mijn laatste 2 threads eens door. Dat zijn allebei ZAMAC modellen.
Enige punt waar er nog een probleem lijkt mee te zijn, dat is het hechten van de primer. Ik heb dat nog niet kunnen oplossen, maar een paar dagen geleden is hier de opmerking gemaakt dat eerst Motip Filler en pas dan Motip Primer misschien wel eens de juiste manier van werken zou kunnen zijn.

Dragonfly
21-12-2010, 22:37
Stomme vraag misschien , kun je over aclad chrome gewone vernis leggen ?
Heb een volledig model in het chroom gezet en ben nu aan decals begonnen, maar heb geen idee of ik gewoon vernis mag over zetten....

Alsook mijn chroomlaag is niet overal even egaal, dus als er mensen zijn met tips. Altijd welkom !

The creative explorer
22-12-2010, 10:24
Er kan blanke lak over Alclad chroom, maar het chroom zal minder gaan blinken. Helaas...

En de dikte van jouw chroomlaag is te wijten aan jezelf...ik ken het probleem ;-). de basis moet volledig glad zijn en daarna moet je zelf met erg dunne laagjes het chroom opbouwen en dit vergt simpelweg oefening, tot je de laagjes gelijkmatig kunt opbouwen.

gert mertens
22-12-2010, 21:26
Ai....
Erik,ik ben verplicht je tegen te spreken...:o
Maar.... Ook deels gelijk te geven ! :D

Alclad is een pracht van een "verfke"!
Wél enkel aan te brengen met het pistool...
Hoe ga je te werk ?
Uw ondergrond MOET een "spiegel" zijn!
Schuren,schuren en schuren !!!
Primer op het model is nie nodig,begin maar op het plastiek,Alclad is hechtend en dekkend genoeg (na 4 à 5 lagen) om zonder primer te werken.
Spuiten gebeurd in veel dunne lagen.
Droogtijd +/- 24 u
Dan ,jawel hoor ,schuren,schuren,schuren !
Dit herhaal je 2 a 3 dagen aan één stuk...
Als je dan tevreden bent over het resultaat -waarin je jezelf kan spiegelen- zet je er vernis over van ....Alclad zelf... dit opnieuw vele dunne lagen !
(een stuk of twee)
Dan is het de beurt aan de "natte laag".
Het resultaat... een Gigantisch blinkende welke alclad kleur dan ook.

Aaaaah ja, schuren met schuurpadjes vanaf ne grid van 6000 tot 12000
Dat kan je wel verkrijgen bij Domino.

Dit is één mogelijke weg om te werken met Alclad..
Grtz,
G ;)

Dragonfly
22-12-2010, 23:12
Moet je onder aclad geen zwarte laag zetten ?
En die vernis moet die van aclad zelf zijn ?

gert mertens
23-12-2010, 17:53
0Ja voor "chroom" dien je er blinkend zwart onder te zetten.
(sorry,vergeten :o)
En de vernis van alclad "hoef" je niet te gebruiken ...
maar t'is wel goe spul en je hoeft niet meer te verdunnnen.

Grtz,
G ;)

Dragonfly
27-12-2010, 19:12
Dan denkik dat de fout in de onderlaag zwart zit , die perfect egaal en overal even "blinkend" moet zijn.
Volgende keer beter zeker :-)

http://lh5.ggpht.com/_L_2j5WeiMj0/TRjIx-V1UjI/AAAAAAAABXU/20504b3aUTc/ham1.jpg

Dominique
27-12-2010, 21:28
Dan denkik dat de fout in de onderlaag zwart zit , die perfect egaal en overal even "blinkend" moet zijn.
Volgende keer beter zeker :-)

en ENAMEL! Met acryl zal het effect ook al veel minder zijn.

Dragonfly
26-02-2011, 21:21
Weet er iemand waar/welke produckten je moet gebruiken om zelf mallen te maken ? En welke produckten je dan moet gebruiken om onderdelen af te gieten ?

Heb hier zelf al wat aan het zoeken geweest maar zie het bos door de bomen niet meer :-)

Diccy
27-02-2011, 17:52
Ik zie dat je van Wilrijk bent, dan zou je mss best eens tot in Lier rijden, bij Vosschemie, die hebben een heel assortiment er voor, en zijn steeds bereid het met hand en tand u er uitleg over te geven.

grtz

306xtreme
25-04-2011, 00:04
welke Weathering kit is aangeraden voor bv rally auto,s te doen
tips zijn ook welkom en na het schijnt zijn er ook Weathering stiften iemand hier ervaring mee

Nismo
27-04-2011, 11:31
welke Weathering kit is aangeraden voor bv rally auto,s te doen
tips zijn ook welkom en na het schijnt zijn er ook Weathering stiften iemand hier ervaring mee

-set A: sand-light sand-mud
-set B: snow-soot-rust
-set C: orange rust-gun metal-silver
-set D: burnt blue-burnt red-oil stain

Met set A kom je al redelijk ver, terwijl je van set B snow kunt gebruiken voor bvb de Monte-Carlo-rally. Van set D is oil stain ook te gebruiken, terwijl daar de 2 andere kleuren ideaal zijn om uitlaten te laten verkleuren.

Als je met een airbrush werkt, kan je hem ook weatheren door bvb zeer fijn zandkleur te spuiten zoals ik bij mijne Subaru (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?p=152559#post152559) heb gedaan.

306xtreme
27-04-2011, 22:45
wanneer mag ik de 206 brengen ??? hahaha

antoine
12-06-2011, 14:28
Ik ben van plan de volgende kit te verkopen, maar wat is nu een rieële prijs? Ik heb deze gezien voor prijzen tussen 75 en 125 euro. Is dit een beetje rieël?

http://fotos.marktplaats.com/kopen/7/46/v5gHx0ktJJwVJZ8X4fJvug==.jpg

Bouwdoos Renault 5 (amerikaanse versie)
Merk: Bandai
Schaal :1:20

eyckles
13-06-2011, 11:18
Dat zou ik echt niet weten. Anders moet je de kit op eBay zetten. Ik sta ook voor een dilemma. Ik kan een ford escort kopen van revell, maar de verkoper vraagt er 50€ voor inclusief verzending. Is dit het juiste bedrag voor deze revell kit?

Lesley