PDA

View Full Version : In de toekomst meer diesels in de racerij?


FastFons
19-02-2004, 18:43
Toen ik gisteren op een of andere site (ik weet spijtig genoeg niet meer welke) las dat BMW binnenkort uitkomt met een 535d die naar verluidt 272 pk zou hebben en dit in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden slechts een 3 liter zou zijn (dus een aangepaste 3.0d (beetje zoals de 318d -320d) vroeg ik mij af wat de diesels in de toekomst nog zal tegenhouden om in de autosport ook stilaan op te rukken. Een 3 liter diesel met standaard al 272 pk moet toch kunnen concurreren met een 3 liter M3? Neem hierbij het torenhoge koppel en de afwezigheid van gaskleppen gecombineerd met het lagere verbruik en de keuze moet toch snel gemaakt zijn voor endurance races. Zijn er hier nog die er zo over denken of zie ik hier iets over het hoofd? Waarom kiezen er toch niet meer teams voor een high power diesel? Omdat de hoge toerentallen niet haalbaar zijn? Bedrijfszekerheid?

FF

pipo
19-02-2004, 21:37
Waarschijnlijk omdat het ontwikkelen van een echte race diesel ook zeer duur is. Bij Ricardo in G.B. (diezelfde die de versnellingsbakken maken van de Audi R8) hebben zo een project lopen en zij zijn ook tot tot die conclusie gekomen. Een ander probleem is het extreem hoge koppel en gewicht van zulke motoren. Er bestaan geen versnellingsbakken die dat aankunnen, dus nieuwe ontwikkelen die ook veel zwaarder zouden zijn. Alsook het reglement, als je een diesel maakt volgens dezelfde reglementen dan de benzineversie, zal die benzineversie altijd performanter zijn. Alleen het verbruik zal beter zijn, maar de diesels mogen dan minder meenemen dan benzineversies dus valt dat voordeel ook weer weg. Er zal waarschijnlijk wel zulke racemotoren komen, maar ik denk dat ze met de benzinemotoren zullen blijven racen tot ze kunnen overschakelen op de milieuvriendelijke brandstoffen. De Nasamax Reynard is hier een goed voorbeeld van.

Lemans
19-02-2004, 23:41
De grote handicap die een dieselmotor in het verleden moest meeslepen (een trage en weinig flexibele mechanische inspuitpomp) is door de komst van de common-rail van tafel geveegd.
Hogere toerentallen zullen wel steeds een probleem blijven maar vermits steeds een drukvulling wordtgebruikt is dit niet echt nodig. Benzinne drukgevulde motoren draaien ook aan een vrij normaal toerental.
Alfa Romeo neemt het dieselraces wel al serieus. Hier staan al enkele uitvoeringen klaar of worden klaargestoomd " in geval van ".
Het versnellingsbakprobleem gecreeerd door het hoge koppel wordt wel degelijk als struikelblok ervaren maar mischien ligt de oplossing ergens om de hoek.
Ik heb in Birmingham links en rechts info ingewonnen voor een versnellingsbak voor pakweg 500 Nm (M5-V8) en ik ben overal van een kale reis teruggekomen.

pipo
20-02-2004, 00:19
Originally posted by Lemans

Het versnellingsbakprobleem gecreeerd door het hoge koppel wordt wel degelijk als struikelblok ervaren maar mischien ligt de oplossing ergens om de hoek.
Ik heb in Birmingham links en rechts info ingewonnen voor een versnellingsbak voor pakweg 500 Nm (M5-V8) en ik ben overal van een kale reis teruggekomen.

Dit kan toch echt geen probleem zijn om zo een versnellingsbak te vinden. Elke iet of wat racewagen heeft 500Nm. Het rijdt er vol van in de Belcar.

AlainH
20-02-2004, 00:43
Originally poted by FastFons

Waarom kiezen er toch niet meer teams voor een high power diesel?

Ik denk dat dat maar een kwestie van een paar jaar is... BMW is vollop ermee bezig, vorig jaar hadden we de Bora Variant TDi in de Belcar en zelfs ervoor een Bora diesel in Procar, Alfa Romeo doet ook zijn best en Seat ging toch in ETCC met een diesel rijden ?


Originally poted by pipo

Dit kan toch echt geen probleem zijn om zo een versnellingsbak te vinden

Hewland, Hollinger, Quaife, X-Trac, standaard Viperversnellingsbakken, keuze genoeg zou ik zeggen, en allemaal H-patroon ( niet sequentieel bedoel ik )... En de originele versnellingsbak van een M5 V8 is goed genoeg om te racen ( zie MDM, Belien, ... )

gwyllion
20-02-2004, 01:20
Originally posted by AlainH
Ik denk dat dat maar een kwestie van een paar jaar is... BMW is vollop ermee bezig, vorig jaar hadden we de Bora Variant TDi in de Belcar en zelfs ervoor een Bora diesel in Procar, Alfa Romeo doet ook zijn best en Seat ging toch in ETCC met een diesel rijden ?

Seat gaat nog wel met benzine rijden in de ETCC volgend jaar. Voor de BTCC wordt momenteel nog getwijfeld tussen diesel en benzine. In de toekomst zal Seat waarschijnlijk wel met een diesel deelnemen aan de ETCC. Het Super2000 Diesel reglement is niks voor niks uitgevonden.

Audi denkt eraan om in de opvolger van de R8 (de R9/10, een gesloten prototype) een diesel te steken. Daarom is er door de FIA/ACO een technisch reglement voor diesel motoren opgesteld.

In Parijs/Dakar zien we ook een evolutie naar het gebruik van diesels bij de topteams: Volkswagen en BMW.

Vooral de VAG groep lijkt gebrand om diesels in de autosport te gebruiken.

gwyllion
20-02-2004, 01:59
Originally posted by pipo
Waarschijnlijk omdat het ontwikkelen van een echte race diesel ook zeer duur is. Bij Ricardo in G.B. (diezelfde die de versnellingsbakken maken van de Audi R8) hebben zo een project lopen en zij zijn ook tot tot die conclusie gekomen. Een ander probleem is het extreem hoge koppel en gewicht van zulke motoren. Er bestaan geen versnellingsbakken die dat aankunnen, dus nieuwe ontwikkelen die ook veel zwaarder zouden zijn. Alsook het reglement, als je een diesel maakt volgens dezelfde reglementen dan de benzineversie, zal die benzineversie altijd performanter zijn. Alleen het verbruik zal beter zijn, maar de diesels mogen dan minder meenemen dan benzineversies dus valt dat voordeel ook weer weg. Er zal waarschijnlijk wel zulke racemotoren komen, maar ik denk dat ze met de benzinemotoren zullen blijven racen tot ze kunnen overschakelen op de milieuvriendelijke brandstoffen. De Nasamax Reynard is hier een goed voorbeeld van.
Trouwens meer info over die Ricardo diesel race motor vind je hier (http://www.detnews.com/2003/motorsports/0312/10/e01-4021.htm).

http://www.detnews.com/2003/motorsports/bench/1210diesel.jpg

600 pk bij 6000 tpm (de slag is bewust kort gehouden hiervoor) uit een 4.6 V10 en meer dan 800 Nm koppel
common-rail met een inspuitdruk van 1800 bar en elektronische gecontrolleerde injectoren

Lemans
20-02-2004, 19:16
Zeg Alain, welke van uw aangehaalde versnellingsbakken kan op de achteras worden gemonteerd ?

pipo
20-02-2004, 19:24
Originally posted by Lemans
Zeg Alain, welke van uw aangehaalde versnellingsbakken kan op de achteras worden gemonteerd ?

Als je gaat zien op de site van hewland, www.hewland.com kun je een keuze maken uit verschillende transaxle versnellingsbakken.

AlainH
21-02-2004, 00:14
Elk merk heeft wel een type versnellingsbak dat kan gebruikt worden voor op de achteras te monteren, maar ik ken het niet onmiddelijk vanbuiten... Voor een M5 V8 is er bvb de Hewland SGT enz...

bobcat
21-02-2004, 01:40
Er is één probleem met diesel, bij lek is de baan zeer glad en is ook moeilijk te verwijderen. Kijk maar eens naar de tankstations, aan de dieselpomp is het spekglad.

Bart.Vandecavey
21-02-2004, 01:58
Originally posted by bobcat
Er is één probleem met diesel, bij lek is de baan zeer glad en is ook moeilijk te verwijderen. Kijk maar eens naar de tankstations, aan de dieselpomp is het spekglad.

Die benzine/dieseltanks die in racewagens zitten lijken met toch zeer veilig... Als brandstof ontsnapt is het meestal zo erg dat ze toch de koers moeten neutraliseren...

R@ce@holiC
22-02-2004, 00:28
Heeft er enkele jaren terug ook geen BMW diesel de 24u van de ring gewonnen?

AlainH
22-02-2004, 02:14
Originally posted by R@ce@holiC

Heeft er enkele jaren terug ook geen BMW diesel de 24u van de ring gewonnen?

In 1998 als ik me niet vergis, en als ik me nog goed herinner waren de piloten Stuck, Duez, Menzel en Bovensiepen

Scapa
22-02-2004, 12:28
Deze dus:

http://www.1998.motorracetime.de/news/Nür75.jpg

FastFons
22-02-2004, 16:07
En dat was dan nog de periode van voor de common rail technologie of niet?

FF

serge
23-02-2004, 18:46
Alfa is op dit ogenblik volop bezig met een nieuwe Cup op poten te zetten ter vervanging van de 147 GTA Cup (zou dit jaar het laatste seizoen zijn). Basis zou de nieuwe GT zijn met de 2.4 JTD motor, geprepareerd door N-Technology.

Mr.Dallara
27-02-2004, 19:19
Net gelezen op pitstop.tv


Peugeot racet met groene diesel!

http://www.eyes-e-tools.com/customer/pitstop/Nieuws/upload/rc.jpg

Peugeot start in Frankrijk met een revolutionaire promotieformule. Het gaat om de "Peugeot RC Cup" met silhouettes die op "diester" rijden. Diester is een bio-brandstof of groene diesel.

De RC is gebaseerd op de RC Concept Car, die Peugeot voorstelde op het Salon van Genève in 2002. De auto, gebouwd door Nogaro Technologies, is voorzien van een 2.2 HDi-diesel, die 178 pk levert voor een gewicht van 800 kg. Of 4,49 kg/pk!
De motor is achteraan centraal dwarsgeplaatst op een aluminium-buizenchassis.
De brandstof is een mengeling van 50% diesel en 50% groene diesel of Diester. De RC heeft een sekwentiële bak met 6 versnellingen en staat op 18-duimsvelgen.

De RC's worden gerund door één en hetzelfde team, Geoscan Concept. De afstelling is op elke auto identiek, zelfs de bandenspanning is gelijk! De rijder maakt het verschil.

Kostprijs voor een seizoen is 55.000 euro (zonder BTW en verzekering). Er zijn 7 races voorzien in Frankrijk en 2 daarbuiten, ondermeer in Francorchamps op 18 juli.

De Peugeot RC Diester zou een origineel idee kunnen zijn voor Belcar of BTCS.


Hieruit blijkt dat de diesel wel degelijk zal gaan doorbreken op circuits!

gwyllion
25-03-2004, 14:19
Het ziet er naar uit dat er meer Diesels te zien zullen zijn in Endurance prototype racing.

Taurus zou volgens andere geruchten een Cummins diesel motor gebruiken in plaasts eentje van Caterpillar. Andere spreken dan weer over een Mountune race diesel (twin-turbo V10) met input door Caterpillar.
Will Taurus enter the `first´ diesel engine in Le Mans?

Wednesday, 24 March 2004

Autosport reports that Taurus will enter a LMP with a Caterpillar Diesel engine at Le Mans this year. The deal is a 2 year plan that will see the team in the bulk of the ALMS races and all of the European races. A press release is expected next week. Taurus and Caterpillar are not the first that will race with diesels at Le Mans, in 1950 Jean and Jacques Delettrez already entered with a six-cylinder 4.5 liter diesel engine (MAP). They entered a diesel for three consecutive years. Results were not good...

http://www.planetlemans.com/images/stories/vdol_story/04_mar/440_DieselV10.jpg

Ricardo Engineering also developed a Diesel based on the Judd GV5, delivering 600Bhp@6000 rev/min with a peak torque of 850Nm (see the picture above). Also rumors exists that Cosworth and Audi (2005?) but as well Peugeot are working on Diesel race engines.

A whole new strategy can be used with diesels as the economy benefit can be around 15 per cent. Also the huge torque would benefit the drivability out of corners.

More news as it comes...
bron: http://www.planetlemans.com/

gwyllion
26-03-2004, 00:59
Originally posted by gwyllion
Het ziet er naar uit dat er meer Diesels te zien zullen zijn in Endurance prototype racing.

Het is dus officieel. Een van de deelnemende wagens voor de 24LM is
10 TAURUS SPORTS RACING GBR LMP 900 LOLA CATERPILLAR 4920T
Een 5 liter V10 turbo diesel dus. Een Caterpillar motor is een race wagen is toch maar iets raar.

Taurus heeft ook nog een tweede wagen ingeschreven, maar deze is niet geselecteerd (en staat op het lijstje van de reservewagens):
4 TAURUS SPORTS RACING GBR LM P 900 LOLA JUDD 4000A

gwyllion
31-03-2004, 18:39
Originally posted by gwyllion
Het is dus officieel. Een van de deelnemende wagens voor de 24LM is
10 TAURUS SPORTS RACING GBR LMP 900 LOLA CATERPILLAR 4920T
Een 5 liter V10 turbo diesel dus. Een Caterpillar motor is een race wagen is toch maar iets raar.

Sommige mensen beweren dat dit wel eens de VAG V10 TDI uit de Touareg en Phaeton zou kunnen zijn.

De cilinderinhoud komt in elk geval overeen: in de 24LM deelnemerslijst spreekt men over 4920T en de VW V10 TDI heeft een cilinderinhoud van 4921 cc.

De filosofie achter de motor zou anders zijn dan bij de Judd V10 die Ricardo omgebouwd heeft tot een race diesel. De Taurus diesel zou minder hoog in de toeren gaan, een grotere compressieverhoudingen hebben en bijgevolg ook een stuk zwaarder zijn om de druk aan te kunnen.

Taurus heeft ook nog een tweede wagen ingeschreven, maar deze is niet geselecteerd (en staat op het lijstje van de reservewagens):
4 TAURUS SPORTS RACING GBR LM P 900 LOLA JUDD 4000A
Deze wagen is nu ook geselecteerd omdat de Arena al afgezegd heeft.