De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Technisch hoekje
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 19-02-2004, 18:43
FastFons's Avatar
FastFons FastFons is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Feb 2002
Location: Hasselt/Heverlee
Posts: 495
In de toekomst meer diesels in de racerij?

Toen ik gisteren op een of andere site (ik weet spijtig genoeg niet meer welke) las dat BMW binnenkort uitkomt met een 535d die naar verluidt 272 pk zou hebben en dit in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden slechts een 3 liter zou zijn (dus een aangepaste 3.0d (beetje zoals de 318d -320d) vroeg ik mij af wat de diesels in de toekomst nog zal tegenhouden om in de autosport ook stilaan op te rukken. Een 3 liter diesel met standaard al 272 pk moet toch kunnen concurreren met een 3 liter M3? Neem hierbij het torenhoge koppel en de afwezigheid van gaskleppen gecombineerd met het lagere verbruik en de keuze moet toch snel gemaakt zijn voor endurance races. Zijn er hier nog die er zo over denken of zie ik hier iets over het hoofd? Waarom kiezen er toch niet meer teams voor een high power diesel? Omdat de hoge toerentallen niet haalbaar zijn? Bedrijfszekerheid?

FF
__________________
Calamitas R&S Team - www.calamitas.be
Reply With Quote
  #2  
Old 19-02-2004, 21:37
pipo's Avatar
pipo pipo is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 191
Waarschijnlijk omdat het ontwikkelen van een echte race diesel ook zeer duur is. Bij Ricardo in G.B. (diezelfde die de versnellingsbakken maken van de Audi R8) hebben zo een project lopen en zij zijn ook tot tot die conclusie gekomen. Een ander probleem is het extreem hoge koppel en gewicht van zulke motoren. Er bestaan geen versnellingsbakken die dat aankunnen, dus nieuwe ontwikkelen die ook veel zwaarder zouden zijn. Alsook het reglement, als je een diesel maakt volgens dezelfde reglementen dan de benzineversie, zal die benzineversie altijd performanter zijn. Alleen het verbruik zal beter zijn, maar de diesels mogen dan minder meenemen dan benzineversies dus valt dat voordeel ook weer weg. Er zal waarschijnlijk wel zulke racemotoren komen, maar ik denk dat ze met de benzinemotoren zullen blijven racen tot ze kunnen overschakelen op de milieuvriendelijke brandstoffen. De Nasamax Reynard is hier een goed voorbeeld van.
Reply With Quote
  #3  
Old 19-02-2004, 23:41
Lemans Lemans is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2003
Location: Emptinne
Posts: 154
De grote handicap die een dieselmotor in het verleden moest meeslepen (een trage en weinig flexibele mechanische inspuitpomp) is door de komst van de common-rail van tafel geveegd.
Hogere toerentallen zullen wel steeds een probleem blijven maar vermits steeds een drukvulling wordtgebruikt is dit niet echt nodig. Benzinne drukgevulde motoren draaien ook aan een vrij normaal toerental.
Alfa Romeo neemt het dieselraces wel al serieus. Hier staan al enkele uitvoeringen klaar of worden klaargestoomd " in geval van ".
Het versnellingsbakprobleem gecreeerd door het hoge koppel wordt wel degelijk als struikelblok ervaren maar mischien ligt de oplossing ergens om de hoek.
Ik heb in Birmingham links en rechts info ingewonnen voor een versnellingsbak voor pakweg 500 Nm (M5-V8) en ik ben overal van een kale reis teruggekomen.
Reply With Quote
  #4  
Old 20-02-2004, 00:19
pipo's Avatar
pipo pipo is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 191
Quote:
Originally posted by Lemans

Het versnellingsbakprobleem gecreeerd door het hoge koppel wordt wel degelijk als struikelblok ervaren maar mischien ligt de oplossing ergens om de hoek.
Ik heb in Birmingham links en rechts info ingewonnen voor een versnellingsbak voor pakweg 500 Nm (M5-V8) en ik ben overal van een kale reis teruggekomen.
Dit kan toch echt geen probleem zijn om zo een versnellingsbak te vinden. Elke iet of wat racewagen heeft 500Nm. Het rijdt er vol van in de Belcar.
Reply With Quote
  #5  
Old 20-02-2004, 00:43
AlainH's Avatar
AlainH AlainH is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2002
Location: Dilbeek
Posts: 689
Quote:
Originally poted by FastFons

Waarom kiezen er toch niet meer teams voor een high power diesel?
Ik denk dat dat maar een kwestie van een paar jaar is... BMW is vollop ermee bezig, vorig jaar hadden we de Bora Variant TDi in de Belcar en zelfs ervoor een Bora diesel in Procar, Alfa Romeo doet ook zijn best en Seat ging toch in ETCC met een diesel rijden ?


Quote:
Originally poted by pipo

Dit kan toch echt geen probleem zijn om zo een versnellingsbak te vinden
Hewland, Hollinger, Quaife, X-Trac, standaard Viperversnellingsbakken, keuze genoeg zou ik zeggen, en allemaal H-patroon ( niet sequentieel bedoel ik )... En de originele versnellingsbak van een M5 V8 is goed genoeg om te racen ( zie MDM, Belien, ... )
__________________
Reply With Quote
  #6  
Old 20-02-2004, 01:20
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Quote:
Originally posted by AlainH
Ik denk dat dat maar een kwestie van een paar jaar is... BMW is vollop ermee bezig, vorig jaar hadden we de Bora Variant TDi in de Belcar en zelfs ervoor een Bora diesel in Procar, Alfa Romeo doet ook zijn best en Seat ging toch in ETCC met een diesel rijden ?
Seat gaat nog wel met benzine rijden in de ETCC volgend jaar. Voor de BTCC wordt momenteel nog getwijfeld tussen diesel en benzine. In de toekomst zal Seat waarschijnlijk wel met een diesel deelnemen aan de ETCC. Het Super2000 Diesel reglement is niks voor niks uitgevonden.

Audi denkt eraan om in de opvolger van de R8 (de R9/10, een gesloten prototype) een diesel te steken. Daarom is er door de FIA/ACO een technisch reglement voor diesel motoren opgesteld.

In Parijs/Dakar zien we ook een evolutie naar het gebruik van diesels bij de topteams: Volkswagen en BMW.

Vooral de VAG groep lijkt gebrand om diesels in de autosport te gebruiken.
Reply With Quote
  #7  
Old 20-02-2004, 01:59
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Quote:
Originally posted by pipo
Waarschijnlijk omdat het ontwikkelen van een echte race diesel ook zeer duur is. Bij Ricardo in G.B. (diezelfde die de versnellingsbakken maken van de Audi R8) hebben zo een project lopen en zij zijn ook tot tot die conclusie gekomen. Een ander probleem is het extreem hoge koppel en gewicht van zulke motoren. Er bestaan geen versnellingsbakken die dat aankunnen, dus nieuwe ontwikkelen die ook veel zwaarder zouden zijn. Alsook het reglement, als je een diesel maakt volgens dezelfde reglementen dan de benzineversie, zal die benzineversie altijd performanter zijn. Alleen het verbruik zal beter zijn, maar de diesels mogen dan minder meenemen dan benzineversies dus valt dat voordeel ook weer weg. Er zal waarschijnlijk wel zulke racemotoren komen, maar ik denk dat ze met de benzinemotoren zullen blijven racen tot ze kunnen overschakelen op de milieuvriendelijke brandstoffen. De Nasamax Reynard is hier een goed voorbeeld van.
Trouwens meer info over die Ricardo diesel race motor vind je hier.



600 pk bij 6000 tpm (de slag is bewust kort gehouden hiervoor) uit een 4.6 V10 en meer dan 800 Nm koppel
common-rail met een inspuitdruk van 1800 bar en elektronische gecontrolleerde injectoren
Reply With Quote
  #8  
Old 20-02-2004, 19:16
Lemans Lemans is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2003
Location: Emptinne
Posts: 154
Zeg Alain, welke van uw aangehaalde versnellingsbakken kan op de achteras worden gemonteerd ?
Reply With Quote
  #9  
Old 20-02-2004, 19:24
pipo's Avatar
pipo pipo is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 191
Quote:
Originally posted by Lemans
Zeg Alain, welke van uw aangehaalde versnellingsbakken kan op de achteras worden gemonteerd ?
Als je gaat zien op de site van hewland, www.hewland.com kun je een keuze maken uit verschillende transaxle versnellingsbakken.
Reply With Quote
  #10  
Old 21-02-2004, 00:14
AlainH's Avatar
AlainH AlainH is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2002
Location: Dilbeek
Posts: 689
Elk merk heeft wel een type versnellingsbak dat kan gebruikt worden voor op de achteras te monteren, maar ik ken het niet onmiddelijk vanbuiten... Voor een M5 V8 is er bvb de Hewland SGT enz...
__________________
Reply With Quote
  #11  
Old 21-02-2004, 01:40
bobcat bobcat is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2003
Posts: 72
Er is één probleem met diesel, bij lek is de baan zeer glad en is ook moeilijk te verwijderen. Kijk maar eens naar de tankstations, aan de dieselpomp is het spekglad.
Reply With Quote
  #12  
Old 21-02-2004, 01:58
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Knokke-Heist
Posts: 3,806
Quote:
Originally posted by bobcat
Er is één probleem met diesel, bij lek is de baan zeer glad en is ook moeilijk te verwijderen. Kijk maar eens naar de tankstations, aan de dieselpomp is het spekglad.
Die benzine/dieseltanks die in racewagens zitten lijken met toch zeer veilig... Als brandstof ontsnapt is het meestal zo erg dat ze toch de koers moeten neutraliseren...
__________________
WRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #13  
Old 22-02-2004, 00:28
R@ce@holiC's Avatar
R@ce@holiC R@ce@holiC is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2002
Location: Hasselt
Posts: 1,525
Heeft er enkele jaren terug ook geen BMW diesel de 24u van de ring gewonnen?
Reply With Quote
  #14  
Old 22-02-2004, 02:14
AlainH's Avatar
AlainH AlainH is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2002
Location: Dilbeek
Posts: 689
Quote:
Originally posted by R@ce@holiC

Heeft er enkele jaren terug ook geen BMW diesel de 24u van de ring gewonnen?
In 1998 als ik me niet vergis, en als ik me nog goed herinner waren de piloten Stuck, Duez, Menzel en Bovensiepen
__________________
Reply With Quote
  #15  
Old 22-02-2004, 12:28
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jul 2001
Location: Everywhere
Posts: 4,300
Deze dus:

Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 00:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.