![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
In de toekomst meer diesels in de racerij?
Toen ik gisteren op een of andere site (ik weet spijtig genoeg niet meer welke) las dat BMW binnenkort uitkomt met een 535d die naar verluidt 272 pk zou hebben en dit in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden slechts een 3 liter zou zijn (dus een aangepaste 3.0d (beetje zoals de 318d -320d) vroeg ik mij af wat de diesels in de toekomst nog zal tegenhouden om in de autosport ook stilaan op te rukken. Een 3 liter diesel met standaard al 272 pk moet toch kunnen concurreren met een 3 liter M3? Neem hierbij het torenhoge koppel en de afwezigheid van gaskleppen gecombineerd met het lagere verbruik en de keuze moet toch snel gemaakt zijn voor endurance races. Zijn er hier nog die er zo over denken of zie ik hier iets over het hoofd? Waarom kiezen er toch niet meer teams voor een high power diesel? Omdat de hoge toerentallen niet haalbaar zijn? Bedrijfszekerheid?
FF
__________________
Calamitas R&S Team - www.calamitas.be |
#2
|
||||
|
||||
Waarschijnlijk omdat het ontwikkelen van een echte race diesel ook zeer duur is. Bij Ricardo in G.B. (diezelfde die de versnellingsbakken maken van de Audi R8) hebben zo een project lopen en zij zijn ook tot tot die conclusie gekomen. Een ander probleem is het extreem hoge koppel en gewicht van zulke motoren. Er bestaan geen versnellingsbakken die dat aankunnen, dus nieuwe ontwikkelen die ook veel zwaarder zouden zijn. Alsook het reglement, als je een diesel maakt volgens dezelfde reglementen dan de benzineversie, zal die benzineversie altijd performanter zijn. Alleen het verbruik zal beter zijn, maar de diesels mogen dan minder meenemen dan benzineversies dus valt dat voordeel ook weer weg. Er zal waarschijnlijk wel zulke racemotoren komen, maar ik denk dat ze met de benzinemotoren zullen blijven racen tot ze kunnen overschakelen op de milieuvriendelijke brandstoffen. De Nasamax Reynard is hier een goed voorbeeld van.
|
#3
|
|||
|
|||
De grote handicap die een dieselmotor in het verleden moest meeslepen (een trage en weinig flexibele mechanische inspuitpomp) is door de komst van de common-rail van tafel geveegd.
Hogere toerentallen zullen wel steeds een probleem blijven maar vermits steeds een drukvulling wordtgebruikt is dit niet echt nodig. Benzinne drukgevulde motoren draaien ook aan een vrij normaal toerental. Alfa Romeo neemt het dieselraces wel al serieus. Hier staan al enkele uitvoeringen klaar of worden klaargestoomd " in geval van ". Het versnellingsbakprobleem gecreeerd door het hoge koppel wordt wel degelijk als struikelblok ervaren maar mischien ligt de oplossing ergens om de hoek. Ik heb in Birmingham links en rechts info ingewonnen voor een versnellingsbak voor pakweg 500 Nm (M5-V8) en ik ben overal van een kale reis teruggekomen. |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
|
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Quote:
|
#6
|
|||
|
|||
Quote:
Audi denkt eraan om in de opvolger van de R8 (de R9/10, een gesloten prototype) een diesel te steken. Daarom is er door de FIA/ACO een technisch reglement voor diesel motoren opgesteld. In Parijs/Dakar zien we ook een evolutie naar het gebruik van diesels bij de topteams: Volkswagen en BMW. Vooral de VAG groep lijkt gebrand om diesels in de autosport te gebruiken. |
#7
|
|||
|
|||
Quote:
![]() 600 pk bij 6000 tpm (de slag is bewust kort gehouden hiervoor) uit een 4.6 V10 en meer dan 800 Nm koppel common-rail met een inspuitdruk van 1800 bar en elektronische gecontrolleerde injectoren |
#8
|
|||
|
|||
Zeg Alain, welke van uw aangehaalde versnellingsbakken kan op de achteras worden gemonteerd ?
|
#9
|
||||
|
||||
Quote:
|
#10
|
||||
|
||||
Elk merk heeft wel een type versnellingsbak dat kan gebruikt worden voor op de achteras te monteren, maar ik ken het niet onmiddelijk vanbuiten... Voor een M5 V8 is er bvb de Hewland SGT enz...
|
#11
|
|||
|
|||
Er is één probleem met diesel, bij lek is de baan zeer glad en is ook moeilijk te verwijderen. Kijk maar eens naar de tankstations, aan de dieselpomp is het spekglad.
|
#12
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
WRC-prono 2009 kampioen |
#13
|
||||
|
||||
Heeft er enkele jaren terug ook geen BMW diesel de 24u van de ring gewonnen?
|
#14
|
||||
|
||||
Quote:
|
#15
|
||||
|
||||
Deze dus:
![]() |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|