De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Technisch hoekje (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=39)
-   -   In de toekomst meer diesels in de racerij? (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=7224)

FastFons 19-02-2004 18:43

In de toekomst meer diesels in de racerij?
 
Toen ik gisteren op een of andere site (ik weet spijtig genoeg niet meer welke) las dat BMW binnenkort uitkomt met een 535d die naar verluidt 272 pk zou hebben en dit in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden slechts een 3 liter zou zijn (dus een aangepaste 3.0d (beetje zoals de 318d -320d) vroeg ik mij af wat de diesels in de toekomst nog zal tegenhouden om in de autosport ook stilaan op te rukken. Een 3 liter diesel met standaard al 272 pk moet toch kunnen concurreren met een 3 liter M3? Neem hierbij het torenhoge koppel en de afwezigheid van gaskleppen gecombineerd met het lagere verbruik en de keuze moet toch snel gemaakt zijn voor endurance races. Zijn er hier nog die er zo over denken of zie ik hier iets over het hoofd? Waarom kiezen er toch niet meer teams voor een high power diesel? Omdat de hoge toerentallen niet haalbaar zijn? Bedrijfszekerheid?

FF

pipo 19-02-2004 21:37

Waarschijnlijk omdat het ontwikkelen van een echte race diesel ook zeer duur is. Bij Ricardo in G.B. (diezelfde die de versnellingsbakken maken van de Audi R8) hebben zo een project lopen en zij zijn ook tot tot die conclusie gekomen. Een ander probleem is het extreem hoge koppel en gewicht van zulke motoren. Er bestaan geen versnellingsbakken die dat aankunnen, dus nieuwe ontwikkelen die ook veel zwaarder zouden zijn. Alsook het reglement, als je een diesel maakt volgens dezelfde reglementen dan de benzineversie, zal die benzineversie altijd performanter zijn. Alleen het verbruik zal beter zijn, maar de diesels mogen dan minder meenemen dan benzineversies dus valt dat voordeel ook weer weg. Er zal waarschijnlijk wel zulke racemotoren komen, maar ik denk dat ze met de benzinemotoren zullen blijven racen tot ze kunnen overschakelen op de milieuvriendelijke brandstoffen. De Nasamax Reynard is hier een goed voorbeeld van.

Lemans 19-02-2004 23:41

De grote handicap die een dieselmotor in het verleden moest meeslepen (een trage en weinig flexibele mechanische inspuitpomp) is door de komst van de common-rail van tafel geveegd.
Hogere toerentallen zullen wel steeds een probleem blijven maar vermits steeds een drukvulling wordtgebruikt is dit niet echt nodig. Benzinne drukgevulde motoren draaien ook aan een vrij normaal toerental.
Alfa Romeo neemt het dieselraces wel al serieus. Hier staan al enkele uitvoeringen klaar of worden klaargestoomd " in geval van ".
Het versnellingsbakprobleem gecreeerd door het hoge koppel wordt wel degelijk als struikelblok ervaren maar mischien ligt de oplossing ergens om de hoek.
Ik heb in Birmingham links en rechts info ingewonnen voor een versnellingsbak voor pakweg 500 Nm (M5-V8) en ik ben overal van een kale reis teruggekomen.

pipo 20-02-2004 00:19

Quote:

Originally posted by Lemans

Het versnellingsbakprobleem gecreeerd door het hoge koppel wordt wel degelijk als struikelblok ervaren maar mischien ligt de oplossing ergens om de hoek.
Ik heb in Birmingham links en rechts info ingewonnen voor een versnellingsbak voor pakweg 500 Nm (M5-V8) en ik ben overal van een kale reis teruggekomen.

Dit kan toch echt geen probleem zijn om zo een versnellingsbak te vinden. Elke iet of wat racewagen heeft 500Nm. Het rijdt er vol van in de Belcar.

AlainH 20-02-2004 00:43

Quote:

Originally poted by FastFons

Waarom kiezen er toch niet meer teams voor een high power diesel?
Ik denk dat dat maar een kwestie van een paar jaar is... BMW is vollop ermee bezig, vorig jaar hadden we de Bora Variant TDi in de Belcar en zelfs ervoor een Bora diesel in Procar, Alfa Romeo doet ook zijn best en Seat ging toch in ETCC met een diesel rijden ?


Quote:

Originally poted by pipo

Dit kan toch echt geen probleem zijn om zo een versnellingsbak te vinden
Hewland, Hollinger, Quaife, X-Trac, standaard Viperversnellingsbakken, keuze genoeg zou ik zeggen, en allemaal H-patroon ( niet sequentieel bedoel ik )... En de originele versnellingsbak van een M5 V8 is goed genoeg om te racen ( zie MDM, Belien, ... )

gwyllion 20-02-2004 01:20

Quote:

Originally posted by AlainH
Ik denk dat dat maar een kwestie van een paar jaar is... BMW is vollop ermee bezig, vorig jaar hadden we de Bora Variant TDi in de Belcar en zelfs ervoor een Bora diesel in Procar, Alfa Romeo doet ook zijn best en Seat ging toch in ETCC met een diesel rijden ?

Seat gaat nog wel met benzine rijden in de ETCC volgend jaar. Voor de BTCC wordt momenteel nog getwijfeld tussen diesel en benzine. In de toekomst zal Seat waarschijnlijk wel met een diesel deelnemen aan de ETCC. Het Super2000 Diesel reglement is niks voor niks uitgevonden.

Audi denkt eraan om in de opvolger van de R8 (de R9/10, een gesloten prototype) een diesel te steken. Daarom is er door de FIA/ACO een technisch reglement voor diesel motoren opgesteld.

In Parijs/Dakar zien we ook een evolutie naar het gebruik van diesels bij de topteams: Volkswagen en BMW.

Vooral de VAG groep lijkt gebrand om diesels in de autosport te gebruiken.

gwyllion 20-02-2004 01:59

Quote:

Originally posted by pipo
Waarschijnlijk omdat het ontwikkelen van een echte race diesel ook zeer duur is. Bij Ricardo in G.B. (diezelfde die de versnellingsbakken maken van de Audi R8) hebben zo een project lopen en zij zijn ook tot tot die conclusie gekomen. Een ander probleem is het extreem hoge koppel en gewicht van zulke motoren. Er bestaan geen versnellingsbakken die dat aankunnen, dus nieuwe ontwikkelen die ook veel zwaarder zouden zijn. Alsook het reglement, als je een diesel maakt volgens dezelfde reglementen dan de benzineversie, zal die benzineversie altijd performanter zijn. Alleen het verbruik zal beter zijn, maar de diesels mogen dan minder meenemen dan benzineversies dus valt dat voordeel ook weer weg. Er zal waarschijnlijk wel zulke racemotoren komen, maar ik denk dat ze met de benzinemotoren zullen blijven racen tot ze kunnen overschakelen op de milieuvriendelijke brandstoffen. De Nasamax Reynard is hier een goed voorbeeld van.
Trouwens meer info over die Ricardo diesel race motor vind je hier.

http://www.detnews.com/2003/motorspo...1210diesel.jpg

600 pk bij 6000 tpm (de slag is bewust kort gehouden hiervoor) uit een 4.6 V10 en meer dan 800 Nm koppel
common-rail met een inspuitdruk van 1800 bar en elektronische gecontrolleerde injectoren

Lemans 20-02-2004 19:16

Zeg Alain, welke van uw aangehaalde versnellingsbakken kan op de achteras worden gemonteerd ?

pipo 20-02-2004 19:24

Quote:

Originally posted by Lemans
Zeg Alain, welke van uw aangehaalde versnellingsbakken kan op de achteras worden gemonteerd ?
Als je gaat zien op de site van hewland, www.hewland.com kun je een keuze maken uit verschillende transaxle versnellingsbakken.

AlainH 21-02-2004 00:14

Elk merk heeft wel een type versnellingsbak dat kan gebruikt worden voor op de achteras te monteren, maar ik ken het niet onmiddelijk vanbuiten... Voor een M5 V8 is er bvb de Hewland SGT enz...

bobcat 21-02-2004 01:40

Er is één probleem met diesel, bij lek is de baan zeer glad en is ook moeilijk te verwijderen. Kijk maar eens naar de tankstations, aan de dieselpomp is het spekglad.

Bart.Vandecavey 21-02-2004 01:58

Quote:

Originally posted by bobcat
Er is één probleem met diesel, bij lek is de baan zeer glad en is ook moeilijk te verwijderen. Kijk maar eens naar de tankstations, aan de dieselpomp is het spekglad.
Die benzine/dieseltanks die in racewagens zitten lijken met toch zeer veilig... Als brandstof ontsnapt is het meestal zo erg dat ze toch de koers moeten neutraliseren...

R@ce@holiC 22-02-2004 00:28

Heeft er enkele jaren terug ook geen BMW diesel de 24u van de ring gewonnen?

AlainH 22-02-2004 02:14

Quote:

Originally posted by R@ce@holiC

Heeft er enkele jaren terug ook geen BMW diesel de 24u van de ring gewonnen?
In 1998 als ik me niet vergis, en als ik me nog goed herinner waren de piloten Stuck, Duez, Menzel en Bovensiepen

Scapa 22-02-2004 12:28

Deze dus:

http://www.1998.motorracetime.de/news/Nür75.jpg


All times are GMT +2. The time now is 08:07.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.