View Full Version : Sluitertijden sportfotografie e.d.
kurtvaes
28-04-2004, 11:35
Ik heb het voorbije week-end voor de eerste keer een poging gedaan foto's te nemen van (snel) rijdende racewagens.
Na een beetje experimenteren, leek mij een sluitertijd van 1/200 een goed compromis. Ik heb foto's getrokken bij het uitkomen van de eerste linkse en de kanaalbocht.
Kortere sluitertijden maakten het nemen van een degelijke foto vrij moeilijk. Deze (http://home.scarlet.be/~vaesk/Zolder/333.jpg) werd genomen bij het uitkomen van de eerste linkse met een sluitertijd van 1/60 en ong 330mm zoem. Dit is echter een van de weinige die goed gelukt is.
Bij sluitertijden vanaf 1/320 tot 1/500 begon het beeld "bevroren" te geraken en vanaf 1/1000 had ik een perfect stilstaand beeld.
De foto's gemaakt na het uitkomen van de kanaalbocht kampen met nog een ander probleem: ze zijn tegen de zon in getrokken, waardoor er een aantal vrij donker zijn. Ik heb echter maar twee plaatsjes gevonden waar ik foto's kon nemen, zonder dat die draad in de weg staad. Weet er iemand of er nog zulke plaatsen zijn (door het vele volk had ik geen goesting om gans het circuit af te lopen). Ik zou graag eens foto's langs voor kunnen nemen.
Thomaske
28-04-2004, 14:51
Als je aan de chicane staat en je gaat richting pits dan kom je eens groot gat tegen in de draad, nu stond er een camera van de WS.
Hetzelfde heb je ookals je de sacramentsheuvel afdaald kort aan de camerapost.
Aan de Vilneuve chicane aan 't poortje van de Marshals.
In de Jacky Ickx als je wat gaat hangen op de baren kan je tussen twee FIA draden door trekken en als je op de zandbergen gaat staan na 't uitsturen van de kanaalbocht lukt ook wel goed.
Op deze plaatsen sta ik 't meeste en aan de REA ook wel
Fotografische groeten,
Thomas Nulens
RaptuningGirl
28-04-2004, 15:07
Der zijn genoeg plaatsjes om mooie foto's te maken.
Ik heb er nu geen kunnen maken omdat ik aan de muur stond in de pitlane
Greetz een race fanneke :)
Originally posted by kurtvaes
Ik heb het voorbije week-end voor de eerste keer een poging gedaan foto's te nemen van (snel) rijdende racewagens.
Na een beetje experimenteren, leek mij een sluitertijd van 1/200 een goed compromis. Ik heb foto's getrokken bij het uitkomen van de eerste linkse en de kanaalbocht.
Kortere sluitertijden maakten het nemen van een degelijke foto vrij moeilijk. Deze (http://home.scarlet.be/~vaesk/Zolder/333.jpg) werd genomen bij het uitkomen van de eerste linkse met een sluitertijd van 1/60 en ong 330mm zoem. Dit is echter een van de weinige die goed gelukt is.
Bij sluitertijden vanaf 1/320 tot 1/500 begon het beeld "bevroren" te geraken en vanaf 1/1000 had ik een perfect stilstaand beeld.
Oefening baart kunst. Toen ik begon met foto's nemen, heeft er eens ooit iemand tegen mij gezegd: "Eén goede raad ivm het nemen van mooie foto's: fotograferen, fotograferen en nog eens fotograferen".
Dus hoe meer je fotografeert hoe beter je zal worden. Probeer te onthouden met welke instellingen je fotografeert (wat je blijkbaar wel schijnt te doen) en probeer daar dan uit te leren. Uitval (slechte foto's) horen er gewoon bij. Als ik foto's neem, lukt meestal maar zo'n 20 tot 25%, 't is te zeggen foto's waar ik tevreden mee ben. En slechts 0,x% is goed genoeg voor anderen zodanig dat ze er voor willen betalen.
Snelheidsfotografie is mijn favoriete manier van fotograferen, maar aan een chicane of op een haakse bij rallies is het verstandiger om he beeld te bevriezen. Dan zijn ze haarscherp en de snelheid is er toch uit. Snelheid fotografeer ik meestal op 1/120 en heb ook al met 1/90 en 1/60 geprobeerd, maar daar moet ik nog aan werken. De auto hoeft ook niet altijd perfect scherp te zijn he. Als hij achteraan bijvoorbeeld scherp is en vooraan 'beweegt' zit de snelheid er nog meer in. Allez, vind ik he. ;)
Volhouden en veel oefenen is het devies. En plaasten uitkiezen waar niemand anders staat. Er zijn al genoeg 'identieke' foto's in omloop. Ga op zoek naar die ene plek die de andere niet kennen en maak speciale composities ;)
En ik ben ook maar een amateur fotograaf he. Voorbeelden vindt je hier: Huudo's Speed Photography (http://users.skynet.be/huudo/speed.htm)
Ik gebruik sluitertijden van 1/250 tot 1/500 , en heb tamelijke resultaten..., de kunst is om de wieltjes draaiend te houden , en snelheidsgevoel in de foto te leggen. Volgens mij heb je eerder een prob dat de foto niet scherp is omdat de autofocus niet snel genoeg is, en scherpgesteld had een fractie van een seconde eerder dan waar de auto zich op de foto bevindt... (oef, hij is er uit... :D ) Ik stel altijd scherp waar ik de auto ga kieken, en probeer dan de auto te pannen en op de goede moment af te drukken... wat trouwens niet altijd lukt, maar wél tamelijk goede resultaten geeft. (in elk geval beter dan het apparaat te laten auto-focussen...) Hou verder altijd in gedachten dat apparatuur zéér belangrijk is om mooie racewagenpics te schieten, en amateurs zoals ik bv met onze low budget apparaatjes wél tamelijk mooie pics kunnen schieten, maar géén topkwaliteit mogen eisen... Die pro's zeulen niet voor niets met van die knoerten van lenzen en rond... ik grandeer U dan ook nog eens dat niet al hun foto's "gelukt" zijn...
Groot is echter de voldoening als er dan toch eens een mooie tussenzit van een tegenstuurende, met vlam aan de kont hangende, met een geblokkeerd wieltje remmende, spinnende, of anders poserende bolide :D
kurtvaes
28-04-2004, 17:10
Oefening baart kunst. Toen ik begon met foto's nemen, heeft er eens ooit iemand tegen mij gezegd: "Eén goede raad ivm het nemen van mooie foto's: fotograferen, fotograferen en nog eens fotograferen".
Ben ik al volop aan bezig, heb nu toch al 500+ foto's genomen op twee weken.
Bedankt voor de tips!
omtrent de autofocus, Krikke haalt daar een goed punt aan. Ik gebruik een Canon EOS 300 en de lenzen zijn autofocus, maar kunnen op manual gezet worden. Dus idd. scherpstellen manueel daar waar je de auto hebben wil, meetrekken, afdrukken en dan maar hopen dat ie goed is. :D
groot is idd de voldoening als er dan een firma langs je site komt en een foto wil gebruiken en er dan leuk geld voor betaald. Maar dat gebeurd natuurlijk maar 1x op de 100.000 - maar toch, was wel plezant. ;)
kurtvaes
28-04-2004, 18:36
Ik heb inderdaat wel de autofocus gebruikt, wel op continue scherpstelling. Meestal bleef hij wel volgen, maar soms had hij toch last. Ik heb een paar keer de "blokkeerknop voor scherpstelling en lichtmeting" gebruikt, maar weet niet meer voor welke foto's (ik weet het, dom van mij).
Volgende keer ga ik op manueel eens proberen.
Vertigo Streiff
05-05-2004, 19:36
ik fotografeer met een Fuji S5000 Finepix en ik heb ook altijd stilstaand beeld
http://www.renaudkuppens.be/albums/sws04/RK_Belcar_World_Series_2004_18.sized.jpg
kan iemand mij helpen om toch draaiende wielen te hebben
maw wie heeft er nog een fuji?
kurtvaes
06-05-2004, 09:20
Ofwel sluitertijd langer instellen,
Ofwel vals spelen:
http://home.scarlet.be/~vaesk/Zolder/test.jpg
Vertigo Streiff
06-05-2004, 16:06
hoe hebt ge dat gedaan :confused:
fotoshop ???
want zo is dat schoner :D
Originally posted by Vertigo Streiff
hoe hebt ge dat gedaan :confused:
fotoshop ???
want zo is dat schoner :D
Met Photoshop (of aanverwant programma), zeker weten :) Tegenwoordig kan je met die programma's aardig wat trukjes toepassen. Wat je echter NOOIT kan is van een mislukte foto een goede maken (ik weet waarover ik spreek :D )
Maar wat hier gedaan is, is vrij basic : auto uitknippen, achtergrond een beetje transversale "movement" geven, wielen uitknippen, radiale "movement" geven en terug in de banden plakken, en dan de ganse wagen op je bewerkte achtergrond plakken. In 5 minuten gepiept ;)
Nu, als je zoals ik elk weekend een 600-tal foto's neemt is het toch best dat je de techniek van de langere sluitertijd goed onder de knie hebt, want zo'n foto bewerken kan leuk zijn voor 1 of 2 exemplaren, maar 600 keer dat trukje uitvoeren is ook een beetje teveel van het goede :)
Wat de sluitertijd zelf betreft : mijn ervaring is dat de "snelheids-foto's" beter lukken als er niet teveel zon is, omdat er minder licht is moet de sluitertijd sowieso al groter zijn en blijkbaar werkt de autofocus dan ook beter. In elk geval ligt het percentage mislukte foto's bij mij altijd hoger als er veel zon was. En dan spreek ik niet over "tegen de zon in genomen" foto's eh. Maar minder weerkaatsing van de zon levert betere plaatjes op, de kleuren zijn dan ook beter verdeeld en komen beter uit.
kurtvaes
06-05-2004, 19:40
Ik heb het iets anders gedaan:
Wielen geselecteerd, radial blur
laag gecopieerd, motion blur op de gecopieerde. Dan laagmasket toegepast over de auto.
Duurt inderdaat maar twee minuutjes. Maar ik geef u groot gelijk dat je dit niet kan toepassen op alle foto's. Alleen als noodoplossing.
Il Dottore
12-05-2004, 01:33
Sluitersnelheden die ik gebruik zijn meestal 1/125, 1/90 of 1/60. Af en toe al een geëxperimenteerd met langere sluitertijden, maar dan wordt het al vrij moeilijk om een echt scherpe foto te krijgen.
Voor het overige staat mijn camera volledig manueel.
Vanaf zaterdag stap ik over van klassieke reflex naar digitaal (Canon 10D), ben eens beniewd hoe dat zal gaan ...
Originally posted by Il Dottore
Sluitersnelheden die ik gebruik zijn meestal 1/125, 1/90 of 1/60. Af en toe al een geëxperimenteerd met langere sluitertijden, maar dan wordt het al vrij moeilijk om een echt scherpe foto te krijgen.
Voor het overige staat mijn camera volledig manueel.
Vanaf zaterdag stap ik over van klassieke reflex naar digitaal (Canon 10D), ben eens beniewd hoe dat zal gaan ...
Jouw kennende zal die overstap wel geen probleem zijn denk ik.
Een goed toestel met een goede fotograaf kan enkel goede foto's opleveren.
greetz
hagasan
...
Ofwel vals spelen:..
Zoom es heel ver in op de foto, tot op pixlevel. Je kan de "snijrand" volgens mij duidelijk onderscheiden.
Geen afbreuk aan de foto, het effect is heel knap !!
Maar niets gaat boven origineel..;
kurtvaes
12-05-2004, 15:52
Zoom es heel ver in op de foto, tot op pixlevel. Je kan de "snijrand" volgens mij duidelijk onderscheiden.
Het zal dan toch de "snijrand" rond de wielen zijn, want rond de auto is nooit gesneden geweest.
Nu:
Als de foto in grotere resolutie is
Als ik er meer dan 1 minuut aan besteed
Dan zal je die randen niet (zo goed) meer zien (meestal bekijkt men foto's van op een afstandje (gelijk aan de diagonaal) en niet op pixel level)
Geen afbreuk aan de foto, het effect is heel knap !! Maar niets gaat boven origineel..;
Dat is juist. Maar als je al thuis zit ... (tis beter dan niks)
veel oefenen jongens en oefening baart kunst.
ikzelf maak bijna alles op tijdsvoorkeuze, van 1/320 tot 1/60 .
1/60 ste is doenbaar maar je moet dan wel tijdens het fotograferen meetrekken ,je toestel blijven bewegen tijdens het afdrukken.
tss mijn reeks WS zijn de minis met zeer lage sluitertijd gemaakt. persoonlijk op het randje
kurtvaes
12-05-2004, 22:08
Originally posted by Marnik
veel oefenen jongen en oefening baart kunst.
ikzelf maak bijna alles op tijdsvoorkeuze, van 1/320 tot 1/60 .
1/60 ste is doenbaar maar je moet dan wel tijdens het fotograferen meetrekken ,je toestel blijven bewegen tijdens het afdrukken.
tss mijn reeks WS zijn de minis met zeer lage sluitertijd gemaakt. persoonlijk op het randje
Mijn voorkeur ligt op 1/200, en dan moet je ook blijven volgen hoor.
1/60 laat van de achtergrond niks meer heel. En het is al vrij moeilijk om goed te volgen. Mijn laatste poging was er maar 1 op 4 echt goed.
Vanaf 1/500 beginnen de foto's te bevriezen.
Mijn voorkeur ligt op 1/200, en dan moet je ook blijven volgen hoor.
1/60 laat van de achtergrond niks meer heel. En het is al vrij moeilijk om goed te volgen. Mijn laatste poging was er maar 1 op 4 echt goed.
Vanaf 1/500 beginnen de foto's te bevriezen.
Dat is juist de bedoeling, de achtergrond moet niet goed zichtbaar zijn, als dit wel het geval is word het oog misleid van het hoofdonderwerp(veelal de auto) door een niet herkenbare achtergrond komt de auto los van de achtergrond en straalt hij dynamiek uit.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.