![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Sluitertijden sportfotografie e.d.
Ik heb het voorbije week-end voor de eerste keer een poging gedaan foto's te nemen van (snel) rijdende racewagens.
Na een beetje experimenteren, leek mij een sluitertijd van 1/200 een goed compromis. Ik heb foto's getrokken bij het uitkomen van de eerste linkse en de kanaalbocht. Kortere sluitertijden maakten het nemen van een degelijke foto vrij moeilijk. Deze (http://home.scarlet.be/~vaesk/Zolder/333.jpg) werd genomen bij het uitkomen van de eerste linkse met een sluitertijd van 1/60 en ong 330mm zoem. Dit is echter een van de weinige die goed gelukt is. Bij sluitertijden vanaf 1/320 tot 1/500 begon het beeld "bevroren" te geraken en vanaf 1/1000 had ik een perfect stilstaand beeld. De foto's gemaakt na het uitkomen van de kanaalbocht kampen met nog een ander probleem: ze zijn tegen de zon in getrokken, waardoor er een aantal vrij donker zijn. Ik heb echter maar twee plaatsjes gevonden waar ik foto's kon nemen, zonder dat die draad in de weg staad. Weet er iemand of er nog zulke plaatsen zijn (door het vele volk had ik geen goesting om gans het circuit af te lopen). Ik zou graag eens foto's langs voor kunnen nemen. |
#2
|
|||
|
|||
Als je aan de chicane staat en je gaat richting pits dan kom je eens groot gat tegen in de draad, nu stond er een camera van de WS.
Hetzelfde heb je ookals je de sacramentsheuvel afdaald kort aan de camerapost. Aan de Vilneuve chicane aan 't poortje van de Marshals. In de Jacky Ickx als je wat gaat hangen op de baren kan je tussen twee FIA draden door trekken en als je op de zandbergen gaat staan na 't uitsturen van de kanaalbocht lukt ook wel goed. Op deze plaatsen sta ik 't meeste en aan de REA ook wel Fotografische groeten, Thomas Nulens |
#3
|
||||
|
||||
Der zijn genoeg plaatsjes om mooie foto's te maken.
Ik heb er nu geen kunnen maken omdat ik aan de muur stond in de pitlane Greetz een race fanneke ![]()
__________________
EL-Systems Go For It ![]() |
#4
|
||||
|
||||
Re: Sluitertijden sportfotografie e.d.
Quote:
Dus hoe meer je fotografeert hoe beter je zal worden. Probeer te onthouden met welke instellingen je fotografeert (wat je blijkbaar wel schijnt te doen) en probeer daar dan uit te leren. Uitval (slechte foto's) horen er gewoon bij. Als ik foto's neem, lukt meestal maar zo'n 20 tot 25%, 't is te zeggen foto's waar ik tevreden mee ben. En slechts 0,x% is goed genoeg voor anderen zodanig dat ze er voor willen betalen. Snelheidsfotografie is mijn favoriete manier van fotograferen, maar aan een chicane of op een haakse bij rallies is het verstandiger om he beeld te bevriezen. Dan zijn ze haarscherp en de snelheid is er toch uit. Snelheid fotografeer ik meestal op 1/120 en heb ook al met 1/90 en 1/60 geprobeerd, maar daar moet ik nog aan werken. De auto hoeft ook niet altijd perfect scherp te zijn he. Als hij achteraan bijvoorbeeld scherp is en vooraan 'beweegt' zit de snelheid er nog meer in. Allez, vind ik he. ![]() Volhouden en veel oefenen is het devies. En plaasten uitkiezen waar niemand anders staat. Er zijn al genoeg 'identieke' foto's in omloop. Ga op zoek naar die ene plek die de andere niet kennen en maak speciale composities ![]() En ik ben ook maar een amateur fotograaf he. Voorbeelden vindt je hier: Huudo's Speed Photography |
#5
|
||||
|
||||
Ik gebruik sluitertijden van 1/250 tot 1/500 , en heb tamelijke resultaten..., de kunst is om de wieltjes draaiend te houden , en snelheidsgevoel in de foto te leggen. Volgens mij heb je eerder een prob dat de foto niet scherp is omdat de autofocus niet snel genoeg is, en scherpgesteld had een fractie van een seconde eerder dan waar de auto zich op de foto bevindt... (oef, hij is er uit...
![]() Groot is echter de voldoening als er dan toch eens een mooie tussenzit van een tegenstuurende, met vlam aan de kont hangende, met een geblokkeerd wieltje remmende, spinnende, of anders poserende bolide ![]() Last edited by krikke; 28-04-2004 at 21:26. |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
Bedankt voor de tips! |
#7
|
||||
|
||||
omtrent de autofocus, Krikke haalt daar een goed punt aan. Ik gebruik een Canon EOS 300 en de lenzen zijn autofocus, maar kunnen op manual gezet worden. Dus idd. scherpstellen manueel daar waar je de auto hebben wil, meetrekken, afdrukken en dan maar hopen dat ie goed is.
![]() groot is idd de voldoening als er dan een firma langs je site komt en een foto wil gebruiken en er dan leuk geld voor betaald. Maar dat gebeurd natuurlijk maar 1x op de 100.000 - maar toch, was wel plezant. ![]() |
#8
|
||||
|
||||
Ik heb inderdaat wel de autofocus gebruikt, wel op continue scherpstelling. Meestal bleef hij wel volgen, maar soms had hij toch last. Ik heb een paar keer de "blokkeerknop voor scherpstelling en lichtmeting" gebruikt, maar weet niet meer voor welke foto's (ik weet het, dom van mij).
Volgende keer ga ik op manueel eens proberen. |
#9
|
|||
|
|||
ik fotografeer met een Fuji S5000 Finepix en ik heb ook altijd stilstaand beeld
![]() kan iemand mij helpen om toch draaiende wielen te hebben maw wie heeft er nog een fuji? Last edited by Vertigo Streiff; 05-05-2004 at 19:40. |
#10
|
||||
|
||||
Ofwel sluitertijd langer instellen,
Ofwel vals spelen: ![]() |
#11
|
|||
|
|||
hoe hebt ge dat gedaan
![]() fotoshop ??? want zo is dat schoner ![]() |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
![]() ![]() Maar wat hier gedaan is, is vrij basic : auto uitknippen, achtergrond een beetje transversale "movement" geven, wielen uitknippen, radiale "movement" geven en terug in de banden plakken, en dan de ganse wagen op je bewerkte achtergrond plakken. In 5 minuten gepiept ![]() Nu, als je zoals ik elk weekend een 600-tal foto's neemt is het toch best dat je de techniek van de langere sluitertijd goed onder de knie hebt, want zo'n foto bewerken kan leuk zijn voor 1 of 2 exemplaren, maar 600 keer dat trukje uitvoeren is ook een beetje teveel van het goede ![]() Wat de sluitertijd zelf betreft : mijn ervaring is dat de "snelheids-foto's" beter lukken als er niet teveel zon is, omdat er minder licht is moet de sluitertijd sowieso al groter zijn en blijkbaar werkt de autofocus dan ook beter. In elk geval ligt het percentage mislukte foto's bij mij altijd hoger als er veel zon was. En dan spreek ik niet over "tegen de zon in genomen" foto's eh. Maar minder weerkaatsing van de zon levert betere plaatjes op, de kleuren zijn dan ook beter verdeeld en komen beter uit. Last edited by Sennake; 06-05-2004 at 16:26. |
#13
|
||||
|
||||
Ik heb het iets anders gedaan:
Wielen geselecteerd, radial blur laag gecopieerd, motion blur op de gecopieerde. Dan laagmasket toegepast over de auto. Duurt inderdaat maar twee minuutjes. Maar ik geef u groot gelijk dat je dit niet kan toepassen op alle foto's. Alleen als noodoplossing. |
#14
|
||||
|
||||
Sluitersnelheden die ik gebruik zijn meestal 1/125, 1/90 of 1/60. Af en toe al een geëxperimenteerd met langere sluitertijden, maar dan wordt het al vrij moeilijk om een echt scherpe foto te krijgen.
Voor het overige staat mijn camera volledig manueel. Vanaf zaterdag stap ik over van klassieke reflex naar digitaal (Canon 10D), ben eens beniewd hoe dat zal gaan ...
__________________
Purple Greetz, Il Dottore. www.raceshots.be - kristof@raceshots.be |
#15
|
||||
|
||||
Quote:
Een goed toestel met een goede fotograaf kan enkel goede foto's opleveren. greetz hagasan
__________________
www.raceshots.be-geert@raceshots.be Last edited by hagasan; 12-05-2004 at 18:16. |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|