PDA

View Full Version : bandenoorlog rules


airco
17-10-2001, 01:00
Montoya bekritiseert Michelin


16 okt - Juan Pablo Montoya heeft scherpe kritiek geuit op bandenleverancier Michelin. De Columbiaan zegt dat hij kansloos was in de Grote Prijs van Japan door de karakteristieken van het Franse rubber. Michael Schumacher kon door zijn Bridgestone-banden in de beginfase van de race makkelijk bij Montoya wegrijden. De Michelins bereikten pas na enkele ronden hun optimale prestatieniveau.

De Williams-coureur is verbitterd over de invloed van de banden. Hij stelt dat Schumacher constant in het voordeel is geweest. "Michael was op zijn nieuwe banden veel sneller. Daardoor heeft hij de race gewonnen. Toen zijn banden versleten waren was ik even snel, misschien zelfs wel sneller. Het is zoals Michael het zei: "in het begin was er een geweldig verschil.'"

De komst van Michelin heeft de Formule 1 danig in beroering gebracht. In de eerste races leek de consistentie van de Franse banden een belangrijk voordeel voor de coureurs. Maar Montoya meent nu dat hij nadeel heeft ondervonden door de banden. "Als we onze banden niet eerst opruwen, dan zijn we niet competitief. Ik ben de hele zaterdag bezig geweest om banden in te rijden. Dat heeft ons veel tijd gekost", klaagt Montoya. "Wij zullen in de winter hard moeten werken aan onze banden, zodat we in het komende seizoen ook met nieuwe banden kunnen rijden."

Ook concurrent Bridgestone zet om een of andere reden vraagtekens bij het slijtagepatroon van de Michelin-banden. De Japanners vinden dat de banden te lang bruikbaar blijven. Ze wijzen er onder meer op dat Giancarlo Fisichella in Japan genoeg had aan een set banden. Volgens Bridgestone rijden de Michelin-teams daardoor feitelijk op profielloze slicks. Patrick Dupasquier van Michelin reageert stoïcijns. "Wij wilden een duidelijke regeling en hebben daar druk voor uitgeoefend. Onze concurrent was de partij die geen aanvullende voorschriften wilde", aldus de Fransman

bron: formule1.nl



Is eigenlijk wel plezant!! vooral de laatste alinea!! Stel u voor!! Fisichella rijdt de pole in Monaco!! Start met maximum fuel en nieuwe banden!! als em ewa zuinig rijdt kan em gewoon uitrijden op de 1e plaats!! Inhalen in Monaco is zo goed als onmogelijk, als je dan ook het spel van de pit-stop's kunt uitschakelen kan je volgens mij nog moeilijk verliezen!!

airco

RoBByNiO
17-10-2001, 14:24
eigenlijk wel ja!

maar dat Montoya zegt dat MS altijd voordeel heeft is wel niet zo he. Op de snelle circuits hebben we gezien dat de Michelins ronde na ronde beter werden en geen enkele wagen hen kon volgen!

Voorbeeld san marino toen Ralf won!

airco
17-10-2001, 16:02
bwa ja,

het ene circuit is Bridgestone beter (zoals japan) en andere circuit's worden ze afgetroefd door de concurrent!!

das nu eenmaal 1 vd karakteristieken van nen bandenoorlog!!

Besluiten trekken kan je bijna niet!!

airco

Sennake
17-10-2001, 18:01
Originally posted by RoBByNiO
eigenlijk wel ja!

maar dat Montoya zegt dat MS altijd voordeel heeft is wel niet zo he. Op de snelle circuits hebben we gezien dat de Michelins ronde na ronde beter werden en geen enkele wagen hen kon volgen!

Voorbeeld san marino toen Ralf won!



Je slaagt weer eens in om een zin verkeerd te interpreteren eh Robby. Ik citeer :"De Williams-coureur is verbitterd over de invloed van de banden. Hij stelt dat Schumacher constant in het voordeel is geweest. Michael was op zijn nieuwe banden veel sneller. Daardoor heeft hij de race gewonnen." Het gaat dus DUIDELIJK om de GP van Japan en NIET om het ganse seizoen!!!
Dus zie ik niet in wat de snelle circuits en San Marino hier mee te maken hebben...

Bernie
17-10-2001, 18:19
heel juist sennake,


Ik herinner me anderzijds nog het probleem toen Goodyear en Bridgestone een banden oorlog voerde. Op een bepaald moment zei MS toen ook om (indien dat ging (midden seizoen)) onmiddelijk verder te gaan met Bridgestone en Goodyear te laten voor wat ze waren. Volgens mij is het een zwak excuus om uw falen (in dit geval ook MS - en met falen bedoel ik dan trager zijn dan uwe concurent-) op de banden te steken. Later toen er maar één bandenmerk was, toen bleek dat dat bandenmerk een bepaalde voorkeur zou hebben voor een team en dan waren er weer andere team's (jordan) daar die beweerden dat Bridgestone enkel banden ontwierp voor het chasis van Ferrari.

Sennake
17-10-2001, 18:33
Daar ben ik dan ook weer mee akkoord. Maar het is wel een feit dat een blinde kan zien dat de Michelins in het begin van een race altijd moeite hebben om te presteren, en dat ze na een paar ronden serieuze vorderingen maken. Daar zal Michelin toch aan moeten werken zelle.

RoBByNiO
17-10-2001, 20:25
gvd, sennake ge hebt gelijk ik had het verkeerd gelezen. sorry hiervoor !

bvandenoorlog kan alleen maar de f1 ten goede doen vind ik!

Werner333
17-10-2001, 21:46
Wat mij eigenlijk opvalt is dat inderdaad blijkbaar niemand interesse heeft in de diepte van de groeven op de banden na een stint. Hoewel duidelijk een minimum groefdiepte is aangegeven in het reglement (ik weet niet meer hoeveel mm) zie je toch dikwijls volledige slicks van de wagens komen.
Dat hier nog geen protesten zijn uit voortgekomen.:confused:

airco
17-10-2001, 22:00
bwa zowat alle teams doen het!! dusja, dan heeft protesteren nie veel zin he!!

airco

Werner333
17-10-2001, 22:03
Ook juist. Had ik nog niet aan gedacht.:D

Bernie
17-10-2001, 23:54
wie zonder zonden is werpe de eerste steen ............