PDA

View Full Version : McLaren's de komende jaren op Michelin's


airco
30-10-2001, 12:56
McLaren and Michelin have announced that they will join forces for the upcoming 2002 Formula One championship season and beyond, signing a long-term agreement for the supply of tyres and putting an end to all the recent media speculation over the move. The Woking team is hoping that by switching to the French rubber it will help give them the added edge they are looking for against their rivals at Ferrari next year.

Michelin have already proved their increasing strength throughout their first season back in the series after a sixteen year absence, taking four wins out of a possible 17 with the BMW powered Williams outfit. This new relationship between McLaren International and Michelin represents the re-establishment of a previously successful pairing between the two companies, which claimed 17 race wins and the 1984 Formula One Constructors' and Drivers' World Championships.

“I am very pleased to be making this announcement. I have the greatest of respect for the Michelin company and its sporting achievements and believe that we can win World Championships together in the future,” remarked Martin Whitmarsh, Managing Director at McLaren. “We are confident that the technical program envisaged by our respective engineering teams will enable us to achieve a highly competitive partnership in this increasingly important area of our sport. As ever, we will be doing all we can with the help of Michelin and our other technical Partners to win in 2002.”

“Mercedes-Benz and Michelin have a long-standing relationship in the field of tyre equipment for production cars where Michelin is one of our most important partners,” added Norbert Haug, Head of Mercedes. “We are looking forward to a promising good collaboration in Formula One. What Michelin has achieved in their first year after their comeback promises a lot of potential for the future.”

“It is great that McLaren and DaimlerChrysler have rejoined the Michelin family,” concluded Pierre Dupasquier, Motorsport Director at Michelin. “Whilst we are very pleased with what we have achieved this year in Formula One, and are very optimistic for next year, the involvement of a team with the record and skills of McLaren can only increase our optimism.”


veel mooie announcement talks!!
Waarheid achter het verhaal zal echter zijn, dat Ferrari bij Bridgestone meer en meer (en volgend jaar zeker) de eerste rangs-rol zal krijgen!! en dat de ontwikkeling zal passen in de planning van Ferrari, en niet die van McLaren!!

Vraag is dan wat ze bij Michelin gaan krijgen!!
- Gaan ze onvoorwaardelijk 1e-rangsrol krijgen, en Williams da 2e prioriteit??? don't think so ==> zou vrij dom zijn van Michelin
- een 2e rangsrol bij Michelin??? Waarom gaan ze dan weg bij Bridgestone???
- of ze gaan de macht delen??? Maar dan verwacht ik me toch aan een constante storm zene!! Geen 1 van die 2 teams is tevreden met iets minder dan de beste behandeling!! Ge kunt geen band in 2 richtingen ontwikkelen he!! Zo had Ferrari in 1999 veel problemen mee de banden, om dat toen McLaren nog de touwtjes in handen had bij bridgestone, en de ontwikkeling in een bepaald (voor hun gunstige) richting stuurde!!

Ben ies benieuwd wat dit gaat geven!!

airco

Joosen
30-10-2001, 13:18
Wat dit gaat geven ? Zwarte, ronde banden waartussen wij geen verschil kunnen zien en waarschijnlijk (ik hoop van niet) wisselvallige resultaten voor beide teams waardoor Ferrari met "twee vingers in de neus" kampioen wordt.

airco
30-10-2001, 13:30
mja,

ze zullen bij Michelin toch moeten kiezen zene!! anders vrees ik voor het scenario zoals je het hierboven beschrijft!!

airco

Werner333
30-10-2001, 22:26
Als ik dit lees en ook de aankondiging dat Williams een van hun belangrijkste personen kwijt is, kan ik enkel zeggen dat Ferrari al bijna kampioen 2002 is.:D :D :D

airco
30-10-2001, 22:34
mja, is maybe lichtjes overdreven, mor tzijn wel elementen die serieus gaan doorwegen!!

Raceboy
30-10-2001, 23:22
Originally posted by Werner333
Als ik dit lees en ook de aankondiging dat Williams een van hun belangrijkste personen kwijt is, kan ik enkel zeggen dat Ferrari al bijna kampioen 2002 is.:D :D :D


:no: ( sorry deed dat ook is gere :) )
ik denk dat McLaren toch eerst zal moeten bewijzen dat ze beter zijn dan Williams. Vergeet niet dat williams op he einde van het seizoen echt wel op dreef was en McLaren slabakte wat (behalve in de USA) Als Williams die lijn kan doortrekken. pas op Ferrari.

Breezzje
04-11-2001, 14:45
Ik denk dat voor aandachtige kijkers Mclaren al lang bewezen heeft dat ze beter zijn dan Williams. Volgend seizoen kan Williams de rollen omdraaien door diezelfde banden. Kàn zeg ik wel, als ze willen dan kunnen ze dat maar motivatie komt niet uit de lucht gevallen. Als ze nog belangrijke mensen kwijtspelen dan wordt het een echte zoektocht naar die motivatie. McLaren heeft daar echter geen gebrek aan. Hopelijk staan de 2 teams bij de start van Melbourne in seizoen 2002 op scherp!

Sennake
04-11-2001, 15:18
Originally posted by Breezzje
Ik denk dat voor aandachtige kijkers Mclaren al lang bewezen heeft dat ze beter zijn dan Williams.

?????????? Waarop baseer je je dan wel?
Op de laatste 4 jaar misschien?
Beetje verder kijken dan 4 jaar eh!
De laatste 10 jaar heeft Williams 4 wereldtitels behaald, Ferrari 2, Benetton 2 en McLaren ook 2.
En als we beginnen te tellen vanaf pakweg 1980 heeft Williams er nog altijd 7 gehaald (1980, 1982, 1987, 1992, 1993, 1996 en 1997) tegen McLaren die er 9 haalde (1984, 1985, 1986, 1988, 1989, 1990, 1991, 1998 en 1999). Dus zoooo slecht zal Williams ook wel niet zijn eh! En als we er dan nog bijtellen dat 6 van de 9 titels bij McLaren gehaald zijn door supermensen Prost en Senna slaat Williams zeker geen slecht figuur!

Breezzje
04-11-2001, 15:31
Ik baseer mij op het feit dat ik in mijn vorig bericht heb gezegd dat de aandachtige kijkers dat gemerkt zullen hebben. Daarmee bedoel ik dat je niet altijd alleen maar naar de cijfers moet kijken. Natuurlijk zeggen die wel meestal het meeste. Maar ik bedoel maar dat een team niet altijd het beste is omwille van zijn cijfers alleen. Kijk bijvoorbeeld naar Ferrari, de cijfers zeggen duidelijk het beste team maar in team spirit is dat niet zo (de teamorders van dit seizoen zeggen genoeg) Misschien door mijn fanatisme dat ik dat zei, voor is en blijft McLaren altijd het beste team..

Sennake
04-11-2001, 15:41
Aha en ik ben geen aandachtige kijker dus?

Breezzje
04-11-2001, 15:42
Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat je niet altijd alleen naar de cijfers mag grijpen om iets duidelijk te maken

Sennake
04-11-2001, 15:56
Daar kan ik 100% mee akkoord gaan, ik zeg trouwens altijd net hetzelfde als het over Michael Schumacher gaat, wanneer ik tracht aan te duiden dat hij in mijn ogen niet DE beste aller tijden is, ook als de cijfers dat stilaan beginnen aan te duiden.
Maar dan zeg ik er ook duidelijk bij "in mijn ogen", en dat is waar ik eigenlijk op doelde in mijn vorig antwoord. Jij stipuleert zonder blikken of blozen dat "McLaren AL LANG bewezen heeft dat ze beter zijn dan Williams". Nogal een boude en gevaarlijke uitspraak als je het mij vraagt. En ongenuanceerd ook. En al ben ik geen echte Williams-fan (toch zeker geen Frank Williams-fan), en heb ik zeer veel symphatie voor McLaren, toch vind ik dat je een sterk team oneer aan doet door zoiets vlakaf te stellen. Kijk, ik denk dat er in het laatste decennium 3 teams geweest zijn die nagenoeg even sterk waren en die het verschil maakten door een betere piloot en/of management en afwisselend succes kenden : Ferrari, McLaren en Williams. Ik reken Benetton er met opzet niet bij omdat ik er van overtuigd ben dat daar het Briatore/Schumacher + Senna's dood effect gespeeld heeft. Maar ondanks de 35 jaar F1-ervaring die ik er opzitten heb (36 ondertussen al verdorie) zou ik bijlange niet zomaar durven een klassement opmaken van de grote 3. En cijfers alleen zeggen zeker niet alles, maar jouw "persoonlijk gevoel" zal toch ook niet volstaan om genoeg gewicht in de schaal te werpen vrees ik. Argumenten zullen toch altijd zo een bewering moeten staven, of dat nu blanke cijfers zijn of andere elementen maakt weinig uit.
Samenvatting : als je een uitspraak doet van het kaliber "die is zonder twijfel beter dan die" moet je je uitspraak staven. En liefst pas je je uitspraak dan nog aan in "die is in mijn ogen zonder twijfel beter dan die". En dan schop je niemand tegen zijn schenen.
Ik hoop dat je dit nu niet ziet als kritiek en dat je daardoor afgeschrikt wordt want je bent er nog maar pas, neen, het is eerder een wijze raad die ik je tracht te geven. Tenslotte ben ik toch ouderdomsdeken voor iets eh! ;)

Breezzje
04-11-2001, 16:04
Okido zal er bij volgende posts rekening proberen mee te houden Sennake. Thx for the advice

Sennake
04-11-2001, 17:10
Geen dank, graag gedaan ;)
En dan nu : terug on-topic plz :p

airco
04-11-2001, 20:45
Originally posted by Breezzje
Ik baseer mij op het feit dat ik in mijn vorig bericht heb gezegd dat de aandachtige kijkers dat gemerkt zullen hebben. Daarmee bedoel ik dat je niet altijd alleen maar naar de cijfers moet kijken. Natuurlijk zeggen die wel meestal het meeste. Maar ik bedoel maar dat een team niet altijd het beste is omwille van zijn cijfers alleen. Kijk bijvoorbeeld naar Ferrari, de cijfers zeggen duidelijk het beste team maar in team spirit is dat niet zo (de teamorders van dit seizoen zeggen genoeg) Misschien door mijn fanatisme dat ik dat zei, voor is en blijft McLaren altijd het beste team..

ermmm,

Zijn teamorders dan een probleem??? Bij Ferrari werken ze in de 2 richtingen!! Dat is als team samenwerken, om de kansen te maximaliseren!!

Wat zien we bij McLaren??? Hakki en Coulthard rijden elkaar van de baan (remember Spa 99 of 00), der is in de seizoen nog nekeer hetzelfde gebeurt. En dan mag McLaren uw favoriet team zijn zene, mor dan is de team-spirit volgens mij behoorlijk laag!! Dan bewijzen Hakki en Coulthard enkel hun egoïsme (teammaat eraf rijden doe je niet) en amateurisme binnen het team!! Dan Williams, R.Schumacher heeft dit seizoen tot 2 maal toe teamorders gekregen, maar weigerde ze uit te voeren, waardoor kostbare punten voor het Williams-team verloren gingen!! Dan mijn vraag aan u, in welk team is de team-spirit het grootst??? Als het aan mij ligt toch Ferrari, waar de piloot met de beste kansen (M.Schumacher) geholpen wordt door Barrichello tot de wereldtitel binnen is, waarna Schumacher Barrichello altijd heeft geholpen om alsnog de 2e plaats binnen te halen!! Helaas niet gelukt!!!

Over hoe het er in het verleden aan toe ging kan ik niet perfect oordelen, vermits nog tamelijk jong, en toen nog passief F1-fan!!

airco

tsjolder
04-11-2001, 21:13
Het enige waarop McLaren en zo ongeveer alle andere teams duidelijk bewezen hebben beter te zijn dan Williams is in de pitstops, maar moeilijk is dat nu ook weer niet natuurlijk. Voor de rest zou ik daar absoluut geen uitspraak over durven doen. En wat team-spirit met teamorders te maken heeft, ontgaat mij ook wel een beetje. Tot nu toe zijn mij ook een aantal positieve berichten wat betreft sfeer bij Williams en Ferrari ter ore gekomen. Naar ik gelezen heb, is de werksfeer binnen ferrari 1 van de belangrijkste elementen in het bouwen van hun superwagen dit jaar. Ik heb ook gelezen dat JPM een 100% teamplayer is en ook na de races lang bij zijn mecaniciens blijft, in tegenstelling tot Hakkinen bijvoorbeeld na de laatste race, die niet eens meer zijn fans ging groeten.

Breezzje
04-11-2001, 21:18
Je moet niet reageren alsof ik gezegd heb dat Ferrari het slechtste team is van de hele F1planeet..
Teamorders die Barrichello dit seizoen kreeg heb ik opgevat als dat Rubens al zijn kansen moest laten gaan op Michael het ultimatum te laten bereiken.. Rubens heeft zelf op het einde van het seizoen gezegd dat hij pas volle aandacht en belangstelling kreeg nadat de overwinning van Michael in kannen en kruiken was. Een team waar teamspirit een gave is kan perfect de aandacht tussen de 2 piloten doseren en elke dus gelijke kansen geven. Ik zeg niet dat McLaren zo is, of Ferrari, of BAR, of Jaguar, of Arrows, of Williams, noem maar op want zo'n team bestaat er nu eenmaal niet. Er zijn wel teams die er dicht bijkomen en dan zeg ik gewoon dat McLaren op dat gebied een stukje verder staat dan Ferrari. Niets meer, niets minder.. Ook al heeft Hakkinen DC al is van de baan gereden, dat zal zékér geen teamorder geweest zijn, misschien een ongelukje, of een 'noodzaak'..
Als Barrichello één punt voorstond in het WK op Michael, dan zou Michael ook niet aarzelen om Rubens wat te bedreigen op de baan hoor..
En niet gezien in de race van Japan dat Hakkinen DC nog voorliet zodat hij nog een podium kon meepikken, dit was geen teamorder maar gewoon blijk van sympathie en teamspirit tussen de 2 piloten

airco
04-11-2001, 21:45
mja,

elkaar op gelijke voet behandelen is goed, maar hoe hard zou het niet aankomen als het op het einde van het seizoen op dat 1e puntje aankomt!!! Wereldkampioen of geen wereldkampioen kan in een klein hoekje schuilen!! Maar als team staan er veel $$$$$ op het spel, en verdere ontwikkeling als team in de komende jaren!! Ik ben er zeker van dat ook bij McLaren teamorders zullen gebruikt worden op het moment dat dit nodig is!!!

airco

Werner333
04-11-2001, 21:45
Originally posted by Breezzje
En niet gezien in de race van Japan dat Hakkinen DC nog voorliet zodat hij nog een podium kon meepikken, dit was geen teamorder maar gewoon blijk van sympathie en teamspirit tussen de 2 piloten

Dat mocht ook wel na de jaren lange voorkeursbehandeling die MH gekregen heeft van Ron Dennis. Steeds stond alles in het teken van MH. Als McLaren een beetje fair was geweest t.o.v. DC dan was DC misschien al eens wereldkampioen geweest.
Rubens wist waar hij aan begon en Ferrari heeft er ook nooit een geheim van gemaakt.

airco
05-11-2001, 00:52
of een tacktiek om niet op de driver-press conference aanwezig te moeten zijn, en alle vragen om zijn stoppen te vermijden!!

airco

Breezzje
05-11-2001, 19:22
Zo is Mika niet, hij heeft een paar dagen terug een speciale dag ingelast om zijn fans nog eens goeiendag te zeggen. Nieman praat graag over een vertrek, maar Mika zal zeker daarom DC niet voorgelaten hebben hoor

Mario
05-11-2001, 21:29
Bof, mag ik er mijn achtenswaardige collegae op wijzen dat McLaren enkele jaren geleden het eerste topteam was dat op Bridgestone overstapte en God onder andere daarmee tot een meeloper degradeerde.

Dit dus gewoon om te zeggen dat Michelin volgend jaar evengoed met een superband voor de dag te komen.

airco
05-11-2001, 23:14
wie is God??? ben em nog nie tegengekomen:confused: :D :D

bwa ja, alles kan, en kanek u dus zeker geen ongelijk geven!! Maar tegenwordig zijn F1-banden zwaar geoptimaliseerd op een bepaald chasis!! Een band voor 2 chasis ontwikkelen is kwa tijd, kostprijs en personeel bijna niet te doen!! Mor ja niks is onmogelijk he!!

airco