PDA

View Full Version : Zanardi Wil Racen Met Twee Kunstbenen

Werner333
30-10-2001, 22:22
Ex-Formule 1-rijder Alex Zanardi heeft
dinsdag het ziekenhuis verlaten. De man
heeft bij een crash in een CART-race
zijn 2 benen verloren, maar sprak deze
woorden: "Ooit hoop ik weer te racen."

Midden september knalde Zanardi samen
met een andere rijder in de bandenmuur.
De botsing was zwaar: Zanardi's leven
hing aan een zijden draadje en uitein-
delijk verloor de man zijn 2 benen.

De Italiaan van 35 heeft gezegd over 1
jaar opnieuw te willen lopen, zij het
dan met kunstbenen. En daarna ? "Motor-
sport is mijn leven. Misschien neem ik
ooit nog wel eens deel aan een race."

Bron: teletekst

Hij is niet den eerste die dit zou doen.
Zie maar naar Clay Regazzoni.

Sennake
30-10-2001, 23:48
Of David Piper (één kunstbeen) ...of... Douglas Bader (WWII-RAF-piloot op Spitfire met 2 kunstbenen en hij was zelfs een ace!)

Werner333
30-10-2001, 23:54
Ik wist dat ik er nog enkele vergeten was.:D

Pascal
31-10-2001, 00:23
Of ARNAUD VAN SCHEVENSTEEN !!!!!!

Niet F1 maar toch verdienstelijk twee maal aan de start (en aan de aankomst) in de 24 Hr van FRANCORCHAMPS waarvan dit jaar in een LAMBO.

C U

Mark
31-10-2001, 00:46
ach een kunstbeen kan ik me nog voorstellen, maar die gast in het Italiaans F3000 kampioenschap met zijn kunstarm......dat is pas een wonder.

De naam was "Pourtales de, Jean" rijder voor Martello

Alain
01-11-2001, 16:46
Een kunstarm is niet zo ongewoon. Kijk maar naar Nannini.

Sennake
01-11-2001, 18:32
Ik wou die bemerking ook maken, maar toen dacht ik eraan dat Nannini geen kunstarm heeft, maar dat het zijn eigen arm is die weer aangezet is.
Bovendien heeft Sandro na zijn operatie nog wel een test mogen rijden met een F1, maar merkte hij al snel dat hij niet genoeg kracht in zijn arm had om een F1 nog deftig te besturen. Een DTM-wagen met sequentiële versnellingsbak daarentegen bleek nog perfect mogelijk zodat Nannini in de DTM nog een mooi einde kon breien aan zijn active racers-carriere...
Overigens was de versnellingbak in zijn Alfa Romeo speciaal voor hem gemaakt, want hij beschikte over 2 schakelpoken i.p.v. 1.
1 om op te schakelen en 1 om terug te schakelen, allebei door ertegen te duwen. Aan een pook trekken bleek voor zijn aangenaaide arm niet mogelijk...

Werner333
01-11-2001, 18:39
In de Mercedes CLK lukte dat wel.
Dat kwam omdat deze pook volledig elektrisch was. Fly by wire principe.
Trouwens bij piloten wissels toen werd de werking van de pook door een druk op de knop gewoon omgewissled.
De ene piloot verkoos namelijk duwen om op te schakelen en trekken om een versnelling lager te schakelen. De andere had het graag gewoon omgekeerd.

Oneliner
02-11-2001, 10:59
dat heb ik bij rallyracers ook al gezien.
Bij het bekijken van verschillende onboard beelden, viel me op dat ze er idd zijn die liever duwen, en andere die liever trekken aan de pook om op te schakelen.

Of hebbek verkeerd gezien:confused: :confused:

Bart.Vandecavey
02-11-2001, 21:44
Originally posted by Werner333
In de Mercedes CLK lukte dat wel.
Dat kwam omdat deze pook volledig elektrisch was. Fly by wire principe.
Trouwens bij piloten wissels toen werd de werking van de pook door een druk op de knop gewoon omgewissled.
De ene piloot verkoos namelijk duwen om op te schakelen en trekken om een versnelling lager te schakelen. De andere had het graag gewoon omgekeerd.

Ik heb de Mercedes CLK van Naninni in model en je kan duidelijk zien dat hij twee pookjes heeft. Ik zal een keer een foto ervan maken of op het internet een foto zoeken.