Log in

View Full Version : PSA stopt met WRC


gwyllion
04-11-2004, 15:21
Zowel Citroen en Peugeot stoppen na 2005 met WRC. Moederbedrijf PSA heeft hier vandaag een persbericht over gestuurd.

Amai, dit komt even onverwacht als Jaguar die uit F1 stapt. Het gerucht dat Peugeot zou stoppen deed al even de ronde (en over zou stappen op WTCC), maar dat Citroen ook gaat stoppen :confused:

Dat Duval en Martin maar snel voor Ford tekenen.

edit: inderdaad na 2005 i.p.v. vanaf 2005

gwyllion
04-11-2004, 15:24
PSA to end WRC assault after 2005
Spain - Citroën - 04/11/2004 12:59:39

Peugeot and Citroen have announced that they will no longer continue to compete in the World Rally Championship from the end of 2005. Their parent company has cited tough conditions in the car market as the reason for its withdrawal.
...
Due to tougher conditions in the car market, new opportunities in motorsports will be reviewed in 2005...
bron: www.wrc.com (http://www.wrc.com/News.aspx?PO_ID=5254&flash=True&lang=en_GB)

/* quote ingekort omwille van copyright: FAQ => "Daarom eisen we dat wanneer je citeert vanaf een website je dit steeds doet door middel van een samenvattende zin die gevolgd wordt door en link naar de homepage van de desbetreffende site."*/

Scapa
04-11-2004, 15:25
Na 2005 zal je bedoelen ipv vanaf ;)

Zou wel eens dramatisch kunnen zijn voor WRC. Als ze overstappen naar WTCC zit ik er weinig mee in eigenlijk :p

gwyllion
04-11-2004, 15:37
Dus geen Citroen C4 WRC en Sainz zal definitief op pensioen gaan, in plaats van testpiloot te zijn voor de C4 of in het management van het Citroen team te gaan.

Oneliner
04-11-2004, 16:00
Zoveel schiet er dan niet meer over op WRC gebied...
Mitsubishi, Subaru, ford...

Bart.Vandecavey
04-11-2004, 16:29
Skoda, misschien Suzuki

gwyllion
04-11-2004, 16:49
Pitstop.tv stelt zich ook vragen bij de toekomst van WRC: WK rally nà 2005 (http://www.eyes-e-tools.com/customer/pitstop/nieuws/NEWshow.asp?seq=15883)

* zeker: Ford en Subaru
* waarschijnlijk: Mitsubishi en Skoda (als hun wagens volgend jaar beter worden, loont het publicitair zeker de moeite om nadien ook nog deel te nemen: minder concurrenten en enkel toppiloten die vrijkomen)
* interesse: Suzuki (willen stap van JWRC naar WRC maken en reglementswijzigingen die wagens goedkoper maken zullen hun beslissing ook wel positief beinvloeden) en Hyundai (hebben aangekondigd om opnieuw deel te zullen nemen)
* zeer onwaarschijnlijk: Renault met Dacia

gwyllion
04-11-2004, 18:07
Volgens pitstop.tv is de beslissing volledig bedoeld als een besparingsmaatregel.

WRC - PSA lijdt verlies in Frankrijk (http://www.eyes-e-tools.com/customer/pitstop/nieuws/NEWshow.asp?seq=15885)
Autosport te duur? (http://www.eyes-e-tools.com/customer/pitstop/nieuws/NEWshow.asp?seq=15888)

FIRE
04-11-2004, 19:02
Peugeot had ik wel verwacht, maar het stoppen van Citroen komt voor mij als een volslagen verrassing.

gwyllion
04-11-2004, 19:11
Originally posted by FIRE
Peugeot had ik wel verwacht, maar het stoppen van Citroen komt voor mij als een volslagen verrassing.
Inderdaad.

De 307 WRC is een flop; de ontwikkeling blijft maar geld kosten zonder enige significante vooruitgang (eerst een 4 bak maken, nadien een 5 bak en nog steeds in orde). Al dat gezever met de 2de piloot er bovenop. Ze hebben er dit jaar een serieuze soep van gemaakt. Ook wel stom dat ze volgend jaar met Pirelli gaan rijden voor slecht 1 jaar.

Het verhaal van Citroen is niets anders dan een succesverhaal, maar misschien hebben het vertrek van Sainz en de dure ontwikkeling van de C4 die noodgedwongen voor de deur staat (binnenkort zijn er gewoon geen Xsara chassis meer :D) er wel iets mee te maken.

De 2de helft van 2004 is echt wel een moment van radicale verschuivingen met autosport programma's: Jaguar uit F1, Opel uit DTM en PSA uit WRC.

FIRE
04-11-2004, 19:14
Originally posted by gwyllion


[QUOTE]Originally posted by gwyllion
[B]De 2de helft van 2004 is echt wel een moment van radicale verschuivingen met autosport programma's: Jaguar uit F1, Opel uit DTM en PSA uit WRC.
money, money, money....:(

gwyllion
04-11-2004, 19:30
Volgens autosport.com zal Martin nog steeds naar Peugeot verhuizen, aangezien hij al een contract voor 2 jaar getekend heeft.

Guido
04-11-2004, 20:55
Originally posted by gwyllion
Inderdaad.

De 307 WRC is een flop; de ontwikkeling blijft maar geld kosten zonder enige significante vooruitgang (eerst een 4 bak maken, nadien een 5 bak en nog steeds in orde). Al dat gezever met de 2de piloot er bovenop. Ze hebben er dit jaar een serieuze soep van gemaakt. Ook wel stom dat ze volgend jaar met Pirelli gaan rijden voor slecht 1 jaar.

Het verhaal van Citroen is niets anders dan een succesverhaal, maar misschien hebben het vertrek van Sainz en de dure ontwikkeling van de C4 die noodgedwongen voor de deur staat (binnenkort zijn er gewoon geen Xsara chassis meer :D) er wel iets mee te maken.

De 2de helft van 2004 is echt wel een moment van radicale verschuivingen met autosport programma's: Jaguar uit F1, Opel uit DTM en PSA uit WRC.

Of het allemaal met de technische moeilijkheden te maken heeft weet ik niet. Kijk, de verkoopsresultaten zijn bekand gemaakt en blijkt dat de verkoop achteruit gaat en dat er moet bezuinigd worden. Ford, Opel en PSA nu ook en wat doen ze? Juist, de dure race activiteiten stoppen. En wat het ergste is? Ze hebben zelf meegedaan aan de dure wapenwedloop in elke series en moeten nu het gelag betalen. Alle electronica had uit de WRC en F1 moeten blijven. Dat Opel de DTM niet heeft overleefd is te wijten aan de gigantische kostenstructuur die Opel met zich meedraagt. Er zijn zelfs geruchten dat GM Opel op termijn zou laten doodbloeden.... Zo erg is het.

FIRE
04-11-2004, 21:05
Originally posted by Huudo
Dat Opel de DTM niet heeft overleefd is te wijten aan de gigantische kostenstructuur die Opel met zich meedraagt. Er zijn zelfs geruchten dat GM Opel op termijn zou laten doodbloeden.... Zo erg is het.
Daar heb ik de laatste dagen ook aangedacht. Het zou me niets verbazen als over een jaar of 15 de merken Opel, Vauxhall en Holden allemaal vervangen zijn door Chevrolet.

COSSIE
04-11-2004, 22:11
Als duval een beetje slim is kiest hij voor Ford.
Hij wordt daar de kopman en zal volgend jaar wel eens een rally winnen zeker om dan in 2006 wereldkampioen te worden vermits PSA niet meer zal mee doen.
Foto's van de nieuwe Focus wrc gezien?
Kijken op www.fordrallyesport.com

Pascal
05-11-2004, 02:11
Originally posted by COSSIE
Als duval een beetje slim is kiest hij voor Ford.
Hij wordt daar de kopman en zal volgend jaar wel eens een rally winnen zeker om dan in 2006 wereldkampioen te worden vermits PSA niet meer zal mee doen.
Foto's van de nieuwe Focus wrc gezien?
Kijken op www.fordrallyesport.com

Dan is natuurlijk de vraag : wat is de waarde van een kampioenschap of van een titel indien er maar enkele representatieve deelnemers meer zijn ???

C U

Bart.Vandecavey
05-11-2004, 11:03
Originally posted by Pascal
Dan is natuurlijk de vraag : wat is de waarde van een kampioenschap of van een titel indien er maar enkele representatieve deelnemers meer zijn ???

C U

Wat is het verschil met vroeger. Toen er een gevecht was tussen Lancia en Toyota of nu tussen Ford en Subaru...

gwyllion
05-11-2004, 14:47
Op pitstop.tv staat iets meer te lezen over de beweegredenen van PSA: WRC - De redenen van PSA (http://www.eyes-e-tools.com/customer/pitstop/nieuws/NEWshow.asp?seq=15914)

FIRE
05-11-2004, 19:16
Originally posted by gwyllion
Op pitstop.tv staat iets meer te lezen over de beweegredenen van PSA: WRC - De redenen van PSA (http://www.eyes-e-tools.com/customer/pitstop/nieuws/NEWshow.asp?seq=15914)


Claude Satinet, CEO Citroën: "Met standaard-onderdelen kunnen we niet akkoord gaan. We kunnen niet aanvaarden dat een Citroën moet opgeven door de breuk van een versnellingsbak die niet door ons is gemaakt."
Zou Peugeot er ook over zo over denken? :D :D