Quote:
Originally posted by joost
Dit klopt niet; de scheiding der machten is reeds herhaaldelijk in het gedrang gekomen in onze vaderlandse geschiedenis. Denken we maar aan de processen net na WO II of de houding van het gerecht tegenover Vlaamse of Arbeidersbeweging in de 19de eeuw.
Kan je dit cijfermatig hard maken? Mij lijkt dit onwaarschijnlijk, er is nog steeds een goede kern van hard core Vlamingen en extremisten.
maar we zijn wel, samen met Griekenland als ik me niet vergis het enige democratische land waar mensen moeten stemmen... Dit is toch wel stof tot nadenken.
|
Idd die processen zou je kunnen bestempelen als zijnde een schending van het principe van Montesqieu. Maar het moge duidelijk zijn dat in z'n huidige vorm dit vrij nieuw is. Terecht het kan wel eens gebeurd zijn maar toch vanaf de opriching van Raad Van State en in een recenter verleden het Arbitragehof is er een steeds sterkere tendens tot inmeniging. In Frankrijk spreekt men dan ook wel eens smalend van
"Le gouvernement des Juges". In Amerika bijvoorbeeld is dit eigenlijk al lang zo dat het gerecht een belangrijke rol speelt, denken we maar aan de abortus regelingen enzo, deze worden allemaal genomen door het Supreme Court, het zwaartepunt ligt daar voor zeer moeilijke beslissingen bij het gerecht. Hier hebben de rechters een politieke agenda want de US presidenten benoemen de rechters. Dit is toch niet echt het geval in belgie waar het Gerecht altijd sterk wantrouwig stond/staat tegenover inmenging in de Politiek. In Belgie heeft men ook geen politieke agenda..
Om op je tweede punt terug te komen, Of dat met statistische cijfers is hard te maken dat het blok nog altijd een harde kern aanhangers heeft is moeilijk. daar schuilt natuurlijk ook een groot stuk van het debat rond het VB rond dat men niet weet welk vlees men in de kuip heeft. In sociaal wetenschappelijk onderzoek kan je zoiets zeer moeilijk achterhalen omdat nooit iemand van zichzelf zal zeggen '"ik stem blok want ik ben een overtuigd segregationist"
Maar vele mensen zoals jij én ik laten dit gedachtengoed toch niet meer spelen. Vele kiezers vandaag, en het Blok doet het significant beter bij Jongeren maar ook ouderen en blijkt deze stemmen blok omwille van onzekerheid / het vervagen van de vertrouwede kaders. Het electoraat van het blok kan zich immers niet een goede voorstelling maken van de extremistische/harde ideologische gedachten dewelke het Blok vanuit WO II nog zou koesteren 'eventueel)
De mensen die omwille van harde ideologische/racistische motieven stemmen zijn naar mijn mening een minderheid en de reden moet eerder gezocht worden in onzekerheden e.a.
Om een beeld te schetsen van het Blok electoraat tot 1999 verwijs ik graag naar het Verkiezingsonderzoek van ISPO/KULEUVEN
http://www.kuleuven.ac.be/sociologie...spo/vbnota.pdf
Over de stemplicht @ Joost
http://www.kuleuven.ac.be/sociologie.../stemrecht.pdf
Mijn Prof heeft daar een paar jaar geleden/ en doet daar nog steeds onderzoek naar. Als je zin hebt moet je bovenstaande paper maar eens lezen.. zeer intressant (misschien voor in je les) tip voor al deze links
http://www.kuleuven.ac.be/sociologie/onderzoek/ispo/