View Single Post
  #1  
Old 11-11-2010, 14:28
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Jaguar E-Type 3.8L FHC - 1961 - Heller - 1/24

Met nog bijna 2 maanden te gaan in het jaar en nog één model te bouwen sta ik er dit jaar goed voor. Zeker als je weet dat het model voor december al redelijk ver gevorderd is, want dat zal de Yamaha YZR500 worden waar ik al zeer lang aan bezig ben. Maar daarover in de andere thread meer.

Dat betekent dat het model waarover deze thread gaat al het eerste van 2011 is. En dus kan ik er eentje uitpikken waarvan in vermoed dat er wat meer werk dan normaal gaat in kruipen. Dus kon een Heller model wel eens overwogen worden, want die staan niet meteen bekend om hun nauwkeurigheid.



Het gaat dus om deze Jaguar E-Type uit 1961, de periode van de prachtig gelijnde sportwagens, waaruit ook de Cobra Daytona Coupé en de Ferrari 250 GTO stammen. Ik vind trouwens dat die drie wagens nogal veel trekjes van elkaar vertonen, wat eigenlijk voor de Jaguar pleit omdat hij de eerste van de drie iconen was die op de markt kwam...

Ik heb lang geaarzeld vooraleer ik dit model ging bouwen, omdat ik weet dat er een zeer groot probleem bestaat bij de bouw van deze kit. De body van de Jaguar is namelijk zodanig gevormd dat het quasi onmogelijk blijkt om een kit zo te ontwerpen dat je eerst een chassis kan bouwen waarop je dan een volledige body kan vastzetten. Ik heb om dit te checken kits gekocht van deze Jag van het merk Gunze Sangyo, Airfix, Entex, Heller en zelfs een diecast-kit van Bburago. Allemaal vertonen ze hetzelfde euvel: de body loopt slechts tot aan de lijn die overeenkomt met de onderzijde van de deuren, en de rest van de body zit vast aan het chassis. Dit betekent dat je ofwel moet leren leven met een lijmnaad die in je lakwerk loopt en die wat mij betreft onaanvaardbaar is, ofwel dat je het chassis en de body moet scheiden van elkaar op een plaats waar je ze niet kan zien, bijvoorbeeld aan de onderzijde, wat ik bestudeerd heb maar niet te doen blijkt omwille van verschillende redenen, ofwel dat je het ganse interieur moet afwerken vooraleer het chassis en de body op elkaar te kleven, waarna je de ruiten mooi afplakt om de body daarna pas te spuiten. Een beetje het systeem van vliegtuigbouwers die hetzelfde probleem hebben met de cockpit van een vliegtuig. Alleen gaat het hier om een enorm grote en goed zichtbare cockpit.

Ik heb gekozen voor de derde optie. Maar vooraleer ik me in zo'n avontuur gooi wil ik eerst wel eens weten of de Heller Jaguar wel de moeite loont om te bouwen, maw is de vorm van het model ok eens het ineens staat of trekt het nergens op en hoef ik me niet in alle bochten te wringen om dit model enigszins treffelijk te bouwen?

Om dit te checken besluit ik om zo goed en zo kwaad als het kan, een dryfit te doen van de voornaamste onderdelen. Met wat Tamiya masking tape worden de grote onderdelen aan elkaar gekleefd en zo ziet het model er dan uit:





Dat lijkt me zeer behoorlijk. Heller heeft wel verzuimd om paspennen aan te brengen, dus alle lijmverbindingen zullen 'koud' op elkaar gekleefd moeten worden, maar dat zal wel lukken.

Het probleem dat ik hierboven geschetst heb komt nog beter tot uiting als je de foto hieronder eens bekijkt:



De groene lijnen tonen aan waar de panel lines zullen zitten, en zoals je ziet zijn er dus 2 links en rechts van de deur die er niet thuishoren. De onderzijde van de deur en de onderzijde van de motorkap zijn geen probleem, die horen daar te zitten. En de lijmverbindingen tussen de boven- en onderzijde van de body aan de voor- en achterzijde zijn minder erg omdat daar nog bumpers komen te zitten die de naden zullen verstoppen. Al bij al zijn het dus maar kleine stukjes die verkeerd zijn, maar ik wil ze er niet zien...

Wat de spaakwielen betreft heb ik ook al een plan opgesteld:

- als het model een totale mislukking wordt hoef ik me over de plastic spaakvelgen ook geen zorgen meer te maken;

- als het model de voltooiing nadert maar niet echt supergeweldig is zal ik de bestaande spaakvelgen behouden en eronder zetten;

- als het model er echt goed zou uitzien ga ik over tot de aankoop van aftermarket spaakvelgen voor deze Jag, met echte spaken, maar die wel meer dan € 50,- kosten voor een setje...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_01.JPG
Views:	2377
Size:	451.4 KB
ID:	19857   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_03.JPG
Views:	2231
Size:	445.9 KB
ID:	19858   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_02.JPG
Views:	2214
Size:	438.2 KB
ID:	19859  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote