De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 04-03-2009, 19:53
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Yamaha YZR500 - 1983 - Kenny Roberts - Tamiya - 1/12 - Ref 14043

Na de Ensign had ik weer eens goesting om een tweewieler te bouwen. Ik koos voor de Yamaha YZR500 waarmee Kenny Roberts na een bloedstollend seizoen de wereldtitel met slechts twee punten verschil moest laten aan het jonge talent Freddie Spencer. Na dit seizoen stopte Roberts er mee.



Deze Yamaha bestaat bij Tamiya als stand-alone model (N° 14038)



en als model met rijder (N° 14043)



Ik koos voor het laatste model, wat betekent dat ik naast de motor ook een figuur op 1/12 van Roberts in actie zal moeten bouwen. Om er zeker van te zijn dat de oude decals me geen kopzorgen zullen baren heb ik een aftermarket setje decals gekocht van Museum Collection.

Om bepaalde details beter te kunnen nabouwen heb je goede referentiefoto's nodig, maar op het internet vind je weinig technische foto's van 1983. Daarom heb ik het boek "Yamaha YZR500 Archive 1978-1988" gekocht. Daarin worden de 4 belangrijkste Yamaha YZR's uitvoerig belicht zodat ik meer dan foto's genoeg heb.



Ik ben aan de bouw begonnen door de verschillende koetswerkonderdelen samen te kleven en de lijmnaden weg te schuren. De bevestigingsboutjes die mee gegoten zijn op het koetswerk werden weggeschuurd, en ook de schaarse panel lines werden opnieuw uitgekrast. Ik ben wel niet zo wild van die doorzichtige kuip: daar kan je niks mee aanvangen. Als je al zo'n doorzichtige kuip zou willen bouwen om alle onderdelen die eronder zitten te tonen, hoe kan je dan de helften deftig tegen elkaar lijmen en de lijmnaden wegschuren zonder dat je het doorzichtige plastic ondoorzichtig maakt door het schuren? Aan de buitenzijde zou je nog kunnen proberen om te polishen tot het plastic weer helemaal doorzichtig is, maar aan de binnenzijde zitten ook lijmnaden, en daar kan je niet aan om te polishen! Bovendien ga ik in mijn geval het model bouwen met rijder in actie erop, en dan lijkt zo'n doorzichtige kuip me nogal onrealistisch. Ik laat de doorzichtigheid dus voor wat ze is, en ik spuit ze net zoals de rest.



De rijder werd ook al gedeeltelijk samengekleefd. Ik moet nog wel de lijmnaden wegschuren vooraleer het schilderwerk kan beginnen. De armen kunnen pas gemonteerd worden als de rijder op de motor gekleefd wordt. Het hoofd laat ik er ook nog af omdat ik de helm wil spuiten.



Dan zocht ik naar een goede presentatiemethode voor het model als het af is. Ik weet uit ervaring met de BMW Dakar motor van Rahier dat het erg moeilijk is om een model met rijder op een grondplaat te bevestigen zonder enige hulp "van buitenaf". De BMW werd destijds voorzien van plastic pinnen die ik door de banden gestoken heb en die in de grondplaat bevestigd werden. Nu ik dit probleem op voorhand ondervangen heb, profiteer ik ervan om de velgen nu reeds te voorzien van een bout die in de velg gevezen wordt. Daarna wordt de kop van de bout afgeslepen zodat ik ook aan de onderzijde een draadstang bekom. Vervolgens wordt ook de band voorzien van een gat waardoor die draadstang naar buiten geduwd kan worden.



Uiteindelijk wordt de velg met band op een grondplaat gezet waarin weer een gat geboord is, en aan de onderzijde van de plaat zit een moer waarmee ik de band zo vast kan zetten als ik wil. Ten bewijze deze foto die een ongewoon beeld weergeeft: de velg staat er al maar de moto moet nog gebouwd worden. Overigens is dit enkel maar voor de foto gedaan, want de velg moet Marlboro rood gespoten worden en de band moet nog ontdaan worden van de gietnaad. De grondplaat heeft al enkele keren gediend wat je kan zien aan de eerder geboorde gaatjes die ik nu weer dichtgemaakt heb. Het is niet de bedoeling dat deze grondplaat in de toekomst nog van functie gaat veranderen, dus de Yamaha YZR500 is de definitieve bestemming. Uiteraard moet ook de grondplaat nog gespoten worden zodat het eruit ziet als een stukje asfalt van een of ander circuit...

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_01.jpg
Views:	2139
Size:	675.5 KB
ID:	13058   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_02.jpg
Views:	2054
Size:	648.8 KB
ID:	13059   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_03.jpg
Views:	2164
Size:	647.7 KB
ID:	13060   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_04.JPG
Views:	2130
Size:	686.6 KB
ID:	13061   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_05.JPG
Views:	2006
Size:	692.3 KB
ID:	13062  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 26-06-2010 at 16:24.
Reply With Quote
  #2  
Old 04-03-2009, 20:19
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Wel goed dat er zo'n boekjes met foto's van specifieke modellen bestaat, ook uw oplossing voor het presentatieprobleem is goed gevonden. Simpel opgelost maar zeer doeltreffend
Reply With Quote
  #3  
Old 08-03-2009, 16:29
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Omdat de Marlboro livery op de verschillende onderdelen van de Yamaha doorloopt (tank, kuip, zadelsteun,...) en ik graag zou hebben dat de rood/witte scheidingslijnen mooi doorlopen eens de motor samengebouwd wordt, heb ik beslist om het kader te gebruiken als "pasmodel" van de verschillende koetswerkonderdelen, zodat ik een guideline zal hebben voor het afplakken.

Nu is het zo dat de tank en de zadelsteun vrij gemakkelijk op het kader geklikt kunnen worden, maar de kuip is een ander verhaal. De kit voorziet in twee plastic afstandhouders aan de zijkanten van het kader, die in de uitsparingen aan de binnenkant van de kuip moeten passen terwijl de lange afstandhouder vooraan in de opening aan de voorzijde van de kuip moet passen, zodat de kuip in feite op drie punten vastgehouden wordt.

Tot zover de theorie. Als ik deze methode aanhou, moet ik achteraf op de buitenzijde van de kuip gepunchte schroefjes kleven ter hoogte van de steunen, wat perfect zou kunnen want ik moet er zo nog wel een aantal andere vervaardigen. Maar ik zou liever hebben dat ik de verbindingen echt kan tot stand brengen, met echte schroefjes die de juiste vorm en afmetingen hebben, verkleind op schaal natuurlijk.

In mijn mishmash doos heb ik een aantal schroefjes zitten die daar perfect zouden kunnen voor dienen, en tevens vind ik er metalen holle busjes in die aan de binnenzijde voorzien zijn van schroefdraad, waarin de uitgekozen schroefjes perfect passen. Die ga ik gebruiken.

Ik meet hoe lang de plastic afstandhouders zijn en boor gaatjes in het chassis waarin de metalen busjes perfect passen en de juiste lengte vertonen. Daarna wil ik de kuip eens passen en wat blijkt? Met geen mogelijkheid kan ik de kuip over de busjes schuiven omdat de binnenbreedte van de kuip zeker een halve cm smaller is dat de afstand van busje tot busje. Natuurlijk kan ik de kuip een klein beetje opentrekken, maar zeker geen halve cm, vooral niet in de wetenschap dat het doorzichtig plastic betreft wat nog een pak brozer is dan het gewone witte plastic. In de plaats daarvan besluit ik om mijn busjes wat dieper in het kader te schuiven, net zo diep tot de kuip er mooi over past. Vervolgens boor ik de gaten in de kuip ter hoogte van de busjes uit, en pas ik de schroefjes die doorheen de kuip perfect in de busjes geschroefd kunnen worden.



Maar dan komt de tweede ongoocheling: de lange voorwaartse steun die in feite door het gat vooraan in de kuip moet steken, komt maar net tot aan de binnenzijde van de kuip en steekt er dus helemaal niet door. Bovendien is het gat in de kuip niet mooi rond, en veel te groot, zodat ik besluit om het nog wat groter uit te boren tot ik er een stukje plastic cilinder kan in passen dat ik met wat secondenlijm bevestig aan de binnenzijde van de kuip, waarna ik het geheel mooi vlak schuur en er een nieuw, veel kleiner gaatje in boor. Nu kan een derde metalen busje aan de voorzijde van de voorwaartse afstandhouder bevestigd worden waarin een derde schroef aan de voorzijde van de kuip past. De foto die de voorwaartse bus toont is niet van de scherpste, maar goed, je begrijpt wat ik bedoel.



Het kader is klaar om gespoten te worden; alle lijmnaden werden weggeschuurd, alle pinnetjes die dienen om kabels op aan te brengen werden weggesneden en vervangen door geboorde gaatjes waarin dunnere kabels zullen terecht komen.



Eerst wil ik wel testen of de kuip er nu mooi over past, dus schuif ik ze over de afstandhouders en breng ik de schroefjes aan. Dat lijkt allemaal te passen. Als ik de Tamiya kit vertrouwd zou hebben en ik deze aanpassingen niet zou gedaan hebben, zou ik na het spuiten en decals plaatsen een aantal onaangename verrassingen tegengekomen zijn. Niet dat dat nu niet meer mogelijk is, maar het passen van de kuip op het kader heb ik nu toch onder controle denk ik.



Aan de buitenzijde ziet de kuip met de schroefjes er ook realistisch genoeg uit. Nu kan het spuitwerk beginnen...

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_07.JPG
Views:	1988
Size:	469.8 KB
ID:	13087   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_08.JPG
Views:	1911
Size:	489.9 KB
ID:	13088   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_06.JPG
Views:	1942
Size:	665.5 KB
ID:	13089   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_09.JPG
Views:	1922
Size:	576.5 KB
ID:	13090   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_10.JPG
Views:	1849
Size:	448.4 KB
ID:	13091  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #4  
Old 08-03-2009, 17:26
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler
 
Join Date: Sep 2005
Location: Genk, Belgiê
Posts: 702
Ah Guido aan de tweewieler! Dat moet ik gaan volgen!

Tom
__________________
Valentino Rossi Models
Mijn website
Hondenclub DMH
Reply With Quote
  #5  
Old 08-03-2009, 17:34
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Het zijn dan toch een heleboel aanpassingen die hebt moeten uitvoeren, alvorens verder te kunnen. Problemen met de kuip zijn misschien niet helemaal uitgesloten, maar wel tot een minimum herleid. Prachtige update Guy.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #6  
Old 08-03-2009, 18:20
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Chique aanpassingswerken die hier getoond worden. De risico's worden zo wel tot een absoluut minimum herleid. Ik vraag me af wie ooit van zijn leven een mooi model met gesloten kap heeft kunnen afleveren door gewoon de instructies te volgen. Lijkt mij niet zo simpel.
__________________
Groetjes,
Domi.

Last edited by Dominique; 08-03-2009 at 18:21.
Reply With Quote
  #7  
Old 08-03-2009, 18:25
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Tom21 View Post
Ah Guido aan de tweewieler! Dat moet ik gaan volgen!

Tom
Nee, de Guy.
Als Guido een Yamaha zou bouwen, dàt zou pas volk lokken...
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #8  
Old 08-03-2009, 21:30
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Nee, de Guy.
Als Guido een Yamaha zou bouwen, dàt zou pas volk lokken...
Ah, da's misschien nog eens een idee zie voor een demo tijdens Euromodell 2009 in Oostenrijk.

Hier wordt weeral ferm gebricoleerd zie. Ik kijk nu al uit naar de volgende update!
Reply With Quote
  #9  
Old 08-03-2009, 21:51
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler
 
Join Date: Sep 2005
Location: Genk, Belgiê
Posts: 702
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Nee, de Guy.
Als Guido een Yamaha zou bouwen, dàt zou pas volk lokken...
Weet niet hoe het komt, maar om de een of andere rede haal ik die twee namen wel eens door elkaar...

IK herhaal dus... Ah GUY aan de tweewieler! Dat moet ik gaan volgen!

Tom

Tom
__________________
Valentino Rossi Models
Mijn website
Hondenclub DMH
Reply With Quote
  #10  
Old 08-03-2009, 21:58
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
t
Quote:
Originally Posted by Tom21 View Post
Weet niet hoe het komt, maar om de een of andere rede haal ik die twee namen wel eens door elkaar...

IK herhaal dus... Ah GUY aan de tweewieler! Dat moet ik gaan volgen!

Tom

Tom
Geen probleem jong. We weten allemaal wel: "Och ja, 't is de Garmin, eurhm TomTom, eurhm, TOM! die zich vergist..."

Reply With Quote
  #11  
Old 09-03-2009, 14:04
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler
 
Join Date: Sep 2005
Location: Genk, Belgiê
Posts: 702
2x Tom = TomTom en vergist zich nooit

Tom
__________________
Valentino Rossi Models
Mijn website
Hondenclub DMH
Reply With Quote
  #12  
Old 18-03-2009, 18:01
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Het project ligt even in de frigo, of beter gezegd in de remolie...

Wat is er gebeurd? Gisteren heb ik de koetswerkonderdelen afgeplakt om de fluo-rode delen te spuiten met TS-36 fluo-rood. Het spuitwerk was prachtig gelukt, maar bij het verwijderen van de masking tape bleken er redelijk wat kleine vlekjes rode verf onder de maskeertape gekropen te zijn. Ik heb superdunne tape gebruikt om de lijnen te vormen, waarna ik Tamiya masking tape gebruikt heb om de grote vlakken te maskeren. Jammer genoeg bleek de dunne tape niet in staat om alle rondingen en holtes te volgen die door de koetswerkonderdelen gevormd worden. Niet dat ik de tape niet hard genoeg aangedrukt had, maar blijkbaar komt hij gewoon terug een beetje los, in elk geval genoeg om verf onderdoor te laten lopen. De volgende keer zal ik terug de aloude beproefde methode van de BMF gebruiken...

Ook pogingen om met polish pasta de overtollige vlekjes weg te polishen bleken geen soelaas te brengen. Voorzichtig opschuren met micromesh pads hielp wel, maar jammer genoeg zat ik vrij snel doorheen de witte verf zodat de grondverf er weer door kwam piepen. Dat is het moment om te beslissen dat je er beter mee ophoudt, en de boel in de remolie kiepert. Maar uitstel is geen afstel natuurlijk. Zekere niet met zo'n zeldzame kit als deze...

Niet getreurd, ik heb kits genoeg om direct een andere te kiezen die ik ook graag wil bouwen. Eens zien welke het deze keer wordt (ik heb zo al een ideetje) en dan zal er weldra een nieuwe thread opgestart worden.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #13  
Old 21-06-2010, 11:50
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Na anderhalf jaar en 18 gebouwde (andere) modellen heb ik de draad weer opgenomen. De onderdelen die in de remolie lagen zijn allemaal terug schoon en ontvet. Daarna werden ze terug samengekleefd (de olie had ook de lijmverbindingen opgelost) en in de witte primer gespoten. Vervolgens kregen ze 2 lagen TS-26 pure white aangemeten. Dat betekent dat ik nu weer even ver sta als vóór het debacle met de slechte masking tape. De onderdelen staan nu te drogen en zullen weldra gefotografeerd worden. Eens ze door en door droog zijn ga ik ze afplakken met BMF, en wordt het fluo rood gedecanteerd en met de airbrush aangebracht zoals met de Bin Sulayim Escort, dat lijkt me het veiligst.

Voorlopig dus nog geen foto's, maar enkel dit opwarmertje dat er tegelijkertijd voor zorgt dat ik mijn thread weer naar boven duw en als zodanig gemakkelijk kan terugvinden bij een volgende update. Ik heb trouwens zelf mijn eigen thread eens moeten herlezen om weer te weten wat ik zo allemaal al gedaan had tot hiertoe...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #14  
Old 24-06-2010, 21:04
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
ik kijk er al naar uit !
__________________
MIJN WERKBANK




Reply With Quote
  #15  
Old 26-06-2010, 16:19
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Dat betekent dat ik nu weer even ver sta als vóór het debacle met de slechte masking tape.
En deze keer ging het wèl goed Gelukkig dat er zoiets bestaat als remolie, waardoor modelbouwers die een uitschuiver meemaken nog een tweede kans krijgen

De tank en de zadelsteun werden dus met BMF gemaskeerd en daarna gespoten met gedecanteerde TS-36 fluoscerent red. Als je die verf decanteert en in je glazen airbrush-potje opvangt, zie je pas echt dat dit een doorzichtige verfsoort is, die dus enkel effect heeft op een geslaagd glad wit oppervlak als ondergrond.
Het BMF zorgt ervoor dat de opstaande verfnaden niet groot zijn, en om te vermijden dat de verf te droog geworden is bij het verwijderen van de masking, en dus als het ware afbreekt, wordt alle BMF en masking tape verwijderd na een half uurtje. Wel opletten dat je de pas gespoten delen niet aanraakt natuurlijk.

Daarna werden de beide gespoten onderdelen gedryfit op het aluminium kader. Dat werd trouwens ook gedaan bij het maskeren zelf, op die manier was ik er zeker van dat de hoek waaronder de scheidingslijn van het fluo-rood loopt, evenwijdig is op beide onderdelen.





Zelfde oefening voor de racekuip. Ook die werd op het kader gedryfit om evenwijdige lijnen te verzekeren, en voor de rest is de procedure identiek. De scheidingslijnen zijn dank zij het BMF allemaal erg scherp en zonder uitlopers. Dat is mooi meegenomen natuurlijk.





Om er zeker van te zijn dat het fluo-rood van deze faze en het rood van de reeds gespoten velgen en voorspatbord identiek zijn, heb ik ervoor gekozen om ook deze onderdelen te overspuiten. Dat is een beetje extra werk, maar er zat toch nog genoeg gedecanteerd rood in mijn airbrush...

De beide witte driehoekjes die vooraan op de foto te zien zijn, moeten ook nog fluo-rood gespoten worden. Maar dan moet de kuip eerst droog zijn, want ze moeten vooraan bevestigd worden als aerodynamische afdekking van het stuur en de handen, en ik weet pas waar de scheidingslijn tussen wit en rood moet komen eens ze er provisoir op bevestigd zitten.



Dat was het voor deze keer. De verf mag nu goed doordrogen, want vingerafdrukken is wel het laatste wat ik op deze gespoten onderdelen wil zien...

Wordt vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_11.JPG
Views:	1576
Size:	717.7 KB
ID:	18356   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_12.JPG
Views:	1674
Size:	676.1 KB
ID:	18357   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_13.JPG
Views:	1529
Size:	663.3 KB
ID:	18358   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_14.JPG
Views:	1466
Size:	618.8 KB
ID:	18359   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_15.JPG
Views:	1514
Size:	690.9 KB
ID:	18360  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 26-06-2010 at 22:14.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 11:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.