![]() |
|
|
||||
|
||||
VAS kalender 2003: Rally & Rallysprint
De nieuwere versie op 26-12-2002:
Rally: 02-03/05: 12u van Wervik 17-18/05: Sezoensrally Bocholt 05-06/07: Rally van de Suikerstreek 27-28/09: 12u van Haspengouw 04-05/10: Hemicuda Rally 18-19/10: TBR Rally Rallysprint: 02/03: MCZ Wintercup 23/03: RS Moorslede 30/03: RS Hoegaarden 17/05: RS Monteberg 09/06: RS Zuid Limburg 20/07: RS Ettelgem 15/08: RS Staden 31/08: RS Titanic 07/09: RS Boutersem 07/12: Publides RS Zolder 14/12: SWS Wintersprint Zolder /* edit: onderstaande is dus NIET meer correct !! */ Opgepast eerste versie!! (30/11/2002/) Rally: 03-04/05: 12u van Wervik 17-18/05: Sezoensrally Bocholt 05-06/07: Rally van de Suikerstreek 27-28/09: 12u van Haspengouw 04-05/10: Hemicuda Rally 18-19/10: TBR Rally Rallysprint: 02/03: MCZ Wintercup 16/03: TVC Rallysprint 23/03: RS Moorslede 17/05: RS Monteberg 09/06: RS Zuid Limburg 15/08: RS Staden 31/08: RS Titanic 07/09: RS Boutersem 07/12: RS Zolder 14/12: Wintersprint Zolder ( Bron: shakedown.be.tf ) Last edited by Bart; 26-12-2002 at 21:57. |
|
||||
|
||||
nu niet voor het één of het ander, maar wat is eigenlijk een rallysprint? is dat hetzelfde als een gewone sprint maar dan op onverhard? en is dat met echte koersauto's of met min of meer standaarwagens met een rolkooi in of zo?
kwestie van de onduidelijkheid uit de wereld te helpen hé!
|
||||
|
||||
Ga 1 of 8 December eens naar Zolder he dan weet ge het.
BTW Bart maar 1 wintercup in December volgend jaar? Hopelijk inderdaad maar voorlopig. |
|
||||
|
||||
Quote:
Daarmee wil ik niet zeggen dat Zolder zijn plaats niet verdient op de kalender. De nabijheid van het wagenpark met het parcours is wel leuk. Quote:
Wat het volgens de regelementen juist is (op www.vas.be kan je het reglement helemaal uitpluizen) weet ik niet. Naar mijn ervaring is: Rallysprint een parcours van een 10 à 15 km dat door de deelnemers eerst 2 keer als verkenning wordt afgelegd en daarna meestal 3 (soms ook 4 of zeer zelden 5) keer tegen de tijd wordt afgelegd op 1 dag. De meeste rallysprinten in Vlaanderen zijn op verhard wegdek. Af en toe zit er al eens een korte strook onverhard in. (In thirimont daarentegen is de onverhard strook énorm zwaar.) Rolkooi is verplicht! Er is wel een categorie voor wagens die met straatbanden rijden. De deelnemende wagens zijn oftewel rallywagens met enige ouderdom of nieuwe, eerder standaardwagens waar een rolkooi in geplaatst is. Meestal wordt het deelnemersveld aangevuld met enkele rallyrijders uit de streek. (b.v. Lietaer in Staden dit jaar, of Chris van Woensel in Lubbeek) Het grote voordeel is dat er maar 1 spéciale is én dus minder verkeersproblemen ontstaan van rallywagens & deelnemers Ook kwestie van vergunningen voor de organisatie moet er maar 1 gemeente overtuigd worden. Een nadeel is dat de verkenningen (die al op een afgeloten parcours gebeuren) niet door iedereen op een zelfde manier gebruikt worden. Er zijn er die het parcours nog écht moeten verkennen, én het met een gemiddelde van 30 km/u afleggen, én er zijn er die tijdens de verkenningen hun rempunten gaan verleggen... Een ander nadeel is de lange wachttijden voor de deelnemers... als er 120 deelnemende wagens zijn, zit er tussen een rit 2 uur. Voordeel voor de toeschouwer is natuurlijk dat er tussen 2 ritten meestal maar 20 minuten pauze zit. Af en toe wordt het parcours wel eens stilgelegd als er iets gebeurd is. VAS Rally wordt verreden over meerdere spéciales. Meestal een 3 à 5 tal (die dan 3 of 4 keer verreden worden). Nét iets intensiever en moeilijker dus. Ook meestal asfalt met af en toe onverhard stroken. Een amateur rijdt immers té veel kapot op onverhard. Ook meestal op 1 dag verreden. De verkenningen worden over het algemeen de dag ervoor verreden, op een niet verkeersvrij parcours. Vanzelfsprekend ook rolkooi. Wat een gewone sprint is weet ik niet. Last edited by Bart; 30-11-2002 at 20:30. |
|
||||
|
||||
van een gewone sprint heb ik eens beelden gezien op champions
dat was op chimay, een deel van het circuit, en daar reed men met oude éénzitters van cups die niet meer bestaan. en daar reden dan ook porsches tussen, oude getunede bakken, ook bmw 328i etc ik denk dat ik die rallysprint wat verwarde met een slalom. dat kan je als ik mij niet vergis met je gewone wagen rijden (achteraf natuurlijk wel een onderhoudje doen denk ik). natuurlijk zijn er daar ook specialere wagens, die omgebouwd en geprepareerd zijn wb motor ed.
|
|||
|
|||
Quote:
Ik moet je niet vertellen dat dit alles soms met zich meebracht dat er (zeer) gevaarlijke situaties ontstonden. C U |
|
||||
|
||||
Quote:
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
kalender bij eerste post is aangepast
![]() |
|
||||
|
||||
Een Rallysprint is gewoon een kleine rally met andere woorden,je kan het misschien vergelijken met Procar en Belcar,Procar is een sprintrace,Belcar is meer uithouding.
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|