De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > BSOT/ Belcar Sprint & Belcar Sprint Historic
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 14-04-2008, 20:45
Bramzel's Avatar
Bramzel Bramzel is offline
De Paddock Regular

Waar ik even nieuwsgierig naar ben in deze situatie is wat de marhalls hier eigenlijk van vinden? Ik ben wel benieuwd naar hun standpunt. Bij een safetycar komen immers alle auto's voorbij, en vervolgens weet je dat je een minuut of wat ongestoord aan het werk kunt gaan. Bij een Code 60 komen er continu wagens langs en dien je dus altijd een scheef oogje te houden mbt wat er op de baan gebeurt? Heeft dit effect op hun welzijn of maakt het hen niks uit wat dat betreft?
Reply With Quote
Old 14-04-2008, 21:05
RKG RKG is offline
De Paddock Regular

Bij een safety car kan het toch ook zijn dat er nog wagens achterna komen, omdat die zijn gaan pitten ofzo. Dus veel verschil zal het niet maken denk ik.
Old 14-04-2008, 21:38
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast

mja, maar die wagens gaan ook niet élke ronde pitten he
als zo'n code 60 voor pakweg 10 ronden aanblijft, en je zit met 40 wagens die over het hele circuit verspreid zitten, kan wel lastig zijn om rustig te werken
Old 14-04-2008, 21:44
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Quote:
Originally Posted by Bramzel View Post
Waar ik even nieuwsgierig naar ben in deze situatie is wat de marhalls hier eigenlijk van vinden? Ik ben wel benieuwd naar hun standpunt. Bij een safetycar komen immers alle auto's voorbij, en vervolgens weet je dat je een minuut of wat ongestoord aan het werk kunt gaan. Bij een Code 60 komen er continu wagens langs en dien je dus altijd een scheef oogje te houden mbt wat er op de baan gebeurt? Heeft dit effect op hun welzijn of maakt het hen niks uit wat dat betreft?
Code 60 is voor baanposten veel veiliger. Ten eerste heb je de situatie veel sneller onder controle dan met een SC. Tevens weet je dat iedere auto max. 60 rijdt. Bij een SC is dat anders, vooral als er deelnemers uit de pits komen bij een reguliere SC situatie. Die gasten racen dan weer op snelheid naar de SC toe. In veel gevallen heb je bij een SC toch nog wagens rondrijden op racesnelheid.

De eerste keer dat ik een code 60 aan het werk zag was tijdens de Zandvoort 500 enkele jaren terug. Men had daar een mooie manier om iedereen 60 te leren rijden. Voor aanvang van de wedstrijd reed de pace-car precies 60 op de ideale lijn. Alle deelnemers mochten volgen om hun metertjes (toerenteller) te ijken. Simpeler kan niet!

Denk dat iedereen binnen een paar wedstrijden wel snapt hoe code 60 werkt. Nu nog de FIA zover krijgen en dat panische gedoe met verkeerd getimede SC's is van de baan.
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 14-04-2008, 22:10
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Het reglement van de DNRT, de uitvinder van deze vlag:

Quote:
Artikel 12. CODE-60
Indien de situatie dat vereist, zal op alle posten tegelijkertijd de paarse vlag met het getal 60 uitgehangen worden. Een dergelijke situatie heet “Code 60”. Op het moment dat de paarse vlag getoond wordt, moeten alle deelnemer direct van hun gas af. Tijdens de code-60 periode dienen alle auto’s 60 kilometer per uur te rijden. Inhalen is niet toegestaan. Gedurende code-60 zijn de pitingang en uitgang open.
De Code-60 wordt opgeheven door het gelijktijdig tonen van de groene vlag op alle posten. Op het moment dat de vlag getoond wordt, mag elke deelnemer weer beginnen met racen.
• Overtreding van de maximale snelheid heeft een tijdstraf van ten minste 10 seconden tot gevolg. Tevens mag de wedstrijdleider de tijdstraf uitbreiden met het dubbele van het opgedane voordeel door harder te rijden dan 60 km.

http://www.dnrt.nl/reglement/DNRT_Alg_2008%20.doc
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 14-04-2008, 22:17
Jay's Avatar
Jay Jay is offline
De Paddock Rookie

Ik vind de code 60 een goed systeem, als iedereen 60 rijdt natuurlijk.
Ik ken het van bij Skylimitevents, daar werkt het wel goed volgens mij!!

Grtz
Old 14-04-2008, 23:14
crosserke crosserke is offline
De Paddock Rookie

Code 60 was een zootje.De ene reed veel te traag en anderen veel te snel.Op het scherm kon je zien dat er bij de eerste herstart wagens bij waren die meer als een minuut goed maakten op de koplopers.Ook met de start van de wedstrijd waren er een paar niet wakker,er kwamen een 15tal wagens door en daarna was er een gat van 100 meter.Dit kon ook door het verschil in snelheid tussen de Porsches en andere wagens geweest zijn.
Reply With Quote
Old 15-04-2008, 00:43
Bramzel's Avatar
Bramzel Bramzel is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Mark View Post
Code 60 is voor baanposten veel veiliger. Ten eerste heb je de situatie veel sneller onder controle dan met een SC. Tevens weet je dat iedere auto max. 60 rijdt. Bij een SC is dat anders, vooral als er deelnemers uit de pits komen bij een reguliere SC situatie. Die gasten racen dan weer op snelheid naar de SC toe. In veel gevallen heb je bij een SC toch nog wagens rondrijden op racesnelheid.

De eerste keer dat ik een code 60 aan het werk zag was tijdens de Zandvoort 500 enkele jaren terug. Men had daar een mooie manier om iedereen 60 te leren rijden. Voor aanvang van de wedstrijd reed de pace-car precies 60 op de ideale lijn. Alle deelnemers mochten volgen om hun metertjes (toerenteller) te ijken. Simpeler kan niet!

Denk dat iedereen binnen een paar wedstrijden wel snapt hoe code 60 werkt. Nu nog de FIA zover krijgen en dat panische gedoe met verkeerd getimede SC's is van de baan.
Dank voor de uitleg. Ik had eigenlijk het tegenovergestelde verwacht raar genoeg. Als het zo goed werkt voor de marshalls is het zeker weten een betere optie dan safetycar.
Reply With Quote
Old 15-04-2008, 08:54
Luc VDC Luc VDC is offline
Monseigneur Ludovic du Chateau

Dank voor jullie ophelderingen.
Positief dus .... als iedereen echt 60 p/u aanhoud.
Wij stonden op een bepaald moment bijna stil en reed bijna in op m'n voorganger toen ik efkes alles nakeek inzake temperaturen, oliedruk enz.. en zoals beschreven enkele mails hierboven was mijn groep ingedut bij het tonen van de groene vlag.
In elk geval gaan we werk maken van de stukgegane speedsensor op onze wagen.... moest iederéén een "efforke" maken hetzij met Gps (ook grandioos idee!) zijn deze problemen van de baan en krijgen we geen racevervalsingen meer waarbij je direct een ronde achterstand aan je broek gelapt krijgt.
Hartelijke groeten
Luc Vdc
Old 15-04-2008, 09:44
Rob Rob is offline
De Paddock Rookie

Blijkbaar blijft de pit in en uitgang open tijdens code 60, is het dan geen idee om, als je gevangen zit in een groepje dat maar 40 rijd, eventjes een ommetje te maken door de pit, tegen 60? dan ben je ze toch voorbij zonder in te halen, en zonder te hard te gaan rijden???
Reply With Quote
Old 15-04-2008, 11:38
Bruno Vermeeren's Avatar
Bruno Vermeeren Bruno Vermeeren is offline
De Paddock Rookie

Code 60, blijkbaar een gevoelig onderwerp, laat het ons zo stellen, deze keer verliest A en wint B terein dankzij of door de code 60 en de volgende keer is het omgekeerd, ben wel voorstander van het feit dat als de wagen voor u maar 40 rijd dat je er voorbij mag gaan!

Wat ik wel leuk vondt aan één safety car, dat alle wagens weer samen kwamen, zo maakte je de race toch wat spannender !!! ??? (dit doet de code 60 ook als twee groepen niet dezelfde snelheid behouden)

Geef mij maar de safety car ;-)

-- ben niet tegen code60 he jongens :-) --

Winning is more than LUCK
Reply With Quote
Old 15-04-2008, 11:39
Luc VDC Luc VDC is offline
Monseigneur Ludovic du Chateau

@ rob
Dit haal je niet,man, er zijn ook eventueel rode lichten bij de pituitgang, en bij het aankomend "tuffende" groepje toch gegarandeerd op rood blijven om pas terug op groen te springen bij hun doorkomen.
Groeten
Luc Vdc
Old 15-04-2008, 12:59
Jay's Avatar
Jay Jay is offline
De Paddock Rookie

Ook de afstand die je aflegt is iets groter volgens mij, want je maakt bij de uitgang van de pits wel een groter bocht.
Gewoon iedereen verplicht tussen 55 en 60 km/u en alles is opgelost denk ik.

Grtz
Old 15-04-2008, 13:18
linar's Avatar
linar linar is offline
De Paddock Rookie

ik geef Mark meer dan gelijk dat de code 60 vlag veiliger is dan de safety car procedure. Het is een verschil als ze langs je komen gevlogen tegen 60 of tegen 120 om de safety car te halen.

Nog enkele malen oefenen en dan zal de code 60 vlot gaan. Voorlopig enkel op de DNRT dagen verloopt deze procedure reeds zeer goed. De nederlanders zijn ok strengere mensen op dat gebied. Maar het is inderdaad frusterend als je vasthangt achter tuffertjes die slechts 40km/uur rijden.
Reply With Quote
Old 15-04-2008, 17:50
Clubman Clubman is offline
De Paddock Regular

Het idee van de pace car in de opwarmlap ( een stuk ) 60 te laten bollen is ook prima.

Dan is héél die discussie meteen voorbij.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules