De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #16  
Old 24-12-2008, 14:57
Ottooke's Avatar
Ottooke Ottooke is offline
I need speed !
 
Join Date: Apr 2003
Location: Hasselt
Posts: 2,310
Quote:
Originally Posted by Ferrari rules View Post
Dit zijn enkel woorden van Bernie, wat is er van waar en vooral heeft hij hier bewijzen van!
Indien Bernie dit kan bewijzen ben ik het volkomen met je eens, Mark!
Maar laat ons de beer niet villen voor hij geschoten is hé!
Ferrari geeft in een reactie niet aan dat Bernie gelogen heeft. Lijkt mij voldoende om te kunnen zeggen dat er toch iets aan de hand is.

Quote:
Originally Posted by Mark View Post
Ja, dat is volledig logisch en eerlijk. Daar heb ik geen problemen mee. Een topper krijgt meer voor zijn aanwezigheid dan een krabber. Mijn inziens niet meer dan vrije simpele economische wetten van vraag en aanbod. Het probleem zit hier:
Waarom krijgt de ene winnaar meer dan de andere? De prestatie of het resultaat is toch hetzelfde? Sterker nog, een mindere die wint zou eigenlijk beter gewaardeerd moeten worden dan een betere.
Akkoord. Winnen is winnen en daarvoor moet iedereen gelijk beloond worden.

Quote:
Originally Posted by airco View Post
Overigens ... een leuke quote uit de reactie van DiMontezemolo

Misschien vergissen sommige mensen zich in deze discussie wel van vijand:
  • Ticketprijzen
  • Waarom liever GP's in China en Signapore dan GP's in Europa
Zijn allemaal onderwerpen waar hier op dit forum al menige discussie over gevoerd is.
Mooie poging van Di Montezemolo om de aandacht van die 80 miljoen af te leiden naar andere pijnpunten van de F1.
De ticketprijzen kunnen lager als alle circuits en overheden eens nuchter nadenken en weigeren een verlieslatend evenement te organiseren.
Bernie zal echt niet al zijn GP's in exotische landen organiseren. Daar zijn de prijzen veel lager en zijn winsten dus ook. Verder zijn er minder TV inkomsten want wie staat er nu nog midden in de nacht op om een GP te zien? Die tijden zijn voorbij...

Quote:
Originally Posted by airco View Post
Hier is echter geen enkel oorzakelijk verband aangetoond tussen enerzijds een commercieel contract en anderzijds sportieve beslissingen.
Er is wel een oorzakelijk verband tussen geld en prestaties (behalve bij Toyota misschien). Wat als Honda die 80 miljoen zou gehad hebben (of in het recente verleden Minardi, Arrows, ...) ? Meer geld ter beschikking = betere prestaties en dus weer meer geld. Een vicieuze cirkel waar enkel de grote teams in kunnen blijven door een vette spaarpot te gebruiken als het eens even minder goed gaat.
__________________
Reply With Quote
  #17  
Old 24-12-2008, 15:46
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
Quote:
Originally Posted by Ottooke View Post
Mooie poging van Di Montezemolo om de aandacht van die 80 miljoen af te leiden naar andere pijnpunten van de F1.
De ticketprijzen kunnen lager als alle circuits en overheden eens nuchter nadenken en weigeren een verlieslatend evenement te organiseren.
Bernie zal echt niet al zijn GP's in exotische landen organiseren. Daar zijn de prijzen veel lager en zijn winsten dus ook. Verder zijn er minder TV inkomsten want wie staat er nu nog midden in de nacht op om een GP te zien? Die tijden zijn voorbij...

Er is wel een oorzakelijk verband tussen geld en prestaties (behalve bij Toyota misschien). Wat als Honda die 80 miljoen zou gehad hebben (of in het recente verleden Minardi, Arrows, ...) ? Meer geld ter beschikking = betere prestaties en dus weer meer geld. Een vicieuze cirkel waar enkel de grote teams in kunnen blijven door een vette spaarpot te gebruiken als het eens even minder goed gaat.

"Wat Als"

Money is what the business keeps moving ... Argumenten als "iedereen evenveel" etc ... dit zijn argumenten waardoor eender welke manager zich niet laat tegenhouden. Dit is overigens in alle professionele sporten zo (voetbal, basketbal, ...)

Als Di Montezemolo in een onderhandeling kan bekomen dat Ferrari 80 miljoen meer kan bekomen dan de andere teams ... dan is dit prima gewerkt voor een manager.
Overigens hebben die andere teams er blijkbaar ook niet echt een probleem mee
Quote:
Bernie Ecclestone revealed Ferrari's special deal last weekend. The Italian team is receiving a total of $ 80 million dollar a year on top of the normal prize money. According to Toyota team boss John Howett Ecclestone didn't reveal anything that took him by surprise and said the Briton won't be able to split the FOTA.

The Formula One Teams Association (FOTA) is the group of Formula 1 teams who are acting together when it comes to negotiating deals with Formula One Management. Ferrari team boss Luca di Montzemolo is FOTA's chairman and hit out at Ecclestone as the Italian wants to see a bigger piece of the pie when it comes to F1's revenues for Formula 1 teams. Ecclestone hit back at Di Montezemolo by revealing Ferrari's special deal as Ferrari is receiving an extra of $ 80 million dollar a year to race in Formula 1. But FOTA's vice-chairman John Howett is not impressed.

Howett was quoted by The Times saying: "He may be trying to split Fota but all the information that was given is very transparent and openly shared among the members of Fota, so it was a bit of a non-event because everybody is aware of the historic status of Ferrari."

bron = http://f1.gpupdate.net/en/news/2008/...to-split-fota/
__________________

Last edited by airco; 24-12-2008 at 15:47.
Reply With Quote
  #18  
Old 24-12-2008, 19:10
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 4,516
Quote:
Originally Posted by airco View Post
De spelers van Anderlecht winnen de Champions League ... of de spelers van Real Madrid winnen de Champions League ... Ik ben er wel zeker van dat de winstpremies in het geval van Real Madrid aanzienlijk hoger zullen liggen.
Anderlecht krijgt dan inderdaad veel minder omdat de TV rechten in grote landen als Spanje en Engeland veel meer opbrengen dan in Belgie. Echter je kunt McLaren natuurlijk niet vergelijken met Anderlecht. McLaren moet je vergelijken met Manchester United of Liverpool, en die ploegen zullen niet x miljoen minder verdienen als AC Milaan of Real Madrid.

In Nederland worden de TV opbrengsten van het voetbal via een verdeelsleutel verdeeld over de clubs:
a) Resultaten
b) Imago en populariteit van de club

Dus (a) en (b) bepalen samen hoeveel een club krijgt.


Ik kan me voorstellen dat in Formule 1 bovenstaande voordeelsleutel ook gebruikt wordt. Bij (b) zal Ferrari hoog scoren, echter een verschil van 80 miljoen met een team als McLaren is op geen enkele manier te verdedigen.


Weet iemand hoeveel de teams ongeveer per jaar krijgen?
Reply With Quote
  #19  
Old 24-12-2008, 19:14
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator
 
Join Date: Sep 2001
Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Posts: 8,648
In de formule 1 wordt het geld verdeeld afhankelijk van hoeveel je in beeld bent geweest. er is een bureau dat zich daarmee bezighoudt. Daarmee dat de kleine teams niet helemaal gelukkig zijn met het nieuwe kwalificatieformat.
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels,
So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium***

Reply With Quote
  #20  
Old 24-12-2008, 19:14
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor
 
Join Date: Feb 2003
Location: ZOLDER
Posts: 2,637
als er een WK boksen is, dan krijgt de verdediger ook veel meer geld als de uitdager als hij wint, of zelfs verliest.
Sven Nijs krijgt meer startgeld dan een Erwin Vervecken enz...
Tom Boonen vangt meer startgeld dan de rest van de Belgen
Anderlecht krijgt veel meer van de TV rechten
Stefan Everts werd veel beter betaald dan de andere crossers
startgeld of prijzengeld, zal nooit voor iedereen gelijk zijn...
Ga zo maar verder...

Als we jullie moeten geloven kan beter de hele sportwereld vanaf nul beginnen... Waar jullie zich toch over opjagen in deze kersttijd...
Als je de F1 fout, vals, corrupt en onjuist vindt, zoek dan een cleane sport waar iedereen dezelfde behandeling krijgt... maar ik kan u garanderen dat jullie die sport niet gaan vinden
__________________
http://www.skylimitevents.com
Reply With Quote
  #21  
Old 24-12-2008, 20:02
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 4,516
Quote:
Originally Posted by A.J. View Post
als er een WK boksen is, dan krijgt de verdediger ook veel meer geld als de uitdager als hij wint, of zelfs verliest.
Sven Nijs krijgt meer startgeld dan een Erwin Vervecken enz...
Tom Boonen vangt meer startgeld dan de rest van de Belgen
Anderlecht krijgt veel meer van de TV rechten
Stefan Everts werd veel beter betaald dan de andere crossers
startgeld of prijzengeld, zal nooit voor iedereen gelijk zijn...
Ga zo maar verder...

Als we jullie moeten geloven kan beter de hele sportwereld vanaf nul beginnen... Waar jullie zich toch over opjagen in deze kersttijd...
Als je de F1 fout, vals, corrupt en onjuist vindt, zoek dan een cleane sport waar iedereen dezelfde behandeling krijgt... maar ik kan u garanderen dat jullie die sport niet gaan vinden
Vind jij het terecht dat Ferrari 80 miljoen (!!!!!) meer krijgt dan McLaren? Sorry hoor maar dat is naar mijn mening op geen enkele manier te rechtvaardigen. Of krijgen teams soms 800 miljoen per jaar? En bovendien krijgt Ferrari die 80 miljoen niet op sportieve gronden maar enkel omdat ze de FIA onvoorwaardelijk steunen.

Last edited by FIRE; 24-12-2008 at 20:02.
Reply With Quote
  #22  
Old 24-12-2008, 21:26
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor
 
Join Date: Feb 2003
Location: ZOLDER
Posts: 2,637
iedereen is nu geschokt omdat ze getallen vrijgegeven hebben. In het verleden gebeurde dit achter gesloten deur, zoals nog steeds in de meeste sporten...
Zo worden tegenwoordig alle voetbalcompetities vervalst door de spelers wissels tijdens het seizoen, en daar gaat het ook enkel om geld...
Ferrari heeft gewoon beter zijn best gedaan dan McLaren tijdens de onderhandelingen. Is trouwens ook logisch, als je eerst samen met alle constructeurs ermee dreigt een eigen kampioenschap te gaan beginnen, dat je later in een slechtere onderhandelingspositie staat. Die anderen hebben destijds gegokt en verloren... Als McLaren-Mercedes destijds eerst had getekend, hadden ze ook een voordeel kunnen afdwingen.

Ik vind die 80 miljoen voor Ferrari niet terecht, die zouden ze natuurlijk beter aan mij geven. :-)
__________________
http://www.skylimitevents.com
Reply With Quote
  #23  
Old 24-12-2008, 23:21
Superdiesel's Avatar
Superdiesel Superdiesel is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 388
Quote:
Originally Posted by airco View Post
Als Di Montezemolo in een onderhandeling kan bekomen dat Ferrari 80 miljoen meer kan bekomen dan de andere teams ... dan is dit prima gewerkt voor een manager.
Overigens hebben die andere teams er blijkbaar ook niet echt een probleem mee
Niets goed onderhandeld van Ferrari. Jullie vergeten wat die 80 miljoen eigenlijk is, nl. een afkoopsom. Niet meer of minder dan dat.

Of de andere team er problemen mee hebben weet ik niet, ze uitten het in ieder geval toch niet. Ze konden overigens niet anders of er mee akkoord gaan. Ferrari had de kant van Bernie gekozen en daardoor was hun GPWC-geval plots veel minder waarschijnlijk. Hun alternatief kampioenschap was onthoofd en Bernie had een stel sterke kaarten in zijn handen bij de onderhandelingen met de andere teams.
Ze konden dus niets anders of er mee akkoord gaan dat Ferrari 80 miljoen meer krijgt als ze de titel pakken. Bernie had hen immers bij hun kloten.

Die 80 miljoen is gewoon de manier van Bernie om "zijn" kampioenschap te redden, om de dreiging van de GPWC af te wenden.
"Verdeel en heers......"
Reply With Quote
  #24  
Old 25-12-2008, 14:03
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
Dit is nu de beste illustratie dat het merk Ferrari die 80 miljoen euro per jaar dus duidelijk waard is ...

De GPWC was blijkbaar niet meer te realiseren als Ferrari niet meedoet.

Hiermee is de afhankelijkheid van GPWC en de Formule 1 aan Ferrari dus overduidelijk aangetoond.
Indien bepaalde commerciële organisaties (holding Ecclestone, ...) zoveel baat hebben aan de deelname van een bepaald merk (Ferrari) ... dan is het ook normaal dat dit merk daar een hoge vergoeding voor krijgt.
__________________
Reply With Quote
  #25  
Old 25-12-2008, 15:08
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
Quote:
Originally Posted by Superdiesel View Post
Of de andere team er problemen mee hebben weet ik niet, ze uitten het in ieder geval toch niet.
Ze spreken zich wel uit ... bij monde van hun vice voorzitter (John Howett) van de Formula 1 Teams Association (tevens voorzitter van Toyota)

Hij stelt toch heel duidelijk dat deze informatie reeds gekend was door de alle Formule 1 teams en dat ze er geen problemen mee hebben.
__________________
Reply With Quote
  #26  
Old 25-12-2008, 15:58
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Alles wordt hier afgedaan alsof het enkel maar om extra geld gaat dat Ferrari krijgt omdat ze zo geweldig goed zijn - en dus ook verdienen. In het geval van Boonen, Everts en Anderlecht is dat ook zo.

Maar HET grote verschil tussen dat alles is dat Ferrari - ongeacht de resultaten - dat extra geld kreeg om te blijven én als ze niet zouden winnen, ze de nodige ondersteuning zouden krijgen om dat wel te doen. Zoiets heet competitievervalsing en zelfs wanneer zulks gebeurd in de grote business als het voetbal, dan volgen daar, al dan niet strafrechterlijke, sancties op.

Ik heb jaren naar de F1 gekeken, met heel veel plezier én om de juiste redenen - net zoals de wielrennerij en het voetbal overigens.

Ze bekijken het zelf maar, 'k ga mijn zondagnamiddagen wel op een andere manier invullen. Bij het wielrennen en het voetbal het ik dat overigens enkele jaren geleden ook gedaan.


Last edited by Guido; 25-12-2008 at 15:59.
Reply With Quote
  #27  
Old 25-12-2008, 16:00
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by airco View Post
Ze spreken zich wel uit ... bij monde van hun vice voorzitter (John Howett) van de Formula 1 Teams Association (tevens voorzitter van Toyota)

Hij stelt toch heel duidelijk dat deze informatie reeds gekend was door de alle Formule 1 teams en dat ze er geen problemen mee hebben.
En hoeveel hebben ze hem betaald om dat te zeggen...?

Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 17:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.