De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 03-01-2002, 19:48
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
zeide zeker ?
da ziede ni op fotos ze

Reply With Quote
Old 03-01-2002, 20:34
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally posted by Mario
Ik begrijp niet goed waarom men zegt dat de auto's van toen en nu niet te vergelijken zijn.

Het gaat toch om de prestaties van de rijders. De waarde daarvan vermindert niet doordat je met een wagen van 30 jaren terug reed. Doet volgens mij niet erg ter zake.

Die prestatie van Fangio blijft duizelingwekkend, of dat nu met een hedendaagse Jordan of een toenmalige Maserati werd gepresteerd.
ok de prestatie van de rijders telt,

maar daar is in de loop der jaren ook al superveel aan verandert he!!

Tegenwoordig verwacht men van de rijders een superconditie om te kunnen weerstaan aan de G-krachten (fitness) bij het remmen en in bochten. Maar bovenal een grondige kennis van elektronische systemen om de wagen grondig te kunnen afstellen.

<==>

Vroeger was de primaire factor durf, wie meer durfde (later remmen, oa) presteerde meer, en won duels.

----------------------------

Zonder de ene rijder boven de andere te waarderen, is het een vaststeling dat races tegenwoordig niet meer gewonnen worden door gedurfde rem-manoeuvers. Maar door kennis van ingewikkelde electronische systemen.

Ik ga hier niet beginnen over welke kunst van de 2 nu de grootste prestatie is, maar dat ze niet echt te vergelijken zijn leek me nochtans wel duidelijk.

De kans dat Schumacher de eerste ronde kan voltooïen in en auto van Fangio schat ik op niet meer dan 50 %. En Fangio in een tegenwoordige F1 zou hoogstwaarschijnlijk zelfs door Tarso Marques verslagen worden. Dat is wat ik bedoel niet te vergelijken.

airco
Old 03-01-2002, 21:47
JPMontoya's Avatar
JPMontoya JPMontoya is offline
De Paddock Enthousiast

Mario Wrote Ik begrijp niet goed waarom men zegt dat de auto's van toen en nu niet te vergelijken zijn.
Het gaat toch om de prestaties van de rijders. De waarde daarvan vermindert niet doordat je met een wagen van 30 jaren terug reed. Doet volgens mij niet erg ter zake.

De auto doet er véél toe ; kijk maar naar schumi , villeneuve die konnen winnen omdat hun wagen gewoon super was ; En de wagens zijn echt niet te vergelijken maar hebben er wel veel mee te doen ; tegenwoordig met T.C en alle andere snufjes kan zelfs de domste idioot F1 rijder ( lees : Yoong / Button )
Tuurlijk is prestatie ook zeer belangrijk en kan je nooit de geniale acties van SENNA vergeten !!!
Reply With Quote
Old 03-01-2002, 22:37
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally posted by JPMontoya

De auto doet er véél toe ; kijk maar naar schumi , villeneuve die konnen winnen omdat hun wagen gewoon super was ; En de wagens zijn echt niet te vergelijken maar hebben er wel veel mee te doen ; tegenwoordig met T.C en alle andere snufjes kan zelfs de domste idioot F1 rijder ( lees : Yoong / Button )
Tuurlijk is prestatie ook zeer belangrijk en kan je nooit de geniale acties van SENNA vergeten !!!
Geloof je dan echt dat Button/Yoong en Marques dan domme idioten zijn?? Dit zijn ook topsporters hoor. Het is niet omdat ze (uitzondering Button) in de F1 zijn geraakt door hun vele geld, dat ze niets kunnen. Ook Yoong en Marques kunnen een heel potjes racen. Waarom ze het dan niet afmaken?? Ze hebben niet de kennis om een wagen tot in de puntjes af te stellen. Als je een Schumacher, een Montoya, een Hakkinnen maar ook bv een Alonso ziet rijden dan is dat (onder normale omstandigheden, dus geen technische mankementen) geen vechten met de wagen. Dit komt echt niet door superioriteit van de wagen zene, maar door de kunst om in de trainingen hun wagen te begrijpen, en hem aan te passen naar hun noden!!

en ivm met Schumi en Villeneuve die kunnen winnen omdat ze in een superieure wagen zitten??? Volgens mij heeft Schumi nog maar 1 seizoen in de beste wagen van het veld gereden, en dat is dit seizoen. De Benetton kon je (vooral in de eerste seizoenen) moeilijk DE topwagen noemen. Met Ferrari keerde hij terug van de middle of nowhere. Vorig seizoen was de Ferrari nog niet de snelste, dit seizoen wel. En ivm met vergelijkingen van wagens, er is maar 1 vergelijking die 100% opgaat, en dat is je vergelijking met je teamgenoot!! Probeer Schumi en Villeneuve dan maar eens mindere piloten te noemen.

airco
Old 03-01-2002, 22:39
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat

Ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt.

Ik bedoel dat dat het niet uitmaakt in wat voor auto je rijdt. Je moet de prestatie van Fangio bekijken tegenover wat z'n concurrenten toen presteerden.

Wat toen geniaal was, blijft gewoon geniaal en omgekeerd, wat nu prachtig is qua actie zou dat toen ook zijn geweest, zoals Hakkinens inhaalactie in Spa toen ook wel indruk zou hebben gemaakt.

De wagen waarmee men dat presteerde verandert dat niet (volgens mijn bescheiden mening althans). Uiteraard is iedereen een kind van zijn tijd en zou Fangio een hedendaagse Ferrari waarschijnlijk niet even snel besturen als Schumacher, of omgekeerd.
Reply With Quote
Old 03-01-2002, 23:02
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

hehe

dan ben ik het met je eens. Al vindt ik hetgeen Schumacher de voorbije 10 jaar in de F1 heeft laten zien ook best geniaal. Maar ja, ieder zijn mening natuurlijk.

airco
Old 04-01-2002, 06:43
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat

Da's een andere zaak en ik beweer hier ook niet het tegendeel.
Reply With Quote
Old 04-01-2002, 16:39
Joosen Joosen is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by airco

- wat zijn ze in godsnaam aan het vergelijken?!? piloten van 50 jaar geleden en piloten van nu vallen niet echt te vergelijken denk ik (denk alleen al maar eens aan auto's, snelheden, ...)

airco
Sorry Airco, maar zij vergelijken geen piloten maar "momenten", volgens mij zijn die perfekt vergelijkbaar (maar niet objectief meetbaar), daarbij komt dat de jury blijkbaar vooral (of enkel) uit Britten bestaat, en die zijn misschien soms al wel eens een heel klein beetje chauvinistisch aangelegd en zeker niet Schumi-minded.

Om 't me een moeilijk woord te zeggen : Waar het hier over gaat is het "AHA-erlebnis-gehalte" van die momenten. Ofzoietsdantochmisschien.
Old 04-01-2002, 16:45
Joosen Joosen is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by airco

Vroeger was de primaire factor durf, wie meer durfde (later remmen, oa) presteerde meer, en won duels.

airco
en overleed waarschijnlijk.

De mannen uit die periode die wonnen én in die top 100 voorkomen én het hebben overleefd waren echt wel "something special"
Old 04-01-2002, 16:47
Joosen Joosen is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by JPMontoya
[B]tegenwoordig met T.C en alle andere snufjes kan zelfs de domste idioot F1 rijder ( lees : Yoong / Button )
Button idioot ???

JPM (DePaddock-versie) kort van geheugen ??
Ralfke vond Button niet zo idioot in 2000 !
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules