![]() |
|
#16
|
|||
|
|||
Quote:
Quote:
![]()
__________________
--------------- ![]() BSmodels |
#17
|
||||
|
||||
[QUOTE=BSmodels;203000]kan je geen dun laagje glasvezel over de originele leggen ?QUOTE]
Ik heb een goede silicone mal waar ik in kan werken, dus de vorm is het probleem niet, maar het zou me enkel wat werk besparen. Ik moet zien wat het best is ... time will tell! |
#18
|
||||
|
||||
Dat ik eigenlijk van bijna niks moest beginnen wist ik wel, maar ik had gedacht dat wat ik had toch al goed zou zijn ... FOUT! Toen ik het voorste gedeelte op de symmetrie plaat zette bleek de firewall niet evenwijdig te staan met het voorste gedeelte. Een verschil van ongeveer 0,8mm, maar ... het stoorde me
![]() Dus, had ik 2 mogelijkheden. Of ik doe alles in het midden over en zet het terug in elkaar zodat alles recht staat of ik schuur de resterende delen zoveel bij dat alles recht komt. De firewall is ongeveer 2mm dik, ook niet echt op schaal, dus uiteindelijk werd het schuren en frezen. De firewal heb ik eerst op dikte gebracht en dan de bovenste bord van de cockpit dan recht bijgewerkt. Alweer een probleem minder. De volgende stap was de cockpit versteviging. Deze wagens waren eigenlijk ver voor op hun tijd. Niet alleen waren ze erg licht en hadden ze een redelijk hoog vermogen waardoor ze Ferrari's en andere bolides moeiteloos naar huis reden, maar hun chassis was een soort tub chassis waarbij de piloot een een voorhistorische cel zat. Het was eigenlijk een cel voor 2 personen die ter hoogte van de dijbeen een tunnel werd. Dit geheel stond dan nog eens op een soort ladder chassis waardoor optimale stijfheid (voor die tijd) een feit was. De bedoeling is om alles klaar te maken en als laatste een vlakke bodem onder het model te monteren. De bestaande kits hebben echter het bovenste deel van de tub in het dashbord en het onderste deel op de bodem zodat er altijd een lelijke naad ontstaat. Ik heb de versteving aan het dashbord, dat ondertussen vlak geplamuurd en geschuurd werd met de rest van de carrosserie, bevestigd en uitgeplamuurd. De naad is er dus niet. De deuren werden alletwee verwijderd en waarschijnlijk zal de rechter opnieuw gesloten worden, maar de gegoten carrosserie is een vol deel en de echte deuren zijn hol, dus de deur moest eruit om een nieuwe te maken. De linker deur, die open zal staan, is al nagemaakt uit aluminium sheet, de andere volgt. De deurdrempels zijn opnieuw opgebouwd en met de rest van de carrosserie uitgewerkt. Veel vordering is er op het eerste zicht niet te zien, maar in werkelijkheid is er alweer 10 uur werk voorbij. De volgende stappen zijn de deuren verder afwerken en een systeem van scharnieren voorzien. To be continued ... |
#19
|
||||
|
||||
Scratchbuilding volgens het boekje. Alleen schrik je er van als je plots weer beseft dat dit allemaal op 1/43 gebeurt! Respect!
__________________
Groetjes, Domi. |
#20
|
||||
|
||||
De laatste dagen is er weer flink wat gedaan, maar weinig te zien natuurlijk. De kofferruimte vooraan werd onder handen genomen. Concreet betekent dit dat de bodem en de zijdelen van de koffer gemaakt en uitgeplamuurd werden. Niets hiervan bestond, en vermits er in de koffer een reservewiel ligt moest hiervoor ook een aparte kuip gebouwd worden. Veel pas en schuurwerk, maar weinig spectaculair resultaat, alhoewel, als je deze kleine rakker tot nu toe ziet is het eigenlijk ‘een geile donder’!
Daarna volgt de benzinetank. Ook scratch build met styrene sheet van 0.8mm. Eens de basisvormen uitgesneden en gekleefd kwam, na het plamuren en afronden van de naden, de tankstop aan de beurt. Alles zelf maken is een mooie zaak, maar als er sommige firma’s tankstoppen aanbieden die perfect zijn is dit alleen maar een tijdswinst. Vermits het deel van Renaissance perfect op schaal is heb ik hiervoor gekozen. De white Metal naden wegschuren en het deel opzuiveren is genoeg om het te kunnen monteren op de benzinetank. De originele benzinetank, die eigenlijk wel opmerkelijk hoog ligt in vergelijking met de rest van het zwaartepunt van deze auto, is uit metaal vervaardigd en voorzien van inwendige tussenschotten om ervoor te zorgen dat bij hoge snelheden in de bocht toch nog benzine (zonder lucht) aangezogen kan worden. Die tussenschotten zijn op verschillende plaatsen gelast en de benzinetank heeft rondom een boord. Om dit te simuleren heb ik een stukje dunne loodtape bovenop de tank gekleefd, de boord weggesneden zodat het profiel bestond en met een tandenstoker de profiellijnen van de tussenschotten ‘ingekrast’ in het zachte lood. Het resultaat is bevredigend … alhoewel ik misschien nog enkele wijzigingen ga aanbrengen. |
#21
|
||||
|
||||
![]() ![]() Awel Tom, hier doe ik mijn pet voor af.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#22
|
||||
|
||||
Hier de groot meester in de kleine schaal
![]() |
#23
|
||||
|
||||
Bedankt voor de complimenten, maar zo zie ik mezelf echt niet hoor! Ik probeer gewoon zoveel mogelijk na te bouwen van wat ik zie op referentie foto's ...
|
#24
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Neen, effe serieus maat, dit is scratchbuilding van de bovenste plank; enkele etages hoger dan mijn geprul dus ![]() |
#25
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Trouwens wat uw geprul betreft ... yeah right! Pruller van het eerste uur, maar met uw geprul kaapt ge toch heel dikwijls goud weg op wedstrijden. Dus als ge uzelf pruller wilt noemen ... ge doet maar! ![]() ![]() Last edited by Gulfie; 04-03-2007 at 22:16. |
#26
|
||||
|
||||
Quote:
Euhrm, zolang als het hier over modelbouw blijft gaan heb ik er geen enkel probleem mee... ![]() ![]() Allez, weeral een PLP bij in de club... ![]() ![]() |
#27
|
||||
|
||||
Heheh, nochtans vinden ze me op sommige andere fora toch maar ne prutser zelle
![]() Gelukkig zijn er ook modelbouwers die mijn "geprul" wel weten te waarderen, want ne mens zou begot beginnen twijfelen... Ik heb trouwens gezien dat je daar ook toe behoort, waarvoor dank ![]() Last edited by Sennake; 06-03-2007 at 20:48. |
#28
|
||||
|
||||
Laat me raden: Picky Licky Pruller?
|
#29
|
||||
|
||||
Quote:
Als ik uw WIP daar lees(enkel de laatste pagina) is het precies een forum om te bekvechten. Voor en tegenstanders van uw manier van werken. Maar uw scratch building hier op de McLaren is echt geen geprul hoor ![]() |
#30
|
|||
|
|||
mooi werk alweer
je weet als geen ander de juiste mix te vinden tussen hetgeen je scratchbuild en hetgeen er op de markt te vinden is. ![]() Het reservewiel past er netjes in, extra velgjes gegoten ?
__________________
--------------- ![]() BSmodels |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 2 (0 members and 2 guests) | |
|
|