De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 13-09-2007, 23:29
bluelite's Avatar
bluelite bluelite is offline
De Paddock Regular

excuus... 100 miljoen min het TV-aandeel van Mclaren
Reply With Quote
Old 14-09-2007, 00:38
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by Mark View Post
Indien McLaren echt schuldig is, en de FIA echt ballen heeft dan gooien ze McLaren daadwerkelijk buiten tot het jaar stillekes. Deze uitspraak met een geldstraf is weer zo'n halfslachtige-oplossing. Ja, u was fout......maar als u betaald dan mag u blijven meedoen.
Excuus, maar dat is de grootste zever die ik hier al ooit gelezen heb. Als iedereen die schuldig is aan het overtreden van het verkeersreglement geen boete zou mogen betaald hebben, maar tot in de jaren stillekes zijn rijbewijs had moeten inleveren, dan zou er des ochtends geen file meer zijn en zou de lucht aardig wat zuiverder zijn.

Natuurlijk is een boete een straf, wat is me dat nu, en zelfs eentje die behoorlijk pijn kan doen.
Reply With Quote
Old 14-09-2007, 06:07
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Een team buitengooien dat gezondigd heeft de FIA bij mijn weten nog nooit gedaan en zou trouwens gelijk staan met zelfmoord, of op zijn minst het ingooien van hun eigen ruiten. Destijds meen ik me te herinneren dat Ferrari ook eens al hun punten kwijtgeraakt zijn vanwege "foefelen", "schoemelen" (of "schumi-len" ) en ook nu wordt McLaren gestraft via aftrek van alle punten + een fikse boete. Zet zo'n team buiten en meteen haakt een groot deel van het publiek af. Bovendien straf je dan ook de piloten die hier niets mee te maken hebben (althans Hamilton in dit geval toch). De financiële aderlating zal trouwens ook volgend seizoen ook nog wel voelbaar zijn, want hoe je het draait of keert, het zijn toch ook 100.000.000 dollar minder die je kan besteden aan research voor 2008 of zelfs 2009... (amai als je dit bedrag neertypt besef je pas hoeveel nullen erin staan!)

Maar als ik het goed begrepen heb (via het radionieuws) zou Mclaren "de afstellingen van Ferrari" vanaf het begin van het seizoen gekend hebben. Is dit spionage? Ik veronderstel van wel. Is dit iets waarmee McLaren een doorslaggevend voordeel heeft tov Ferrari? Ik weet het natuurlijk niet want daar ken ik niet genoeg van, maar als ik gewoon logisch nadenk vraag ik me toch af wat je met de afstellingen van een Ferrari kan aanvangen op een Mclaren, nog afgezien van het feit dat elke piloot zijn afstellingen zelf bepaalt naar eigen goeddunken...

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 14-09-2007, 07:20
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat

Ik vraag me toch af in welke mate McLaren als team/rechtspersoon/instelling of noem het hoe je wil hier in de fout is gegaan.
Een (of meerdere ?) werknemers lijken eerder op eigen houtje te hebben gehandeld, buiten medeweten van hun chefs en collega's (getuige ook het ontslag van de verdachte).

Dan lijkt zo'n straf me buiten alle proportie.
Old 14-09-2007, 08:40
fenixracing's Avatar
fenixracing fenixracing is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Een team buitengooien dat gezondigd heeft de FIA bij mijn weten nog nooit gedaan en zou trouwens gelijk staan met zelfmoord, of op zijn minst het ingooien van hun eigen ruiten. Destijds meen ik me te herinneren dat Ferrari ook eens al hun punten kwijtgeraakt zijn vanwege "foefelen", "schoemelen" (of "schumi-len" ) en ook nu wordt McLaren gestraft via aftrek van alle punten + een fikse boete. Zet zo'n team buiten en meteen haakt een groot deel van het publiek af. Bovendien straf je dan ook de piloten die hier niets mee te maken hebben (althans Hamilton in dit geval toch). De financiële aderlating zal trouwens ook volgend seizoen ook nog wel voelbaar zijn, want hoe je het draait of keert, het zijn toch ook 100.000.000 dollar minder die je kan besteden aan research voor 2008 of zelfs 2009... (amai als je dit bedrag neertypt besef je pas hoeveel nullen erin staan!)

Maar als ik het goed begrepen heb (via het radionieuws) zou Mclaren "de afstellingen van Ferrari" vanaf het begin van het seizoen gekend hebben. Is dit spionage? Ik veronderstel van wel. Is dit iets waarmee McLaren een doorslaggevend voordeel heeft tov Ferrari? Ik weet het natuurlijk niet want daar ken ik niet genoeg van, maar als ik gewoon logisch nadenk vraag ik me toch af wat je met de afstellingen van een Ferrari kan aanvangen op een Mclaren, nog afgezien van het feit dat elke piloot zijn afstellingen zelf bepaalt naar eigen goeddunken...

Heb juist hetzelfde zitten denken hoe kan je data van een ferrari gebruiken op een wagen die totaal anders is.

Ferrari heeft de langste auto en mclaren de korste.
Reply With Quote
Old 14-09-2007, 08:49
peterjordan peterjordan is offline
De Paddock Rookie

Zou het schrappen van hun constructeurspunten ook willen zeggen dat ze volgend jaar aan het einde van de pitlane zitten, naast Spyker en Toro Rosso?
Old 14-09-2007, 09:23
bluelite's Avatar
bluelite bluelite is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by fenixracing View Post
Heb juist hetzelfde zitten denken hoe kan je data van een ferrari gebruiken op een wagen die totaal anders is.

Ferrari heeft de langste auto en mclaren de korste.
Het gaat niet enkel om data, maar ook om informatie zoals het remsysteem van de Ferrari (je kan daarover e.e.a. lezen op autosport.com). Maakt dat de McLaren daarom beter? Stel dat het McLaren-pakket op zich al goed was, dan kan dat pakket nog verbeterd worden als bvb het remsysteem van de Ferrari op de McLaren gebruikt wordt. En dat kan je ook op andere dingen toepassen, niet enkel de remmen.
Reply With Quote
Old 14-09-2007, 10:03
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally Posted by peterjordan View Post
Zou het schrappen van hun constructeurspunten ook willen zeggen dat ze volgend jaar aan het einde van de pitlane zitten, naast Spyker en Toro Rosso?
ja en nee. naast Toro Rosso wel, maar Spyker bestaat dan niet meer
Old 14-09-2007, 11:51
Luigi's Avatar
Luigi Luigi is offline
De Paddock Regular

F1 begint naar voetbal te neigen: daar duurt een match 90 min en op het eind winnen de Duitsers. F1 duurt 7 maanden en op het einde winnen de "rooie", no mather what en anders helpt de FIA toch wel een beetje.
Old 14-09-2007, 13:46
peterjordan peterjordan is offline
De Paddock Rookie

Volgens grandprix.com heeft Alonso tijdens een gesprekje met Dennis langs zijn neus weg gezegd dat hij info had waarmee hij wel es naar de FIA zou kunnen stappen; een beetje chantage tov Dennis, misschien om wat meer geld te krijgen?
Daarop zou Dennis zelf naar de FIA gestapt zijn met die info om Alonso voor te zijn.
Is wel ne serieuze boomerang die hij in zijn gezicht krijgt nu niet?
Old 14-09-2007, 14:38
Jochie's Avatar
Jochie Jochie is offline
De Paddock Regular

Er staat overal : punten kwijt die ze tot nu toe behaald hebben.
Kunnen ze nu eigenlijk nog verder constructeurspunten scoren dit seizoen?

Als dat zo is is dat eigenlijk wel een belachelijke executie van straf.
Vanaf nu bij veroordeling voor verkeersovertredingen in Belgie, boete = geld dat ge verdiend hebt tussen overtreding en moment van uiteindelijke uitspraak.
Reply With Quote
Old 14-09-2007, 14:42
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by Jochie View Post
Er staat overal : punten kwijt die ze tot nu toe behaald hebben.
Kunnen ze nu eigenlijk nog verder constructeurspunten scoren dit seizoen?
Neen: vanmorgen op het radionieuws werd erbij gezegd dat ook de rest van het seizoen geen constructeurspunten konden behaald worden door McLaren.

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 14-09-2007, 15:23
redje's Avatar
redje redje is offline
De Paddock Regular

Het verslag van de FIA staat op autosport.com: http://www.autosport.com/news/report.php/id/62348

De bewuste mails (fragmenten althans) staan er ook in.
Reply With Quote
Old 14-09-2007, 15:45
Jochie's Avatar
Jochie Jochie is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Neen: vanmorgen op het radionieuws werd erbij gezegd dat ook de rest van het seizoen geen constructeurspunten konden behaald worden door McLaren.
Ah, bedankt voor de verduidelijking.
Reply With Quote
Old 14-09-2007, 17:13
senna's kingdom's Avatar
senna's kingdom senna's kingdom is offline
De Paddock Regular

Ik geloof Ron Dennis.
Die heeft niets te maken met spionage.
Het kan best zijn dat Coughlan met informatie van Ferrari rond liep.
Maar om daar gebruik van te maken zal je al meteen moeten beginnen met een nieuw chassis te bouwen...

Ik vind het ontzettend erg voor de F1 en vooral voor de mensen van Mclaren.
Het is nog eens duidelijk gemaakt wat een kontneuker Jean Todt wel is...
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules