De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 17-10-2008, 21:46
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Verkapte eenheidsworst in de F1, alle motoren zijn gelijk!

Tja, welke charme blijft de F1 behouden?

Quote:
Formula One manufacturers will still be able to build their own engines when standard power units are introduced from the start of 2010, the FIA has confirmed.

Motor racing's governing body announced on Friday that it will open the tender process for standard engines and transmissions to be used from 2010 to 2013.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/71459
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 18-10-2008, 13:04
FastFons's Avatar
FastFons FastFons is offline
De Paddock Regular

En welke autofabrikant/motorenbouwer gaat nog in de F1 willen blijven als er een andere motor in hun bolides zit dan de naam die erop staat. Ik zie nog geen BMW met daarin een Mercedesmotor...

FF
Old 19-10-2008, 20:17
Frank 490's Avatar
Frank 490 Frank 490 is offline
De Paddock Rookie

Prima ontwikkeling! Gaan we dus weer terug naar de tijden van de Ford Cosworth, inclusief veel meer deelnemers (die 20 is toch een lachertje). Gaat de sport toch nog winnen van de commercie!
Old 19-10-2008, 22:37
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by Frank 490 View Post
Prima ontwikkeling! Gaan we dus weer terug naar de tijden van de Ford Cosworth, inclusief veel meer deelnemers (die 20 is toch een lachertje). Gaat de sport toch nog winnen van de commercie!
Alleen zal er in deze tijden geen hond meer naar de F1 kijken. De IRL in de VS is ook een eindheidsworst geworden met Honda als leverancier. Ik heb niet de indruk dat door nog veel interesse voor is, of vergis ik mij...?

Het voorstel zal wel weer een typische Mosley zet zijn. 3 dingen op tafel leggen (std motor, std versnellingsbak, std remmen) om op zijn minst enkele te kunnen binnenhalen. In de onderhandelingen zal Mosely dan wel zeggen: "OK, geen standaard motoren dan, maar wel die versnellingsbakken en remmen standaard".

Ben momenteel een boek aan het lezen over Honda in de F1, vanaf het begin tot eind jaren '80. In het voorwoord van de toenmalige Honda patron, wordt duidelijk gesteld dat de hoofdreden voor Honda om in de F1 te zijn, het verkopen van wagens is. Dat geldt, denk ik, voor alle constructeurs. Gezien hun investeringen en engagementen, zie ik geen van constructeurs dit belachelijke voorstel aanvaarden.

We'll see.
Reply With Quote
Old 19-10-2008, 23:23
Baron's Avatar
Baron Baron is offline
Touring car racing !!!!!

Quote:
Originally Posted by FastFons View Post
En welke autofabrikant/motorenbouwer gaat nog in de F1 willen blijven als er een andere motor in hun bolides zit dan de naam die erop staat. Ik zie nog geen BMW met daarin een Mercedesmotor...

FF
Inderdaad. Hiermee jaag je alle grote constructeurs weg uit de F1, behalve diegene die de motoren mag leveren. Zo gaan we terug naar de tijd van de Engelse garagisten.

Ik zie het echter nog niet gebeuren : "Vandaag stelde Ferrari zijn nieuwe F1-bolide voor, motor made by Toyota".
Reply With Quote
Old 20-10-2008, 06:40
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by Baron View Post
Ik zie het echter nog niet gebeuren : "Vandaag stelde Ferrari zijn nieuwe F1-bolide voor, motor made by Toyota".
Dat is nu ook wel een slecht voorbeeld hé, want zelfs in de tijd dat elk team met een Ford Cosworth motor rondreed bleef Ferrari bij zijn eigen motoren zweren. Maar wat mij betreft waren de races in de jaren '70 zeker zo spannend met al die Cosworth motoren (misschien wel juist daarom)...

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 20-10-2008, 06:45
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by Guido View Post
In het voorwoord van de toenmalige Honda patron, wordt duidelijk gesteld dat de hoofdreden voor Honda om in de F1 te zijn, het verkopen van wagens is. Dat geldt, denk ik, voor alle constructeurs. Gezien hun investeringen en engagementen, zie ik geen van constructeurs dit belachelijke voorstel aanvaarden.
Dat lijkt me logisch. Maar als de F1 nu terug betaalbaar zou worden door het "uniformiseren" van de krachtbronnen, krijgen we misschien terug een groter aantal privé-teams? Ik heb natuurlijk geen glazen bol, en misschien ben ik naïef om te geloven dat de oude tijd zou kunnen terugkomen, maar ne mens mag al eens luidop dromen eh

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 20-10-2008, 10:54
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast

Maar iedere fabrikant blijft toch zijn eigen motoren bouwen? Alleen het technisch reglement wordt veel meer vastgelegd. Dus waarbij er nu eigenlijk maar 2 eisen zijn (het moet een V8 zijn met 2.4L inhoud) zijn er straks veel meer eisen waar de motor aan moet voldoen (b.v. de hoek van de 2 rijen cylinders, standaard zuiger, enzovoort). Of dit de juiste weg is voor F1 betwijfel ik omdat bij F1 technische innovatie altijd hoog in het vaandel stond/staat. Inmiddels is dat stokje gedeeltelijk overgenomen door de Le Mans prototypen. Van de andere kant, als het doel van fabrikanten is het verkopen van auto's (en dat zal het in veel gevallen zijn) dan maakt het niet veel uit wat er voor motor in de wagens zit. Wat maakt het voor het grote publiek uit of het ontwerp van de motor voor elke fabrikant gelijk is? Het publiek wil actie, inhalen en af een toe een crash zien. De kosten zullen in ieder geval een stuk minder worden (al zullen de fabrikanten dat bespaarde geld wel weer ergens anders insteken).

Last edited by FIRE; 20-10-2008 at 10:55.
Reply With Quote
Old 20-10-2008, 12:00
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor

Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Alleen zal er in deze tijden geen hond meer naar de F1 kijken. De IRL in de VS is ook een eindheidsworst geworden met Honda als leverancier. Ik heb niet de indruk dat door nog veel interesse voor is, of vergis ik mij...?
ik denk dat ge u vergist...
450.000 toeschouwers in Indianapolis voor de INDY 500,
ik was vorig jaar op een race in Homestead Miami en de tribunes zaten goed vol. Ook in Watkins Glen zat alles heel vol...
Old 20-10-2008, 17:03
GT2-R's Avatar
GT2-R GT2-R is offline
De Paddock Regular

Dit voorstel zal de spanning misschien ten goede komen maar het gaat wel resoluut in tegen de eisen van de constructeurs. Wat voor baat hebben zij nu bij een F1 met gelijke wapens? De aerodynamica wordt volgend jaar grotendeels aan banden gelegd, de motoren, transmissie en versnellingsbak misschien in de toekomst. Waarom zouden de grote constucteurs dan nog aanwezig willen zijn? Juist ja, de publiciteit, hetgeen waarrond de huidige F1 draait. Dit heeft gewoon niets meer te maken met sport, laat staan een spannendere F1.... De heren van de FIA stellen me dag na dag teleur met hun absurde ideeën. Ik beweer niet dat ik een oplossing heb voor een perfecte F1 maar dit is in mijn ogen een enorme stap terug.
Old 21-10-2008, 10:45
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor

misschien een andere vraag :
Waarom MOETEN grote constructeurs aanwezig zijn in de F1.
Het is jarenlang de diverse Cosworth teams tegen kleine constructeurs als Ferrari geweest. Zelfs merken als Lotus reden met cosworth of renault.
Haal die grote merken nu maar snel uit de F1, maak het opnieuw betaalbaarder en het zal de sport ten goede komen.

NASCAR heeft identieke wagens en ieder motor voordeel dat een merk heeft wordt te niet gedaan zodat alle wapens gelijk zijn. Toch zijn Chevrolet, Ford, Dodge en sinds enkele jaren ook Toyota als "constructeur" aanwezig, maar eerder op de achtergrond.
Old 21-10-2008, 11:42
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Quote:
Originally Posted by A.J. View Post
NASCAR heeft identieke wagens en ieder motor voordeel dat een merk heeft wordt te niet gedaan zodat alle wapens gelijk zijn. Toch zijn Chevrolet, Ford, Dodge en sinds enkele jaren ook Toyota als "constructeur" aanwezig, maar eerder op de achtergrond.
Maar vanaf het moment dqt ze de motoren gelijk willen maken dreigen ze wel allemaal met terugtrekken.

Reply With Quote
Old 21-10-2008, 18:03
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
ik denk dat ge u vergist...
450.000 toeschouwers in Indianapolis voor de INDY 500,
ik was vorig jaar op een race in Homestead Miami en de tribunes zaten goed vol. Ook in Watkins Glen zat alles heel vol...
Excused, ik had geen gegevens, dus heb me blijkbaar schromelijk vergist. Nu goed, "F1 powered by Honda", mij niet gelaten natuurlijk.

Quote:
misschien een andere vraag :
Waarom MOETEN grote constructeurs aanwezig zijn in de F1.
Het is jarenlang de diverse Cosworth teams tegen kleine constructeurs als Ferrari geweest. Zelfs merken als Lotus reden met cosworth of renault.
Haal die grote merken nu maar snel uit de F1, maak het opnieuw betaalbaarder en het zal de sport ten goede komen.

Ik denk dat de constructeurs idd altijd al aanwezig geweest zijn, denk maar aan Ford, Renault, Ferrari, maar ook Honda in de jaren 80 enz. Het is pas "mis" beginnen gaan toen de marketing jongens zich zijn gaan moeien en vonden dat hun merknaam veel prominenter moe(s)t aanwezig zijn. Vandaar ook de take-over van gewone standaard motorleveranciers naar een volledige team ownership en de alles verslindende geldmachines waar we nu mee zitten.

Alhoewel, in de jaren 80 was het vooral de technologische ontwikkeling die de kosten de hoogte injoegen, en, lijkt mij, dat is het nog steeds. Het enige verschil is dat vroeger "Lotus" met een actieve ophanging kwam aandraven en dat er "toevallig" een Honda motor instak. Nu is het, ik zeg maar wat, "Honda" die met een dure innovatie komt aandraven (niet helemaal waar natuurlijk, maar als voorbeeld van het principe). Dus de hoge kosten zijn volgens mij niet te wijten aan het feit of het nu een privateer of een constructeur is. Ingenieurs zullen immers altijd blijven zoeken naar betere dingen om de wagen 0.01 sec sneller te maken.

Dus standaardiseren lijkt de enige optie om de kosten te bepreken. Maar dan wel op een manier waardoor de constructeurs aanwezig blijven en ook hun voordeel kunnen doen. Standaard specs voor motoren, remmen, versnellingsbakken enz. lijken dan misschien wel een goede keuze, maar waarom ook niet de gewichtsbestraffingen invoeren. Zo krijg je gegarandeerd onverwachtte winnaars en spannende races...? Iedereen met gelijke motor lijkt me niet de juiste weg.
Reply With Quote
Old 21-10-2008, 23:08
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

En dit gaat het worden:

Quote:
But while the statement did not detail any specific measures, autosport.com understands that four key points were agreed:

- Engine life will be increased from two to three races from 2009

- Manufacturers must be prepared to make 25 engine units available, at a cost of 10 million Euros, to customer teams

http://www.autosport.com/news/report.php/id/71638
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 22-10-2008, 12:11
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast

KERS daarentegen wordt wel eenheidsworst.
Quote:
- There will be a further meeting between FOTA members in Brazil to determine testing kilometre limits for 2009, and an agreement in principal on the introduction of a standard Kinetic Energy Recovery System (KERS) unit for 2010 or 2011. KERS is believed to remain open for teams to use next season.
Dit gaat regelrecht in tegen wat Mosley vooraf zei
Quote:
"Technologies like KERS, as well as the recovery and re-use of exhaust energy and heat, should be the future performance differentiators in F1, not old or useless technologies such as ultra-high-speed engines or F1-specific aerodynamics."
bron: http://www.autosport.com/news/report.php/id/71636
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules