De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #121  
Old 15-05-2002, 07:46
DJ Scorpio's Avatar
DJ Scorpio DJ Scorpio is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2002
Location: Bilzen
Posts: 130
Exclamation

Hoi, ik ben nieuw hier, maar ik ben een collega-baancommissaris van Rrubinio en Pascal.

Over dit onderwerp zou ik eventjes kwijt willen dat ik ook liever had gezien dat Barrichello de overwinning had mogen houden maar ik zou toch eventjes dit stukje tekst er bij willen plaatsen.

Komt van de site www.daily-f1.com

To those who say the “sport” of F1 has been lost:

‘Luca di Montezemolo, Jean Todt, and the rest of the Ferrari F1 team get paid big money to bring success to Maranello. Their job is not to be “nice”. I will readily agree that F1 would not suffer if the FIA passed a rule banning such overtaking behaviour. But the point is that there was (as of Sunday) no rule against such moves and Ferrari was acting in their best interest within the regulations. If one does not like it, change the sporting regulations but don’t blame Ferrari, it is their responsibility to win. And no matter how dominant they are the 2002 constructors’ and drivers’ titles are not yet secured. If you think they are, I sure would not hire you - or your approach to competition - for my team.

Ik wil hiermee aansluiten, als de FIA nu moeilijk wil doen en ferrari op het matje roept vind ik dit vijgen na pasen, het is in het verleden ook al gebeurd en ze hadden dit maar moeten verbieden. Verder zou de FIA misschien beter ook eens naar de Cart-series in Amerika kijken als ze hun nieuwe regels opstellen, daar is er ook heel veel geld mee gemoeid maar toch blijven die races vaak spannend tot de laatste meters...

DJ
Reply With Quote
  #122  
Old 15-05-2002, 09:05
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
wees welkom zou ik zo zeggen
__________________
Reply With Quote
  #123  
Old 15-05-2002, 11:56
TiBo's Avatar
TiBo TiBo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: De Metropool
Posts: 1,609
Meer volk van onmiddellijk naast de baan
Altijd goed om weten wat insiders er van denken
__________________
Reply With Quote
  #124  
Old 15-05-2002, 16:37
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
ondertussen heeft Pierro Ferrari, Vice president van de Ferrari-Maserati groep volgende verklaring ...
Quote:
"Er zijn mensen die zeggen dat Enzo Ferrari zich zou omdraaien in z'n graf. Ik denk dat ik hem wel beter ken, en ik kan die mensen zeggen dat ik vorige zondag aan m'n vader dacht die naar beneden glimlachte terwijl hij genoot van een race waarin zijn twee wagens domineerde en teamorders volgde."
op zijn zachtst gezegd een behoorlijk controversiële uitspraak.

airco
__________________
Reply With Quote
  #125  
Old 15-05-2002, 16:44
TiBo's Avatar
TiBo TiBo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: De Metropool
Posts: 1,609
Redden wat er te redden valt lijkt me.

Je kan hier echter niet zeggen dat ze bij Ferrari niet aan hetzelfde zeel trekken.
In België is zoiets ondenkbaar! Daar is het wit-zwart-wit-zwart
__________________
Reply With Quote
  #126  
Old 15-05-2002, 19:39
Porsche917's Avatar
Porsche917 Porsche917 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2002
Location: Op de verkeerde plaats van het land als je autosport fan bent
Posts: 53
Quote:
Originally posted by Sennake


You are missing the point. En ik verdenk je stiekem ervan dat het te maken heeft met je Schumi-afgodisme.

Waar het om gaat is dat er DIT seizoen een zodanig groot overwicht is van Ferrari, EN een zodanig grote voorsprong van MS, dat het afpakken van RB's 2e zege ocharme gewoon MISDADIG is.
Voetbal IS een teamsport, en de Tour KAN je niet alleen winnen (zelfs Merckx had een formidabele ploeg rond zich), maar F1 kan je WEL alleen winnen en ZEKER met de kaarten zoals ze dit jaar geschud zijn. Een wielrenner kan de volgende etappe "slechte benen" hebben en alles weer verliezen, de Ferrari zal morgen even goed presteren als vandaag. We spreken niet over pannes en ongevallen, die kelderen uiteraard gelijk welke theorie.

Men spreekt dikwijls over de negatieve kant van "dat is nu eenmaal motorsport". Welnu, dit is één van de voordelen van motorsport : als de wagen goed is gaat hij de volgende GP niet ineens rotslecht zijn. Iedereen ziet vanop een kilometer afstand dat MS wereldkampioen gaat worden op één been, hij heeft zulke "kadookes" niet nodig. En dat hij ze durft aan te pakken en er nog fier op is ook bewijst hoe klein hij eigenlijk wel is. Een groot kampioen wordt niet alleen gemeten aan het aantal overwinningen en titels, maar ook aan zijn DADEN. Voorbeelden? Gilles Villeneuve heeft ocharme 6 GP's gewonnen en is LEGENDARISCH, terwijl Prost met 4 titels en ik weet niet hoeveel overwinningen wel "le professeur" genoemd wordt maar bijlange niet zo legendarisch is.

Voor mijn part mogen alle piloten nog komen vertellen dat het gebeurde de normaalste zaak van de wereld is, mij overtuigen ze niet, en de miljoenen fans die zich bekocht voelen ook niet. Om nog maar te zwijgen van de talloze mensen die geld gewed hadden op RB (en daarmee een groot risico aangingen dat overvloedig gecompenseerd wordt bij het ondenkbare : een overwinning van RB) en nu hun geld terug eisen van Ferrari. En gelijk hebben ze! Als dit F1 is dan kunnen we idd evengoed kijken naar WCW (wrestling), dat is ook een show met een vooraf bepaald scenario.

En de verdediging van Ferrari, die klinkt van "jamaar als MS binnen 2 weken een ongeval krijgt en 4 koersen out is kan hij die punten goed gebruiken" slaat ook nergens op. Als MS morgen doodvalt is hij ook geen wereldkampioen. En dan had RB de punten nog beter kunnen gebruiken ook. Trouwens, op die wijze heeft Irvine zijn titel aan zijn neus zien voorbij gaan in 1999 : voor MS ongeval had hij ook zijn kopman een paar keer laten voorgaan, wat hem uiteraard punten kostte, punten die hij net nodig had in de afrekening!

Ik hoop dat de FIA streng zal oordelen, en minstens de 2 Ferrari-piloten bestraffen met het afnemen van hun punten. Geldstraffen halen bij zulke concerns toch geen zier uit, daar lachen ze eens mee. Maar hun kampioenschap in gevaar brengen gaat wel pijn doen. En bijkomend voordeel is dat het kampioenschap nog een beetje nieuw leven ingeblazen wordt ook. Al zal het niet veel uithalen...
Amen to that. Ik ga volledig akkoord Sennake. Sommige Schumacher/Ferrari fans blijven hier altijd maar met dezelfde argumenten aankomen: wat als hij de wereldtitel verliest door die 4 punten. Eerst kunnen de Ferrari fans niet vlug genoeg onderlijnen dat Ferrari gewoonweg domineert en Schumacher kampioen zal worden. Dus wat zouden die 4 punten uitmaken?

Ook al verliest Schumacher de wereldtitel door die 4 punten, wat volgens mij onmogelijk is, dan nog zullen de F1 fans tenminste zeggen dat hij er zelf voor gevochten heeft.

Het valt gewoon niet goed te praten wat er zondag gebeurt is.
__________________
Porsche 917: The greatest racing car ever


Last edited by Porsche917; 16-05-2002 at 19:56.
Reply With Quote
  #127  
Old 15-05-2002, 19:59
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
Quote:
Originally posted by Porsche917


Amen to that. Ik ga volledig akkoord Sennake. De Schumacher/Ferrari fans blijven hier altijd maar met dezelfde argumenten aankomen: wat als hij de wereldtitel verliest door die 4 punten. Eerst kunnen de Ferrari fans niet vlug genoeg onderlijnen dat Ferrari gewoonweg domineert en Schumacher kampioen zal worden. Dus wat zouden die 4 punten uitmaken?

Ook al verliest Schumacher de wereldtitel door die 4 punten, wat volgens mij onmogelijk is, dan nog zullen de F1 fans tenminste zeggen dat hij er zelf voor gevochten heeft.

Het valt gewoon niet goed te praten wat er zondag gebeurd is.
euhm nie alle Ferrari-fans over dezelfde kam plz ...
als ge eens grondig alle reactie's leest dan heb ik hier nog vrijwel niemand gezien die deze actie van Ferrari goedkeurt...
Ik ben zelfs als Ferrari-supporter zo ver gegaan te stellen dat Ferrari momenteel verdient om uitgesloten te worden uit het kampioenschap 2002.

Wat ik wel kan ...
de redenen van Ferrari begrijpen. Ik kan Ferrari perfect begrijpen als ze zeggen dat ze teamorders gebruiken om te vermijden dat ze op het einde van het seizoen een zeker geachte titel voor hun neus te zien verdwijnen. Ik ga zelfs zo ver dat ik durf zeggen dat alle teams in de formule 1 deze maatregelen zouden gebruiken als ze ermee een wereldtitel kunnen veroveren ...
Zo is DC jarenlang de waterdrager geweest bij McLaren, het enige verschil ... daar deden ze het heimelijk ... pitstop een seconde langer, beetje meer fuel, ...

Ik denk dat iedereen die het vanuit het standpunt van een team bekijkt, deze maatregelen zou nemen ...

Vanuit het standpunt van de FIA / autosportliefhebber is dit inderdaad schandalig. Daarom ook dat ik vind dat alle teams die zulke teamorders toepassen gestraft moeten worden ... In dit geval verdient Ferrari dus een grondige straf ...

maar zo het feit van alle ferrari-supporters in 1 hokje onderverdelen

airco
__________________

Last edited by Finish; 15-05-2002 at 21:35.
Reply With Quote
  #128  
Old 16-05-2002, 08:07
DJ Scorpio's Avatar
DJ Scorpio DJ Scorpio is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2002
Location: Bilzen
Posts: 130
Sorry maar ik ben er absoluut niet mee akkoord dat ferrari gestraft moet worden, er bestaat nergens een regel of een verbod voor teamorders, als de FIA actie wil ondernemen tegen dergelijke acties dan moeten ze nu maar ingrijpen en eens en voor altijd een duidelijke reglementering opstellen betreffende dergelijke acties.

Verder wil ik hier nog eventjes volgende quote van Montezemolo (team boss van de scuderia ferrari) toevoegen:

‘On top of that, it does not seem to me that other teams have behaved differently in the past. One only has to recall the 1998 Australian Grand Prix when Coulthard let Hakkinen pass. Not to mention Jerez in 1997, when what happened was an agreement between two teams, Williams and McLaren to let the Finn take his first grand prix win.’

Bron: http://www.dailyf1.com/en/news/news.php?id=1176

Als er dus iemand zijn mond moet houden zijn het wel McLaren en Williams, want een afgesproken race tussen twee verschillende teams dat vind ik nog pas smerig spel !!!

Verder zou ik er aan toe willen voegen dat moest de FIA nu regels opstellen ivm teamorders dan zou dat nog niets veranderen! Dan gaan ze het gewoon heimelijk spelen door in te grijpen via de software of door een zogezegd pitstop-probleem...
Feit is dat er veel te veel belangen (lees DOLLARS of EURO'S) op het spel staan en ik denk dat elk team dat in de schoenen van ferrari zou staan op die manier zou reageren. Helaas kunnen de meeste teams er momenteel niet eens van dromen om in de schoenen van ferrari te staan en daarom gaan ze nu natuurlijk moord en brand schreeuwen terwijl ik er zeker van ben dat ze morgen net hetzelfde zouden doen als het hun goed uitkomt.

De F1 is gewoon een keiharde bussiness !

Amen...
Reply With Quote
  #129  
Old 16-05-2002, 08:18
DJ Scorpio's Avatar
DJ Scorpio DJ Scorpio is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2002
Location: Bilzen
Posts: 130
Ik wil hier ook nog eventjes de reactie van Irvine op het gebeuren toevoegen, dat is toch iemand die weet waarover hij praat.

Jaguar-Racing’s Eddie Irvine has said Michael Schumacher must remain blameless for his part in the team order display in Austria.

Irvine, who competed for Ferrari and drove alongside Schumacher between 1996 and 1999, said the German was in a difficult situation in that as an employee of Ferrari, he had to obey Ferrari’s instructions or face hefty consequences.

‘Michael is blameless, because his hands are tied just as much as Rubens' are,’ Irvine said in his column for “The Sun” tabloid today.

Irvine said he understood the difficult situation the Ferrari drivers were in on Sunday

‘Forget the millions that he is paid, the wins he has delivered - or his status within the team. He is just another employee who has to do as he is told. If he had gone against the team's wishes that would have been anarchy - and Schumacher is a true professional and team player.’

Like Barrichello, Irvine had to play number two to Schumacher during his time with the marque and did as he was told by team officials.

‘I drove alongside Michael for four years and never disobeyed an instruction,’ he said.

‘If I had ignored their pleas to move over for Michael in the 1999 French Grand Prix so he could gain an extra point I would have been sacked.’


Bron: http://www.dailyf1.com/en/news/news.php?id=1187

Reply With Quote
  #130  
Old 16-05-2002, 08:35
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Mja, dan zullen we in het vervolg maar naar het catch kijken, daar kan af en toe nog wat spanning in zitten...
Piloten en teams mogen zeggen wat ze willen, maar ze beseffen niet dat ze hun eigen graf aan het graven zijn. Alles draait om geld? Inderdaad. Maar als er geen kat meer kijkt naar de F1 omdat ze totaal elke geloofwaardigheid verloren heeft, hebben de sponsors ook geen doelgroep meer, en kunnen de teams hun tenten ook opplooien hoor. De tijd dat de supporters voor een hoop onnozelaars genomen kan worden is definitief voorbij en geloof me vrij dat de FIA het gebeurde gewoonweg niet KAN naast zich neer leggen. Al was het maar om de publieke opinie te sussen (wat volgens mij wel niet de goede reden is maar het doel zal de middelen heiligen zeker?), de FIA GAAT een straf uitspreken. Hoe zwaar die straf gaat zijn is een andere zaak en zal voor iedereen verschillen qua interpretatie. Voor mij persoonlijk hoeft een gans seizoen uitsluiting niet, maar de punten afnemen van deze race, daar kan ik me wel in vinden. Ferrari moet trouwens niet denken dat ze onmisbaar zijn in de F1.

En ik stel dus inderdaad vast dat, hoe langer het gebeurde achter de rug is, hoe groter de "tolerantie" t.o.v. het gebeurde blijkt te zijn. Binnen 2 weken is Schumacher nog de hald van de dag. Let op mijn woorden.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #131  
Old 16-05-2002, 09:13
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat
 
Join Date: May 2001
Posts: 1,871
Maar neen, gijle ziet dat allemaal verkeerd.

Uit bijzonder betrouwbare bron weet ik dat net voor de start per ongeluk de twee helmen van MS en RB zijn verwisseld, zodat MS met die van z'n ploegmaat reed en omgekeerd. Bovendien vond MS dat zijn bolide niet zo goed reed als die van RB, dus besloot hij volkomen terecht maar rap in die van Rubens te springen.

Zodoende reed eigenlijk Barrichello met Schumachers wagen en omgekeerd. En daardoor won Barrichello eigenlijk ook, maar niemand heeft dat gemerkt. En nu de officiële stand is wat hij is, kan dat niet meer veranderen.

Enfin, ik ben hier aan 't doorslagen.

Ik wil maar zeggen : het is toch de normaalste zaak van de wereld wat zondag gebeurde. Ieder weldenkend mens zou zoiets doen. Ge moet al wreed lomp zijn om daar iets tegen te hebben als ge het mij vraagt hoor. Voor wie het nog niet weet, en dat is eigenlijk de overgrote meerderheid van de mensheid, want zelfs talrijke Ferrari-fans begrijpen dit voorlopig nog niet, het zit namelijk zo EN ZIE DAT JE HET NOOIT MEER VERGEET : ALLES wat Ferrari doet is goed. Indien ze besluiten dat Barrichello voortaan met een driewieler aan de GP's meedoet, kan het niet anders of daar zit een volstrekt logische redenering achter die van een dermate grote genialiteit getuigt dat iedereen zich verbluft afvraagt waarom men daar niet eerder is opgekomen. Of als ze menen dat MS voortaan toch wel met een straalmotor mag meedoen, kun je dat eenvoudigweg niet anders dan toejuichen. Bij een uitval van MS is het niet meer dan normaal dat ze bij Ferrari mijn bovengenoemd scenario uit de kast halen om hem de punten van Barrichello te geven.

Dus nogmaals, en een kleine minderheid heeft dit inderdaad al begrepen : Ferrari heeft ALTIJD gelijk, ook als ze geen gelijk hebben. Wat de algemeen als meest deskundig terzake geboekstaafde gespecialiseerde Britse pers terzake ook beweert, da's allemaal larie en apekool. Dat zelfs de Italiaanse pers schande spreekt, doet er niet toe.

Tot slot : het is maar F1; elders sterven dagelijks duizenden mensen in oorlogen of op de vlucht. Die gedachte helpt soms relativeren.
__________________
Reply With Quote
  #132  
Old 16-05-2002, 10:08
TiBo's Avatar
TiBo TiBo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: De Metropool
Posts: 1,609
Quote:
Originally posted by Mario
Uit bijzonder betrouwbare bron weet ik dat net voor de start per ongeluk de twee helmen van MS en RB zijn verwisseld, zodat MS met die van z'n ploegmaat reed en omgekeerd. Bovendien vond MS dat zijn bolide niet zo goed reed als die van RB, dus besloot hij volkomen terecht maar rap in die van Rubens te springen.

Zodoende reed eigenlijk Barrichello met Schumachers wagen en omgekeerd. En daardoor won Barrichello eigenlijk ook, maar niemand heeft dat gemerkt. En nu de officiële stand is wat hij is, kan dat niet meer veranderen. (...)
LOL.

Losstaande van wat mijn mening ook mogen zijn: "als er een F1-magazine op zoek mocht zijn naar een goed columnist, ... neem Mario!"

Grappig, to the point, ... duidelijk!
__________________
Reply With Quote
  #133  
Old 16-05-2002, 10:12
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator
 
Join Date: Sep 2001
Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Posts: 8,648
Quote:
Originally posted by DJ Scorpio



?If I had ignored their pleas to move over for Michael in the 1999 French Grand Prix so he could gain an extra point I would have been sacked.?


Bron: http://www.dailyf1.com/en/news/news.php?id=1187

eigenliijk moet hij zeggen If I had ignored their pleas to move over for Michael in the 1999 French Grand Prix so he could gain an extra point I could have been world champion.
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels,
So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium***

Reply With Quote
  #134  
Old 16-05-2002, 17:59
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
excuse me ... em heeft meer dan die punten terug gekregen zene ... Maleisïe remember ...
Voor de rest had em zelf alle kansen om het af te maken in Japan, dat hij dat niet doet ... tja

ik vind het bijzonder spijtig dat Ferrari teamorders toepast, zo erg dat ik vind dat ze hier gerust voor gestraft mogen worden ...

Maar ze hebben hun teamorders wel altijd consequent toegepast ... altijd heeft de piloot die er het beste voorstond in het kampioenschap het voordeel gekregen ...
Ofwel is iedereen consequent, en moesten ze in 1999 in Maleisië ook van hun oren gemaakt hebben als Ferrari teamorders toepaste ... Maar nee, toen was iedereen aan het juichen dat Ferrari teamorders toepaste, ... Zo kwam het immers tot een laatste beslissende GP ...

Van mij part mag Ferrari gerust gestraft worden ... al ben ik er vrij zeker van dat dit niet zal gebeuren ... Er zijn al precedenten genoeg in het verleden van teamorders waar nooit tegen opgetreden is ... Dus ik vraag me af op welke regel de FIA een zulke straf zou kunnen verantwoorden

airco
__________________
Reply With Quote
  #135  
Old 16-05-2002, 19:57
Porsche917's Avatar
Porsche917 Porsche917 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2002
Location: Op de verkeerde plaats van het land als je autosport fan bent
Posts: 53
Voila Airco, thread is aangepast. Ik scheer zeker niet alle Ferrari fans over dezelfde kam, ben zelf verschoten van sommige die-hard Ferrari fans die het ook het niet goed te praten vinden.
__________________
Porsche 917: The greatest racing car ever

Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 01:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.