![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Rate Thread |
|
||||
|
||||
Belgian Race Kick Off, Zolder – een persoonlijk verslag van een wederoptreden
Twee jaar geleden dat ik nog een koerske gedaan heb. Hierbij mijn visie vanuit de "driver's seat" van iemand die zijn goesting niet vindt in België en met heimwee terugkijkt naar de Yaris en Clio Cup van 2001-2004...
Een wederoptreden in mineur “Als het kriebelt, moet je krabben” is een veelgehoord gezegde, en na bijna 2 jaar aan de zijlijn begon het te kriebelen om weer eens achter het stuur te kruipen van een racebolide. Zodoende... Van Gabriël Racing kreeg ik een interessant voorstel om éénmalig een wedstrijd van de Dunlop Endurance Cup mee te pikken aan het stuur van de mij vertrouwde Clio in cup-uitvoering. De auto was weliswaar niet aangepast voor endurance, maar daar stond ik niet echt bij stil (hierover verder meer). Als teamgenoot kreeg ik Patrick Byloos aan mijn zijde, iemand totaal onbekend voor mij, maar achteraf gezien een zeer snelle piloot (hij bleek zelfs iets sneller dan mij) Er was geen mogelijkheid om vooraf te testen, dus de kwalificaties waren meteen de eerste meters met de auto in Zolder. Het was aanvankelijk even wennen, maar het “gevoel “ kwam snel terug. Met 51 auto’s op de piste was het zo goed als onmogelijk om een verkeersvrije ronde af te leggen, maar met een 1’51 rond was ik gezien de omstandigheden best tevreden. Naar het einde toe werd het verkeer op de baan rustiger en kon mijn teamgenoot er nog een paar tienden afknijpen, met een derde plaats in de klasse als resultaat. Helemaal niet slecht. Race Day... Nog voor het startschot leek het noodlot al toe te slaan: een kwartier voor de start ging door een onoplettendheid bij het klaarmaken van de wagen de brandblusser plots af. De hele cockpit en motorcompartiment zaten in een mum van tijd onder het schuim. Even leek het erop dat we al konden inpakken, maar het team kon de auto alsnog rijklaar krijgen. Goed voor de zenuwen was het in ieder geval niet. De wedstrijd begon schitterend, ondanks een zware crash bij de start van een paar deelnemers, waardoor de safety car gedurende 3 ronden het veld in toom moest houden. Na de safety car bevond ik mij op de eerste plaats in de klasse, nadat een paar concurrenten tijdens de safety car de pits gingen opzoeken. Tijdens de eerste 20 minuten ging het er furieus aan toe in een gevecht met o.a. Bruno Vermeeren. Enkele ronden kon ik de eerste plaats houden, maar begon problemen te krijgen met oververhitte remmen waardoor ik in de remzones veel tijd en een paar plaatsen verloor. Dit probleem was hoofdzakelijk te wijten aan mijn manier van remmen, iets waar ik in Zolder altijd mee te kampen heb. Na een uur was het tijd voor de tankbeurt en rijderswissel. Ik kwam binnen net achter Bruno Vermeeren, maar toen werd pijnlijk duidelijk welk gigantisch nadeel we hadden. In Zolder is het niet toegestaan om te tanken tijdens de pilotenwissel, maar moet er getankt worden in een speciale tankzone. Dit zijn gewone “trage” benzinepompen, dus het tanken nam gigantisch veel tijd in beslag. Wetende dat de overgrote meerderheid van de concurrenten niet hoefde te tanken, was de strijd toen al verloren. In totaal verloren we 1’53” extra tijd tegenover de anderen. Mijn teamgenoot reed nog een schitterende tweede helft, maar de schade was al geleden. We eindigden als achtste op... 1’52” van de tweede plaats... Moraal van het verhaal: nooit endurance wedstrijden rijden met een onaangepaste auto! In mijn geval: toch maar beter uitkijken naar een come-back in de Clio Cup... ![]() -Philippe Leybaert- |
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Wat mezelf betreft, ik heb best genoten van de strijd in klasse 4 en het was me een waar genoegen je weer eens te ontmoeten Philippe. Poldermans-Leybaert de volgende race? |
|
||||
|
||||
Volgende race zeker niet, dan ben ik met vakantie, maar wie weet voor de rest van het seizoen?
Ik ga de komende weken uitkijken naar een vervolg, maar dan liefst onder betere omstandgheden. Het is ook spijtig dat er maar één keer naar Francorchamps gegaan wordt. -Philippe- PS. Kan je er misschien de volgende keer voor zorgen dat we niet in het volgende dorp, euh... paddock 6 moeten plaatsnemen? ![]() |
|
||||
|
||||
Philippe,
De reden waarom wij op parking 6 staan is omdat we daar dicht tegen de uitgang staan. Heeft voor en nadelen, en als de piloten daar op circuit kunnen is dat best te doen. Fietsken doet wonderen ![]() Wat betreft Franco. Wij dienen ons contract met Zolder te volgens dat spreekt over 5 wedstrijden daar. Dan rest er ons niet veel meer he. Groetjes dries |
|
||||
|
||||
Dodemont-Leybaert ........ ???
![]() |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|