De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 22-10-2010, 16:39
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Porsche 928 GT - 1989 - Fujimi - 1/24

We hebben nog eens een doos opengetrokken, want stilaan wordt het tijd dat ik aan mijn november-model begin. De keuze viel deze keer op mijn tombola-kit die ik vorig jaar gewonnen heb op onze jaarlijkse tombola, deze Porsche 928 GT van Fujimi:

De kit is redelijk eenvoudig, het is een curbside kitje (zonder motor of gedetailleerde ophanging) maar met toch voldoende aandacht voor het interieur. Daar gaan we onze aandacht dus op toeleggen, samen met de afwerking van de body.

Deze body wordt samengesteld uit een centraal deel, 2 bumpers en 2 achteruitkijkspiegels, die allemaal in dezelfde lakkleur gespoten moeten worden, dus bouw ik ze samen vooraleer het spuitwerk begonnen wordt. Wat redelijk ambetant is, is het feit dat de ontwerpers van de kit de bumpers zo ontworpen hebben, dat ze nagenoeg dezelfde vorm hebben als de echte, maar dan weer net niet. Het centraal deel vertoont aan de randen, waar de bumpers moeten gekleefd worden namelijk panel lines, waartegen je dan de bumpers moet aankleven. De lijmnaden die zich vormen bij het lijmen zitten dus net naast de panel lines. Omdat het onmogelijk is om de lijmnaden op te vullen zonder de echte panel lines mee te vullen moet je dus eigenlijk eerst alle naden opvullen met secondelijm en bloem, om ze daarna mooi te kunnen insnijden en uitkrassen.

Dat doen we dus, en daarna kan de body gespoten worden. Ik ga voor de 1-2-3 methode: 1 laag primer, 2 lagen lak, 3 lagen vernis.

En nadat al deze lagen aangebracht werden ziet de body er als volgt uit:

Nu mag de body een weekje uitharden, terwijl we ons gaan amuseren met het chassis en interieur. Tegen dat het zover is zal deze body nog geschuurd worden met micromesh, waarna ze gepolisht en gewaxed zal worden. Maar dat is voor een volgende keer...

Wordt vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1989_porsche_928gt_01.JPG
Views:	1272
Size:	524.8 KB
ID:	19658   Click image for larger version

Name:	1989_porsche_928gt_02.JPG
Views:	1338
Size:	527.1 KB
ID:	19659  

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 04-11-2010, 19:12
Sennake's Avatar
Administrator

Herfstvakantie! Dus hebben we nog eens at tijd gevonden om te plekken!

Het chassis van de Porsche is een curbside-chassis, waarop amper 3 onderdelen vastgekleefd moeten worden: een soort van voorste ophanging, en bevestigingsonderdeel om de achteras vast te houden en de uitlaat. De rest is allemaal meegegoten met de basisplaat. Maar wet wat schilderwerk en wat smoke kan er toch een treffelijk beeld gevormd worden, al steken de metalen assen nogal erg af. Maar ze zijn zodanig onrealistisch dat ik het niet de moeite vond om ze in een andere kleur te zetten. Tenslotte zal er van dit onderdeel sowieso weinig te zien zijn eens het model op zijn poten staat...

Aan de bovenzijde van het chassis moesten er wel 2 hoekjes in de kleur van het interieur gespoten worden, omdat die doorheen 2 gate in de achterzetels zichtbaar zijn aan de binnenkant...

...zoals je kan zien eens het interieur op het chassis gedryfit wordt. De realiteit ziet er enigszins anders uit, maar ik wil dit model als OOB bouwen om het ook als dusdanig in te kunnen schrijven in wedstrijden, dus blijf ik er af. Ook de ontbrekende deurklinken bijvoorbeeld worden niet toegevoegd, maar wel met wat zwarte verf gesimuleerd, zodat ze er aanwezig uitzien zonder dat ik tegen het OOB-principe moet zondigen.

Dit is een erg simpel kitje, zoals je kan zien aan deze uitstalling van alle interieur-onderdelen (behalve de versnellingspook en de brandblusser dan). De stoelen werden achteraan wel voorzien van een reepje dunne plasticard zodat ze erg ook achteraan 'gevuld' uitzien. Op de foto zie je waar de rug vroeger zat, en waar hij nu zit. Dit lijkt me niet te zondigen tegen het OOB-principe: er werden geen aftermarket extra's aangewend.

Vervolgens werden de velgen voorzien van wat kleur op de bouten, en de banden werden erop getrokken om gemakkelijker de rubberen gietnaad te kunnen wegschuren.

Attached Thumbnails

Name:	1989_porsche_928gt_03.JPG
Views:	1157
Size:	583.4 KB
ID:	19744   Click image for larger version

Name:	1989_porsche_928gt_04.JPG
Views:	1153
Size:	564.7 KB
ID:	19745   Click image for larger version

Name:	1989_porsche_928gt_05.JPG
Views:	1214
Size:	593.5 KB
ID:	19746   Click image for larger version

Name:	1989_porsche_928gt_06.JPG
Views:	1119
Size:	641.6 KB
ID:	19747   Click image for larger version

Name:	1989_porsche_928gt_07.JPG
Views:	1133
Size:	667.4 KB
ID:	19748  

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 04-11-2010, 19:14
Sennake's Avatar
Administrator

Eens de wielen op de assen gestoken zijn, is de onderzijde van het chassis klaar en kan de body er eens op gedryfit worden. Ik zie wel op de foto's dat deze body veel stof opgenomen heeft tijdens het 'liggen wachten' op montage. Maar dat is gewoon stof dat eraf geblazen kan worden. Bovendien moet de ganse body nog gepolisht worden.

Met de body op het chassis gemonteerd kijken we nog eens een laatste keer naar de onderkant, want vanaf nu zal deze niet meer zichtbaar zijn.

Attached Thumbnails

Name:	1989_porsche_928gt_08.JPG
Views:	1158
Size:	560.1 KB
ID:	19749   Click image for larger version

Name:	1989_porsche_928gt_09.JPG
Views:	1111
Size:	576.6 KB
ID:	19750   Click image for larger version

Name:	1989_porsche_928gt_10.JPG
Views:	1151
Size:	556.5 KB
ID:	19751   Click image for larger version

Name:	1989_porsche_928gt_11.JPG
Views:	1145
Size:	564.8 KB
ID:	19752   Click image for larger version

Name:	1989_porsche_928gt_12.JPG
Views:	1186
Size:	549.9 KB
ID:	19753  

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 04-11-2010, 19:17
Sennake's Avatar
Administrator

We monteren alle onderdelen van het interieur, en ik kies ervoor om deze keer alles strak te houden, zonder schaduwvorming. 'Keep it simple' is hier het motto. Om wat afwisseling in de kleuren te krijgen worden er zwarte matten uitgeknipt uit een stukje fluweel, en op de enorme kale hoedenplank wordt een Playboy magazine gelegd dat ik van het indernet plukte en op schaal afprintte. Wie herkent de Playmate die uit de periode stamt waarin deze wagen uitkwam?

Vervolgens wordt de body nog eens gedryfit op het chassis, zonder de ruitpartij evenwel: de raamrubbers moeten namelijk nog geschilderd worden.

Attached Thumbnails

Name:	1989_porsche_928gt_13.JPG
Views:	1076
Size:	664.4 KB
ID:	19754   Click image for larger version

Name:	1989_porsche_928gt_14.JPG
Views:	1071
Size:	653.6 KB
ID:	19755   Click image for larger version

Name:	1989_porsche_928gt_15.JPG
Views:	1096
Size:	642.9 KB
ID:	19756   Click image for larger version

Name:	1989_porsche_928gt_16.JPG
Views:	1037
Size:	572.1 KB
ID:	19757   Click image for larger version

Name:	1989_porsche_928gt_17.JPG
Views:	1133
Size:	569.2 KB
ID:	19758  

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 04-11-2010, 19:20
Sennake's Avatar
Administrator

Dat is dan ook het volgende wat er uitgevoerd wordt. Alle raamrubbers worden matzwart geschilderd, net als de randen van de spiegels en de onderzijde van de voorbumper. Ook de binnenste achteruitkijkspiegel wordt geschilderd en voorzien van wat BMF, waarna hij tegen de ruit gekleefd wordt.
Vooraleer de body en het chassis definitief op elkaar geklikt kunnen worden, moeten eerst ook nog de koplampen voorbereid worden. Hiervoor worden ze omrand met wat BMF, en ook de binnenzijde van de koplampspiegels wordt bekleed met BMF. Daarna worden ze vastgekleefd met epoxylijm. Tenslotte worden het chassis en de body dan daadwerkelijk aan elkaar bevestigd waarna het model op een grondplaat kan geschroefd worden. Dit laat me toe om alle vingerafdrukken die het veelvuldige gemanipuleer veroorzaakt heeft, weg te polishen. Ik gebruik hiervoor de Micromesh padjes vanaf 4000 tot 12000, daarna de 3 soorten Tamiya compound en tenslotte de Tamiya wax. Het resultaat hiervan zie je op de volgende foto's:

Het model is dus bijna klaar, en ik vermoed dat de volgende keer dat er foto's gepost zullen worden, een reeks in 'mijn galerij' zal zijn met afgewerkte foto's. Tot dan!
Attached Thumbnails

Name:	1989_porsche_928gt_18.JPG
Views:	1053
Size:	520.0 KB
ID:	19759   Click image for larger version

Name:	1989_porsche_928gt_19.JPG
Views:	1127
Size:	516.9 KB
ID:	19760   Click image for larger version

Name:	1989_porsche_928gt_21.JPG
Views:	1082
Size:	505.7 KB
ID:	19761   Click image for larger version

Name:	1989_porsche_928gt_22.JPG
Views:	1059
Size:	501.9 KB
ID:	19762   Click image for larger version

Name:	1989_porsche_928gt_23.JPG
Views:	1082
Size:	490.8 KB
ID:	19763  

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 04-11-2010, 21:08
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
...zoals je kan zien eens het interieur op het chassis gedryfit wordt. De realiteit ziet er enigszins anders uit, maar ik wil dit model als OOB bouwen om het ook als dusdanig in te kunnen schrijven in wedstrijden, dus blijf ik er af.
Tja, het volgende is puur mijn eigen mening, dus wees niet al te beledigd, maar voor wie bouw je in godsnaam? Voor jezelf of voor de wedstrijd?

-Dat je een bouwdoos niet aanpast voor een review kan ik begrijpen
-Dat je een bouwdoos niet aanpast omdat je gewoon even lekker will bouwen, snap ik ook
-Maar dat je iets wat je stoort, niet wilt/gaat aanpassen omdat je dan niet in een bepaalde categorie mee kan doen voor een wedstrijd; dat snap ik dan weer niet, sorry.

Voor de rest vind ik de buitenkant dan wel weer geslaagd
Reply With Quote
Old 05-11-2010, 00:17
Sennake's Avatar
Administrator

Quote:
Originally Posted by Erik Olijnsma View Post
Tja, het volgende is puur mijn eigen mening, dus wees niet al te beledigd, maar voor wie bouw je in godsnaam? Voor jezelf of voor de wedstrijd?
Da's een makkie: voor de wedstrijd. Ik tracht elk jaar een model te bouwen dat in een verschillende categorie past: OOB, motoren, competitie, een vrachtwagen af en toe, een boot zelfs... Dus deze past perfect in het plaatje 'OOB'. Zoals ik in het begin van de thread al zei, is dit een tombola-model, dus is het sowieso al iets anders qua instelling dan dat ik voor mezelf een kit zou uitkiezen die ik per sé wil bouwen...

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 05-11-2010, 11:41
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular

Schoon boekje !

Reply With Quote
Old 05-11-2010, 16:22
Sennake's Avatar
Administrator

De Porsche is ondertussen zoals voorspeld helemaal klaar. De foto's van het afgewerkte model staan hier. Enjoy!

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 05-11-2010, 19:49
bartmotte's Avatar
bartmotte bartmotte is offline
De Paddock Regular

terug prachtig gespoten/gepolierd .. mooie blank zoals het hoort !
combinatie van het beige met blauw vind ik heel geslaagd op deze "ouwe rakker"
Reply With Quote
Old 05-11-2010, 22:06
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Quote:
De Porsche is ondertussen zoals voorspeld helemaal klaar. De foto's van het afgewerkte model staan hier. Enjoy!
Dan zal ik daar eens gaan kijken.

When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Old 06-11-2010, 17:55
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular

Quote:
Da's een makkie: voor de wedstrijd. Ik tracht elk jaar een model te bouwen dat in een verschillende categorie past: OOB, motoren, competitie, een vrachtwagen af en toe, een boot zelfs... Dus deze past perfect in het plaatje 'OOB'. Zoals ik in het begin van de thread al zei, is dit een tombola-model, dus is het sowieso al iets anders qua instelling dan dat ik voor mezelf een kit zou uitkiezen die ik per sé wil bouwen...

Naja, duidelijk ;-) Ieder zijn eigen in de hobby he, als je maar lol hebt, das het belangrijkste.
Nu je er een tijdschrift op de hoedenplank hebt, is het dan nog steeds OOB? Gewoon even een vraag, want ik vind het nogal vaag wanneer een model wel/niet wordt toegelaten. Zo is de ene keer BMF wél toegestaan, en een volgende keer weer helemaal niet.
Daarnaast zou je volgens het regelement een bouwbeschrijving moeten plaatsen bij het model, maar dat heb ik bijvoorbeeld op de ESM ook niet gezien.
Reply With Quote
Old 06-11-2010, 21:23
Sennake's Avatar
Administrator

De regels van OOB variëren van reglement tot reglement, en eigenlijk kan je ze best even doornemen als je een OOB model wil gaan bouwen. Maar bij auto's is het zo dat alternatieve decals, gordels, antennes, enz meestal toegelaten zijn als OOB. Zolang je maar geen aftermarket sets of conversiesets gebruikt. En daar valt zo'n zelfgeprint blaadje echt niet onder; maar of het model daardoor uit de categorie OOB geweerd wordt valt af te wachten...

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules