|
|
|
Thread Tools | Search this Thread | Rate Thread |
#1
|
||||
|
||||
McLaren M23 - GP Duitsland 1973 - Jacky Ickx - Tenariv - 1/43
Jacky Ickx reed voor Ferrari van 1968 tot 1973 (met een éénjarige pauze bij Brabham in 1969), en hij won 7 GP's in een Ferrari. Maar zijn laatste overwinning bij Ferrari dateerde van de Duitse GP van 1972, waarna hij zelfs niet meer in de buurt van het podium geraakte. Een heleboel motorproblemen zorgden ervoor dat hij niet meer kon scoren, en in 1973 ging het van kwaad naar erger. De wagen bleek gewoon niet vooruit te branden. Toen Ickx tijdens de Britse GP 1973 als achtste finishte, had hij er genoeg van en hij bolde het af bij Ferrari. De daaropvolgende GP was weer die van Duitsland, een circuit dat Jacky goed kende en waar hij eerder al races gewonnen had. Dus trok hij zijn stoute schoenen aan en stapte binnen bij McLaren om er te vragen of ze soms geen wagen ter beschikking hadden. Hij mocht 1 koers rijden met de toenmalige semi-fabriekswagen, de Yardley McLaren. Ickx finishte prompt als derde na de ongenaakbare Tyrrell jongens Stewart en Cévert die het seizoen domineerden. Op die manier bewees Ickx voor zichzelf en de wereld dat hij nog steeds snel was, en dat de tegenvallende resultaten eerder te wijten waren aan de trage Ferrari dan aan Ickx zelf...
Deze McLaren mag dus zeker niet in mijn Ickx-collectie ontbreken. Het betreft een vrij eenvoudig 1/43 modelletje van Tenariv, wat niet betekent dat je er geen mooi resultaat mee kan bereiken. |
#2
|
||||
|
||||
Eerst ben ik gestart met het opkuisen van de resin onderdelen zoals de body en de achterspoiler. Vervolgens breng ik een laag witte Tamiya primer aan, waarna ik de body-onderdelen ge-airbrusht heb met gedecanteerde Tamiya TS-26 pure white. Na twee dagen drogen begin ik met het afplakken van de body om de oranje vlakken links en rechts van de cockpit te kunnen spuiten. Ik gebruik hiervoor BMF om de strakke lijnen af te plakken en Tamiya masking tape om de rest van de body af te plakken.
|
#3
|
||||
|
||||
Ik wacht niet te lang na het airbrushen van de oranje vlakken om de masking tape te verwijderen. Ik verkies namelijk om de tape weg te nemen als de verf nog een beetje nat is, zodat ze niet afbreekt bij het verwijderen van de masking tape. Wees er natuurlijk wel beducht voor dat je de nog plakkerige en pas gespoten vlakken niet aanraakt met je vingers... Het resultaat is een scherpe en mooie aflijning tussen de oranje en witte vlakken. En nu mag de body natuurlijk wél verder door drogen.
Maar dryfitten kunnen we ondertussen natuurlijk wel al eens proberen Wordt vervolgd! |
#4
|
||||
|
||||
Je hebt er toch al redelijk wat aan gewerkt sinds zondag, de body bestaat zelfs terug uit 1 stuk zie ik.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#5
|
||||
|
||||
Jawadde, Weeral een knaller van een F1 wagen. Ik heb die ook nog liggen in 1/20ste en op 1/12de. Ga deze zeker volgen, want als ik een Jacky Ickx machien zie, ben ik meteen verkocht. Even een tip. Als je soms vervang decals zoekt: http://www.indycals.net/decals/f1/73yardleymclaren.html .
Mvg, Lesley |
#6
|
||||
|
||||
Eens de verf droog is kan ik beginnen met het decallen. Eerst breng ik de oranje striping aan om er zeker van te zijn dat de rest van de sponsordecals er mooi zullen tussen passen. Daarna laat ik de body een tijdje drogen, waarna ik kan verder gaan met de rest van de sponsor decals. Daarbij wordt de achterspoiler uiteraard niet vergeten.
De 'Yardley' strepen op de neus moeten stuk gesneden worden om ovder de grote luchtinlaat te passen, wat tot gevolg heeft dat de witte bodem van de luchtinlaat terug zichtbaar wordt omdat er niet genoeg decal beschikbaar is om het geheel af te dekken. Dit wordt opgelost door wat bij te stippen met een fijn penseeltje. Tenslotte do ik een dryfitje om te kijken of hte totaalplaatje nog altijd klopt. So far so good. |
#7
|
||||
|
||||
Strakke en snelle build weer Guy. Het oranje van Yardley McLaren ziet er goed uit. Misschien had je het zelf al opgemerkt, maar de Gulf stickers op de vleugels zagen er zo uit op de auto van Ickx.
Maar misschien vind je het wel OK zo. Eric |
#8
|
||||
|
||||
Tja, ok vinden is veel gezegd, maar de decals in de kit zijn nu eenmaal wat ze zijn. Laat ons zeggen dat ik ermee kan leven, net zoals ik ermee kan leven dat in feite geen enkele decal van de kit 100% klopt in vergelijking met het origineel, als je kleur, vorm en grootte als criteria beschouwt. De bedoeling echter van deze 1/43 'Jacky Ickx Collectie' is niet het bouwen van exacte replica's, daar streef ik wel naar in 1/24 of 1/20 (100% correct bestaat volgens mij niet), maar wel een collectie aanleggen van alle wagens waarmee Jacky in zijn actieve carrière gereden heeft en die 'herkenbaar' zijn.
|
#9
|
||||
|
||||
Update.
De cockpit werd voorzien van de nodige details zoals het stuur, gordels, versnellingspook, dasbord, meters en kablage. Het motorblok werd ook voorzien wat enkele extra's zoals de bougiekabels en nagebootste Ford-logo's (met wat BMF). De schokdempers werden een beetje ge-upgrade, de white metal uitlaten werden vervangen door aluminium buisjes en de meeste white metal steunen, die sowieso te dik zijn werden weggesneden en vervangen door dunnere metaaldraad. Het gehele chassis, dat in zijn totaliteit de duizelingwekkende lengte van 7,5cm meet, ziet er van op een afstandje nu zo uit: |
#10
|
||||
|
||||
De body werd in de vernis gezet en kreeg een weekje de tijd om uit te harden. Daarna heb ik de voorste ophangingsarmen aangebracht, de white metal anti-torsie stang achteraan werd ook vervangen door geplooide metaaldraad van een correcte dikte, en waar nodig werd met het penseel matzwarte verf aangebracht.
De white metal velgen werden met behulp van een Dremel en wat staalwol gepolierd tot ze er uitzien als metalen velgen, waarna ze ook matzwart geschilderd werden waar nodig. De gietnaden op de banden werden weggeschuurd langs de loopvlakken. Dryfitje van de onderdelen die al af zijn, met de achterspoiler los erop gezet. |
#11
|
||||
|
||||
Vervolgens was het tijd voor het huwelijk tussen chassis en body, wat ik bezegeld heb met een schroef. Eens het huwelijk een feit kan ik niet meer terug, want een boel onderdelen worden vastgemaakt aan zowel het chassis als aan de body, wat tot een breuk zou leiden als het huwelijk ongedaan gemaakt zou worden (een beetje zoals in het echte leven dus)...
Hier zie je enkele voorbeelden daarvan: de torsiestangen worden verbonden met de achterste ophanging, de bovenste steunen worden van de ophanging verbonden met het chassis,... De banden kregen hun GoodYear sponsoring opgekleefd, waarna de wielen aan de ophangingsarmen gekleefd kunnen worden. |
#12
|
||||
|
||||
Daarna kan de McLaren op zijn grondplankje bevestigd worden. Nu hoef ik nergens nog aan te komen met mijn vuile vingers. De rechte lijn naar de finish komt in zicht.
Hoe de McLaren over de finish gereden is kan je gaan bekijken in mijn galerij Bedankt om deze thread te bekijken Last edited by Sennake; 26-05-2012 at 18:14. |
#13
|
||||
|
||||
Ziet er zoals gewoonlijk weer schitterend uit. Ga deze ook nog maken, maar dan wat groter.
Groeten, Lesley |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|