![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Ferrari 500F2 - winnaar GP Silverstone 1953 - A. Ascari - Tron - 1/43
We gaan nog eens een 1/43 modelleke bouwen zie.
Het gaat om deze Ferrari: Ascari werd in dat jaar ook wereldkampioen. Wat me opviel op de referentiefoto's van de GP van Silverstone is de blauwachtige schijn die de velgen schijnt te hebben, ik weet niet goed wat ik daar moet van denken. Ook de vorm van de neus en de racenummers komen niet overeen met mijn kit, maar daar ga ik wel een mouw aan passen zoals je zal zien. Last edited by Sennake; 03-05-2013 at 19:39. |
#2
|
||||
|
||||
Alles begint met de opkuis van de resin body en de witmetalen spiegels ...
Het doen passen van de motorkap was niet zo simpel, net als het doen passen van de uitlaat. Ik heb alle panel lines opnieuw uitgekrast en ik voegde er de panel lines van de voorste en achterste oliedoppen aan toe. Nu kan de Ferrari in de primer. |
#3
|
||||
|
||||
De vorm van de neusopening komt niet overeen met de referentiefoto's. De kit vertoont een ovale bovenkant en een vlakke onderkant, terwijl de echte Ferrari een volledig ovale neus had. Dat wordt dus bijgewerkt met secondelijm en bloem...
|
#4
|
||||
|
||||
Vervolgens wordt de body opnieuw in de primer gezet om de vorm beter te kunnen checken.
|
#5
|
||||
|
||||
Daarna werd de motor in elkaar gezet. De bedrading werd eraan toegevoegd, en daarna werd alles in de aluminium basiskleur gezet.
Om er zeker van te zijn dat de inlaatkelken tussen de motoropening passen werd deze laatste wat uitgekrast. Op die manier zien de zijkanten er ook wat dunner en realistischer uit. De body werd ondertussen gespoten met Tamiya TS-08 Italian red. Daarna kon ik de motor in de body passen. Een laatste aanpassing zat in de binnenzijde van de motorkap die ook wat uitgekrast moest worden ter hoogte van de inlaatkelken. |
#6
|
||||
|
||||
Een andere fout in de kit betreft de racenummers. In de kit zitten 3 witte cirkels met zwarte nr '5' op. De referentiefoto's tonen echter 1 witte cirkel vooraan en 2 witte nrs '5' achteraan. Dat wordt dus gecorrigeerd. Ik heb wat masking tape over de decals gekleefd en de contouren van de '5' uitgesneden. Daarna werden ze op de achtersteven van de Ferrari gekleefd.
Ik heb er meteen 2 gemaakt zodat ik alles in één keer kan spuiten. Daarna wordt alles gespoten met Zero Paints wit (mat). Nu maar hopen dat alles er strak uitziet als de masking tape weggenomen wordt. |
#7
|
||||
|
||||
Dat valt best mee. Een beetje retoucheren met het penseel is hier en daar nodig, maar gezien de schaal is dit resultaat best aannemelijk.
En natuurlijk moet alles nog in de vernis gezet worden ook. Dus moeten eerst ook de andere decals aangebracht worden. Een werkje dat binnen de 20 minuten helemaal klaar is. De 'livery' is dan ook het vermelden niet waard ![]() |
#8
|
||||
|
||||
Nu is er nog 1 decal over, en dat is die van het dashbord. Maar dat ziet er niet erg realistisch uit, dus gaan we dat ook een beetje 'aankleden'. Hiervoor wordt een stuk aluminium op maat gesneden en de nodige gaten worden erin geboord met de decal als mal.
Het resultaat zou er zo ongeveer moeten gaan uitzien. Natuurlijk komen er nog wel glaasjes over de meters en komen er nog boutjes op de aluminium afdekplaat. |
#9
|
|||
|
|||
Mooie vorderingen Guy.
De kit is een versie van 1952 dacht ik ? Vandaar de andere vorm van de neus. |
#10
|
||||
|
||||
Neen, dat is het vreemde aan deze kit: het is de versie uit 1953 die de GP van Silverstone won. In de kit zit enkel een nr 5, en de enige GP die gereden werd met nr 5 is deze Britse GP. De neus is dus gewoon fout. Let wel, de vorm van de neus zoals in de kit bestond ook in 1953, en naar verluidt werden beide vormen gebruikt om gemakkelijker te herkennen wie er de pitlane binnenkwam. Zoiets als de fluo gekleurde camera's tegenwoordig dus.
|
#11
|
||||
|
||||
Mooie bouw weer Guy. Mooi opgelost met de startnummers en ik denk ook nog periodecorrect, want voor zover ik weet werden de startnummers destijds ook met chablonen aangebracht of gewoon geschilderd. Wat een tempo man...
Eric |
#12
|
||||
|
||||
Oei, ik heb ondertussen heel wat vorderingen gemaakt en verzuimd om de fotos te posten. Rap eens goedmaken zie.
Here we go: de body werd voorzien van 2 vernislagen. |
#13
|
||||
|
||||
Tijdens het drogen kunnen we wat verder werken aan het chassis + motor:
En de uitlaat + wielen (elk wiel bestaat uit 7 afzonderlijke onderdelen): |
#14
|
||||
|
||||
Nadat de body gedroogd is kunnen we hem aan de binnenkant aluminium schilderen, waarna het chassis en body aaneen bevestigd worden:
Het stuur wordt ook al geassembleerd en geschilderd: |
#15
|
||||
|
||||
Detail van de cockpit na assemblage:
Monteren van de uitlaat: Foto's van het model tot nu toe: Uiteindelijk kunnen de wielen voor het eerst gedryfit worden: |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|