![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Suzuki GSX1100S Katana - 1981 - Tamiya - 1/12
Dit model was het allereerste Tamiya 1/12 model van een motorfiets dat ik ooit gebouw heb, in 1982. Het zag er niet zo geweldig uit, maar het heeft me wel de nodige goesting doen krijgen om nog meer moto's te bouwen; iets wat ik nog steeds graag doe. Omdat ik de Katana jaren geleden weggegooid heb en omdat het daarmee de enige moto is die ik ooit weggedaan heb, besloot ik 32 jaar na datum om het opnieuw te bouwen.
Ik heb alle onderdelen eerst in alle rust en stilte geprepareerd, omdat daar erg weinig over te tonen valt heb ik er ook geen foto's van genomen. Maar nu alle onderdelen klaar zijn om de uiteindelijke montage van de Suzuki aan te vatten, start ik deze thread op. Hierin zal ik alle bouwfasen strikt volgen zoals ze weergegeven staan op het bouwplan van Tamiya. Ook de benamingen op de bouwfasen werden letterlijk overgenomen uit het Tamiya bouwplan (vandaar dat ze in het Engels zijn). Ok, hier gaan we! In stap 1 wordt de motor in elkaar gekleefd. Ik heb een beetje detail toegevoegd aan het mechanisme om de koppeling te bedienen; voor de rest heb ik me aan de bouwdoos gehouden. Eens de motor in elkaar staat wordt hij voorzien van een 'wash' met Tamiya Smoke. De dunnere kabels heb ik uit de aftermarket doos gehaald; de dikkere zaten in de kit. Stap 2: bouw van het achterspatbord en de luchtfilter. Alles is OOB, ik heb alleen de batterij een ander kleurtje gegeven en een decal toegevoegd om het verschil te zien met de luchtfilter zelf. Stap 3: installatie van het motorblok in het frame. Last edited by Sennake; 19-11-2014 at 20:15. |
#2
|
||||
|
||||
Deze fase was in feite de meest gecompliceerde uit de ganse bouw, omdat er zoveel bevestigingspunten tegelijk te kleven zijn (en vast te houden).
Ik heb even met het idee gespeeld om het frame samen te bouwen vóór het spuiten, en de motor en andere onderdelen erna in te bouwen (zoals bij een echte motorfiets), maar ik heb het idee laten varen omdat ik niet direct een oplossing vond om alles in te bouwen zoals het hoort, en aangezien de kleefnaden later toch niet meer zichtbaar zijn. Stap 4: samenbouw van de knaldempers. Gewoon samenbouwen en glanzend zwart spuiten. Stap 5: inbouwen van de uitlaten. Geen onoverkomelijke problemen hier; alleen oppassen dat je geen lelijke vingerafdrukken nalaat op de uitlaten. Last edited by Sennake; 19-11-2014 at 20:29. |
#3
|
||||
|
||||
Stap 6: montage van de achterbrug.
De stelschroeven achteraan werden vervangen door echte aftermarket schroefjes; voor de rest is alles OOB. Stap 7: bevestiging van de achterbrug aan het frame. Omdat ik de achterste schokbrekers niet echt overtuigend vond heb ik het middenstuk weggesneden (waar de veer zit) en vervangen door aluminium buisjes en soldeertin (voor de veer zelf). Onderaan werd er aan de centrale steun nog een veer toegevoegd voor meer realisme en omdat het systeem nu ook echt werkt zoals het zou moeten. |
#4
|
||||
|
||||
Stap 8: samenbouw van de benzinetank.
Omdat ik de tank al eerder geprepareerd had valt hier weinig over te vertellen: enkel de tankdop en de waarschuwingssticker moeten nog aangebracht worden. Stap 9: installatie van de tank. De bekleding van het achterlicht is gespoten in semigloss blauw (zoals de echte Katana), en de chroom randjes aan de pinkers zijn gesimuleerd met BMF. Stap 10: samenbouw van de kuip. |
#5
|
||||
|
||||
Hier heb ik ervoor gekozen om af te wijken van het bouwplan. Volgens Tamiya zou je de koplamp moeten inbouwen in de kuip alvorens ze samen te bouwen, maar dat vond ik te gecompliceerd. Dus heb ik de kuip eerst samengebouwd en afgewerkt zonder koplamp (zoals bij een echte Katana trouwens) en daarna werd de koplamp ingebouwd; hiervoor werd één van de twee bevestigingspinnetjes weggesneden. Anders kon de lamp er uiteraard niet meer in zonder iets te beschadigen.
Stap 11: bevestiging van de kuip aan de motor. Behalve wat extra details aan de kleine motorsteun heb ik ook hier alles OOB gelaten. Stap 12: samenbouw van het voorwiel en het stuur. Eens de schijfremmen aan het voorviel bevestigd zijn kan de bouw van de voorvork beginnen. De schijfremmen werden allemaal uitgeboord om er wat realistischer uit te zien. Het voorste spatbord kreeg ook enkele kabelhouders aangemeten voor wat extra realisme. |
#6
|
||||
|
||||
De samengebouwde voorvork. Behalve de dunnere kabel en de kabelhouders is alles hier ook OOB.
Het samengebouwde stuur. De decal met de meters werd afgedekt met een laagje epoxy-lijm. Stap 14: definitieve samenbouw van de voorvork aan de rest van de motorfiets. het eindresultaat kan je zoals altijd gaan bekijken in mijn galerij. Last edited by Sennake; 19-11-2014 at 20:21. |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|