![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Williams FW13B - GP Hongarije 1990 - Boutsen - Tamiya - 1/20
Het laatste model in de 'Thierry Boutsen' reeks is de Williams FW13B. Die had ik in principe al gebouwd in 1991, maar de regissuer van 'Belgasport' wil graag modellen filmen zonder piloot erin omdat die natuurlijk direct het realisme van elk model teniet doen, al was het maar omdat ze niet bewegen.
Dus besloot ik om deze Tamiya F1 opnieuw te bouwen 25 jaar na datum, als 'curbside kit' deze keer. het gaat dus om deze wagen: Ok. Ik kocht via Ebay een nieuwe kit, en om de kosten wat te drukken bestelde ik er eentje die al begonnen was. Aangezien alleen de motor al in elkaar geplakt was en ik toch een curbside kit wil bouwen maakte dat niet zoveel uit, en kon ik het kitje aanschaffen voor 8 euro. Ik besloot ook om de kit decals niet te gebruiken, maar in de plaats hiervan alle basiskleuren te spuiten met een Zero Paints setje. Na wat afplakwerk en spuitwerk kwam ik tot dit resultaat. Ik bestelde tevens een setje decals van Shunko omdat die in de kit er nogal slecht uitzagen. Hier werd reeds een eerste vernislaag aangebracht over de Zero Paints kleuren om de decals beter te kunnen aanbrengen (in dit geval de rode en witte striping). Daarna werd de rest van de sponsordecals aangebracht op het voorste deel van de Williams. Last edited by Sennake; 25-09-2016 at 15:02. |
#2
|
||||
|
||||
De achterzijde kreeg uiteraard een gelijkaardige behandeling.
Tenslotte werden ook de voorste en achterste spoiler voorzien van decals, net als de neuspartij. I scratchte tevens een extra spoiler om op de achtervleugel aan te brengen aangezien dit model de winnaar van Hongarije voorstelt en er daar een extra spoiler aangebracht werd voor wat meer downforce. Dryfit van alle gedecalde onderdelen. Een 2e en 3e vernislaag zullen nu volgen. Let op de extra spoiler onderaan de achtervleugel. |
#3
|
||||
|
||||
Terwijl de bodyparts aan het drogen zijn, begin ik aan het samenbouwen van de motor en de achterste ophanging. Er werd ook een moer aangebracht op het chassis, zodat ik later de wagen kan bevestigen op een grondplaat.
Ik heb de motor en de ophanging wel gespoten in de kleuren, zoals aangegeven in het bouwplan, maar ik heb er geen extra's in aangebracht omdat de Williams zal geshowd worden als een 'curbside' model, met alle panelen gesloten. Ik heb echter wel alles zorgvuldig geschilderd omdat de versnellingsbak gedeeltelijk zichtbaar blijft, zelfs als alles dicht zit. En zelfs met de motorkap op zijn plaats is het altijd mogelijk om een inkijk te krijgen op de motor langs de achterzijde van de Williams, dus een minimum aan realisme is hier toch wel op zijn plaats. |
#4
|
||||
|
||||
Vervolgens concentreer ik me op de cockpit, die uiteraard altijd duidelijk zichtbaar zal zijn aangezien het een single seater betreft. Ik ben begonnen met het wegschuren van de op het stoeltje meegegoten gordels, waarna ik ze vervangen heb door aftermarket exemplaren van Studio27.
De onderste gordels worden aan de cockpit zelf. Het kleine controlepaneeltje aan de linkerzijde werd geschilderd naar eigen goeddunken omdat ik slechts één referentiefoto bezit van het interieur van deze FW13B, en daarop is dit paneeltje afwezig, wat niet betekent dat dat zo bij elke GP was natuurlijk. Eens de stoel in de cockpit aangebracht is, wordt de samengestelde gordel-constructie zichtbaar. "Alles wat zichtbaar blijft moet je zo goed mogelijk detailleren" is een motto dat ik vaak gebruik. Dus werd het stuurtje zorgvuldig geschilderd en zelfs de witte stiknaden werden hierbij niet vergeten... Het dashbord werd ook gedetailleerd; ik heb wat textjes en andere markeringen aangebracht. |
#5
|
||||
|
||||
De versnellingspook werd ook gespoten en naar echtheid geschilderd, waarbij het voornaamste kenmerk de houten versnellingsknop bleek.
Dryfit van de cockpit op de basisplaat. De positie van de moer is goed gekozen want de bout zal probleemloos in het model geschroefd kunnen worden zonder de cockpit te raken. Dryfit van het voorste neusgedeelte. En een dryfit van alle bodyparts, alhoewel ik ze nog niet volledig op hun plaats geklikt heb omdat ik bang ben dat is ze dan niet meer kan loswrikken zonder schade aan te brengen. |
#6
|
||||
|
||||
Nu is de tijd aangebroken om wat nutteloos werk te doen: het schilderen en bekleden met decals van de sidepods. Dit werk zou ik me eigenlijk kunnen besparen omdat er niets meer van te zien zal zijn eens de koetswerkpanelen erop staan, maar ik vond het leuk om te doen en dus heb ik doorgezet
![]() Het interieur van de sidepods kregen een gelijkaardige behandeling, hoewel dit werkje wat minder nutteloos is omdat je de binnenkant van de sidepods gedeeltelijk kan zien door de inlaten, zelfs met gesloten koetswerk. Ik heb ook de binnezijde van alle koetswerkpanelen geschilderd. De sinkmarks die je ziet maken niets uit omdat je ze toch niet meer zal zien eens alles dichtgewerkt is. Het zwart is er alleen maar om er zeker van te zijn dat het witte plastic nergens zichtbaar zou zijn achteraf. De wielen en banden zijn uiteraard wel erg zichtbaar, dus kregen ze de volledige detailbehandeling, zelfs tot en met de ventielen toe. |
#7
|
||||
|
||||
De cockpit werd ondertussen ook in elkaar gezet.
Het stuur met de witte stiknaden zal mooi zichtbaar zijn in deze wijde en laag uitgesneden cockpit. Ze werden pas smaller en hoger na de dood van Ratzenberger en Senna... De zwarte stukken van de voor- en achterspoiler werden overschilderd met een halfmatte vernislaag. |
#8
|
||||
|
||||
Nadat ik de remschijven op hun plaats gelijmd heb kan ik ook de wielen op hun plaats schroeven, waarna ik de ganse wagen kan bevestigen op een basisplaat die me toelaat om verder te werken zonder dat ik de verniste onderdelen nog moet 'beduimelen'...
Vanaf dit moment begint het afwerken van de Williams, wat betekent dat ik de laatste onderdelen kan aanbrengen zoals de achteruitkijkspiegels en enkele electronische componenten. Jammer dat een groot deel van wat je hier ziet niet meer zichtbaar zal zijn eens alles afgesloten is... maar goed, daarvoor zijn er deze foto's nog altijd ![]() Nog een laatste foto alvorens we de boel gaan afsluiten. Ondertussen heb ik een boel snelsluitingen aangebracht op de koetswerkpanelen. Ik heb ook een antenne toegevoegd die in de kit niet aanwezig was. En daarmee is de bouw van deze Williams eigenlijk voltooid. De foto's van de afgewerkte bolide met alle koetswerkpanelen op hun plaats kan je gaan hier gaan bezichtigen. Last edited by Sennake; 29-09-2016 at 13:14. |
#9
|
|||
|
|||
Mooi maatje ja open laten is mooier ja dan moet je een grotere kist kopen maar ja zoals we jou kennen en de ventielen zijn aangebracht mooi top grts Dieter
|
#10
|
||||
|
||||
Hallo , Mooi hoor
|
#11
|
|||
|
|||
Guy,
Proper,heel proper !!! (té proper als ge het mij vraagt...) Ferm model. Grtz, G ![]() |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|