De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Community > De Paddock - Meetings
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 20-11-2003, 00:28
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator
 
Join Date: Sep 2001
Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Posts: 8,648
Michel Vaillant *spoilers*

Deze thread is enkel voor zij die de film al gezien hebben. Post hier wat je ervan vond, wat niet kon, en andere blabla die met de film te maken heeft.

Heb je de film nog niet gezien dan kan deze thread de pret bederven. lees enkel verder indien je de film gezien hebt !
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels,
So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium***

Reply With Quote
  #2  
Old 20-11-2003, 01:06
Giovanni's Avatar
Giovanni Giovanni is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2002
Location: St.-Niklaas
Posts: 352
Prachtige film, prachtige actiescenes, schitterende cinematografie ...
Het is wel duidelijk dat het een Franse film is en dan heb ik het wel degelijk over de productie !!!
Er zijn uiteraard enkele overdreven stukken in terug te vinden ( de ontsnapping aan het brekkende ijs ??? ) maar dit moet je er maar bijnemen.
Deze film is ook niet gemaakt voor "kenners", maar voor het grote publiek. Ook als was de zaal behoorlijk leeg met maar 21 personen.
Zoals ik reeds in een andere post melde is er maar 1 ding dat absoluut niet bestaat te zien.
Let er eens op wat er na de overwinning van de Vaillantes in Le Mans te zien is ?
Zeker de Le Mans gangers moeten weten waar ik het over heb ...
Reply With Quote
  #3  
Old 20-11-2003, 16:35
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Wat mij als doorwinterde Michel vaillant-lezer vooral stoort zijn de afwijkingen van de "vaste waarden" : op sommige punten wijken de kenmerkende gegevens van de strip teveel af van die van de film.

Michel Vaillant en Steve Warson gaan al zo'n 50 jaar mee in de strip, en alhoewel striphelden nooit echt verouderen hebben ze in al die tijd toch een verandering ondergaan van jonge piloten in hun 20ies naar de meer ervaren en bedaarde piloten van pakweg 40 jaar die ze de dag van vandaag zijn. In 50 jaar tijd slechts 20 jaar ouder worden, je moet het maar doen Maar goed, dat gegeven wordt aanvaard en is zelfs noodzakelijk omdat Michel Vaillant in de loop der jaren geëvolueerd is van een jonge vrijgezel naar een getrouwde man.

In de film is hij dan opeens terug een jonge vrijgezel, en dat stoort. Moest de film zich afspelen in de jaren '50 of '60 zou het perfect normaal geweest zijn, maar bij de 70e editie van de 24 uren van Le Mans kan hij niet meer doorgaan voor een 20-er.

Bovendien zijn een boel relaties dooreen geschud. Michel Vaillant is in de strip getrouwd met Jolijn Latour, en die bestaat in de film gewoon niet. Integendeel, Michel begint een relatie met Julie Wood, die eigenlijk een (ex)-liefje van Steve Warson geweest is in de strip. Steve tracht dan weer Gabrielle Spangenberg te versieren (die in de strip een Duitse is en in de film een Belgische), maar die is in de strip verloofd met Yves Douleac, ook een zeer goede en trouwe piloot van de Vaillant-clan, die in de film gewoon niet bestaat. En wat later wordt Steve verleid door Ruth, wat in de strip ook gebeurd is, maar al zo lang geleden dat je zoiets krijgt van "hoe kun je nu zo stom zijn om 2 keer in dezelfde val te trappen"...

Verder zijn er ook wel enkele "autosport-gerelateerde" flaters te melden die de gewone toeschouwer waarschijnlijk niet zal opmerken, maar die een racefan soms toch wel eens doet glimlachen. Ik denk aan de reeds sinds jaren afgeschafte "stempelcontrole" in de Rally van Canada, het F1-geluid van de Vaillantes Grand Défi, de rit met prototypes op de autosnelweg (inclusief tanken!), het opkomen van de Vaillantes op het circuit van Le Mans en de daarmee gepaard gaande kwalificatie zonder enige vorm van scrutineering, het eindeloos verwisselen van piloot en wagen zonder enig probleem, om de voornaamste op te noemen.

Maar... alles in overweging genomen vind ik het dus wel een geweldige film, met prachtige beelden en geluid, knap in elkaar gezette actiescenes, en zelfs een goed scenario (dat in weze de mosterd gehaald heeft bij "de verdwenen coureur"). Ik heb hem in elk geval 2 maal gezien met veel plezier én ik ga de DVD ook nog kopen...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 20-11-2003 at 16:37.
Reply With Quote
  #4  
Old 20-11-2003, 23:44
TiBo's Avatar
TiBo TiBo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: De Metropool
Posts: 1,609
Ik moet zeggen dat ik MV geen geslaagde film vind.

Ik moet wel zeggen dat ik nooit een Vaillant strip heb vast gehad en het dus enkel maar kan bekijken vanuit het standpunt van een buitenstaander.

- geen enkel personnage in de film wordt degelijk uitgewerkt. Het draait allemaal rond Michel, .... en om eerlijk te zijn "draagt" zijn personnage de film niet eens.
- hoewel op de (race-)photografie weinig aan te merken valt, gaat het toch al te vaak weer om "just racing": Vaillant in een WRC, Vaillant tijdens testritten, Vaillant tijdens de 24 van Le Mans. Weinig uitdieping van het verhaal.
- vele scenes zijn echt wel er over en het gaat allemaal o zo makkelijk. Dat rondje Le Mans met de ogen dicht (met perfecte stop voor de lijn), toch maar net die 3 sec. boven het ronderecord, ... . Ik weet het, een verfilming van een stripreeks, ... al vrees ik dat je al een 'Die Hard' moet zijn om dit echt mega te vinden.
- het voelt ook allemaal zo onrealistisch aan. Het hele Le Mans en Rally gedoe is zeer realistisch, maar verliest aan waarde door de vers opgeboende Leader en Vaillant wagens.
- de dubbing was echt wel mega slecht. Je kon het Frans zo van de lippen aflezen!


Wat mij betreft is dit voor de 'niet-Vaillant'-fans geen aanrader.
Mensen die echte autosport willen zien houden het beter bij Grand Prix (1966) of bij Le Mans (1971). Ook Driven (2001) komt wat mij betreft beter weg dan MV.

Ik kan MV dan ook niet meer dan een 6.5/10 geven.


PS: als je echt wil zien hoe autosport geregisseerd moet worden, kijk dan maar eens naar de films van de onlangs overleden John Frankenheimer. Hij bewees het in 1966 met Grand Prix en deed het in 1998 nog eens fijntjes over met Ronin!
__________________

Last edited by TiBo; 20-11-2003 at 23:48.
Reply With Quote
  #5  
Old 21-11-2003, 00:07
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Le Mans en Grand Prix zullen uiteraard altijd mijn favoriete films blijven, maar Michel Vaillant (en Days of Thunder) komen er wat mij betreft vlak na. Maar ik ben dan ook een die-hard MV fan natuurlijk Driven vind ik persoonlijk dan weer een pak minder.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #6  
Old 22-11-2003, 02:47
Snelle Japie's Avatar
Snelle Japie Snelle Japie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2003
Location: Leopoldsburg
Posts: 344
Is het iemand opgevallen dat tijdens de crash van de Peugeot 206 (na de aanraking met de Subaru), laten ze in slow motion zien dat de ruit breekt, dan ligt de peugeot bijna stil, is de raam fel kapot en dan opeens is de raam er terug uit :s
Bij ons zat in Hasselt, de film van 22:45 ongeveer 20 man en het geluid trok op niets. Al bij al viel de film goed mee
Reply With Quote
  #7  
Old 22-11-2003, 14:54
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Knokke-Heist
Posts: 3,806
Wat me ook stoorde was Ruth in de stripreeks is het een blonde met kort haar... Henri die ze beter zijn baard lieten afscheren... Het motorgeluid van de rally-wagens. Die stempelcontrole is gewoon een grap die ze in de strips ook uithalen... Maar over het algemeen een aangename film!
__________________
WRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #8  
Old 22-11-2003, 15:01
Werner333's Avatar
Werner333 Werner333 is offline
Captain Paddock
 
Join Date: May 2001
Location: St. Kat. Waver
Posts: 5,490
Quote:
Originally posted by Bart.Vandecavey
Die stempelcontrole is gewoon een grap die ze in de strips ook uithalen
IDD. Dat is 1 van de 11 verwijzingen naar de strips die ik heb gevonden. Ik post ze volgende week wel eens.

De film zelf was goed gemaakt, enkel spijtig van dat Engels.
De karakters waren zoals Tibo zij niet echt goed uitgewerkt, maar ik ben daar niet rouwig om, ze weken toch al veel te veel af van de karakters die we kennen uit de strips. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ze niet echt goed uitgewerkt zijn?
Ook de talrijke verwijzingen naar de strips vond ik geslaagd.
Ik ga hem zeker nog eens bekijken.
__________________

WWW.WERNER333.COM
Reply With Quote
  #9  
Old 22-11-2003, 15:34
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Knokke-Heist
Posts: 3,806
11 verwijzingen... (even vlug een opsomming gemaakt naar wat ik denk van mogelijke verwijzingen)...
De Verdwenen courreur (de vier uur durende stint)
Het spook van de 24 uur
De gevangene
De vervloekte safari (de stempelcontrolegrap)
nr. 13 aan de start (hier komt de droom ook in voor)
Steve en Julie
De grote onbekende
Rally op een vulkaan
Racing Show (een van de concurrerende piloten die in "opstand" komt)
San Francisco Circus (Het racen in de straten tov op de autostrade)
Het geheim van Steve Warson (de sabotage aan de wagen van Jo Barret/Ruth)
Een gekke geschiedenis (het gevecht in de laatste ronde van Le Mans met opblazen van de motor)
Wereldkampioen (de ontmaskering van Jo Barret)
Cairo
5 meisjes in de race (iets klein eigenlijk: een bijna misser)...

Sommige dingen die ik hier vernoem zijn vergezocht en soms weet ik niet direct waarom ik ze er bijzet maar gewoon het deed me aan die strip denken...
__________________
WRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #10  
Old 22-11-2003, 15:47
Werner333's Avatar
Werner333 Werner333 is offline
Captain Paddock
 
Join Date: May 2001
Location: St. Kat. Waver
Posts: 5,490
Quote:
Originally posted by Bart.Vandecavey
5 meisjes in de race (iets klein eigenlijk: een bijna misser)...

Sommige dingen die ik hier vernoem zijn vergezocht en soms weet ik niet direct waarom ik ze er bijzet maar gewoon het deed me aan die strip denken...
Zo heb ik er ook een aantal:
Paniek in indianapolis (de rijder die brandend over het gras rolt)
Rodeo op 2 wielen (de opdringerige fotografe)
Jouw beurt Steve (kortverhaal: het wisselen van piloten op dezelfde wagen)
300Km door Parijs (afpersingszaak)
__________________

WWW.WERNER333.COM
Reply With Quote
  #11  
Old 22-11-2003, 19:22
Werner333's Avatar
Werner333 Werner333 is offline
Captain Paddock
 
Join Date: May 2001
Location: St. Kat. Waver
Posts: 5,490
Circuits in de film

Natuurlijk het grote Le Mans circuit en het Bugatti circuit daar.
Verder zijn er blijkbaar ook extra opnames gedraaid op het sutkl van Mulsanne naar Arnage.
Het testcircuit van Leader: Magny Cours.
Het testcircuit van Vaillante: Mas du Clos.
__________________

WWW.WERNER333.COM
Reply With Quote
  #12  
Old 22-11-2003, 19:41
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator
 
Join Date: Sep 2001
Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Posts: 8,648
Als ge uw wagen over de meet duwt in Le Mans, ben je dan geklasseert of niet? Ik dacht van niet.
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels,
So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium***

Reply With Quote
  #13  
Old 22-11-2003, 20:00
R@ce@holiC's Avatar
R@ce@holiC R@ce@holiC is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2002
Location: Hasselt
Posts: 1,525
Ik denk wel geklasseerd , zolang er geen hulp is van buitenaf denk ik ...
Reply With Quote
  #14  
Old 23-11-2003, 00:41
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor
 
Join Date: Feb 2003
Location: ZOLDER
Posts: 2,637
ik denk het niet want werd dit jaar trouwens niet aan Coronel verboden om zijn wagen (Spyker) de pits in te duwen?
In Zolder is dat trouwens zeker verboden
__________________
http://www.skylimitevents.com
Reply With Quote
  #15  
Old 23-11-2003, 03:11
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Knokke-Heist
Posts: 3,806
Misschien een domme vraag maar was de achtervleugel van de Leader niet afgebroken voor hij stilviel...
__________________
WRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 17:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.