![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Michel Vaillant *spoilers*
Deze thread is enkel voor zij die de film al gezien hebben. Post hier wat je ervan vond, wat niet kon, en andere blabla die met de film te maken heeft.
Heb je de film nog niet gezien dan kan deze thread de pret bederven. lees enkel verder indien je de film gezien hebt !
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels, So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium*** ![]() |
#2
|
||||
|
||||
Prachtige film, prachtige actiescenes, schitterende cinematografie ...
Het is wel duidelijk dat het een Franse film is en dan heb ik het wel degelijk over de productie !!! Er zijn uiteraard enkele overdreven stukken in terug te vinden ( de ontsnapping aan het brekkende ijs ??? ) maar dit moet je er maar bijnemen. Deze film is ook niet gemaakt voor "kenners", maar voor het grote publiek. Ook als was de zaal behoorlijk leeg met maar 21 personen. Zoals ik reeds in een andere post melde is er maar 1 ding dat absoluut niet bestaat te zien. Let er eens op wat er na de overwinning van de Vaillantes in Le Mans te zien is ? Zeker de Le Mans gangers moeten weten waar ik het over heb ... |
#3
|
||||
|
||||
Wat mij als doorwinterde Michel vaillant-lezer vooral stoort zijn de afwijkingen van de "vaste waarden" : op sommige punten wijken de kenmerkende gegevens van de strip teveel af van die van de film.
Michel Vaillant en Steve Warson gaan al zo'n 50 jaar mee in de strip, en alhoewel striphelden nooit echt verouderen hebben ze in al die tijd toch een verandering ondergaan van jonge piloten in hun 20ies naar de meer ervaren en bedaarde piloten van pakweg 40 jaar die ze de dag van vandaag zijn. In 50 jaar tijd slechts 20 jaar ouder worden, je moet het maar doen ![]() In de film is hij dan opeens terug een jonge vrijgezel, en dat stoort. Moest de film zich afspelen in de jaren '50 of '60 zou het perfect normaal geweest zijn, maar bij de 70e editie van de 24 uren van Le Mans kan hij niet meer doorgaan voor een 20-er. Bovendien zijn een boel relaties dooreen geschud. Michel Vaillant is in de strip getrouwd met Jolijn Latour, en die bestaat in de film gewoon niet. Integendeel, Michel begint een relatie met Julie Wood, die eigenlijk een (ex)-liefje van Steve Warson geweest is in de strip. Steve tracht dan weer Gabrielle Spangenberg te versieren (die in de strip een Duitse is en in de film een Belgische), maar die is in de strip verloofd met Yves Douleac, ook een zeer goede en trouwe piloot van de Vaillant-clan, die in de film gewoon niet bestaat. En wat later wordt Steve verleid door Ruth, wat in de strip ook gebeurd is, maar al zo lang geleden dat je zoiets krijgt van "hoe kun je nu zo stom zijn om 2 keer in dezelfde val te trappen"... Verder zijn er ook wel enkele "autosport-gerelateerde" flaters te melden die de gewone toeschouwer waarschijnlijk niet zal opmerken, maar die een racefan soms toch wel eens doet glimlachen. Ik denk aan de reeds sinds jaren afgeschafte "stempelcontrole" in de Rally van Canada, het F1-geluid van de Vaillantes Grand Défi, de rit met prototypes op de autosnelweg (inclusief tanken!), het opkomen van de Vaillantes op het circuit van Le Mans en de daarmee gepaard gaande kwalificatie zonder enige vorm van scrutineering, het eindeloos verwisselen van piloot en wagen zonder enig probleem, om de voornaamste op te noemen. Maar... alles in overweging genomen vind ik het dus wel een geweldige film, met prachtige beelden en geluid, knap in elkaar gezette actiescenes, en zelfs een goed scenario (dat in weze de mosterd gehaald heeft bij "de verdwenen coureur"). Ik heb hem in elk geval 2 maal gezien met veel plezier én ik ga de DVD ook nog kopen... Last edited by Sennake; 20-11-2003 at 16:37. |
#4
|
||||
|
||||
Ik moet zeggen dat ik MV geen geslaagde film vind.
Ik moet wel zeggen dat ik nooit een Vaillant strip heb vast gehad en het dus enkel maar kan bekijken vanuit het standpunt van een buitenstaander. - geen enkel personnage in de film wordt degelijk uitgewerkt. Het draait allemaal rond Michel, .... en om eerlijk te zijn "draagt" zijn personnage de film niet eens. - hoewel op de (race-)photografie weinig aan te merken valt, gaat het toch al te vaak weer om "just racing": Vaillant in een WRC, Vaillant tijdens testritten, Vaillant tijdens de 24 van Le Mans. Weinig uitdieping van het verhaal. - vele scenes zijn echt wel er over en het gaat allemaal o zo makkelijk. Dat rondje Le Mans met de ogen dicht (met perfecte stop voor de lijn), toch maar net die 3 sec. boven het ronderecord, ... . Ik weet het, een verfilming van een stripreeks, ... al vrees ik dat je al een 'Die Hard' moet zijn om dit echt mega te vinden. - het voelt ook allemaal zo onrealistisch aan. Het hele Le Mans en Rally gedoe is zeer realistisch, maar verliest aan waarde door de vers opgeboende Leader en Vaillant wagens. - de dubbing was echt wel mega slecht. Je kon het Frans zo van de lippen aflezen! Wat mij betreft is dit voor de 'niet-Vaillant'-fans geen aanrader. Mensen die echte autosport willen zien houden het beter bij Grand Prix (1966) of bij Le Mans (1971). Ook Driven (2001) komt wat mij betreft beter weg dan MV. Ik kan MV dan ook niet meer dan een 6.5/10 geven. PS: als je echt wil zien hoe autosport geregisseerd moet worden, kijk dan maar eens naar de films van de onlangs overleden John Frankenheimer. Hij bewees het in 1966 met Grand Prix en deed het in 1998 nog eens fijntjes over met Ronin!
__________________
![]() Last edited by TiBo; 20-11-2003 at 23:48. |
#5
|
||||
|
||||
Le Mans en Grand Prix zullen uiteraard altijd mijn favoriete films blijven, maar Michel Vaillant (en Days of Thunder) komen er wat mij betreft vlak na. Maar ik ben dan ook een die-hard MV fan natuurlijk
![]() |
#6
|
||||
|
||||
Is het iemand opgevallen dat tijdens de crash van de Peugeot 206 (na de aanraking met de Subaru), laten ze in slow motion zien dat de ruit breekt, dan ligt de peugeot bijna stil, is de raam fel kapot en dan opeens is de raam er terug uit :s
Bij ons zat in Hasselt, de film van 22:45 ongeveer 20 man en het geluid trok op niets. Al bij al viel de film goed mee |
#7
|
||||
|
||||
Wat me ook stoorde was Ruth in de stripreeks is het een blonde met kort haar... Henri die ze beter zijn baard lieten afscheren... Het motorgeluid van de rally-wagens. Die stempelcontrole is gewoon een grap die ze in de strips ook uithalen... Maar over het algemeen een aangename film!
__________________
WRC-prono 2009 kampioen |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
De film zelf was goed gemaakt, enkel spijtig van dat Engels. De karakters waren zoals Tibo zij niet echt goed uitgewerkt, maar ik ben daar niet rouwig om, ze weken toch al veel te veel af van de karakters die we kennen uit de strips. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ze niet echt goed uitgewerkt zijn? Ook de talrijke verwijzingen naar de strips vond ik geslaagd. Ik ga hem zeker nog eens bekijken. |
#9
|
||||
|
||||
11 verwijzingen... (even vlug een opsomming gemaakt naar wat ik denk van mogelijke verwijzingen)...
De Verdwenen courreur (de vier uur durende stint) Het spook van de 24 uur De gevangene De vervloekte safari (de stempelcontrolegrap) nr. 13 aan de start (hier komt de droom ook in voor) Steve en Julie De grote onbekende Rally op een vulkaan Racing Show (een van de concurrerende piloten die in "opstand" komt) San Francisco Circus (Het racen in de straten tov op de autostrade) Het geheim van Steve Warson (de sabotage aan de wagen van Jo Barret/Ruth) Een gekke geschiedenis (het gevecht in de laatste ronde van Le Mans met opblazen van de motor) Wereldkampioen (de ontmaskering van Jo Barret) Cairo 5 meisjes in de race (iets klein eigenlijk: een bijna misser)... Sommige dingen die ik hier vernoem zijn vergezocht en soms weet ik niet direct waarom ik ze er bijzet maar gewoon het deed me aan die strip denken...
__________________
WRC-prono 2009 kampioen |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Paniek in indianapolis (de rijder die brandend over het gras rolt) Rodeo op 2 wielen (de opdringerige fotografe) Jouw beurt Steve (kortverhaal: het wisselen van piloten op dezelfde wagen) 300Km door Parijs (afpersingszaak) |
#11
|
||||
|
||||
Circuits in de film
Natuurlijk het grote Le Mans circuit en het Bugatti circuit daar.
Verder zijn er blijkbaar ook extra opnames gedraaid op het sutkl van Mulsanne naar Arnage. Het testcircuit van Leader: Magny Cours. Het testcircuit van Vaillante: Mas du Clos. |
#12
|
||||
|
||||
Als ge uw wagen over de meet duwt in Le Mans, ben je dan geklasseert of niet? Ik dacht van niet.
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels, So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium*** ![]() |
#13
|
||||
|
||||
Ik denk wel geklasseerd , zolang er geen hulp is van buitenaf denk ik ...
|
#14
|
||||
|
||||
ik denk het niet want werd dit jaar trouwens niet aan Coronel verboden om zijn wagen (Spyker) de pits in te duwen?
In Zolder is dat trouwens zeker verboden
__________________
http://www.skylimitevents.com |
#15
|
||||
|
||||
Misschien een domme vraag maar was de achtervleugel van de Leader niet afgebroken voor hij stilviel...
__________________
WRC-prono 2009 kampioen |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|