De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Autosport algemeen
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Closed Thread
 
Thread Tools Rate Thread
  #16  
Old 13-04-2004, 14:12
joep #88's Avatar
joep #88 joep #88 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 90
er moet een duidelijk onderscheid worden gemaakt tussen contact en non-contact. Dat is een essentiel verschil. Klasses als de Camso V8 en (National) Hot Rods zijn op en top pure autosport met topmateriaal. De Lightning Rods, super prive cars en stockcar 1300 zijn schitterende opstapklasses. De prive cars zijn inderdaad standaard auto's, maar als je daarin regelmatig in de top 5 finisht kun je dus echt wel een potje sturen. Camso organiseert op 19 en 20 juni"British Power". Een absoluut topevenement dat geen gelijk kent in Europa met uitsluitend non contact (m.u.v de Superstox). Vele Engelse Legends, Sprintcars, National Hotrod en zelfs sprint carscoureurs zullen komen. Helaas wordt speedway geassocieerd met bangers. Dat betekent niet dat ik geen groot respect heb voor bangercoureurs, want als je ziet hoe ze kunnen rijden, hoe groot hart ze hebben en hoe inventief ze zijn om alle auto's rijdende te houden...petje af. Maar dit terzijde. Het is onbegrijpelijk dat saaie wedstrijden op de grote circuits (waar je als toeschouwer om de 2,5 minuut je favoriet of erger nog 10 auto's ziet passeren) wel op tv worden uitgezonden. En dan komt er nog bij dat de snelste coureur vooraan mag starten. Nee, dat is bij speedway wel anders. De snelste start achteraan en alle toeschouwers kunnen het hele circuit overzien. Veel spectaculairder. Verder is het publiek vrij om te gaan en staan waar het wil, dus geen enge pasjes. Om de berichtgeving omtrent Speedway of liever gezegd short oval racing positiever te brengen, moeten de tv-ploegen natuuurlijk wel worden geinformeerd over het hoe en waarom tijdens dezxe wedstrijden. Daar ligt een belangrijke taak voor de promotors. Waar naar toe wordt gewerkt zijn contact dagen en non-contact dagen, maar als je ziet hoe het publiek op de banken staat als de caravanrace gaat beginnen.... Datzelfde publiek klapt ook de handen stuk als de Camso V8's rijden of als er 18 Lightning Rods een schitterende finale rijden. We zullen het zien op 19 en 20 juni tijdens British Power en bij deze is TVM uitgenodigd om ook dan eens te komen filmen. En dan nog even over de pers: vanochtend De Telegraaf laat een foto zijn van een crash tussen Snel en Euser. En als Verstappen in de grindbak staat, dan is dat pas nieuws. Helaas kijken ze niet verder dan de neus lang is, maar wellicht wordt dit bericht gelezen en komt men op 19 en 20 juni a.s.
  #17  
Old 13-04-2004, 19:50
Steve's Avatar
Steve Steve is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2003
Location: Lede
Posts: 650
Je hoefde zelfs niet aandachtig te kijken om te zien dat het daar vol "grote lichten" liep, ander woord voor mensen van wie hun schoenmaat groter is dan hun IQ!

Wie dit autosport durft noemen mag er gerust gaan bijlopen.

Om iemand een plezier te doen ben ik ook ooit eens naar zo'n "wedstrijd" geweest, (shame on me!), ergens ten lande.
Na 5 min. had ik al genoeg gezien, nog een geluk dat ik niet gegeten had want het zou er langs de onnatuurlijke weg weer uitgekomen zijn!
Tien euro armer, een pak koeiestr*** aan mijn schoenen en de onvergetelijke ervaring rijker van een hoop marginale mensen bijeen te zien zoals alleen daar maar kan!!

En dan zijn er nog mensen die beweren dat circuitracen saai is, en dat er geen enge pasjes aan te pas komen, 't zou er nog aan mankeren!

En dat de vtm een achterlijke zender is wisten we al lang.
  #18  
Old 13-04-2004, 19:57
flugel's Avatar
flugel flugel is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2001
Location: Antwerpen
Posts: 1,551
Quote:
Originally posted by Steve
Je hoefde zelfs niet aandachtig te kijken om te zien dat het daar vol "grote lichten" liep, ander woord voor mensen van wie hun schoenmaat groter is dan hun IQ!

Wie dit autosport durft noemen mag er gerust gaan bijlopen.

Om iemand een plezier te doen ben ik ook ooit eens naar zo'n "wedstrijd" geweest, (shame on me!), ergens ten lande.
Na 5 min. had ik al genoeg gezien, nog een geluk dat ik niet gegeten had want het zou er langs de onnatuurlijke weg weer uitgekomen zijn!
Tien euro armer, een pak koeiestr*** aan mijn schoenen en de onvergetelijke ervaring rijker van een hoop marginale mensen bijeen te zien zoals alleen daar maar kan!!

En dan zijn er nog mensen die beweren dat circuitracen saai is, en dat er geen enge pasjes aan te pas komen, 't zou er nog aan mankeren!

En dat de vtm een achterlijke zender is wisten we al lang.
Een achterlijke zender die er in geslaagd is om u te doen kijken??? wa zijt gij dan?? ...

Altijd reacties van vtm dit en vtm dat... dit had in de 1ste plaats niks met autosport te maken, dus 'k zie niet in wie daar iets van autosport in ziet, je kan zo gaan filmen op een kermiskoers in het wielrennen ook waar het vol loopt van "speciale typen" is daarom iedereen in de koers dom? Op andere zenders zeggen ze wat je moet denken, ik vorm nog liever een eigen mening.
  #19  
Old 13-04-2004, 20:01
Steve's Avatar
Steve Steve is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2003
Location: Lede
Posts: 650
Oei, zwakke plek, voelt ge u aangesproken misschien...
  #20  
Old 13-04-2004, 20:05
flugel's Avatar
flugel flugel is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2001
Location: Antwerpen
Posts: 1,551
Quote:
Originally posted by Steve
Oei, zwakke plek, voelt ge u aangesproken misschien...
Nee, ik doe gewoon niet mee met den "hoop" die altijd wel iets weten op de commerciële zender.
Over de reportage zelf kan je zoveel schrijven als je wilt, 'k vraag mij enkel af wat men anders kan tonen dan hetgeen telefacts getoond heeft. Of vindt "koppen" ergens een meerwaarde die VTM niet gevonden heeft?
  #21  
Old 13-04-2004, 20:40
Ottooke's Avatar
Ottooke Ottooke is offline
I need speed !
 
Join Date: Apr 2003
Location: Hasselt
Posts: 2,310
Telefacts heeft het toch meer weer gedaan. Kijkers naar zich getrokken. Dat dit geen autosport is, is toch normaal. Ik had niets anders verwacht dan een hoop schroot. Waar ik wel bewondering voor heb is dat die mensen een wrak terug rijvaardig maken, dat ze vervolgens die auto weer kapotrijden en opnieuw beginnen te sleutelen. Die mensen hebben een hobby en ze amuseren zich ermee. Iemand anders gaat postzegels verzamelen (om maar eens te zeggen wat die meneer ook heeft gezegd). En tot slot: iedereen die hier praat over marginalen moet eerst eens naar zichzelf kijken. Dit is een veralgemening die op niets is gebaseerd! Oh ja, dat die jongen met autootjes speelt en ze, net als zijn papa, kapot maakt. Wat is daar nu mis aan? Ik deed dat vroeger ook altijd met lego wagentjes. En ik had erna weer een half uur plezier mee om alle stukken van het tapijt te rapen en de auto terug in elkaar te steken!
__________________
  #22  
Old 13-04-2004, 20:45
joep #88's Avatar
joep #88 joep #88 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 90
beste steve
ik trachtte dus het verschil duidelijk te maken tussen non-contact en contact, maar helaas heb je niet de moeite genomen om mijn ingezonden stuk aandachtig te lezen. Ook wij zitten met het probleem "bangers". Het publiek komt er in grote getale op af, maar wij willen graag de Nascars V8 verder uitbouwen. Dat is op en top autosport. De vraag is of er publiek komt voor de non-contact klassen. Liefhebbers zoals jij bijvoorbeeld. En als je dan gaat vergelijken weet ik zeker dat ook jij circuitracen saai vindt als toeschouwer. Niet als coureur, want Eau Rouge met 240 kmp/u is ook wel leuk. Jij bent zeer waarschijnlijk geen coureur, maar een gewaardeerde toeschouwer (correct me if a wrong) en als jij graag veel geld betaalt om af en toe een Cliootje of een Mini voorbij te zien tuffen, dan wil ik je toch uitnodigen 19/20 juni tijdens days of british power. Dan zie je pas echt autosport, waarbij diegene met de grootste protemonnaie niet vanzelfsprekend wint. En dan nog een kleinigheidje: beoordeel mensen niet op hun uiterlijk. Ik heb "hele gewone mensen"de zogenaamde chiquere mensen echt om de oren zien rijden. En de sfeer tijdens Short Circuit wedstrijden is op en rond de baan eerlijker en meer open. Welkom!
  #23  
Old 13-04-2004, 21:05
Steve's Avatar
Steve Steve is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2003
Location: Lede
Posts: 650
Ik heb je stukje toch wel goed gelezen hoor, maar aangezien ik nog maar een jaar of twee kan lezen sla ik soms wel eens een zin over. Beetje marginaal zeker ik?

Neen, geef mij maar circuit, het ovaal racen heeft mij nooit echt geboeid.
Soms kijk ik ook naar Nascar maar het is al zelden gebeurd dat ik de finish zie.

Toch bedankt voor de uitnodiging!
  #24  
Old 13-04-2004, 21:15
TommySoprano TommySoprano is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jun 2003
Location: Jersey
Posts: 597
Quote:
Originally posted by R@ce@holiC
Stomme reportage. Dat klein manneke daar dat zijn speelgoedautootjes in de prak reed, en de pa ervan , marginaal ! Zielig dat ze zoiets in beeld brengen. Nauwelijks autosport te noemen. Eerder een bende gefrustreerde mensen die, om zich af te reageren , auto's in de prak rijden.

Waar ze wel gelijk in hadden is dat die oude Daimler niks waard is. Volgens een boek dat ik hier liggen heb is die in redelijke staat nog 1800€ waard...
Beter auto's in de prak rijden dan mekaar afmeppen zoals hoolies.
  #25  
Old 13-04-2004, 21:22
Steve's Avatar
Steve Steve is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2003
Location: Lede
Posts: 650
Goed gevoel voor humor!
  #26  
Old 13-04-2004, 22:05
Baron's Avatar
Baron Baron is offline
Touring car racing !!!!!
 
Join Date: Apr 2003
Location: TONGEREN
Posts: 1,087
Quote:
Originally posted by flugel
Nee, ik doe gewoon niet mee met den "hoop" die altijd wel iets weten op de commerciële zender.
Over de reportage zelf kan je zoveel schrijven als je wilt, 'k vraag mij enkel af wat men anders kan tonen dan hetgeen telefacts getoond heeft. Of vindt "koppen" ergens een meerwaarde die VTM niet gevonden heeft?
Waar het om gaat is dat VTM zelden tot nooit aandacht heeft voor autosport. En als ze dat dan toch eens doen, lichten ze er een marginaal randverschijnsel uit, zoals de Bangers in Warneton. Bangers zijn voor het grote publiek spektakel en sensatie. En daar is het VTM om te doen.
Er was die dag op Warneton waarschijnlijk ook een hele brok serieuze autosport te zien. Maar daar zwijgt men in Telefacts natuurlijk over.
  #27  
Old 13-04-2004, 22:44
joep #88's Avatar
joep #88 joep #88 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 90
ok Baron, dat is precies waarom het gaat. Maar let maar op, als jullie Bas Leinders niet rijd lees je niets over hem, rijd ie wel en wordt ie bv. laatste of hij beland in de grindbak, dan kun je de koppen vd kranten wel bedenken. De toon van de media over autosport is meestal negatief. Zo ook de vergunningen voor circuits. Het ene circuit na het andere moet verdwijnen. Als je wilt voetballen, kun je kiezen uit vele clubs binnen 1 stad, wil je voor de golfliefhebbers staan honderden hectares gereed, tennisbanen in overvloed, maar autosport wordt geassocieerd met negatieven bijzaken als milieu en geluid. Natuurlijk is milieu een belangrijk item, maar daar zijn prima maatregelen voor te treffen. Zo ook met geluid. Geluidswallen, race-auto's met fatsoenlijke dempers, circuits bouwen in een zandafgraving, afijn the sky is the limit. Ik dwaal nu af, maar om terug te komen op jouw antwoord: ik ben het dus met je eens
  #28  
Old 13-04-2004, 22:48
camso belgium camso belgium is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 219
Als eigenaar van het Camso autospeedway circuit in Warneton lijkt het mij opportuun om even te reageren op de controverse betreffende de uitzending "Bangeren" op VTM (Telefacts van Maandagavond)
- Bangers maken op jaarbasis slechts 10% uit van de wedstrijden in Warneton;
- Deze Bangerraces worden volledig zelfstandig georganiseerd door een Duitse persoon, welke het circuit afhuurt en gebruik maakt van de installaties en faciliteiten.
- Persoonlijk vond ik de uitzending op VTM beneden alles. Schandalig gemanipuleerd; foute of halve waarheden; sensatiezucht dus (maar dat verkoopt goed). De Bangerwereld is vreemd, maar tegelijk fascinerend. Wat deze mensen doen voor hun hobby dwingt respect af. Hun reparatiekunst is ongeëvenaard. Ze als marginaal bestempelen is fout, want één van de hoofdspelers is zaakvoerder van een bedrijf met 16 personeelsleden. De "kick" lijkt de hoofddrijfveer te zijn. Wat is daaraan verkeerd? Anderen kicken op mooie vrouwen, op glimmende motoren, op 500 Watt boxen, op mooie racewagens, op fluitende vogeltjes. Laat iedereen zijn hobby uitoefenen, voor zover hij anderen niet lastig valt.
- Bangerracing trekt een specifiek, maar zeer trouw publiek aan. Deze mensen hebben geen enkele interesse in de andere races, welke Camso organiseert(vb. Camso V8). Nochtans komen meer dan de helft van de toeschouwers voor deze races uit Nederland; dus leggen ze minimum 400km af om dit spektakel te zien. Het woord spektakel is bewust gekozen. Ik kan mij niet voorstellen, dat een leek Bangerracen zou verwarren met wat op Zolder en Francorchamps gebeurd; alhoewel iemand eruit duwen in de circuitwereld ook niet onbekend is (zie Zandvoort dit weekend); maar daar gebeurt het misschien geciviliseerder.
- Dat niet iedereen fan is van ovalracing is maar best ook; ons stadium zou veel te klein zijn. Feit is dat Europa geen ovaal cultuur heeft. Nochtans lijkt daar zeer langzaam verandering in te komen. Rockingham (GB) heeft na 3 jaar reeds de meeste toeschouwers in Engeland van alle circuit manifestaties (natuurlijk F1 uitgezonderd). In de USA heeft de F1 wedstrijd in Indianapolis op TV slechts 800.000 kijkers (minder dus dan ons aller Telefacts). Steve valt in slaap bij Nascar. In Amerika vallen ze niet in slaap voor Formule 1 (alhoewel daar veel reden toe is); ze kijken gewoon niet. Warneton heeft, dixit Jean François Hemroulle, toch een onbevooroordeeld iemand, in september 2003 meer toeschouwers gehad dan de meeste circuit organisaties in Belgie; en wij geven geen gratis inkomtickets weg. Dit moet toch een kleine indicatie zijn.
- De basisfilosofie van ovalracing is totaal anders dan van circuit racing. De auto's zijn niet zo gesofisticeerd, keep it simple; the driver is important, not the car. Het is meer een familie gebeuren waarbij de toeschouwers in komfortabele omstandigheden van het volledig gebeuren kunnen genieten, waar direct kontakt met de deelnemers en de autos nog mogelijk is, waar de wedstrijden in een razend temp elkaar opvolgen en waar een vleugje spektakel niet uit de lucht is. Kortom een gezellige sfeer.
- Dit jaar zullen opnieuw enkele grote namen van de Belgische autosport occasioneel meerijden met de Camso V8. Kan toch niet zo slecht zijn, zeker? Trouwens rijden niet 2 (en straks misschien 3) typische ovalracers nu niet bij de Formule 1 (Montoya, Da Matta en straks Scott Dixon)?
- De slechte ervaring (koeiestr***) van Steve kan wel niet in Warneton gebeurd zijn, daar het volledige terrein (3,3ha) geasfalteerd is. En koeien gedijen niet op asfalt. Zelfs de voorzitter van de Sportkommissie van de KACB was bij een bezoek in Warneton zeer verrast envol lof voor de infrastructuur.
- Conclusie zou kunnen zijn: Bent U fan van spektakel en sensatie, kom eens kijken naar deze Bangerraces. Bent U fan van mooie en snelle race autos; very close racing kom eens kijken op 19 + 20 juni voor de Days of British Power (geen enkele contactklasse) met 120 Engelse piloten. Vorm dan U oordeel en wij zullen het respecteren.
  #29  
Old 14-04-2004, 19:41
FormulaV-JH495's Avatar
FormulaV-JH495 FormulaV-JH495 is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2003
Location: looking @ you in my rear view mirror
Posts: 543
@ Steve ...

ik ben er zeker van dat jij enkel klaarkomt bij het zien van een dikke Viper of een fermer Porsche (Cars you can only dream about) ...
dude ... you've probably never driven a fast car ... don't take it personal but I had to react

@ Camso Belgium ...

Roland ... succes in het vervolg en hopelijk heb je binnen de eerst komende jaren een 10-tal CAMSO V8's erbij.
en heb jij eigenlijk vrije trainingsdagen ??? want ik wil wel eens weten hoe het rijden op een ovaal aanvoelt ??? tegen dat ik naar de US ga om er eens een FV race te gaan doen.
__________________
It's satisfaction, it's disappointment,it's triumph, it's noise, it's color, it's people.. For a racing-driver, each race is a new adventure ... J.Clark
  #30  
Old 14-04-2004, 21:06
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator
 
Join Date: Sep 2001
Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Posts: 8,648
Quote:
Originally posted by FormulaV-JH495


en heb jij eigenlijk vrije trainingsdagen ??? want ik wil wel eens weten hoe het rijden op een ovaal aanvoelt ??? tegen dat ik naar de US ga om er eens een FV race te gaan doen.
www.actionracingschool.com

meer uitleg bij Joep #88
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels,
So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium***

Closed Thread


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 02:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.