![]() |
|
|
|||
|
|||
mmm ik zeg niet bij de aldi zou kopen. Maar ik zou persoonlijk toch mijn eigen computer in elkaar gooien zodat ik weet wat er allemaal precies inzit..
Het moederbord is natuurlijk al goed maar als je kunt kiezen tussen Seagate hardeschijf, samsung werkgeheugen of Maxtor Hd en kingstong geheugen kies ik toch voor de laatste optie.. Maar nogmaals verder niks tegen de aldi hoor.. (Ze hebben er trouwens ook rete lekkere borrelnootjes ![]() |
|
||||
|
||||
Quote:
|
|
||||
|
||||
"Het moederbord is natuurlijk al goed maar als je kunt kiezen tussen Seagate hardeschijf, samsung werkgeheugen of Maxtor Hd en kingstong geheugen kies ik toch voor de laatste optie.."
Eigenlijk vind ik het veel belangrijker om een systeem te hebben dat superstabiel is en waarvan alle componenten volledig op mekaar afgestemd zijn. Dat mijn harde schijf en mijn moederbord niet van dit of dat merk zijn kan me eigenlijk geen reet schelen. Ik gebruik mijn Aldi-Pc hoofdzakelijk voor videobewerking, gamen, en is hij ingeschakeld in een kleine homestudio. Toch dingen die behoorlijk wat rekenkracht en stabiliteit vereisen en op dat gebied heeft hij me nog nooit in de steek gelaten.
|
|||
|
|||
Dat geloof ik best.. Ik ken iemand die heeft er laatst ook 1 gekocht en die is er ook heel tevreden mee ..
|
|
|||
|
|||
Quote:
Zelfde PC, maar 100 euro goedkoper !!!!! (4.000 oude frankskes) Alleen spijtig van het QWERTY klavier |
|
||||
|
||||
mja .... met dat verschil dat ik bij een zelf samengestelde configuratie 100% zelf kwaliteitscomponenten kan kiezen. En dus ook 100% weet hoe alles verloopt binnen mijn pc.
|
||||
|
||||
Als ik moet kiezen tussen ne aldi-pc en ne airco-pc, dan kies ik toch wel voor het laatste!
Ik ken persoonlijk een 5-tal mensen die al ooit een pc in de Aldi hebben gekocht en ze hebben er allemaal miserie mee gehad, en de service bij Aldi is eigenlijk onbestaand. Volgens mij koop je een auto ook nie in ne groentenwinkel, dus ne pc ook nie in de Aldi ![]() |
|
||||
|
||||
Ik heb mijn PC ook 'zelf' 'laten samenstellen'
![]() En om eerlijk te zijn is een zelf samengestelde PC niet duurder dan eender welke andere, ... integendeel! Mijn persoonlijke mening is om de Aldi PC niet te kopen, maar om iemand onder de arm te nemen die jouw persoonlijke keuze in elkaar steekt en daar nog garantie voor geeft ook. Mijn PC is zo samengesteld bij MVG (een kennis met z'n eigen bedrijfje) en daar krijg ik prima service!
|
||||
|
||||
Het is toch wel gemakkelijk als je niet genoeg van Pc's afweet en toch een krachtige configuratie wil voor een mooie prijs...
|
||||
|
||||
Volledig mee eens!
Maar meestal ontdek je de tekortkomingen pas nadat je echt met de PC begint te werken. En dan is het natuurlijk te laat om dingen fundamenteel te gaan veranderen. In het beste geval zit je dan 3 jaar aan die PC vast. Mensen die de PC kopen voor de kleinkinderen of er hoogstens zelf eens af een toe op werken zullen dit nooit echt voelen, maar als je steeds meer interesse krijgt in IT, dan begin je je wel af te vragen waarom de PC steeds crashet of waarom jij 10 FPS minder haalt dan je buurman. Ik zou persoonlijk zo te werk gaan: - wat is je budget? - wat wil je daarvoor? - waar hecht je zelf belang aan (3D? , audio?) en waar wil je eventueel in besparen (Proc?, HD?, RAM?). Wat moet je nu weten? - binnenkort komt nVidia met de GeForce FX. Deze kaart zal waarschijnlijk de GeForce 4 en de Radeon 9700 ver achter zich laten. Koop dus zeker deze laatste twee niet meer, maar wacht tot 2003 en doe nu verder met die GeForce 2. - Intel komt nu met de P4 op basis van Hyperthreading (@ 3.06 GHz). Overweeg of je 3 GHz nodig hebt en of Hyperthreading je aanspreekt. Hyperthreading heeft immers het zelfde effect als een PC met 2 processoren. - wees zeer voorzichtig met de aankoop van het mobo. Tegenwoordig zijn USB 2.0 en RAID redelijk ingeburgerd, Bluetooth en Serial ATA komen er weldra ook aan. Als je PC een 533 MHz bus heeft, koop dat een chipset dit dit ondersteund. Kies bij voorkeur een i845 (of i850) chipset en laat SiS links liggen (trust me!!). - bespaar niet op RAM! Ga voor minstens 256 en overweeg 512. - een zware HD is leuk, maar meer is duurder! - weeg goed af welke monitor je wil. Een degelijke 17" TFT kost maar net zoveel als een Sony Trinitron 19". Het beeldscherm van beide is even groot!
|
||||
|
||||
Toch een paar dingetjes opmerken :
1) Tot vorig jaar heb ik al mijn pc's op maat laten samenstellen bij een bevriende computerbouwer. Nooit echt veel problemen gehad (op één uitzondering na), maar uit de talrijke goeie commentaren die ik her en der gehoord had over de aldi-pc's, ben ik toch overgestapt op een PC uit de Aldi. En dat heb ik mij nog geen moment beklaagd. 2) Bij Aldi hebben ze wel degelijk een dienst na verkoop, en voor hun computers nog wel een hele goeie ook. De Firma GSC in gent doet alle repairs en daar doen ze niet moeilijk. Het enige wat je hoeft te doen is even bellen, een afspraak vastleggen op een datum die jou past, en ter plaatse even wachten terwijl ze je computer herstellen. Lukt het ze niet om je computer meteen te herstellen of moeten er onderdelen opgestuurd worden, dan krijg je, indien je dat wil een vervangcomputer - ook buiten de garantieperiode. Heb je een probleem binnen de drie maanden nadat je je computer gekocht hebt, of bevalt hij je gewoon niet dan mag je gewoon terugstappen naar de winkel waar je hem gekocht hebt en dan krijg je je geld terug - zonder vragen. Na de garantieperiode van 2 jaar dien je bij herstellingen het uurloon en de kosten van onderdelen te betalen. Het is dus een fabeltje dat je je computer koopt en daarna gewoon aan je lot bent overgelaten. 3) Ik weet wel wat van computers (ik ben op het werk mede-verantwoordelijk voor het onderhoud van het serverpark) en ik kan alleen maar vaststellen dat mijn aldi-computertje thuis stukken en stukken stabieler is dan die (overigens recente) merkencomputers die we op het werk gebruiken (en die allemaal tevens onder XP draaien). En nee, ik gebruik mijn PC echt niet alleen om wat tekstverwerking te doen. Natuurlijk zal er altijd wel wat smalend worden neergekeken op 'pc's die uit de Aldi komen' en natuurlijk is de Aldi een voedingswinkel, maar de goeie reputatie die ze opgebouwd hebben met de verkoop van hun computers is volkomen terecht. En nog iets : je gaat mij niet wijsmaken dat je een dergelijke configuratie zelf kan samenstellen voor 52000 bef. Als je de btw laat vallen misschien wel, maar anders ? NO way.
|
||||
|
||||
Ik blijf er toch van overtuigd dat je een dergelijke configuratie wel voor die prijs kan laten samenstellen. Mijn vriendin haar vader handelt in PC's en ikzelf ben er ook dagelijks mee bezig en ik ben er 100% van overtuigd dat hij ook aan die prijs kan. Hij heeft dit trouwens voor een klant uitgerekend of hij aan die prijs kon geraken en dat was geen probleem.
|
|
||||
|
||||
O.K. wel, een klein rekensommetje dan misschien :
Een pentium 4 2,66 GHZ zal je niet vinden voor minder dan 20.000 Bef. Geforce 4Ti4200 : minstens 8000 Bef. Hdd 7200 RPM 120 GB : minstens 9000 bef. DVD + Rewriter : minstens 7000 Bef. Dan zit je dus al aan 44000 Bef en dan heb ik nog niet het moederbord, case, netwerkkaart, tv tunerkaart, geheugen, audio, muis , toetsenbord, speakers, koeler (aparte koeler in kast) en modem meegerekend. .
|
||||
|
||||
Believe me, ge kunt wel degelijk aan die prijs voor die configuratie...
|
||||
|
||||
Quote:
Trouwens, die prijzen die jij aanhaalt zijn niet de prijzen waaraan je als pc-bouwer je onderdelen koopt bij de groothandel hè. Winstmarge scheelt van bouwer tot bouwer. |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|