![]() |
|
|
||||
|
||||
Even mijn mening, ik kan het niet laten. Dat ge Schumacher ver onder mannen als Senna en Villeneuve plaatst, daar kan ik honderd procent inkomen, da's uw volste recht. Ge verwijt hem een gebrek aan charisma ed, maar dan is mijn vraag: wie heeft er dat wel den dag van vandaag? Waarom dan Schumacher zo diep haten en de anderen niet? Wat mij (en ik veronderstel ook Finish, correct me if I'm wrong) een beetje stoort, is al die aanvallen op de persoon Schumacher en zijn o zo naïeve fans, die zoals hier eigenlijk op geen enkele grond rusten. Ik weet het, er is wel enige nuance gelegd, maar toch: het keert telkens weer. Ik vind postings als deze van weinig respect voor de beste rijder van het moment en zijn fans getuigen. Iemand beledigen wens ik niemand toe. Ik vind het een beetje triestig als het enige wat u in de sport nog kan boeien het verlies van een bepaalde persoon is. Maar kom, ik blijf positief ingesteld, dus no hard feelings, het is dan ook MAAR formule 1.
![]() |
|
||||
|
||||
Ook mee akoord
![]() Het lijkt wel of een Schumacherfan een naïeve meeloper is ![]()
|
||||
|
||||
Dat is ook zo voor een groot gedeelte van de "fans". Ik zeg er wel bij dat ik de Schumi fans van deze Paddock daar niet toe reken, maar zijn bierdrinkende lawaaimakende "Schumi Schumi" brullende landgenoten die hem gevolgd zijn van Benetton naar Ferrari en hopelijk even snel weer zullen verdwijnen als ze gekomen zijn ooit, zijn dat dus WEL.
|
|
||||
|
||||
ow ja, dat soort
![]() Maar die hebben we ook bij Verstappen: de Heineken-bierbuiken waarin het groot 'Joss the Boss' op staat geschreven, op de achtergrond hun caravan of mobilhome beschilderd in Oranje Verstappen kleuren. Het soort fans om te vermijden. 'Hooligans' bijna.
|
||||
|
||||
Quote:
Omdat die anderen zich niet de houding aanmeten die Schumacher zich aanmeet. Bovendien zijn er wel een paar die qua charisma en uitstraling boven Schumacher uitsteken. Ik denk aan een Villeneuve en een Montoya (hoewel ik hem nog niet goed genoeg ken, maar ik meen het te herkennen). Anderen hebben even weinig charisma als Schumi, maar doen dan ook niet zo alsof ze het wel "zijn". Behrijp je? Evengoed no hard feelings eh Tsjolder, we kunnen eens goed discussieren maar ruzie maken doen we eigenlijk nooit ![]() |
|
||||
|
||||
Ruzie maken, wij??????? Belange nie
![]() Ik wil toch nog even iets vragen: waar zit dat charisma bij Montoya?? Ik zou begot niet weten waar die dat laten zien heeft. Ben ik correct als ik zeg dat je charisma vooral naast het circuit hebt? Wel, dan zie ik niet in waar Montoya dat heeft getoond. Op het circuit heeft hij wel een aantal knappe dingen laten zien (net als een aantal flaters), maar naast het circuit?????? In het begin van het seizoen werd zelfs gezegd dat hij meer in hamburgertenten zat dan in de fitness. En ge moogt zeggen wat ge wilt, maar ik vind hem ook vaak eerder arrogant overkomen tegenover de pers. |
|
||||
|
||||
hij toont z'n karakter door Schumacher bruusk opzij te duwen in Brazilië. Dat is al chapeau natuurlijk omdat menig ander coureur het duel gewoon niet aan zou durven. Montoya heeft daar toch al de 'balls' voor. Neem dat samen met de opgeklopte persmeute die door z'n amerikaanse avonturen verzot op hem is, en dan kweek je al direct een soort van persoonlijkheid, een publiekslieveling.
Moest het waar zijn wat hij tegen Villeneuve zei na dat oefensessie-incident, mag hij toch niet op de waardering rekenen die een Senna wel kreeg. Dat noem ik dan eerder 'vechterbaaskesmentaliteit'. Maar ik verwacht Montoya volgend jaar wel een stuk sterker als dit leerseizoen. Sterk genoeg om Ralfke van z'n sokkel te slaan.
|
||||
|
||||
Ok, ik heb mijn woorden slecht gekozen en het is idd meer zoals Finish zegt, het tonen van zijn "balls". Het charisma is er nog niet uitgekomen, en het vechtersbaasje zal hij moeten in toom houden. Toch had ook Senna indertijd zo zijn momenten, toen hij bv Irvine een uitbrander inclusief kletsen verkocht, en ook tegen Schumacher (toen nog in zijn geel Benetton pakje) heeft hij eens zwaar uitgehaald...
Het verschil is wel dat Senna het (in mijn bescheiden opinie) bij het rechte eind had, terwijl wat JPM zei eigenlijk niet door de beugel kan. Maar goed, hij is nog jong, moet nog veel leren (zowel op als naast het circuit) en de plooien zijn ondertussen toch weer glad gestreken. Dus ik geef hem het voordeel van de twijfel nog. Ik heb dat trouwens met MS destijds ook gedaan, en niet meteen "geklasseerd" als "talent zonder charisma". Hij kan het zelfs nog altijd worden, maar ik denk dat zijn ego hem niet toelaat in die mate te veranderen dat hij "het" zal hebben. BTW Senna was in zijn beginperiode ook veel minder "heroïsch" en heeft ook aan zijn imago gewerkt hoor... |
|
||||
|
||||
Het zal misschien hard overkomen voor sommige Paddockers, en ik wil absoluut geen afbreuk doen aan het talent en het charisma van Magic Senna, maar als je het een beetje nuchter en afstandelijker probeert te bekijken dan leeft bij mij sterk de indruk dat zijn dood flink een flink aandeel heeft in het "legendarische" rond zijn persoon. Precies het feit dat zijn carriere onvoltooid was, doen velen onder ons nog steeds dromen van wat er nog allemaal had kunnen komen. Dat was ook al het geval met vb Jim Clark, Gilles Villeneuve en zelfs Pedro Rodriguez.
Schumi is niet zo onfortuinlijk en overklast kompleet zijn generatiegenoten (of je dat nu leuk vindt of niet, ik ben trouwens zelf geen Schumi fan), maar zal waarschijnlijk iets minder legendarisch de geschiedenis in gaan, tenzij hij zestig overwinningen scoort (best mogelijk) en zes WK titels op zijn naam schrijft (zelfs dat behoort theoretisch tot de mogelijkheden). Wat gaan we dan als kommentaar geven, dat het allemaal puur toeval was en de teerlingen voor hem steeds goed gevallen zijn???? Trouwens, was J. M. Fangio wel zo'n legendarisch kampioen? Uiteindelijk heeft niemand van ons die periode bewust meegemaakt en is het allemaal van horen zeggen of ergens gelezen en zoals je weet, met de jaren dikken de verhalen aan. Het kan dus best zijn dat in werkelijkheid Fangio ook geen waardige tegenstanders had in sommige van de seizoenen waar hij de titel won. En tenslotte nog iets over het verschil in "charisma": noem mij tien Duitsers met charisma, je gaat ze niet meteen vinden. Noem mij tien Brazilianen met charisma, je hebt ze waarschijnlijk al! Ik wil maar zeggen: charisma heeft vaak ook te maken met de kultuur waarin je bent opgegroeid. Beroepshalve heb ik het geluk met alle kulturen van de wereld in kontakt te komen, en neem het van mij aan, er zijn nogal wat verschillen (zonder in clichés of veralgemeningen te willen vervallen). En nu ga ik stoppen want ik dreig mijn freinage voor de eerste linkse te rateren (franse woorden mogen ook wel eens, hoe ga je anders de onderdelen van een motor beschrijven?) Jan |
|
||||
|
||||
Wat je zegt klopt allemaal hoor Jan. Om onsterfelijk te worden moet je eigenlijk eerst "sneuvelen", hoe morbide en irreëel dat ook moge klinken. En wat dat charisma betreft ben ik ook akkoord, nen Duits is gewoon ne koele kikker, of het nu Schumacher is of "der Mannschaft" of Heike Drechsler of Boris Becker of gelijk wie...
Wat het "automatisch" charisma bezitten betreft ben ik ook akkoord wat de Brazilianen betreft, maar of een Canadees zolas de Gilles ook automatisch charisme heeft, of een Schot zoals Jim Clark? Maar ondanks dat blijven de feiten zoals ik ze beschreven heb, alles wat je gedaan hebt is verklaren hoe het komt en je hebt het dus per definitie bevestigd... |
|
||||
|
||||
Zo is dat he Sennake, gij zijt den Dikke Van Dale en ik het
Winkler Prins Verklarend Woordenboek. LOL Jan |
|
||||
|
||||
Quote:
![]() |
|
||||
|
||||
nagel op de kop Hakki
![]() Trouwens helemaal akkoord ook met Jan.
|
|