De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Stuffis Generalis > Community-forum
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

View Poll Results: Draag jij een gordel in de auto?
Ja, zowel voor lange en korte afstanden. 26 53.06%
Soms, enkel voor lange afstanden. 2 4.08%
Ja, altijd. Zowel vooraan als achteraan in de wagen. 22 44.90%
Soms, enkel vooraan in de wagen. 6 12.24%
Nooit, ik heb een medisch attest dat ik de gordel niet moet dragen. 2 4.08%
Nee, nooit. 3 6.12%
Multiple Choice Poll. Voters: 49. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 27-05-2003, 17:14
FastFons's Avatar
FastFons FastFons is offline
De Paddock Regular

Talking

Quote:
Originally posted by sledge
Ik weet niet hoe het komt, maar vooraan is het een reflex, en achteraan denk ik er nog niet aan om hem aan te doen. Maar ik ben ne lange mens, dus zal ik wel ergens blijven hangen als ik naar voor wil vliegen
Of liever: Een stuk van mij zal wel ergens blijven hangen...
Reply With Quote
Old 27-05-2003, 17:29
sledge's Avatar
sledge sledge is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by FastFons
Of liever: Een stuk van mij zal wel ergens blijven hangen...
Kan ook ja
Old 27-05-2003, 18:41
NOx's Avatar
NOx NOx is offline
De Paddock Rookie

Quote:
@ NOx, kunt gij eens berekenen of deze steekproef hypothetisch gezien juist is? Gij zijt beter in statistiek dan ik
hehe...
Kunt ge beter ni naar bvw sturen eh, of da zou nog een examenvraag kunnen worden
Old 28-05-2003, 11:05
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Ik draag nooit mijn gordel. Ik zal proberen uit te leggen waarom. Ik weet dat zoiets in deze "politiek correcte" tijden, zeker niet eenvoudig is. Dus vooraleer iedereen begint te roepen, tieren, schelden, me uit te kafferen en vindt dat ik een onverantwoorde nozem ben, gewoon even lezen en over nadenken.

Ik ben iemand die NIET zomaar slikt wat een corrupte en huichelende overheid me probeert door de strot te rammen. "Het Systeem" heeft het klaar gespeeld om ons wijs te maken dat we dit, dees en 't geen mogen doen of net niet mogen doen. Het dragen van de gordel is zo iets. Immers, iedereen wie zijn gordel draagt, gaat er onmiddellijk vanuit dat hij een ongeval kan krijgen tijdens een rit. Dat lijkt me toch wel de verkeerde denkmethode die door nagenoeg iedereen als normaal wordt aanvaard. Waarom? Wel omdat we gewoon willen rijden en gerust gelaten worden en onze eigen zin willen doen op straat. Wat includeert dat er cowboy toestanden ontstaan waardoor er mensen op elkaar knallen en waardoor je een gordel nodig hebt. Tevens geeft het dragen van die ceintuur een vals gevoel van veiligheid. Ipv het dragen van de gordel te promoten, moet er veel dringender werk gemaakt worden van de verantwoordelijkheid van de chauffeurs. Immers, als je nu ergens op knalt, geen probleem de verzekering betaalt wel en die worden dan ook nog eens misbruikt. Fucking shit, wat is dat?? Wat als het georganiseerd zou worden als volgt. "Als iemand ergens op knalt en in fout is, draait ie 75% op voor de kosten. Geen verzekering. Dan had ie maar voorzichtiger moeten zijn. En diegene die niet in fout is, wel die draagt 25% van de kosten. Je moet immers altijd met 2 zijn om tegen elkaar te rijden." Dan zal iedereen wel eens 2x nadenken vooraleer ie een straatje achtloos uitrijdt, of eindeloos op het middenvak blijft zeuren, of door een woonwijk raast, dunkt me.

Die kerel is gek hoor ik je nu zeggen, maar think about it. Dat is de verantwoordelijkheid terug bij de chauffeurs leggen. Als je als lijnpiloot in de lucht een paar fratsen te veel uithaalt, ben je je licentie kwijt en kom je niet meer in het luchtverkeer. Maar op de begane grond! Ho maar, daar is het de jungle. Electronica in de auto die afstanden doet respecteren enz. liever vandaag dan morgen, en Mercedes is op de goede weg hier.

In iedere geval, als iedere chauffeur zich te volle bewust is, alle dagen en iedere meter dat ie rijdt, van waarmee dat ie bezig, en anticiperend rijdt, dan hebben we geen gordel nodig. Ik denk dat ik zo iemand ben en draag dus geen gordel. Ben ik nu gek of geschift. Wellicht wel, maar mijn tegendraadse natuur zal altijd blijven vechten tegen een hypocriete wereld. En een partij die de gordel promoot maar ook verkondigt mensen te zullen laten stoppen voor een rood licht in de woestijn... wel die zijn niet in het belang van het verkeer bezig. Getuige de nog steedsw 1300+ doden.

btw ik heb 10 jaar gelden 2 crahes gehad, perte totale (overkop), zonder gordel en zonder letsel. Na de 2de crash ben ik serieus beginnen nadeken en tot bovenstaande bevindingen gekomen. Nadien nog enkele kleinere aanrijdingen gehad, vanuit stilstand enz - dus door onoplettenheid - met enkel de koplamp kapot.

Tevens werd ik enkele maanden geleden aangehouden door de politie die me aansprak over het feit dat ik geen gordel droeg. Ik heb mijn ideeen uitgelegd aan die pee, en het is bij een verwittiging gebleven.

Last edited by Guido; 28-05-2003 at 11:08.
Reply With Quote
Old 28-05-2003, 11:07
sledge's Avatar
sledge sledge is offline
De Paddock Regular

Ik ben het niet met alles eens in uw tekst, maar ik ben ook wel van mening dat het dragen van de gordel een keuze is die ieder voor zichzelf moet uitmaken, een gordel kan u immers het leven kosten ook dacht ik...
Old 28-05-2003, 11:10
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally posted by sledge
Ik ben het niet met alles eens in uw tekst, maar ik ben ook wel van mening dat het dragen van de gordel een keuze is die ieder voor zichzelf moet uitmaken, een gordel kan u immers het leven kosten ook dacht ik...
Dat hoeft ook niet. Ik sta wel vaker in de minderheid als het over uitgesproken menigen gaat.

Ik meen dat mijn overlevingskans in beide ongevallen beduidend lager zou geweest zijn indien ik de gordel wel had aangehad.
Reply With Quote
Old 28-05-2003, 11:55
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Je kan altijd alles bewijzen met een tegenvoorbeeld dat de originele stelling ontkracht. Uitzonderingen bevestigen echter de regel, en als men mij zegt dat je overlevingskansen met een gordel groter zijn dan zonder, dan denk ik daar zelf ook over na maar ik kom tot de tegenovergestelde conclusie van jou : zonder mijn gordel had ik in 1994 het ongeval niet overleefd en kon ik hier nu jouw stelling niet tegenspreken. Dat had misschien beter in je kraam gepast maar dat kan me geen moer schelen.

Je moet beseffen dat no matter how voorzichtig je ook bent, je afhankelijk bent van het rijgedrag van de anderen, en ervan uitgaan dat de weg veilig is als iedereen verantwoord rondrijdt is ten eerste een utopie en ten tweede zelfs niet in theorie mogelijk. Je kan geen mechanisch falen uitsluiten, of zelfs menselijk falen bij een perfect verantwoorde chauffeur. De persoon die de straat op gereden kwam op het moment dat ik daar reed had me gewoon niet gezien omdat mijn wagen verstopt zat achter een voetpadkast van de electriciteitsmaatschappij. Het was een zeer bezadigde dame van een jaar of 50, en het was dus zeker niet uit roekeloosheid dat ze de baan op kwam. Je mocht trouwens op die weg 70 km/uur rijden maar omdat ik dacht dat het een baan van 50 km/uur was, reed ik ook 50. Dus ik reed al 20 km/uur trager dan toegelaten en de beide partijen waren verantwoorde chauffeurs. En toch gebeurt er een zwaar ongeval. Je kan trouwens net zo goed een dier of een boom voor je wielen krijgen, of wat dan ook, het hoeft dus niet noodzakelijk een ander voertuig te zijn. En als je helemaal alleen bent en je krijgt een klapband of je remmen weigeren ineens dienst ben je ook beter af met gordel. Ik kan voor elk voorbeeld dat jij aanhaalt wel 10 tegenvoorbeelden geven die het tegendeel bewijzen. Ik draag mijn gordel altijd, niet omdat ik anders bang ben om een boete op te lopen (dat is blijkbaar jouw redenering waartegen je rebelleert) maar omdat ik me veiliger voel als ik mijn gordel draag. Ik beschouw me dus niet als een "meeloper" maar als een verantwoord chauffeur. Trouwens in mijn wagen kom je niet mee als je je gordel niet draagt. Mensen zoals jij die zelf hun gordel niet dragen en (waarschijnlijk) dus ook het dragen van de gordel niet opleggen aan medepassagiers en/of kinderen, noem ik potentiële moordenaars. Niet persoonlijk bedoeld, maar ik vind dat mensen die hun kleine recht laten staan tussen de 2 voorzetels (ik zie dat genoeg aan schoolpoorten) onmiddellijk een gevangenisstraf zouden moeten krijgen, ofwel ze zelf eens tussen de voor- en achterbank zetten zonder bescherming en dan een crashtest laten meemaken. Ik kan dan ook niet anders besluiten dan dat je waar jij denkt een verantwoord chauffeur te zijn, in mijn ogen en in die van de meesten onder ons net ONVERANTWOORD bent. En ik vind het jammer dat je je "leer" ook nog tracht te verkondigen of te verspreiden. Hierin ga je in mij altijd een zeer sterke tegenstander vinden, hoe symphatiek je in andere gebieden ook moge zijn...

PS : tot die bewuste 4th of july 1994 (dag van mijn ongeval) was ik ook in de vaste overtuiging dat als IK voorzichtig was, er MIJ alvast niets kon gebeuren. Niettegenstaande dat, droeg ik altijd mijn godel. Bij mij heeft er een ongeval moeten voor zorgen dat ik tot inzicht kwam, dat wens ik jou niet toe en in de hoop dat een furieuze reactie hetzelfde effect zal hebben als mijn ongeval destijds, reageer ik nogal hevig op je post. Dat is dus ten eerste niet persoonlijk tegen jou bedoeld en ten tweede voor je eigen bestwil. Als je tenminste dat al wil aanvaarden ben je al op de goede weg...
Wat niet betekent dat ik niet 100% achter mijn overtuiging sta uiteraard...

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 28-05-2003 at 13:04.
Reply With Quote
Old 28-05-2003, 12:12
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor

Ik ben voorstander om een helm, HANS, vierpuntsgordel en eventueel een rolkooi te verplichten. Dan hebben we die airbags niet meer nodig.
Verder op alle wegen tussen rijweg en fietspad een betonnen muur. Zo blijven de zwakke weggebruikers veilig en zullen er veel minder slachtoffers vallen...
Old 28-05-2003, 12:51
Mistery Mistery is offline
De Paddock Regular

Ik draag dus nooit een gordel, maar daar is natuurlijk wel een goede reden voor : wegens medische oorzaak is het mij VERBODEN een gordel te dragen...
Reply With Quote
Old 28-05-2003, 13:31
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

aiai, ik heb lang getwijfeld of ik uberhaupt wel mijn overtuiging zou bekend maken, omdat ik weet dat ik allicht de enige ben die er zo over denkt. Maar goed. Ik zal even bij enkele dingen een kanttekening plaatsen.

Quote:
Originally posted by Sennake
Je kan altijd alles bewijzen met een tegenvoorbeeld dat de originele stelling ontkracht...... ......Dat had misschien beter in je kraam gepast maar dat kan me geen moer schelen.
't is mijn persoonlijke overtuiging. Ik heb niets aan niemand te bewijzen en er iets van een ander moet helemaal niet in mijn kraam passen.

Quote:

Je moet beseffen dat no matter how voorzichtig je ook bent, je afhankelijk bent van het rijgedrag van de anderen, en ervan uitgaan dat de weg veilig is als iedereen verantwoord rondrijdt is ten eerste een utopie en ten tweede zelfs niet in theorie mogelijk. Je kan geen mechanisch falen uitsluiten, of zelfs menselijk falen bij een perfect verantwoorde chauffeur. De persoon die de straat op gereden kwam op het moment dat ik daar reed had me gewoon niet gezien omdat mijn wagen verstopt zat achter een voetpadkast van de electriciteitsmaatschappij.
Wat je zegt is waar. Echter je wagen zat maar een fractie achter de voetpadkast en allicht heeft ze maar 1 keer gekeken. Bon, ik zou me hier beter niet over uitspreken, want ik was er niet bij. Maar ook dit had allicht vermeden kunnen worden. Niet door jou, misschien - ik zeg misshien - wel door de dame in kwestie, moest ze allerter geweest zijn. Maar goed, je hebt gelijk, het is een utopie, maar als we die niet allemaal nastreven, zal er niet veel veranderen op onze wegen.

Quote:

En ik vind het jammer dat je je "leer" ook nog tracht te verkondigen of te verspreiden. Hierin ga je in mij altijd een zeer sterke tegenstander vinden, hoe symphatiek je in andere gebieden ook moge zijn...
euh, ik meen dat dit forum net dient om van ideeen te wisselen. Ook al strookt die niet helemaal met wat de meerderheid denkt. Er wordt om een mening gevraagd en ik geef de mijne. Ik sanp wel dat er kruisvaarders rondlopen met een missie, en dat respecteer ik ook. En ik had me wel verwacht aan een of andere furieuze reaktie. En dat respecteer ik net zo goed.
Net zo goed als ik weet dat het beter is even te wachten tot de furie voorbij is, vooraleer een genuanceerde reaktie te geven. Maar goed, sterke karakters moeten er zijn

Bovendien heb ik niet het gevoel dat ik veilig ben op onze wegen. Wel SUPERalert, en er zijn situaties geweest waar ik normaal 70 rij, om de een of andere manier 40 ging rijden, om iemand 3 meter voor mijn neus de weg zijn over te steken, zonder kijken of remmen. Alertheid houdt ook mijn onderbewust zijn scherp. Rijden doe je niet alleen met verstand, maar met ieder vezel, iedere meter weer opnieuw, elke dag. Mensen die de gordel aan hebben en een beetje zitten "zompen" op de weg, zijn net zo goed potentiele moordenaars dan ik - tegendraadse beterweter - die zonder gordel alert, anticiperend, uit de doppen kijkend, over 's lands wegen kachelt. Ik bedoel maar. Het dragen van de gordel is niet zaligmakend. En het is geen zwart/wit discussie, geen enkele overigens.

Last edited by Guido; 28-05-2003 at 13:37.
Reply With Quote
Old 28-05-2003, 13:43
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Nog even iets verduidelijken. Ik moedig dus niemand aan om zonder gordel te gaan rijden. Iedereen moet dat zelf uitmaken.
Reply With Quote
Old 28-05-2003, 13:50
NOx's Avatar
NOx NOx is offline
De Paddock Rookie

Ik vind dat iedereen gewoon voor zichzelf moet uitmaken of hij/zij de gordel draagt of niet.
Ik draag mijn gordel altyd, maar mij schaadt het niet als een andere weggebruiker zijn/haar gordel niet draagt.

Laat ze maar eens tegen een boomke rijden denk ik dan...

Ik vind ook niet dat dit een (extra) veiligheidsgevoel geeft, allé, bij mij toch ni, het blijft gewoon een kwestie van goed uit je doppen te kijken als je op de baan bent (en hopen dat de rest dat ook doet natuurlijk )
Old 28-05-2003, 13:58
Guy's Avatar
Guy Guy is offline
De Paddock Regular

Ik had vroeger zo een Volvo Amazone en dat was de eerste auto op de markt (op uitzondering van de Amerikaanse auto's met hun heupgordel) die standaard uitgerust was met veiligheidsriemen vooraan, zo met 'revolverslot'. Ik kan je verzekeren dat niet iedereen akkoord was, wanneer we hen over het nut hiervan vertelden. Toen jaren later mijn echtgenote met de kinderen in haar auto op stap was en ik te weten was gekomen dat zij die gordels niet aandeed, liet ik hen een promotiefilmpje van Volvo zien.

Daar toonde men dat een kind dat op de achterbank zat en bij een ongeval naar voren wordt gekatapulteerd, het gewicht van een olifant vertegenwoordigt op het moment dat het door de voorruit vliegt..... Het was rap gedaan.

Dit heeft niets met overtuiging te maken, maar met nuchtere realiteit.

Dus zover mijn persoonlijke mening. Met respekt aan die van anderen.
Reply With Quote
Old 28-05-2003, 13:58
sledge's Avatar
sledge sledge is offline
De Paddock Regular

Een gevoel van veiligheid heb ik wel dan. Toen ze mij naar de spoed reden toen ik mijn teen had opengesneden ( ) dacht ik er niet aan om de gordel aan te doen. Toen mijne gebuur de eerste bocht pakte, had ik hem wel vlug aan ze, gelijk diene reed
Old 28-05-2003, 14:17
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

als ik met iemand anders meerijd, draag ik altijd de gordel.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules