![]() |
|
|
|||
|
|||
Taalfout op mijn website?speciaal voor leraar(essen) Nederlands
Ik heb al vele berichten gekregen al zou er een taalfout op mijn website staan
mijn website www.rallyracingmodels24.be ![]() Volgens de E.K.-piloten zou ik de enige zijn die rallycrossmodellen bouw op deze schaal. Volgens de E.K.-piloten zou ik de enige zijn die rallycrossmodellen bouwt op deze schaal. Moet het nu bouw of bouwt zijn????? Dank u. ![]() |
|
||||
|
||||
het is bouw zonder 't'... op taalgevoel...
de uitleg is ingewikkelder, en ik ben geen leraar ![]() Last edited by AlainH; 01-10-2006 at 12:14. |
|
|||
|
|||
Quote:
Ik is immers het onderwerp van de zin. In dat geval schrijf je enkel de stam.(bouw) Die rallycrossmodellen is in deze zin het lijdend voorwerp dus dat heeft niets te maken met het werkwoord. groetjes van een onderwijzer |
|
|||
|
|||
Het is bouwt, met een 't' dus.
'die rallycrossmodellen bouwt op deze schaal' is een betrekkelijke bijzin waarbij het betrekkelijk bijwoord 'die', dat hier dienst doet als plaatsvervangend onderwerp, verwijst naar 'de enige' (3e persoon enkelvoud) en dus moet de persoonsvorm met een 't'. De enigzins theoretische uitleg hoort erbij als je laatstejaarsstudent Germaanse Talen bent ![]() |
|
||||
|
||||
Quote:
![]() "ik" is het onderwerp van "zou zijn" voor de rest, zie Fuzzy
|
||||
|
||||
Quote:
![]()
|
||||
|
||||
Laat alle rommel weg uit de originele zin en werk even met wat taalgevoel ...
Ik ben de enige die bouw. of Ik ben de enige die bouwt. Alleen al op taalgevoel weet je dat BOUWT de enige goede manier is om dit te schrijven. Trouwens een prachtige technische uitleg van Evil Fuzzy ! @snelle IK is inderdaad het onderwerp ... maar ZOU is de werkwoordsvorm en niet bouwt. En ZOU is trouwens te vermijden in geschreven tekst, net als "wou". Verander de originele zin beter naar: Volgens de E.K.-piloten, ben ik waarschijnlijk de enige die rallycrossmodellen bouwt op deze schaal. Veel "properderder" ... |
|
||||
|
||||
Ik heb misschien maar Nederlands geleerd op m'n 11de maar ik weet 100% zeker dat het 'bouwt' MET een -t is.
![]() Als taalleerkracht ga ik hier dus ook op mijn taalgevoel af. De grammaticale regels zijn immers hierboven al aangegeven. |
|
||||
|
||||
"Iemand die bouwt", dat is derde persoon. Met "t" dus.
Simpel.
|
|