De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Slotcars
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 31-10-2006, 09:23
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Baanbouw: Petit Spa the original... in wood!

Ja, je leest het goed! Mijn garage ligt weer volledig onder het stof! Dit keer is het om het originele Petit Spa dat tegen het plafond van m'n garage hangt te vervangen. Dit is voorlopig nog opgebouwd uit Ninco plastic baanstukken! We hebben daar twee jaar lang mooie races op gereden, maar het laatste jaar moest ik het circuit bijna niet meer laten zakken, omdat we veel liever op hout rijden. Het grote houten circuit neemt zeer veel plaats in en kan maar enkele weken opgesteld blijven. Het andere circuit kan op 2 minuten gezakt worden en opgeborgen worden! Ideaal dus om het ganse jaar door op te rijden, de Ninco baan moest dus plaats maken voor een circuit in hout, waar we ons veel beter bij voelen én waar we met 1/24 auto's kunnen op rijden, want dat was niet mogelijk bij het vorige circuit.

Zaterdag is het circuit dus volledig gefreesd op enkele uren tijd! Uiteraard met héééél veel dank aan Johan! Het is veel beter gefreesd dan het grote Petit Spa en het zal veel beter te rijden zijn met 1/32, een schaal waar we ons weer volledig in gaan smijten!

De baan is hier volledig uitgetekend op de MDF platen. Maxim is er ook klaar voor!


Gezien van de andere kant:


Details van de bochten:






Alle slots zijn hier uitgefreesd. Je herkent terug de squeezes:


Andere kant:


Hier wordt het ook treintje rijden tot achter de "Bruxelles". Het wordt belangerijk om de wagen voor je uit te remmen op de rechte eind om ervoor te graken!


Zachtjes door de Pifpaf en kort door Stavelot:


De chicane en dan door La Source:


Ondertussen zijn de sleuven voor de muurtjes al gefreesd en zijn alle gaatjes van de lexanstrip opgevuld. Foto's komen straks!

Wordt vervolgd!

G.
__________________
Reply With Quote
  #2  
Old 31-10-2006, 10:40
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Je doet nog maar eens prachtig werk en vooral je doet ons watertanden.... Slurp, oeps het toestnbrod kkrrrrr
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #3  
Old 31-10-2006, 16:23
Flame's Avatar
Flame Flame is offline
Ik ben Eddy en ik bak frieten!
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,147
Weer een staaltje van je kunstendoe zo maar verder
Reply With Quote
  #4  
Old 31-10-2006, 21:28
Walter's Avatar
Walter Walter is offline
Kraftbayer
 
Join Date: Mar 2004
Location: Turnhout
Posts: 233
Thumbs up

Prachtig werk Gunther.Jij spaart tijd noch moeite om de slotracers te verwennen met een nieuwe baan.
Succes en tot ziens.

BMW ...Kraftbayers!
Reply With Quote
  #5  
Old 03-11-2006, 12:17
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Jaah... hier zijn we weer...

Op deze foto is alles gefreesd, ook de sleuven voor de muurtjes:


Gaatjes die gemaakt zijn door de nagels in de lexanstrip dichten met Polyfilla:


Nog een stofzuigen na het opschuren van de Polyfilla, hiervoor had ik wel hulp!


Beginnen afplakken om de baan te schilderen:


terwijl Maxim de baan al duchtig uittest:


Alles afgeplakt (wat een werk, en dat alleen voor de baan te schilderen), ik had ook niet het correcte materiaal (buigbare tape)...




Eindleijk schilderen onder controle van de priemende VFR ogen:


...
__________________
Reply With Quote
  #6  
Old 03-11-2006, 12:17
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Het resultaat van het schilderwerk:




Curbstones in potlood uittekenen in functie van de grotere en bredere wagens:


De gridlijnen en start/finish lijn worden ook uittekend:


Mmm... Wat kijk ik uit om hierop DTM te rijden!


Ik heb zonder overdrijven twee dagen afgeplakt, mijn favoriete bezigheid (aaaaargh... ik drink nog liever een bak Palm op één avond dan ik dit nog eens alleen moet zitten doen met dit materiaal, en ik haaaaaaaaaaaaaat Palm!). Johan vertelde me dat hij een uurtje had zitten afplakken om de witte lijnen af te plakken... Johan stond weliswaar vééél verder naar voor in het rijtje dan mij toen onze Schepper de handigheid uitdeelde, maar dat het verschil zo groot ging zijn?


Ondertussen is de witte lijn mooi aan het drogen en wachten de curbs op de rode delen! Das voor morgen! Overmorgen misschien de kopertape! En dan hé...

G.
__________________
Reply With Quote
  #7  
Old 03-11-2006, 12:35
Flame's Avatar
Flame Flame is offline
Ik ben Eddy en ik bak frieten!
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,147
Komt goe
Reply With Quote
  #8  
Old 03-11-2006, 18:53
Walter's Avatar
Walter Walter is offline
Kraftbayer
 
Join Date: Mar 2004
Location: Turnhout
Posts: 233
Gunther,
Weer prima bezig zie ik.Ik denk dat uw nachten kort zijn als ik al dat werk zie.Gelukkig dat er zulke mensen zijn die ons het plezier laten beleven om hierop te mogen rijden.
Groeten.

BMW ...Kraftbayers!
Reply With Quote
  #9  
Old 06-11-2006, 09:55
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Hier ben ik weer... het heeft allemaal wat langer geduurd dan verwacht! Dat afplakwerk is om gek van te worden!!! Tssss... maar enfin... wat update foto's:

Nog curbs afgeplakt, je herkent ook de lekker buigzame Tamiya afplaktape voor de witte lijn af te plakken:








Weer afgeplakt en test met het rode deel:


Twee lagen en een dag verder ziet dit er zo uit: Niet goed dus... de verf loopt onder de tape! Nochtans goeie tape en goed aangedrukt...




Witte lijn ziet er wel goed uit, evengoed aangedrukt met zelfde tape!




Met de curbs geretoucheerd en de grid geschilderd ziet het er zo uit, hopelijk moet ik voor de rest niet te veel retoucheren:


...
__________________
Reply With Quote
  #10  
Old 06-11-2006, 09:56
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Zo ligt het er nu bij... het rood ligt te drogen...


Vanavond inspecteren...


Walter... ik ben van plan een lange afstandswedtrijd te organiseren voor de "officiele opening" van het nieuwe circuit... er valt binnenkort zeker een uitnodiging in je bus!!!

G.
__________________
Reply With Quote
  #11  
Old 06-11-2006, 23:33
Wild Goose's Avatar
Wild Goose Wild Goose is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerbeke (Geraardsbergen)
Posts: 541
Ge zijt nen krak maat.
Reply With Quote
  #12  
Old 07-11-2006, 10:31
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Jaah... alle afplaktape is voorzichtig verwijderd, het viel beter mee dan ik verwacht had. Er waren veel minder uitlopers dan bij het eerste stuk. Toch moest er hier en daar wat geretoucheerd worden met een fijn penseeltje. Weer een precies en tijdrovend werkje... maar tis nu toch eindelijk gedaan met afplakken en schilderen!

Nu het verfgedeelte volledig klaar is, zie je beter hoe en waar er gereden zal worden, vandaar: Een voostellingsronde rond Petit Spa 3 met een "Belcar-achtig" startveld! De foto's zijn minder geslaagd, de belichting is alles behalve op dit moment.

De grid naast waar de pits komt: BMW M3 GTR, Porsche 993 GT2 en BMW 320i, de eerst gekwalificeerde staat het kortst bij de eerste bocht:


De zeer erg geïmproviseerde “Raidillon”: Bij het originele Petit Spa ging de Raiddillon echt in bochten omhoog, maar er werd ongeveer 2 meter rechte eind verloren. De hoofdbedoeling van het nieuwe Petit Spa is om elke week goed met 1/24 wagens te kunnen rijden! Hiervoor is plaats nodig, dus werd hier stevig in de Raidillon “gesneden”. Het kind moet een naam hebben en het is volgens mij ook geen makkelijke bochtencombinatie, vandaar blijft dit de Raidillon. Als ik ooit eens over de plaats beschik (een hangaarke of zo) om een mooie gelijkenis van Spa te bouwen, zal de Raidillon echt een Raidillon zijn! De lanes blijven hier evenwijdig om passage mogelijk te maken juist na start/finish, het is gebleken dat een squeeze onmiddellijk na de start/finish nogal problemen kan geven bij de start van een wedstrijd:


De rechte eind van de Kemmel op, de Porsche slipstreamt achter de M3, de 320i moet lossen op snelheid!


Les Combes, onmiddellijk in combinatie met Rivage!
De GT2 remt later dan de M3 en pakt de kop in de remzone voor Les Combes:


Situatie van vanvoor gezien:


De drie gaan van curb naar curb door de bochtencombinatie, de M3 sluit kort aan op de achterbumper van de Porsche, de 320 profiteert van het gevecht om dichterbij te komen:


De wagens gaan kort achter elkaar (en onder geen enkel beding naast elkaar) de Rivage door:


Overzichtelijker beeld van diezelfde situatie (hier zijn de slotlijnen beter zichtbaar):


Uitaccelereren richting Double Gauche (ofte Pouhon), de M3 gaat over de curbs en komt vanachter de Porsche om in de Double Gauche het voordeel van de binnenbocht te hebben:




...
__________________
Reply With Quote
  #13  
Old 07-11-2006, 10:32
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
...

Double Gauche: De M3 snijdt kort aan over de curbs en gaat voorbij de GT2, de 320i kan hier weer later remmen en probeert toch nog aan te klampen. De lanes blijven hier evenwijdig om hier passage mogelijk te maken:


Na de dubbele linkse gaan de wagens weer voluit richting Pif-Paf en Stavelot. De drie wagens gaan hier uiterst links rijden (de M3 en de Porsche gaan over de curbs) om de “buiten-binnen-buiten-lijn” aan te snijden:


De Porsche sluit dicht aan om in de slipstream te kruipen, de 320 moet echt lossen nu:


Voluit richting de De chicane, de Source en Start-finish, de 320 ziet de twee leiders in de verte verdwijnen:


De twee leiders gaan de chicane door, terug achter elkaar om zich klaar te zetten voor La Source:


Hier zie je de lijnen duidelijker:


De Source door richting Start/Finish:


De 320 komt ook over de meet en ziet de twee leiders in een gewijzigde positie terug door de Raidillon gaan:


Andere view van dezelfde situatie: Hier zie je ook duidelijker wat de pitstraat zal worden, er zijn kleine slotjes gefreesd om de wagens mooi vlak op het wegdek te kunnen zetten ipv dat de schoen op tafel rust en de wagens gekanteld staan. In die sleuf langs het circuit komt een pitmuurtje:



Zoals je ziet lijkt het circuit in de verste verte niet meer op Spa, maar ergens is het er toch op gebaseerd. Gisteren avond ben ik met Bram bezig geweest over het grote modulaire circuit, en de gedachtegangen waren: moest je op die oppervlakte een 3 laner maken, zou je wel een betere kopie van Spa of van gelijk welk circuit bouwen. Een drie laner heeft ook het voordeel dat je niet met zoveel volk moet zijn om de baan te vullen en te marshallen, dus dat je niet persé met 7 (marhalls bijgerekend) moet zijn om een leuke race te rijden! Hoe meer volk hoe beter natuurlijk, maar het is gewoon niet altijd even evident voor iedereen!

Ondertussen hebben Kristof en ik een uurtje of twee gekopertaped (aaargh… weer tape!) en is een deel dus al voorzien van stroomgeleiding. Morgen foto’s van die werken!

Wordt vervolgd…

G.
__________________
Reply With Quote
  #14  
Old 07-11-2006, 17:48
Flame's Avatar
Flame Flame is offline
Ik ben Eddy en ik bak frieten!
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,147
Prachtige baan, knap werk
Reply With Quote
  #15  
Old 07-11-2006, 18:42
jurgen jurgen is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Oct 2004
Location: heuvelland
Posts: 150
Dit wordt opnieuw een mooie baan. Nu ben ik er nog altijd niet uit hoe je best die kopertape aan de 'elektriek' hangt. M.a.w. hoe maak je nu best de verbinding? in mijn testbaantje in hout zit ik op de verbindingspunten met een klein jumpke en dit had ik liever niet. kun je mss een fotootje nemen van hoe jij dat doet?

thx
__________________
jurgen
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 01:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.