De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Technisch hoekje
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 05-12-2006, 23:14
Viper GTS-R***'s Avatar
Viper GTS-R*** Viper GTS-R*** is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2006
Location: Zemst
Posts: 1,748
Wat kan Wat niet, engine-tuning in België

Mijn vraag hier aan de paddockers luid naar volgt:
'Mogen we in België modificaties doorvoeren aan de motor van onze wagens die we in het openbaar verkeer gebruiken?'

Wat mag of kan, wat niet?
Sportluchtfilter zal wel mogen aangezien er 1000'den getunde wagentjes ermee rondtouren. Maar hoe zit het met bv. koude luchtinlaten, powerboxen, chiptuning e.d. aanpassingen?

Graag wat info hieromtrent.

Bedankt op voorhand!
Thomas Viper.
Reply With Quote
  #2  
Old 06-12-2006, 17:13
Pölö's Avatar
Pölö Pölö is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Oct 2003
Posts: 37
"Zowel sportluchtfilters als open luchtfilters zijn toegestaan zolang ze voldoen aan de vereisten op vlak van geluid en emissies."
How2tune.be

Alle andere vormen van motortuning:
Reply With Quote
  #3  
Old 06-12-2006, 22:56
Viper GTS-R***'s Avatar
Viper GTS-R*** Viper GTS-R*** is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2006
Location: Zemst
Posts: 1,748
Dank je wel Pölö voor je quote & die site.
Vond er volgende ook terug:
Quote:
Er loopt een onderzoek naar de mogelijkheden op het vlak van motortuning. Eens we de resultaten van dit onderzoek kennen, komt hierover meer informatie.
Afwachten en binnenkort nog eens deze site raadplegen zodat we iets meer weten, alvast Merci!
Reply With Quote
  #4  
Old 07-12-2006, 15:57
Pölö's Avatar
Pölö Pölö is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Oct 2003
Posts: 37
Je kan natuurlijk veranderen aan het interne van de motor wat ge wilt, dat gaan ze op de keuring niet zien natuurlijk, en zolang ze daar nog geen vermogenstestbank hebben zullen ze de extra pk's niet opmerken.
Feit is wel dat je niet meer in orde bent met de verzekering, je bent maar verzekerd voor de originele wagen met de originele pk's, maar ik zie de verzekering ook geen vermogenstest laten doen van uw wagen wanneer ge een ongeval gehad hebt...
Reply With Quote
  #5  
Old 07-12-2006, 18:14
senna's kingdom's Avatar
senna's kingdom senna's kingdom is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 400
Op carstyling.net kan je verschillende topics van vinden.
Je kan je wagen wel verzekeren met hoger vermogen maar voor de wetgeving ben je niet in orde.
Als je iets tegen komt trekt de verzekering zich dan toch terug omwille van dat feit terwijl je een pak meer zou betalen voor die motor tuning.Je maakt immers dan al bekend dat de wagen getuned is terwijl het reglementair niet mag.
Niet legaal dus en weg blijven van de verzekering.
Reply With Quote
  #6  
Old 10-12-2006, 20:38
JJoris's Avatar
JJoris JJoris is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2003
Location: Duffel
Posts: 129
Quote:
Originally Posted by Pölö View Post
ik zie de verzekering ook geen vermogenstest laten doen van uw wagen wanneer ge een ongeval gehad hebt...
In geval van een zwaar ongeval kan dit steeds gebeuren als er een vermoeden is in die richting, indien het gerecht zich ermee bemoeid kan een gerechtsexpert indien hij het nodig acht zelf de motor op een bank laten draaien.
Reply With Quote
  #7  
Old 12-12-2006, 19:44
Jap_Speed's Avatar
Jap_Speed Jap_Speed is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 2
"Engine-tuning" of Motortuning is een ruim woord! Het afstellen van een carburator, ontsteking is ook motortuning. Als mijn gasklep niet 100% opengaat en ik breng dat in orde dan heb ik aan motortuning gedaan. Het "verhogen van het vermogen" t.o.v. het opgegeven vermogen met meer dan 5%! dat is verboden! (voorlopig in België)
Ik wou dat er morgen testbanken waren op de technische controle. dan kon men vaststellen dat 50% NIET aan het vermogen komt, 20 à 30% het vermogen haalt. 10% heeft teveel AF FABRIEK en 10% doet aan tuning.
Blijft dan ook nog de EEUWIGE strijd over het verschil in WIELVERMOGEN en MOTORVERMOGEN. Daar is geen sluitend antwoord buiten effectief meten. (motor op de motortestbank)
Constructeurs geven motorvermogen op aan de motor (europees COC) en dan gaan meten aan de wielen???? dat is niet vergelijkbaar!
Reply With Quote
  #8  
Old 12-12-2006, 20:31
Jemme's Avatar
Jemme Jemme is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2003
Location: Japan
Posts: 126
Quote:
Originally Posted by senna's kingdom View Post
terwijl je een pak meer zou betalen voor die motor tuning.Je maakt immers dan al bekend dat de wagen getuned is terwijl het reglementair niet mag.
Niet legaal dus en weg blijven van de verzekering.
Mijn verzekering was aangepast. Std 85KW en verzekerd voor 120KW. Een jaarlijks extra kost van ongeveer 25€. Niet echt een groot probleem volgens mij.
Mijn verzekeraar heeft zo verschillende klanten. De meest welliswaar dieselrijders met chip/box.
__________________
Jm
Reply With Quote
  #9  
Old 17-12-2006, 03:24
Viper GTS-R***'s Avatar
Viper GTS-R*** Viper GTS-R*** is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2006
Location: Zemst
Posts: 1,748
Quote:
Originally Posted by senna's kingdom View Post
Op carstyling.net kan je verschillende topics van vinden.
Op dat forum zijn wel veel discussie's over Powerboxen & Chiptuning.
Uit al die comentaren conclusideer ik dat Powerboxen niet zo goed zijn als de meesten verwachten... en je beter afbent met een Chip. Correct?

En stel, ik zet me een Chip. Wat gebeurt er aan de keuring, ontdenkt men dit?
En wat als men dit ontdenkt... Iemand ervaring hiermee...

En is een chip al dat geld waart? Geeft het echt wel het vermogen meer als men beloofd? Of valt het wat minder goed uit als gedacht...

Alle info en comments zijn welkom.
Reply With Quote
  #10  
Old 18-12-2006, 17:20
senna's kingdom's Avatar
senna's kingdom senna's kingdom is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 400
Afhankelijk van de wagen.
Bij diesel is het een sterk verschil en bij benzine turbo motoren ook.
Ik hoor van power plus veel lof. http://power-plus.be
Iemand die zich ook met racen bezig houd en natuurlijk autoliefhebber.
Wat betreft de keuring of wetgeving moet je niet bang zijn.
Dat kijken ze niet na.Dan zouden al snel 15% van de wagens een rode kaart krijgen .
Reply With Quote
  #11  
Old 26-12-2006, 10:00
Wild Goose's Avatar
Wild Goose Wild Goose is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerbeke (Geraardsbergen)
Posts: 541
Ik vind het zijn geld waart ja.

En http://www.power-plus.be/ is inderdaad een aanrader.

Correcte firma. Heb er al verscheidene wagens laten chippen. Ook van vrienden en steeds met een tevreden resultaat.

Ben je niet onder de indruk na de testrit zet hij de wagen kosteloos terug origineel.

Op de schouwing zien ze zo iets niet, is namelijk in uw stuurdoos dat de veranderingen gebeuren. Ook de verzekering hoeft daar niets van te weten
Reply With Quote
  #12  
Old 08-02-2007, 23:57
Viper GTS-R***'s Avatar
Viper GTS-R*** Viper GTS-R*** is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2006
Location: Zemst
Posts: 1,748
Die Power Plus heeft er zo te zien wel geen voor Seat...
Op diverse site's lees ik telkens dat chip's voor de 1.9 tdi Seat (100pk) er zo'n 30 tot 35 bijgeven. klopt dit werkelijk...? En zijn er aan chip's ook negatieve effecten?
Reply With Quote
  #13  
Old 09-02-2007, 19:25
Pinzie's Avatar
Pinzie Pinzie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2006
Location: Houthalen
Posts: 629
Quote:
Originally Posted by Viper GTS-R*** View Post
Die Power Plus heeft er zo te zien wel geen voor Seat...
Op diverse site's lees ik telkens dat chip's voor de 1.9 tdi Seat (100pk) er zo'n 30 tot 35 bijgeven. klopt dit werkelijk...? En zijn er aan chip's ook negatieve effecten?

Neem eens kontakt op met Power-Plus, hij zal je gegarandeerd eentje kunnen leveren aan een sterke prijs .

Je hebt chips in verschillende vermogenstrappen, dus het ligt een beetje aan je eisen en je budget, hoeveel vermogen je gaat bijwinnen.
Reply With Quote
  #14  
Old 17-07-2007, 21:13
Viper GTS-R***'s Avatar
Viper GTS-R*** Viper GTS-R*** is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2006
Location: Zemst
Posts: 1,748
Zizo heb hem dan uiteindelijk laten chippen mijn Ibiza 1.9tdi
Ben zeer tevreden van het resultaat, is van 100 (op testbank 107) naar 160 gegaan.
Dit dus door de herprogrammatie, en het veranderen van de luchtinlaat.
Ze hebben de originele inlaat vervangen met die van de Cupra 1.9tdi

Het enige 'nadeel' is dat hij wanneer ik héél goed doortrek en in de tourtjes ga een rookpluimpje achterlaat. Voor mij is dat niet zo'n groot probleem, maar voor de technische controle kan dit wel een prob zijn of ben ik mis??

Kan ik hier iets aan doen? Dieselreiniger zou helpen, maar niet genoeg.

Andere oplossingen?
Reply With Quote
  #15  
Old 18-07-2007, 14:59
German-Power's Avatar
German-Power German-Power is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2006
Location: Zonhoven
Posts: 37
Ik denk dat elke turbo diesel wel een rookpluimpje achterlaat als je doortrekt . Rij zelf met een golf origineel 130 pk en deze doet dit ook . Heb hier nog nooit een opmerking voor gehad op de technisch controle .
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 08:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.