|
#1
|
||||
|
||||
Wat kan Wat niet, engine-tuning in België
Mijn vraag hier aan de paddockers luid naar volgt:
'Mogen we in België modificaties doorvoeren aan de motor van onze wagens die we in het openbaar verkeer gebruiken?' Wat mag of kan, wat niet? Sportluchtfilter zal wel mogen aangezien er 1000'den getunde wagentjes ermee rondtouren. Maar hoe zit het met bv. koude luchtinlaten, powerboxen, chiptuning e.d. aanpassingen? Graag wat info hieromtrent. Bedankt op voorhand! Thomas Viper. |
#2
|
||||
|
||||
"Zowel sportluchtfilters als open luchtfilters zijn toegestaan zolang ze voldoen aan de vereisten op vlak van geluid en emissies."
How2tune.be Alle andere vormen van motortuning: |
#3
|
||||
|
||||
Dank je wel Pölö voor je quote & die site.
Vond er volgende ook terug: Quote:
|
#4
|
||||
|
||||
Je kan natuurlijk veranderen aan het interne van de motor wat ge wilt, dat gaan ze op de keuring niet zien natuurlijk, en zolang ze daar nog geen vermogenstestbank hebben zullen ze de extra pk's niet opmerken.
Feit is wel dat je niet meer in orde bent met de verzekering, je bent maar verzekerd voor de originele wagen met de originele pk's, maar ik zie de verzekering ook geen vermogenstest laten doen van uw wagen wanneer ge een ongeval gehad hebt... |
#5
|
||||
|
||||
Op carstyling.net kan je verschillende topics van vinden.
Je kan je wagen wel verzekeren met hoger vermogen maar voor de wetgeving ben je niet in orde. Als je iets tegen komt trekt de verzekering zich dan toch terug omwille van dat feit terwijl je een pak meer zou betalen voor die motor tuning.Je maakt immers dan al bekend dat de wagen getuned is terwijl het reglementair niet mag. Niet legaal dus en weg blijven van de verzekering. |
#6
|
||||
|
||||
In geval van een zwaar ongeval kan dit steeds gebeuren als er een vermoeden is in die richting, indien het gerecht zich ermee bemoeid kan een gerechtsexpert indien hij het nodig acht zelf de motor op een bank laten draaien.
|
#7
|
||||
|
||||
"Engine-tuning" of Motortuning is een ruim woord! Het afstellen van een carburator, ontsteking is ook motortuning. Als mijn gasklep niet 100% opengaat en ik breng dat in orde dan heb ik aan motortuning gedaan. Het "verhogen van het vermogen" t.o.v. het opgegeven vermogen met meer dan 5%! dat is verboden! (voorlopig in België)
Ik wou dat er morgen testbanken waren op de technische controle. dan kon men vaststellen dat 50% NIET aan het vermogen komt, 20 à 30% het vermogen haalt. 10% heeft teveel AF FABRIEK en 10% doet aan tuning. Blijft dan ook nog de EEUWIGE strijd over het verschil in WIELVERMOGEN en MOTORVERMOGEN. Daar is geen sluitend antwoord buiten effectief meten. (motor op de motortestbank) Constructeurs geven motorvermogen op aan de motor (europees COC) en dan gaan meten aan de wielen???? dat is niet vergelijkbaar! |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Mijn verzekeraar heeft zo verschillende klanten. De meest welliswaar dieselrijders met chip/box.
__________________
Jm |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Uit al die comentaren conclusideer ik dat Powerboxen niet zo goed zijn als de meesten verwachten... en je beter afbent met een Chip. Correct? En stel, ik zet me een Chip. Wat gebeurt er aan de keuring, ontdenkt men dit? En wat als men dit ontdenkt... Iemand ervaring hiermee... En is een chip al dat geld waart? Geeft het echt wel het vermogen meer als men beloofd? Of valt het wat minder goed uit als gedacht... Alle info en comments zijn welkom. |
#10
|
||||
|
||||
Afhankelijk van de wagen.
Bij diesel is het een sterk verschil en bij benzine turbo motoren ook. Ik hoor van power plus veel lof. http://power-plus.be Iemand die zich ook met racen bezig houd en natuurlijk autoliefhebber. Wat betreft de keuring of wetgeving moet je niet bang zijn. Dat kijken ze niet na.Dan zouden al snel 15% van de wagens een rode kaart krijgen . |
#11
|
||||
|
||||
Ik vind het zijn geld waart ja.
En http://www.power-plus.be/ is inderdaad een aanrader. Correcte firma. Heb er al verscheidene wagens laten chippen. Ook van vrienden en steeds met een tevreden resultaat. Ben je niet onder de indruk na de testrit zet hij de wagen kosteloos terug origineel. Op de schouwing zien ze zo iets niet, is namelijk in uw stuurdoos dat de veranderingen gebeuren. Ook de verzekering hoeft daar niets van te weten |
#12
|
||||
|
||||
Die Power Plus heeft er zo te zien wel geen voor Seat...
Op diverse site's lees ik telkens dat chip's voor de 1.9 tdi Seat (100pk) er zo'n 30 tot 35 bijgeven. klopt dit werkelijk...? En zijn er aan chip's ook negatieve effecten? |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Neem eens kontakt op met Power-Plus, hij zal je gegarandeerd eentje kunnen leveren aan een sterke prijs . Je hebt chips in verschillende vermogenstrappen, dus het ligt een beetje aan je eisen en je budget, hoeveel vermogen je gaat bijwinnen. |
#14
|
||||
|
||||
Zizo heb hem dan uiteindelijk laten chippen mijn Ibiza 1.9tdi
Ben zeer tevreden van het resultaat, is van 100 (op testbank 107) naar 160 gegaan. Dit dus door de herprogrammatie, en het veranderen van de luchtinlaat. Ze hebben de originele inlaat vervangen met die van de Cupra 1.9tdi Het enige 'nadeel' is dat hij wanneer ik héél goed doortrek en in de tourtjes ga een rookpluimpje achterlaat. Voor mij is dat niet zo'n groot probleem, maar voor de technische controle kan dit wel een prob zijn of ben ik mis?? Kan ik hier iets aan doen? Dieselreiniger zou helpen, maar niet genoeg. Andere oplossingen? |
#15
|
||||
|
||||
Ik denk dat elke turbo diesel wel een rookpluimpje achterlaat als je doortrekt . Rij zelf met een golf origineel 130 pk en deze doet dit ook . Heb hier nog nooit een opmerking voor gehad op de technisch controle .
|
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|