De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Autosport algemeen
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 24-06-2007, 14:36
buchinski buchinski is offline
De Paddock Rookie

F3000 : een dagje Hungaroring

Je bent in Budapest en je weet dat er een F3000 race zal zijn op de Hungaroring. Dan probeer je toch te gaan kijken zeker? Voor ons was het de eerste kennismaking met het befaamde Hongaarse circuit.

Zonder wagen aan de Hungaroring geraken blijft een hele onderneming. Gelukkig logeerden we bij een Hongaarse vriendin die ons een goed deel op weg kon helpen, anders waren we er misschien nooit in geslaagd het te vinden.

Een taxirit komt neer op ongeveer 80 EUR maar dat brengt je wel bij de hoofdingang zonder centje pijn.

Er waren dus ook speciale bussen ingelegd vanaf één van de belangrijkste tram/metro/bus knooppunten van Budapest : de Arpàdbrug (Arpàd Híd). alleen was er nergens over de race (die de naam meekreeg van Material Cup Grand Prix) iets te vinden in tijdschriften of op de circuitwebsite. Diverse verzoeken aan de circuitinfodienst vielen in dovemansoren.

We kozen dus de moeilijke oplossing : het openbaar vervoer (dat in Hongarije wel schitterend is geregeld, één van de goede dingen die ze nog overhouden van het oude communisme) Dit ging als volgt : bus tot aan metrolijn2, metro2 tot het Hêv-station. De Hêv is een voorstadsdienst die een soort trein operereert. Die bracht ons naar Mogyorod. Daar wees een buschauffeur die gelukkig "Hungaroring" verstond ons naar een minibusje. Nou ja, minibus : een oude Ford Transit met zetels, die een pendeldienst deed tussen het station daar en het "Aquapark", inderdaad een soort Aqualabi....

De van nam een karrespoor tussen de maisvelden, de weg ging op en neer en had putten waar een gezonde fietser zou kunnen insukkelen om nooit meer teruggevonden te worden. Na een tijdje ruimde de mais plaats voor wijnranken en plots kon je het circuit in zijn geheel zien liggen in de vallei, alsof je een luchtfoto zou zien. Hij zette enkele jongeren af aan Aqualabi en beduidde ons dat we moesten blijven zitten waarna hij ons afzette bij de hoofdingang. Die ligt eigenlijk helemaal anders dan ik had verwacht, nl achter Turn1. Bij de terugrit moesten we wel de twee kilometer lange wandeling doen naar Aquapark om het busje terug te vinden. Luchttemperatuur die dag : 32 graden

Het circuit is zeer compact en draait constant op zichzelve. De baan doet zeer smal aan en het is inderdaad moeilijk om je voor te stellen dat hier F1's met 900PK overrazen. De paddock is in twee stukken (boven en onder), de "security" liet bij deze gelegenheid alles openstaan. Zo kon je op een muurtje gaan zitten naast de uitloopstrook voor Turn2. Na de F3000 race ben ik gewoon de pit ingelopen om de podiumfoto's te maken, geen kat die opkeek, en ook ben ik zonder problemen gewoon boven in de toren gaan uitslagbladen halen op het perscentrum. Geen enkele Hongaar keek nog maar in mijn richting, ofwel waren ze niet geïnteresseerd ofwel zag ik er wreed "professioneel" uit...

Van de helft van het circuit dat we hebben verkend leek Turn1 met voorsprong de beste plaats om te kijken. Misschien is er aan de achterzijde van het circuit nog wat interessants maar de loden hitte deed ons besluiten niet te veel rond te hossen.

De moeite waard om eens te gaan kijken naar zulk gratis evenement als de F3000 of de World Series moest je toevallig in de buurt zijn. Gewoon eens voor het avontuur op zich. Voor een dure show als de F1 zou ik er echter niet speciaal naar toe reizen. Hongarije is wel goedkoop maar ook ver en je zal geluk moeten hebben om een handvol Hongaren tegen te komen die wat Engels spreken. Magny Cours of de Nurburring, Hockenheim zijn dan waarschijnlijk betere alternatieven om de dure Belgische GP te ontvluchten.

Fotolink Hungaroring
http://www.pixagogo.be/7940764105

Reply With Quote
Old 26-06-2007, 22:53
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Geloof dat we zowat een identieke ervaring hebben gehad ivm met de Hungaroring: http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=3047

Als je een paar dagen Budapest kunt combineren met een dag/weekendje circuit is het allemaal wel te doen. Circuits in het buitenland? Het blijft leuk en apart.

Voor 2008 wil ik toch een aantal kleine buitenlandse circuits of kleine meetings op grote circuits bezoeken. Gezien het overweldigende aanbod aan prijsstunters op Charleroi, Maastricht, Eindhoven, Weeze.
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 27-06-2007, 20:12
buchinski buchinski is offline
De Paddock Rookie

Hongarije is nu wel serieus verwesterd. De reclames van Auchan, Mediamarkt..ja..zelfs Stella Artois springen je zo in het oog. Het is al westerse of japanse autos (hardly any Trabant left ..snif..), trendy cafeetjes, ingevoerd bier. Tuurlijk, buiten het centrum is het allemaal wat meer gedateerd en wat grijzer, maar onoverkomelijk was dat niet. De Hongaren komen mij meer "zuiders" over dan "oosteuropees". Vooral toen we even naar het zuiden spoorden richting universiteitsstad Pécs en wijnstadje Villany, op amper 40 km van de Kroatische grens!). Het deed allemaal eerder mediterraan aan dan "russisch". Natuurlijk, de temperatuur tussen 32 en 35 graden hielp wat mee aan dat beeld. De dichtheid aan mooie vrouwen en meisjes is trouwens hoger dan ik mij van enig land kan herinneren (en Italië is daarin begrepen dus dat wil al wat zeggen!)

Met hun talenkennis is het nauwelijks gebeterd. Zelden zijn de Hongaren die iets meer dan yes en no kunnen zeggen. Aankondigingen overal zijn meestal in "ééntalig Hongaars". Ik ben er toch van overtuigd dat dit land nog grote mogelijkheden heeft, als..als.. ze zich uit hun isolement kunnen halen. De Hongaren zelve zijn niet zeer tevreden over hun regering die te weinig inspanningen levert om de boemende economie in goede banen te leiden. En hun gebrek aan talenkennis speelt hun parten en betekent dat de Roemeense (= Romaanse taal, en ieder die wat Frans en Italiaans kent kan zo aan de slag) buren in 5 jaren tijd een enorme economische en welvaartsachterstand hebben weggewerkt. De Kroaten aan de zuidgrens liggen dan weer beter in de markt voor de toeristen.

Ook de historie speelt mee want de bewogen geschiedenis van de Hongaren maakt dat ze het niet zo op hebben met de Duitsers (euh..wie wel?), de Russen (communisme), de Roemenen (aartsvijanden sinds lang), de Serven, de Bulgaren, de Grieken, de Turken, Amerikanen (te luidruchtig), Spanjaarden, Italianen en tenslotte de Oostenrijkers (vroeger in de dubbelmonarchie). Ik heb me dan ook terecht afgevraagd met wie in Europa ze dan WEL nog konden babbelen. Blijkbaar horen Belgen weer tot een zeer klein en select clubje die dit wel kunnen.

Maar het oude Budapest is bij wijlen wondermooi. Ter getuigenis deze fotoreeks :

Budapest (unsorted)
het stadscentrum van Budapest
http://www.pixagogo.be/3941764221

Budavàr (unsorted)
de historische burcht van Budapest
http://www.pixagogo.be/8937794108

Pécs (universiteitsstad) en Villany (wijnstreek) - (unsorted)
http://www.pixagogo.be/5944714188

Last edited by buchinski; 27-06-2007 at 20:16.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules