De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 22-06-2008, 19:31
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
WK 1995 - C.McRae - Subaru Impreza WRC - Revell - 1/24

Nu de Porsche op zijn einde loopt en ook de laatste schooldagen geteld zijn, wordt het tijd om nog eens een doosje uit de kast te halen. Ditmaal wordt het echt wel een OOTB. Allez ja, hier en daar zal wel wat aangepast worden, maar niet veel...

De keuze viel op de Impreza waarmee Colin Mc Rae wereldkampioen werd in 1995. Enerzijds vervolledig ik een weer een stukje de verzameling wereldkampioenen op 1/24... Anderzijds is het ook een stukje eerbetoon aan deze fantastische piloot. Als er één rijder was die op de limiet reed, dan was het Colin wel. Jammer genoeg liep het ook vaak mis omdat hij over de limiet ging en daarmee verkreeg hij zijn bijnaam Colin Mc Crash. Tragisch genoeg kwam deze kerel ook door een (helikopter)crash om het leven.

Foto van Colins zege in de RAC 1995 waarna hij wereldkampioen gekroond werd:



Enkele foto's uit de RAC-rally:





Enkele foto's van de wagen tijdens andere wedstrijden:





De kit zelf dan...

Als ik het goed heb, dan is dit een remake van de Hasegawakit door Revell. Wat me eerst al opviel, was de superslechte kwaliteit van het plastiek. Normaal is die van Revell stugger dan dit zwak, bijna doorzichtig exemplaar. Ik zal dus voorzichtig moeten handelen....





Enkele zaken vielen me ook op. De details zijn niet zo super en de panellines bvb zijn bijna verdwenen. Dus uitkrassen maar. En terwijl ik bezig was, heb ik die luchtgaten vooraan aangepakt. Nu is mijn vraag hier: zou ik dit gat mogen afdekken met gaas of moeten die schuine stukjes daarin? Ik kan er immers geen deftige foto van vinden waar het duidelijk te zien is.





Ook waren twee spijlers gebroken. Die heb ik ondertussen gelijmd en verstevigd met putty. Dat product heb ik vaker nodig gehad. Doordat de panellines - die ik wou uitkrassen - heel ondiep waren, heb ik enkele malen krassen veroorzaakt... Dus jah, putty dan maar he...



To be continued...
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #2  
Old 22-06-2008, 19:38
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Gisterenavond kon ik dan ook al de Subaru in primer plaatsen. Voor alle duidelijkheid ben ik vorige woensdag al stilletjes aan deze kit begonnen hoor...









De kleur van de wagen moet Revell nr 51 zijn (Ultramarijn blauw, glanzend). Volgens de omnummeringstabellen zou dat uitkomen op Tamiya X-03 / X-04 / X-14 of RAL 5002 / 5022. Aangezien ik Tamiya primer gebruikte, zou het moeten lukken met DupliColor. Die 5002 heb ik alvast staan en lijkt inderdaad het juiste kleur. Ik kan makkelijk vergelijken want de Xsara van Loeb had hetzelfde blauw...

Voila, vanavond nog wat plekjes met putty aanpakken en dan kunnen we tijdens de grote vakantie verder doen. Eerder zal waarschijnlijk niet lukken wegens de drukte...
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #3  
Old 22-06-2008, 20:07
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
Nu is mijn vraag hier: zou ik dit gat mogen afdekken met gaas of moeten die schuine stukjes daarin? Ik kan er immers geen deftige foto van vinden waar het duidelijk te zien is.
Antwoord: de schuine stukjes horen er in, zie onderstaande foto van een van de originele Impreza's waarin McRae gereden heeft:

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	rallyday-2007-363.jpg
Views:	346
Size:	186.6 KB
ID:	10383  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #4  
Old 22-06-2008, 20:12
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Okey super, dank je voor het heel vlugge antwoord!! Ik ga dat dus zo aanpassen met dunne styreneplaat.
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #5  
Old 22-06-2008, 21:36
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 391
Is inderdaad een mooie rallywagen van een schitterend piloot.Zal hem zeker blijven volgen ben benieuwd hoe je de roostertjes gaat aanpakken.
Reply With Quote
  #6  
Old 04-07-2008, 16:57
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by vinnie View Post
Is inderdaad een mooie rallywagen van een schitterend piloot.Zal hem zeker blijven volgen ben benieuwd hoe je de roostertjes gaat aanpakken.
Ja die roostertjes, dat wordt effe denken...

Ondertussen ben ik wel al aan de slag gegaan met de spuitbussen. Witte primer, dan grijs, dan nevelen in het blauw en ten slotte enkele goeie lagen erop zetten. Met dit weertje de laatste dagen kan ik rustig mijn gang gaan... En aangezien ik ondertussen met the King of de Porsche bezig ben, is de kans op overhaasting heel klein.

Een overall view:





En toch kreeg ik tegenslag. Iedere kit wel eentje dus, hoewel dat hier er weeral meerdere zijn. De gebroken stijlen zijn trouwens goed hersteld, kijk maar na... Hieronder de schade in de lak omdat blijkbaar een vuiltje (papier?) in de natte verf was terecht gekomen. Ondertussen is dat weggeschuurd en herspoten. Ziet er prima uit, al zeg ik het zelf.

Aangezien deze verf van Motip / Duplicolor wat trager uithardt, mag deze even de "droogkast" in... Tot gauw weer...

Grtzzzz

__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #7  
Old 16-07-2008, 09:58
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
De schade op de motorkap is ondertussen hersteld. Lichtjes opgeschuurd en herspoten was de opdracht.

Gisteren heb ik mijn tijd dan gestopt in de roostertjes op de luchthappers. De mooi foto van TvD (waarvoor nog eens dank) leerde mij dat die kapjes er eigenlijk op zitten. Vandaar dus de keuze om eerst de body te spuiten en dan nadien de kapjes erop te zetten. Het maken ervan duurde echter veeeeeeeeeel langer dan voorzien. Rond 16 uur kon ik eraan beginnen, na het nog maar eens leegscheppen en doorspuiten van onze riolering...

1/ Eerst tekenen we het kapje af op de motorkap mbv afplaktape van Tamiya en een potlood van Grootmoeders Koffie (beetje sluikreclame)



2/ Kleven op een dun plaatje styrene, uitknippen en napassen, bijschuren en nog eens passen







3/ Ook de andere kant moet zo'n kapje krijgen dus dupliceren we dit even door de eerste over te tekenen op styrene, dan opnieuw uitknippen, passen, schuren tot het identiek is en netjes past op de gaten. Overigens kan het nuttig zijn om L en R aan de achterzijde te zetten om duidelijkheid te scheppen.







4/ Nu komt het delicate werk: het uitsnijden van de openingen om zo de stroken te creëren. Voorzichtig met een scherp hobbymesje (Zwitsers trouwens) en zonder veel druk uit te oefenen, anders krijg je opstaande randen. Een PE-mesje en wat schuurpapier zorgt voor de goede afloop.



5/ Het eindresultaat... Iets waar ik helemaal niet tevreden van was. De laatste twee snedes waren al niet meer super (het werd al laat - tussendoor wel wat tv gekeken) en bovendien zie je op die referentiefoto duidelijk dat de lijntjes wat uitsteken. Dit kapje werd dus door de commissie afgekeurd...



__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #8  
Old 16-07-2008, 10:10
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Dan maar over een andere boeg gooien... Omstreeks 23 uur begonnen we dan maar met een nieuwe poging.

1/ Eerst verwijderen we de stripjes en houden we een ruw kapje over... Netjes opschuren en daarbij heel voorzichtig zijn want dat kapje breekt nu wel heel makkelijk (lap, had direct al prijs)



2/ Nu snijden we een stripje styrene, lang genoeg om overal dezelfde dikte te hebben. Op deze foto is die eerste strook nog te dik, ik heb kort nadien een nog dunnere strook gesneden.



3/ Met veel geduld en een maximum aan nauwkeurigheid leg je dan strip na strip, telkens wat plaats latend... Eerst links vastmaken met secondenlijm, dan rechts ook, afsnijden met hobbymesje rechts, daarna links netjes recht maken...



4/ Ten slotte het vrouwke haar nagelvijl gepikt (had ik al eerder liggen gedaan) en lichtjes opschuren zodat de lijm wat weg is de hoekige randen verdwijnen en de hoogte van de strips wat lager komt. Op de foto zag ik dat de zijkanten van het kapje nog wat afgeronder mogen worden.





En daarmee is het eerste kapje af. Het was dan al 1 uur maar ik heb geregeld eens wat tussendoor gedaan want de concentratie was gauw weg natuurlijk. Vandaag komt kapje twee. Normaal moet dit vlotter gaan aangezien ik nu de werkwijze ken.

Tot zover de OOTB he... Nu ja, het is een verbetering die echt wel nodig was. Hopelijk komt het het model ten goede... Zo meteen steken we ook een nieuw model in een zeepsopje. Later meer hierover. Ik heb heel deze dag als bouwdag voorzien, op twee uurtjes in de namiddag na, dus normaal krijg je vanavond een hele hoop updates van meerdere modellen... Ik ga nu eens echt profiteren van de vakantie want er zijn al 14 dagen weg he...


Grtzzzz
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #9  
Old 16-07-2008, 19:10
Fanza's Avatar
Fanza Fanza is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Wevelgem
Posts: 252
Knap staaltje van engelen geduld dat je hier laat zien.

Het wordt steeds moeilijker om nog OOTB te bouwen hé.
Het zal de wagen zeker een meerwaarde geven.

Doe zo verder zou ik zeggen.
__________________
Grtz Fanza

Mijn Werkbank : Rally Cars
Reply With Quote
  #10  
Old 23-07-2008, 19:23
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Thanks Fanza...

Er is ondertussen wel wat gewerkt aan deze wagen. Ik heb wat foto's genomen en alles gebundeld want supersnel gaat het niet. Het gezin gaat wat voor natuurlijk... Toch even een kort overzichtje...

OOTB ging al niet meer wegens die kapjes, dus kon ik hier en daar in het interieur ook wat aanpassen (alhoewel ik geen inside referentie heb) Nu ja, voor mij telt vooral de buitenzijde. Die moet zoveel mogelijk kloppen.

Dit was het probleem:



Zoals je ziet moeten die decals geplooid (!!) worden. Tjah, dus dan maar wat plastic sheet erbij halen... Misschien was uitboren nog beter geweest (ja dus) maar je ziet het amper zitten en ikzelf had er niet meteen zin in. Ok, flauw excuus maar het mag ook eens wat vlotten (dubbel flauw excuus )





Het interieur oogt dan weer heel saai. Veel zaken moeten er niet meer bij, tenzij natuurlijk de zeteltjes die ook weer in dat poeder gestopt zijn. Ze zijn natuurlijk al goed uitgehard na dit weekend en vandaag ga ik er verder mee doen: kleefband eraf en decals erop...





Ook de decals gingen er vlot op. Hier en daar is wel wat SOL odig in grote hoeveelheid, maar het gaat. De spleet in de deur zorgde wel voor wat schade dus ik ga moeten bijstippen aan het geel...







Alle commentaar welkom... Grtzzzz
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #11  
Old 23-07-2008, 19:39
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post


Zoals je ziet moeten die decals geplooid (!!) worden.
Da's leuk... in de originele hasegawa kit zit namelijk een PE-setje... en je raad het al, de voetsteunen zitten daar ook bij en moeten geplooid worden
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #12  
Old 23-07-2008, 20:41
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
Da's leuk... in de originele hasegawa kit zit namelijk een PE-setje... en je raad het al, de voetsteunen zitten daar ook bij en moeten geplooid worden
Ah vandaar.... Pffff Revell he... En dat plastiek is ook al niet super... Ah ja, ik had maar wat meer geld moeten uitgeven zeker (maar vind de Hasegawa maar eens...)
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #13  
Old 24-07-2008, 21:23
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Een nieuwe update van de Subaru nadat ik de hele dag bij mijn ouders zat. Mijn auto was in de garage voor groot onderhoud (o.a. nieuwe distributieriem, olie, allerlei filters, remblokken, ...) en die is niet waar ik woon (Poperinge - Heule). Ik kon dus de hele dag bouwen... Dit is het resultaat. Speciaal voor de foto's even chassis, wielen en body gedryfit.











Grtzzzz
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #14  
Old 24-07-2008, 23:49
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
.................................................. .............



.................................................. ........................Grtzzzz
Heb je die alsnog uitgeboord of gewoon de decals over een zwarte ondergrond geplakt zoals te zien is op de foto's van een paar dagen geleden?
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #15  
Old 16-08-2008, 13:09
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Heb je die alsnog uitgeboord of gewoon de decals over een zwarte ondergrond geplakt zoals te zien is op de foto's van een paar dagen geleden?
Nope niet uitgeboord. Het lijkt wel zo, maar is het niet. Als je twijfelt dan is het toch goed uitgekomen...

UPDATE

Na de reis heb ik vooral mijn tijd aan foto's inkleven besteed. Gisteren toch even de tijd genomen om verder te doen aan deze Subaru. Het interieur was bijna af dus ging mijn tijd daarin. Gordeltjes plaatsen, decalletje erop, dashboard afwerken, stuurtje erbij, decals op velgen en banden.







Daarna gewoon alles samen gooien in de doos, wat lijm erbij, schudden en dan heb je dit:







Nu moet de body volgen. Zo'n luchthappertje maken, decals verder plaatsen, blanke lak erop, ...

Maar nu effe verder voetbal kijken !!
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 13:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.