De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 2 votes, 5.00 average.
  #1  
Old 15-05-2009, 22:59
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Mitsubishi Lancer Evo 8 - F. Pyck 2009 - Fujimi - 1/24

Twee weken terug was ik op de rallysprint van de Monteberg in België, ook wel gekend als "de klemkoers". Ik had op de deelnemerslijst gezien dat filip en Ignace ook van de partij waren. Enkele weken eerder waren ze nog gestart in een Mini Cooper S. Deze wagen wil ik ook gaan nabouwen en ik besloot hen even te vertellen hoever ik stond. Komen ze daar doodleuk met een evo 8 opgereden... Of de Mini wat te klein was???

Ignace begon evenwel over de evo 6 die hij heel graag wil kopen. En over de evo 8. Dat ze het me nu eens heel makkelijk hadden gemaakt om deze na te kunnen bouwen. En gelijk hebben ze:



Dit moet dus lukken... Ik mocht van Filip even netjes plaatsnemen in de wagen om er hopen referentiefoto's van te nemen. Djoene kan getuigen dat ik er heel wat genomen heb onder goedkeurend oog van Filip, Ignace en de crew. Ze zijn trouwens ook van plan om in de Ypres Westhoek Rally met deze gehuurde Van den heuvel wagen te rijden. Dus wat de livery betreft, ga ik nog keuze hebben. Voorlopig hou ik het op deze...

Eerste stap... Welke doos ga ik nu gebruiken? Ook hier kwam Djoene in beeld want in Jabbeke had ik dit doosje van hem overgenomen...



Dit zijn de inhoudsonderdelen oftewel de sprues... Bemerk de twee dashboards (beiden rechtsgestuurd dus aanpassen...). Bemerk de drie mogelijke spoilers (de rode is de correcte). Bemerk de foute velgen en de decals die ik niet kan gebruiken... Er zal dus een hele aanpassing van het interieur nodig zijn. Maar dat ben ik ondertussen al zo gewoon geworden... Dat zal geen uitdaging zijn (of toch LOL)















...
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #2  
Old 15-05-2009, 23:01
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
En toen was het tijd om te beginnen. Deze week wat tijd gestopt in het schuren van de body en uitkrassen van de lines (waw der zijn er veel), hier en daar wat plamuren (door uitschieters), de spoiler ineen zetten en het één en ander primeren. Dat rood dekt verdikke niet goed, maar nevel na nevel lukt het wel...

Dit is de visuele stand van zaken:















Voila, zometeen plaats ik de eerste laagjes witte lak (alles DulpiColor overigens) Ook het onderstel is wit !! Dit weekend kan ik dan decals ontwerpen en eventueel al wat aan het interieur beginnen... Tenzij ik weer enkele ure ga schuren op de Maxi Mégane (zie topic)

Grtzzz
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #3  
Old 23-05-2009, 15:50
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Het leek er misschien even op dat deze ook zou stil vallen zoals de evo 6 in den tijd, maar niets is minder waard. Zometeen volgt een update met precies 40 foto's !! Is er dan zoveel gebeurd? Ja en neen... Vooral veel energie gestopt in het dryfitten en perfect maken van de ophanging en chassis. Volg maar eventjes mee...

1/ Het interieur

Dit moet ik zo goed als volledig herbouwen. Nieuwe stoeltjes, achterbank en vloer aanpassen, rolkooi scratchen, ... Zo ook het dashboard aanpassen van rechts- naar linksgestuurd. Er zitten twee dashboards bij, net als een hoop mogelijkheden om het naar je smaak te bouwen. Ik koos uiteindelijk voor het deel dat ook in de wagen zit. Komende opdracht: het stuk in drie zagen en herbouwen. Gelukkig heb ik een voorbeeld bij de evo van TVD (Tim).





Verdere opbouw van het interieur: voor de zoveelste keer mag ik een gelijkaadrig deel doormiddan zagen. Op die manier komt er een nieuwe "achterbank" met hoedenplank en dergelijke...





2/ Spuiten van body en chassis

Beide kregen hun nodige laagjes primer en witte lak (nevellaagjes en een iets nattere. Alles kon lekker uitharden (een weekje !!)







3/ Decals ontwerpen

Terwijl body en chassis aan het uitharden werden, kon ik de decals ontwerpen. Ondertussen kregen ze al een laagje Liquid Decal Film en een paar laagjes vernis. In principe kan ik ze vanavond (zaterdag) op de body plaatsen...



4/ Even dryfitten

Nadat alles uitgehard was, kon ik even kijken wat het ging geven met velgen, banden en dergelijke.



Even de boel omdraaien en woeps, wat een spleten !! Bij Tamiya zijn we anders gewoon. Voorlopig laat ik dit maar zo, want dat zul je niet meer zien, ook al omdat de velgen en banden alles netjes afsluiten...



Voila, dit was 1/4 van de update. Nu even verder buiten werken. De rest komt straks...
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #4  
Old 23-05-2009, 18:05
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Nu het buiten begint te regenen, heb ik tijd voor de rest van de update...

5/ Velgenkeuze

Dit werd een moeilijke. Ik had wel een passend setje liggen, maar daar bleek een velgje uit te ontbreken. Bovendien vond ik ze nog net iets te verschillend met de echte (boordje bij de bouten, extra randje) Gelukkig kon ik bij Domino die van Big Model nog kopen. Die lijken er meer op maar hebben vier bouten ipv vijf. Voorlopig doe ik het dan maar daarmee... Misschien dat ik nog een oplossing vind.



Zie ook bovengemelde dryfit voor de velgenkeuze voor nu...

6/ Klein detail

Even ook nog een gaatje geboord om dan een sleuteltje erop te steken zoals de 1/1...



7/ Uitlaat

De uitlaat en het onderstel op de evo 8 blijken van een oudere evo afkomstig te zijn. Bij de evo 8 zit de demper net aan de andere kant. Gelukkig zit voor deze conversie alles in de kit om het netjes in orde te krijgen. De foto's:





8/ Ophanging

Dit wordt een serieuze uitleg want er was heel wat werk aan (vier ochtends) om het tot een goed einde te brengen. Ik probeer het ochtend per ochtend te brengen...

De dryfit op de foto hierboven had me geleerd dat de wagen veel te laag kwam. De body rustte gewoon op de banden en dat kan de bedoeling niet zijn. Meestel moeten de mensen hier verlagen, ik mag dus verhogen. Eerst eens goed nakijken hoeveel en waar ik het best wat toevoeg. Dat bleek dus bovenaan op de schokdemper te zijn...



Maar toen bleek dat het bevestigingsstukje bovenaan te kort was, zeker bij de achterophanging. Dus dat werd uitboren en een ander stukje voorzien. Dat klikte wonderwel allemaal ineen:







...
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #5  
Old 23-05-2009, 18:05
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
... Met alle onderdelen aangepast, gaf dit volgend resultaat:





Ook de voorophanging werd op die manier aangepakt zodat het beter zou blijven zitten:



9/ Dryfitten BIS

En dan kwam het spannende moment. Zou de hoogte wat kloppen?? De boel werd ineengestoken en dan kreeg je dit:

Achteraan = OK !



Vooraan = Niet OK...



Of ja toch, want hier bleek na controle dat de schokdempers niet diep genoeg erin zaten.



Maar de breedte was wat anders. Vooral vooraan klopte het niet:



Maar ook dat was makkelijk om aan te passen. Gewoon de rubberen tussenstukjes eruithalen, doormiddensnijden en herplaatsen en waw: klaar !!



Oeeeefff ik kan weer verder... Alles kan geschilderd worden...
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #6  
Old 23-05-2009, 18:45
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Ochtend nummer 2 kwam eraan. Toen merkte ik op dat de remschijf vooraan eigenlijk veel te klein was en veel te ver achteruit stak. Dit was echt niet ok zo. Even in de spare box gekeken en dan vond ik twee van een Corolla (als ik het goed heb). Vergelijk maar even:





Nu alles passend maken, wat me al gauw een paar uur kostte. Ik had immers de velgen aan de ophanging vastgelijmd. Dat mocht ik dus losmaken met alle schade vandien. Maar ook dit viel op te lossen: in beide delen een gaatje boren en dan een verbindingsstukje ertussen. Eigenlijk zoals het oorspronkelijk was en hupsie...



Dan was er ochtend 3... De bandjes werden opgeschuurd, de bouten aangestipt. de remschijven kregen de kleuren volgens referentie en de tekst op de remklauw werd met rood gedrybrusht. Hetzelfde voor de tekst op de bandjes, maar dan in het geel. Leuk dat dit reeds op de banden stond: echte Pirelli's dus...





10/ Huwelijk body en chassis

Omdat die body superlos zat op het chassis moest hier ingegrepen worden. Het huwelijk had dus een contrectje nodig. Zo zou het schuiven en scheef staan tegengegaan kunnen worden. Werkwijze was eenvoudig: twee gleufjes zagen, opvullen met wat plastic sheet en klaar is Loeten:



11/ Dryfit TRIS

Deze leerde me dat het nog niet goed zat met de bandjes en de body. Opnieuw kwamen deze te ver naar buiten. Heel waarschijnlijk door de onderdelen te verven. Als je overal wat verf op doet kom je al gauw tot wat verschuivingen. Dat was voor ochtend 4...

Deze ochtend dus...

12/ Laatste beurt ophanging

De achterophanging was dik gelukt. Alles werd muurvast gelijmd met secondenlijm zodat ik daar geen zorgen meer had.

Vooraan was het even piekeren. De remklauwen van de voorste en de achterste remschijf kwamen tegen elkaar maar ernaast was er toch nog een kiertje. Als ik dus die achterste wegneem dat kan er een mm gewonnen worden. Net genoeg voor beide zijden. Even de boel weer losmaken... Opnieuw die gaatjes boren, tussenstukjes maken (been there, done that), overbodige remschijf wegnemen...





...
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #7  
Old 23-05-2009, 18:46
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
...

13/ Laatste stap

En toen kwam de verlossing deze namiddag. Alles viel piekfijn in elkaar. Ik was supertevreden en kon met een gerust hartje enkele malen naar het containerpark rijden. Je tussendoor had ik enkele sparren verwijderd uit de tuin en een hoop snoeiwerk verricht. Met zo een weertje moet je buiten bezig zijn he...

Toch nog vlug deze foto's geschoten:













Joepie !! Vanavond decals hangen en dan kan het interieur aangepakt worden. Tenzij ik mijn aandacht naar een ander model verleg...
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #8  
Old 23-05-2009, 20:51
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2009
Location: Ruiselede
Posts: 660
Er zit hier al heel wat werk in, en het geleverde werk ziet er tip top uit!!

Mooi overzichtelijk verslag trouwens van de werkzaamheden.

Pieter
__________________
gr Pieter
Reply With Quote
  #9  
Old 24-05-2009, 12:03
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
Er zitten twee dashboards bij, net als een hoop mogelijkheden om het naar je smaak te bouwen. Ik koos uiteindelijk voor het deel dat ook in de wagen zit. Komende opdracht: het stuk in drie zagen en herbouwen. Gelukkig heb ik een voorbeeld bij de evo van TVD (Tim).
Alvorens je het dashboard in 3 delen gaat zagen; dat is niet wat ik heb gedaan. Ik heb de voorste gedeeltes van de linker- en rechterzijde eruit gezaagd en omgewisseld (zie groene lijnen in onderstaande foto). Het middenstuk is bij mij blijven zitten. Merk ook op dat ik het gedeelte bij de rode lijn intact heb gelaten, zo blijft de basisbreedte en vorm van het dashboard behouden. En als je goed oplet zie je dat de luchtroosters ook niet gewisseld zijn (die zijn links en rechts immers toch hetzelfde).



Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
De uitlaat en het onderstel op de evo 8 blijken van een oudere evo afkomstig te zijn. Bij de evo 8 zit de demper net aan de andere kant. Gelukkig zit voor deze conversie alles in de kit om het netjes in orde te krijgen.
Heb je onder de auto gelegen om dat te controleren? Bij een Evo9 groep N bleek namelijk dat er geen demper gemonteerd was....

Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
De dryfit op de foto hierboven had me geleerd dat de wagen veel te laag kwam. De body rustte gewoon op de banden en dat kan de bedoeling niet zijn. Meestel moeten de mensen hier verlagen, ik mag dus verhogen.
Da's wel apart inderdaad. Bij de Evo9 bleek dat'ie veel te hoog stond en moest ik 'm verlagen. Helemaal vreemd als je bedenkt dat de inhoud van deze 2 bouwdozen grotendeels identiek is, in ieder geval wat betreft het onderstel....
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_8519b.jpg
Views:	2033
Size:	135.8 KB
ID:	13945  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #10  
Old 24-05-2009, 18:00
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Hey Tim, merci voor je heerlijke uitleg. Ik had al goed gekeken en had een vermoeden dat het niet in stukken gezaagd werd. Ik ging het je binnenkort navragen maar je was me voor...

Quote:
Originally Posted by TvD View Post
Heb je onder de auto gelegen om dat te controleren? Bij een Evo9 groep N bleek namelijk dat er geen demper gemonteerd was....
Ik heb een foto gemaakt van de onderzijde maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe het zit. Met de demper bedoelde ik eigenlijk die pot net voor het einde van de uitlaat aan de achterzijde... Op mijn foto is het evenwel niet erg duidelijk te zien. Ik dacht dat iedere wagen gewoon zo een pot had zitten. Niet dus (heb ook totaal geen verstand van auto's).



In Ieper ga ik eens beter onder de wagen kijken. Voorlopig zit de uitlaat en de bijhorende buizen nog niet vastgelijmd op de wagen... Ik heb ook even een mailtje naar Van den Heuvel Motorsport gestuurd. Misschien kunnen zij me eerder op de hoogte stellen...

Ten slotte kan ik melden dat ik nieuwe decals heb moeten drukken. De eerste waren blijkbaar niet goed genoeg. Van zodra ze loskwamen van het velletje krulden ze alle richtingen uit om dan niet meer te blijven plakken... Niet goed dus. Volgend weekend poging 2...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_4663b.jpg
Views:	1945
Size:	103.2 KB
ID:	13946  
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)

Last edited by Loeten; 24-05-2009 at 18:01.
Reply With Quote
  #11  
Old 24-05-2009, 18:58
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
Ik heb een foto gemaakt van de onderzijde maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe het zit. Met de demper bedoelde ik eigenlijk die pot net voor het einde van de uitlaat aan de achterzijde... Op mijn foto is het evenwel niet erg duidelijk te zien. Ik dacht dat iedere wagen gewoon zo een pot had zitten. Niet dus (heb ook totaal geen verstand van auto's).

In Ieper ga ik eens beter onder de wagen kijken. Voorlopig zit de uitlaat en de bijhorende buizen nog niet vastgelijmd op de wagen... Ik heb ook even een mailtje naar Van den Heuvel Motorsport gestuurd. Misschien kunnen zij me eerder op de hoogte stellen...
Ik bedoel met een demper hetzelfde als jij bedoelt. Bij deze een foto van de onderzijde van een Evo 9 uit de stal van vdHeuvel. Duidelijk is te zien dat hier geen demper geplaatst is:

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_5615.JPG
Views:	2514
Size:	124.8 KB
ID:	13947  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #12  
Old 24-05-2009, 21:11
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Wat een interessante thread weeral. Heerlijk snijden en bouwen, tips alom en interessant referentiemateriaal dat er gedeeld wordt. Mooi, mooi!
Reply With Quote
  #13  
Old 25-05-2009, 00:24
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Wat een interessante thread weeral. Heerlijk snijden en bouwen, tips alom en interessant referentiemateriaal dat er gedeeld wordt. Mooi, mooi!
Ja, want wie denkt er nu aan om onder de auto te gaan liggen om foto's te maken van de "sjarspijp", en dat om later een model te maken.

Goe bezig Loeten.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #14  
Old 25-05-2009, 00:58
Juha's Avatar
Juha Juha is offline
rally rally rally ...
 
Join Date: Dec 2003
Location: Landen
Posts: 1,187
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Ja, want wie denkt er nu aan om onder de auto te gaan liggen om foto's te maken van de "sjarspijp", en dat om later een model te maken.
Ikke.

Iedereen staat wel raar te kijken maar je moet er iets voor over hebben.
__________________
www.rallyfoto.be
Reply With Quote
  #15  
Old 25-05-2009, 08:42
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Ja, want wie denkt er nu aan om onder de auto te gaan liggen om foto's te maken van de "sjarspijp", en dat om later een model te maken.
Ikke ook

Al was dat bij bovenstaande foto niet als referentie voor een model, maar gewoon om een fish-eye-objectief op m'n camera uit te proberen.... Later heb ik nog gewoon foto's gemaakt als deze wagen op de brug stond (brug in een garage dan ).
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 11:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.