De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 13-06-2009, 20:53
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2009
Location: Mol
Posts: 655
Lamborghini Gallardo - Fujimi - 1/24

Gegroet,
Bij deze de voorstelling van mijn volgend project.
(de Yamaha R1 is even aan de kant gezet wegens verminderde interesse)
Mijn aandacht is uitgegaan naar een "tractor"maar dan wel een snelle.
(ook de West-Vlaamse betekenis)
De Gallardo is -wat mij betreft- één van de mooiste "supercars",maar smaken verschillen natuurlijk.
(net zoals de Nissan G-TR ,enkele Ferrari's, Porsche's,Mc-Laren F1 en nog andere ,té veel om te vermelden)
Bij mijn weten is Fujimi de enige fabrikant die een Gallardo op schaal in zijn gamma heeft. (?)
Dan is de keuze snel gemaakt
Aangezien een foto meer zegt dan 1000 woorden....de pics;



Onbewerkt uit de doos.



Als basiskleur ben ik voor het semi gloss black gegaan van zero-paints.
Ne stier moet zwart zien éh



Na de eerste grondlaag, werden er "sinkmarks" zichtbaar tijd dus om ze bij te werken.....






Zo, dat is gedaan ,nu de boel "bijspuiten".
Vervolgens kunnen we aan het échte werk beginnen.
Ooit in een ver verleden had ik het gedacht om een auto volledig te carboniseren...
Tijd om die droom in de realiteit te brengen.
Het zal niet makkelijk zijn om dit te verwezenlijken,maar ja ,moeilijk gaat ook.
Als het op helemaal niks uitdraait (lees "verkloot is") dan heb ik er weer iets uit geleerd zeker !
Ziehier pics van het dak;



Dat was het voor nu.
Heeft er trouwens iemand ervaring met dit model?
(pasvorm ed)

Grtz,
G
Reply With Quote
  #2  
Old 13-06-2009, 23:41
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
ervaring met het model zal hier niet snel gevonden worden, wegens (bij mijn weten) nog niet gebouwd.
Ik kijk wel uit naar dat carbiniseren. Is niet simpel. Ik heb ooit eens een Porsche (als ik me goed herinner) weten carboniseren op een ander forum, en dat was een moeilijk project. Maar zoals we hier plegen te zeggen: "moeilijk gaat ook, en het hoeft niet altijd gemakkelijk te zijn"

Wat ik me wel afvraag is waarom je eerst het model in kleur zet, om pas daarna de sinkmarks te bewerken. Heb je dan geen primer gebruikt?

Voor de rest slechts 1 ding: succes!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #3  
Old 14-06-2009, 01:02
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2009
Location: Mol
Posts: 655
Cool,
De eerste Lambo Gallardo op de Paddock.
Het carboniseren is ook voor mij één grooooooot vraagteken
Zoals je hebt aangehaald Dominique; we zien wel.
Uit leren is de boodschap.
Wat de primer betreft,nee geen grondlaag gebruikt wegens.....tja nie écht nodig misschien? (of té rap willen beginnen met het carbon?)
Als de ondergrond (lees body) maar egaal is lijkt het me voldoende.
De (nabije) toekomst zal het me wel leren.
Voor de rest.....
Succes zal wel nodig zijn.
(zelfs de vrouw geloofd niet in de goede afloop van dit project )
De bedoeling is wél -hoe het ook afloopt-te blijven posten.
Grtz,
G
Reply With Quote
  #4  
Old 14-06-2009, 16:51
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Ik heb nog nooit een Gallardo gebouwd, maar wel genoeg ervaring met Fujimi kits om wat (zinnigs) te kunnen zeggen over hoe hun plastic zich gedraagt.

In principe is er niks op tegen om geen grondverf te gebruiken. Wat je wil betrachten is de verzekering van een goeie aanhechting van de verf op de body. Daar dient de primer voor. Wil je geen primer gebruiken, best er toch voor zorgen dat je je kas mat schuurt. De matte ondergrond zal dan voor hechting zorgen (mat wil zeggen geen perfect oppervlak meer, dus de verf hecht zich in de scheurtjes die door het schuren zijn ontstaan). Maar, zelfs als je dat niet wil doen, ook geen probleem. Zolang je er maar voor zorgt dat je de body goed ontvet hebt.

Niks is nodig, behalve het ontvetten, op voorwaarde dat je de kas wil spuiten en verder niets meer. Als je nog manipulaties plant achteraf is het wel ten zeerste aanbevolen om de boel mat te schuren of om grondverf te gebruiken. Ik doe standaard, schuren, ontvetten en dan primer.

Dat de sinkmarks te voorschijn komen, verbaast met niks. Bij Fujimi kits moet je zeer goed opletten met de hoeveelheid verf die je aanbrengt. Mistlagen zijn het enige wat ervoor zullen zorgen dat de sinkmarks niet meer naar boven komen. Bij een eerdere bouw van een Fujimi kit werden zelfs de onderhuidse sinkmarks zichtbaar wanneer er teveel verf aangebracht werd (ook Zero Paints) in 1 go. Dus, opletten.

Bon Courage! Eurhm, non, c'est bon Pescarolo!

Last edited by Guido; 14-06-2009 at 16:52.
Reply With Quote
  #5  
Old 14-06-2009, 20:26
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2009
Location: Mol
Posts: 655
Guido,
idd iets zinnigs over de fujimi-kits.
(trouwens mijn allereerste fujimi ooit.)
Hoe langer bezig aan de Lambo ,des te meer ben ik ervan overtuigd dat je STEEDS moet schuren,ontvetten,primer gebruiken en dan pas een grondlaag spuiten en schuren....toplaag en schuren,eindlaag en vernis .
Het carbon laat dus elk foutje dat in het model zit zien en vergroot het bij wijze van spreken dan ook nog eens uit....
En wat willen we zeker niet, Vouten éh
Bij deze het werk van vandaag in beeldvorm;



gisteren is het dak gedaan vandaag de aansluitende stukken.





Tot nu toe ben ik nog tevreden over het resultaat.
De structuur van het carbon loopt mooi door en alles zit er nog strak op.



Na een eerste strip op het kofferdeksel ook nog rap een dry-fit van de oogjes... dat blijkt goed mee te vallen!



Als laatste een test van hoe de (bestelde) velgen gaan worden gespoten.
Dit zijn velgen van de nissan G-TR ze zijn in Zero-paints chrome gespoten (3 componenten) en vervolgens hebben ze een laagje (of 5 ) Tamiya smoke gekregen.
Het result is zeker niet mis.

Tot de volgende op het forum....of te vrijdag in Zolder,
Grtz,
G
Reply With Quote
  #6  
Old 15-06-2009, 18:59
Doc's Avatar
Doc Doc is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2008
Location: Maasmechelen, deelstaat van de republiek Vlaanderen
Posts: 1,428
Een Gallardo vind ik persoonlijk 1 van de mooiste supersports op de markt. Het idee om er eentje te maken volledig in carbon is misschien nog niet eens zo gek. Ik ben in ieder geval heel benieuwd naar het resultaat. Hopelijk breng je hem vrijdag mee zodat ik hem eens kan bewonderen.
__________________
Reply With Quote
  #7  
Old 15-06-2009, 21:14
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Maar goed dat het gene pijn doet, we zouden nogal aspirienekes knabbelen op onze meetings ipv nootjes.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #8  
Old 15-06-2009, 21:53
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2009
Location: Mol
Posts: 655
Hallo,
@ Doc,een mooie supersport .....maar er zijn er meer éh !!!
vrijdag breng ik hem alleszins mee.
@ Nismo :
Bedankt voor de reacties.
Het werk van vandaag;



De motorkap (waar de motor niet zit) is afgewerkt.
zoals je kan zien ben ik reeds begonnen met de zijkant van de wagen.
Morgen hiermee verder doen (hoop ik)
De moeilijkheid hier is om het carbon strak en recht te plaatsen daarbij mogen er ook nog eens geen naden te zien zijn;
De oplossing hiervoor is de contouren te volgen van de wagen.
Een detailpic maakt alles duidelijk, en bij deze.....



Indien er nu nog "naden" te zien zijn zal dat NOG minder opvallen na de vernislaag.
(weet ik wegens ervaring op een teststuk,ook dat komt vrijdag mee)
Ondertussen heb ik ook al behoorlijk wat ervaring opgedaan met dit model.
Als ik ooit nog een wagen carboniseer dan gaat hij eerst volledig afgewerkt worden tot het vernis toe.
Waarom? Carbon laat GEEN vouten toe .
Tot de volgende,
Grtz,
G
Reply With Quote
  #9  
Old 15-06-2009, 22:14
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Ziet er netjes uit hoor. Van welk merk zijn de carbon-decals eigenlijk?
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #10  
Old 15-06-2009, 22:41
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2009
Location: Mol
Posts: 655
Hej Tim,
Studio 27 is het merk.
de Medium op schaal 1/24.
Kom je vrijdag?
We hebben nog een hoop bij te praten !
Grtz,
G
Reply With Quote
  #11  
Old 15-06-2009, 22:52
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by gert mertens View Post
Als ik ooit nog een wagen carboniseer dan gaat hij eerst volledig afgewerkt worden tot het vernis toe.
Waarom? Carbon laat GEEN vouten toe .
Tot de volgende,
Grtz,
G
In bovenstaande mag je in één ruk "carbon" vervangen door "decal", en zeker van die hele grote.
Reply With Quote
  #12  
Old 15-06-2009, 22:59
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Aai laaik it!!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #13  
Old 16-06-2009, 08:06
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat
 
Join Date: May 2001
Posts: 1,871
Hopelijk lukt je voornemen.
Mooie wagen !
__________________
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 05:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.