De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 25-01-2011, 19:52
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Porsche 917K Martini - Le Mans 1971 - Van Lennep/Marko - PM - 1/43

Na een lange build zoals de 1/24 Jaguar E-type verlang ik altijd naar een relatief eenvoudige en snelle build als compensatie. Deze keer viel mijn keuze op de Porsche 917K 'Martini' waarmee Van Lennep/Marko de 24 uur van Le Mans wonnen in 1971. Tot vorig jaar was en bleef deze race de snelste 24 uur ooit, wat natuurlijk in de jaren '80 in de hand gewerkt werd door de toevoeging van de chicanes op de Hunaudieres. Pas in 2010 slaagde Audi erin om dit record te breken...



Nu is mijn Le Mans collectie in feite al wel volledig, maar er zitten hier en daar wel enkele diecasts tussen. Die tracht ik gaandeweg toch te vervangen door handgebouwde modellen, en dus zal mijn Solido modelleke plaats moeten ruimen eens het PM model klaar is. Tenminste, als het handgebouwd model er beter uit ziet dan de diecast, wat eigenlijk wel de bedoeling is...

Ok. Beginnen doen we met het opkuisen van de resin body, het uitkrassen van de panel lines en vooral: het opvullen van de miljoenen putjes, gevormd door luchtbelletjes in het resin, vooral aan de onderzijde van de body. Dit doen we met behulp van secondelijm en bloem. Helaas zitten de meeste luchtbelletjes net onder het resin oppervlak, zodat de lijm er niet in kan lopen en ze pas openbarsten op het moment dat je de body begint te schuren. Die vul je dan weer op, en daarna moet je weer schuren met als gevolg dat er weer nieuwe luchtbelletjes openbarsten. Tja, zo kunnen we nog wel enkele dagen doorgaan en uiteindelijk besluit ik om alle belletjes, ook de dieper gelegen exemplaren, d'office open te boren zodat ik alles kan opvullen en gladschuren. Dat lukt op enkele belletjes na, maar die krijgen ook dezelfde behandeling en na 3 (!) dagen vullen en schuren is er aan de onderzijde van de body geen ellendig putje meer te zien...



Vervolgens wordt de body in witte primer gespoten. Eerst een mistlaag om te kijken of alle oppervlakken mooi egaal zijn, waarna hier en daar nog een beetje bijgeschuurd wordt. En dan volgt nog een dekkende laag witte primer.

Na een dag drogen en een korte inspectie van de body wordt waar nodig nog een streepje geslist, waarna ik het onderdeel een eerste mistlaag Tamiya TS-26 pure white geef. Hierna komt een wet coat pure white. Dat moet volstaan, want na het decallen komen er sowieso nog minstens 2 lagen vernis overheen.

Een dryfitje van de gespoten body met het in grijs geprimed chassis en de nog onbewerkte aluminium velgjes en bandjes toont ons dat de algemene vorm wel ok is. De uitgekraste panel lines zien er nog wat breed uit, maar dat is om ervoor te zorgen dat ze eens de vernislagen er op zitten, de gewenste breedte vertonen.







Dat chassis ziet er zonder body als volgt uit: vrij eenvoudig uitgevoerd, maar dat is niet zo belangrijk omdat de inkijk in dit 1/43 Porscheke sowieso erg miniem is. Provence Moulage vond het zelfs niet eens nodig om een dashbord-decal in de kit te voorzien. Nu, ik ben wel van plan om een minimum aan details aan te brengen in deze Porsche, en daar zal zeker een aftermarket dashbord decal aan te pas komen.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_01.JPG
Views:	1738
Size:	706.0 KB
ID:	20852   Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_02.JPG
Views:	1732
Size:	645.9 KB
ID:	20853   Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_03.JPG
Views:	1709
Size:	623.4 KB
ID:	20854   Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_04.JPG
Views:	1718
Size:	627.8 KB
ID:	20855   Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_05.JPG
Views:	1739
Size:	608.5 KB
ID:	20856  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 25-01-2011 at 20:56.
Reply With Quote
  #2  
Old 25-01-2011, 19:53
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Na een dag of twee drogen kan de body weer ter hand genomen worden om de decals aan te brengen. Als referentie gebruik ik foto's van de Porsche tijdens de 24 uur van Le Mans 1971 en niet die van de wagen zoals hij nu in het Porsche-museum staat. Ze vertonen namelijk nogal wat (kleine) verschillen en dat betekent eigenlijk alleen maar dat de verantwoordelijke bij Porsche, die de 917 gerestaureerd heeft, zijn huiswerk niet goed gedaan heeft... Zo zit er op de museum-Porsche een Porsche-logo vooraan op de neus, net onder het nummer 22, terwijl de Porsche uit 1971 dit logo vertoont aan de achterzijde van de wagen, net achter het nummer 22...

Enfin, de foto's zeggen meer dan woorden, dus hier komen ze. En natuurlijk wordt deze WIP-thread weldra vervolgd.



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_06.JPG
Views:	1718
Size:	660.8 KB
ID:	20857   Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_07.JPG
Views:	1695
Size:	662.3 KB
ID:	20858  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 25-01-2011, 20:23
NetForce84's Avatar
NetForce84 NetForce84 is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2010
Location: Sint Martens Lierde
Posts: 825
opnieuw een project(je) om te volgen.
Zien we hier opnieuw iets moois groeien??
Reply With Quote
  #4  
Old 25-01-2011, 20:30
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Ah, inspiratie! Ik heb mijn 917 ook gepakt en zal snel een verslag beginnen
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #5  
Old 26-01-2011, 09:26
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by NetForce84 View Post
Zien we hier opnieuw iets moois groeien??
Ik hoop het wel
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #6  
Old 26-01-2011, 09:27
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
Ah, inspiratie! Ik heb mijn 917 ook gepakt en zal snel een verslag beginnen
Ik zit er al op te wachten
Welke versie ging jij nu ook alweer bouwen?
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #7  
Old 26-01-2011, 09:58
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Ik zit er al op te wachten
Welke versie ging jij nu ook alweer bouwen?
De 1970 Gulf #20 van Siffert en Redman (of als je wil Michael Delaney ). Gewoon de kit van Fujimi zeg maar.
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #8  
Old 26-01-2011, 17:32
Doc's Avatar
Doc Doc is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2008
Location: Maasmechelen, deelstaat van de republiek Vlaanderen
Posts: 1,428
Tot mijn grote schande moet ik toegeven dat ik nog steeds geen 917 in mijn collectie heb. Daar moet ik toch maar eens werk van gaan maken.
__________________
Reply With Quote
  #9  
Old 27-01-2011, 15:01
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
We gaan verder. In mijn zoektocht naar de juiste kleuren voor bepaalde onderdelen kom ik soms wel eens tegenstrijdige referenties tegen. Nu wil ik niet al te ver gaan in het detailleren van het interieur, maar ik zou toch graag hebben dat de stoel(en) de correcte kleur hebben. Dat bleek echter niet zo'n simpele opgave...

Je zou zeggen, "allee jong, ge zijt nog maar juist terug van het Porsche museum, daar staat die Martini 917 toch?"... Klopt, en ik heb er ook voldoende foto's van genomen, maar zoals de foutieve plaatsing van enkele stickers mij al deed vermoeden hebben ze het bij Porsche met de restauratie niet zo nauw genomen. Ik hoopte dus voort te kunnen gaan op de volgende foto voor wat betreft de kleur van de stoelen en de gordels:



Maar wat blijkt? In het boek over de 917 dat ik in het Porsche museum kocht staan vrij veel foto's van het chassis nr 917-053, de Porsche 917 met magnesium (!) buizenframe die de 24 uur van Le Mans won in 1971. Hierover zou Gijs van Lennep trouwens later zeggen: "Wij wisten niet dat deze 917 een buizenframe uit magnesium had; zou ik het geweten hebben dan had ik er geen voet in gezet!"

Nu goed. Chassis nr 917-053 is één van de weinige Porsches die slechts één keer ingezet werd en daarna recht het museum ingeduwd werd. Dat betekent dat er enkel en alleen foto's bestaan tijdens de koers van in Le Mans (al dan niet tijdens de trainingen natuurlijk). Ik heb geen enkele foto gevonden op het net of in mijn 3 boeken over de 917 waarin een foto van het interieur te zien is van chassisnr 917-053. Maar wel talloze foto's van andere 917 natuurlijk, en zelfs eentje van de produktielijn te Zuffenhausen waar met man en macht gebouwd wordt aan een ganse armada 917's. Al deze foto's tonen mij dat de stoeltjes origineel in het rood uitgevoerd waren. De stoel van de gerestaureerde 917-053 is echter zwart. Met rode gordels. Nu, dààr ben ik wel zeker van: de gordels van 917-053 waren in 1971 zeker niet rood, ze waren zwart. Want dat is duidelijk te zien op de foto hieronder die Helmut Marko toont tijdens een pitstop van de 24 uur. Helaas kan je het stoeltje zelf niet onderscheiden, omdat het zo klein is dat de piloot het helemaal afdekt...



Maar dat betekent wel dat de gerestaureerde versie fouten vertoont. Alleen weet ik niet zeker of die zwarte stoelen ook foutief zijn. De figuur van een doorkijk-exemplaar van 917-053 toont een rode stoel; de bouwinstructies van de 1/24 Fujimi-kit van 917-053 geeft een rode stoel aan; de stoelen die op de foto van de produktielijn te zien zijn hebben ook allemaal een rode kleur...



Ik kies dus voor een rode stoel, ook al omdat dit beter contrasteert met zwarte gordels. Als het historische criterium geen uitsluitsel geeft gaan we maar voor het estetische criterium... Dus, tenzij dat iemand hier een foto kan tonen van het interieur van 917-053 dat het tegendeel bewijst, laat ik de stoelen in het rood staan. In het andere geval kan ik ze vrij gemakkelijk aanpassen...

Op dit moment ziet het interieur van mijn model er dus als volgt uit:



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_08.JPG
Views:	1617
Size:	521.4 KB
ID:	20880   Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_09.JPG
Views:	1582
Size:	840.7 KB
ID:	20881   Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_10.JPG
Views:	1627
Size:	315.7 KB
ID:	20882   Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_11.JPG
Views:	1539
Size:	477.7 KB
ID:	20883   Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_12.JPG
Views:	1475
Size:	502.2 KB
ID:	20884  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 27-01-2011 at 16:52.
Reply With Quote
  #10  
Old 27-01-2011, 15:03
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Wat me ook wel verwondert is het feit dat ik op de race-foto's van de 917-053 zie dat de zwarte afdekkingen van de cilinders in werkelijkheid een witte tekst vertonen waarop te lezen is "Martini Racing Team", terwijl dit op geen enkel model dat ik gelijk waar op het internet of in één van de 4 kits die ik van deze wagen heb tegengekomen ben. En ook de gerestaureerde 917-053 bezit deze stickers niet. Die lacune zal ik met dit PM modelletje alleszins opvullen, en later als ik de Fujimi ga bouwen zeker ook.





Enfin, genoeg hierover. De body is ondertussen voldoende gedroogd om er een tweetal lagen Gunze Sangyo vernis overheen te zetten. Dat is dus gebeurd, en alhoewel ik eigenlijk best nog een extra laag zou willen zetten volstaan 2 lagen ook om alles mooi te sealen. Ik ga er dus mee ophouwen, want elke laag extra brengt ook het risico van een mislukking mee...

Wordt vervolgd!





Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_13.JPG
Views:	1498
Size:	575.1 KB
ID:	20885   Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_14.JPG
Views:	1453
Size:	555.9 KB
ID:	20886   Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_15.JPG
Views:	1501
Size:	528.5 KB
ID:	20887   Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_16.jpg
Views:	1493
Size:	223.5 KB
ID:	20889   Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_17.jpg
Views:	1658
Size:	738.3 KB
ID:	20890  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 27-01-2011 at 15:09.
Reply With Quote
  #11  
Old 04-02-2011, 20:00
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Update.

Na het drogen van de vernis kunnen we al een aantal matzwarte oppervlakken schilderen, net als het raamrubber van de voorruit. Vervolgens wordt deze ruitpartij in de body gekleefd met secondelijm, er zorg voor dragend dat de body voldoende verluchting krijgt om geen witte uitwasemingen van de lijm te veroorzaken op de ruit.





Aan de binnenzijde kan je zien dat de ruitpartij in feite opgedeeld werd in aparte stukken, zodat ze beter passen in hun ruitopeningen. De wielkassen worden matzwart geschilderd zodat ze 'hol' lijken.



Het interieur met de rode stoeltjes en zwarte gordels, voor de rest is de 917 een zeer erg eenvoudige wagen... De 'Martini Racing Team' staan ook op hun plaats.



Het dashbord werd zoals beloofd een beetje extra gedetailleerd. Niet zozeer aan de kant van de piloot, want daar zie je toch niets meer van, maar voornamelijk op de bovenzijde van de boordplank. Daar zitten een aantal knoppen en schakelaars die uiteraard erg in het zicht vallen, en die hebben we er dus aan toegevoegd.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_18.JPG
Views:	1412
Size:	747.9 KB
ID:	21003   Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_19.JPG
Views:	1422
Size:	712.6 KB
ID:	21004   Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_20.JPG
Views:	1449
Size:	708.0 KB
ID:	21005   Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_21.JPG
Views:	1388
Size:	539.3 KB
ID:	21006   Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_22.JPG
Views:	1333
Size:	587.9 KB
ID:	21007  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #12  
Old 04-02-2011, 20:00
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
De velgen en banden werden gemonteerd en gespoten. Wat er nog ontbreekt zijn de blauw-wit-rode strepen op de spaken, maar dat doen we later wel. In feite moeten er ook nog 'Firestone' decals op de banden komen, maar helaas ontbreken die in de kit. Ook mijn reserve-onderdelen decalsdoos brengt geen soelaas. Dus als er iemand toevallig een setje 'Firestone' decals op 1/43 op overschot heeft, hou ik me graag aanbevolen...



Om te checken of de gedetailleerde boordplank er van buitenaf een beetje treffelijk uitziet, maken we een close-up foto. Dat lijkt me allemaal wel in orde zo.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_23.JPG
Views:	1418
Size:	433.3 KB
ID:	21008   Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_25.JPG
Views:	1348
Size:	662.8 KB
ID:	21009  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #13  
Old 04-02-2011, 20:02
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Eens alle hierboven beschreven onderdelen allemaal klaar zijn, kunnen we het chassis, de carrosserie en de velgen allemaal samenvoegen tot één geheel. Daarna wordt er nagegaan of de rijhoogte en de algemene 'sit ' van de Porsche er goed uitzien, want nu kan, indien nodig, het chassis nog van de carrosserie gescheiden worden om één en ander te corrigeren. Eens het extern en zichtbaar gedeelte van het buizenchassis achteraan aan de Porsche gemonteerd werd, is dit niet meer mogelijk. Maar het ziet er allemaal wel in orde uit, en dus kunnen we met een gerust hart verder doen.

Dat is echter voor een volgende update, die weldra zal volgen!







Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_24.JPG
Views:	1326
Size:	676.4 KB
ID:	21010   Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_26.JPG
Views:	1309
Size:	609.2 KB
ID:	21011   Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_27.JPG
Views:	1312
Size:	558.2 KB
ID:	21012   Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_28.JPG
Views:	1324
Size:	579.5 KB
ID:	21013  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #14  
Old 04-02-2011, 20:37
NetForce84's Avatar
NetForce84 NetForce84 is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2010
Location: Sint Martens Lierde
Posts: 825
Reply With Quote
  #15  
Old 06-02-2011, 13:26
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Laatste update!

Het hierboven beschreven buizenframe, dat uit een aantal foto-ets onderdelen bestaat, werd aangebracht aan de achterzijde van de Porsche. De achterlichten heb ik moeten toevoegen, want Provence Moulage vond het voldoende om gewoon een likje rode verf te gebruiken, terwijl ik met een beetje epoxylijm vond dat ik de achterlichten wat realistischer kon maken. Een druppeltje clear red deed de rest.



Merk ook op dat ik nog een extra Martini streepje aangebracht heb op de achterzijde van de Porsche. dat is geen fantasietje, hoewel je dat op geen enkel model of op de gerestaureerde Porsche zal aantreffen. Maar ik vond in het boek over de 917 dat ik in het Porsche museum kocht één (zwartwit) foto waarop de achterzijde te zien is van deze wagen, net vóór de start van de 24 uur, en waarop dit Martini streepje te zien is...



Vooraan werden de koplamp-lensjes aangebracht en de pinkers geschilderd, waarna de koplamp-afdekkingen vastgekleefd werden met epoxylijm. Ook de foto-ets ruitenwisser werd samengebouwd, geschilderd en gemonteerd.



De koelsleuven boven de voorwielen werden ingekleurd met matzwart, en de andere panel lines, die veel dieper uitgekrast zijn, werden behandeld met smoke omdat matzwart hier een te overdreven effect zou opleveren.



De tankdop werd voorzien van een foto-ets handvat en zilver geschilderd, net als de nummerverlichting achteraan op de Porsche. De koelingsventilator werd ook voorzien van een beetje schaduw met wat smoke, waarna er wat matte vernis overheen gezet werd.



En dan is de Porsche klaar. Foto's van het afgewerkte model zijn te bekijken in mijn galerij.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_29.JPG
Views:	1299
Size:	660.6 KB
ID:	21065   Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_30.JPG
Views:	1250
Size:	514.1 KB
ID:	21066   Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_31.JPG
Views:	1256
Size:	691.8 KB
ID:	21067   Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_32.JPG
Views:	1263
Size:	619.2 KB
ID:	21068   Click image for larger version

Name:	1971_porsche_917k_33.JPG
Views:	1322
Size:	645.8 KB
ID:	21069  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 21:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.