De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 2 votes, 5.00 average.
  #1  
Old 20-11-2013, 18:51
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ferrari 250 Testa Rossa - 1958 - Hasegawa - 1/24

De Ferrari die je op deze referentiefoto ziet is een exemplaar dat momenteel in het bezit is van Ralph Lauren. Het is de bedoeling dat het model dat ik ga bouwen zo'n beetje op dit voorbeeld gaat lijken...



So it begins...



De body wordt samengebouwd, waarna alles glad geschuurd wordt. Vervolgens wordt de body in de primer gezet.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	classic-car-collection-by-ralph-lauren-going-to-paris-31958_1.jpg
Views:	1687
Size:	57.1 KB
ID:	28480   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_01.jpg
Views:	1663
Size:	45.5 KB
ID:	28481   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_02.jpg
Views:	1626
Size:	48.2 KB
ID:	28482  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #2  
Old 20-11-2013, 18:52
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Nadat de primer droog is komt er eerst een mat laagje acryl rood overheen, gevolgd door 3 lagen TS-08 Italian Red.



Zoals je ziet moet de body nog gepolisht worden, maar de glans zit er toch al een beetje in.



Moeilijk te zien op de foto, maar de motorkap werd ondertussen gepolisht om de procedure uit te testen.



Nadat de volledige body gepolisht is zal ik een moeilijke keuze moeten maken: glansvernis er over of niet?



Eens het model klaar is zou ik graag een foto maken die er precies zo uit ziet als de Ferrari van Ralph Lauren bovenaan deze thread...

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_03.jpg
Views:	1706
Size:	315.3 KB
ID:	28483   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_04.jpg
Views:	1686
Size:	331.6 KB
ID:	28484   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_05.jpg
Views:	1706
Size:	358.0 KB
ID:	28485   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_06.jpg
Views:	1634
Size:	318.4 KB
ID:	28486   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_07.jpg
Views:	1662
Size:	374.2 KB
ID:	28487  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 20-11-2013, 18:53
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ondertussen ben ik begonnen aan de bouw van de motor, waaruit duidelijk blijkt waarom deze Ferrari 'Testa Rossa' heet, wat zoveel betekent als 'Rode Kop'...



De bedrading werd toegevoegd, net als de rode geleidingsbuisjes waardoor de bougiekabels lopen. I heb ook aluminium gedraaide inlaatkelken besteld, maar die zijn nog ergens onderweg vanuit de USA...



De grote 12-cylinder 3 liter motor neemt een serieus stuk in van het chassis.



Geen schijfremmen te bespeuren op deze Ferrari die in 1958 tot stilstand gebracht moest worden via trommelremmen...

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_08.JPG
Views:	1720
Size:	572.2 KB
ID:	28488   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_09.JPG
Views:	1639
Size:	591.3 KB
ID:	28489   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_10.JPG
Views:	1644
Size:	507.8 KB
ID:	28490   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_11.JPG
Views:	1664
Size:	513.7 KB
ID:	28491  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #4  
Old 20-11-2013, 23:26
Bart P Bart P is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Nov 2013
Location: Maasmechelen
Posts: 30
Ik kijk met grote bewondering toe !!!
Reply With Quote
  #5  
Old 21-11-2013, 00:29
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Bart P View Post
Ik kijk met grote bewondering toe !!!
Me too

Aja, voor ik het vergeet Guy, hier bij mij staat zo'n rood F1-geval op 1/8. Ik geloof dat die van U is, allé volgens Eyckles toch. 't Is maar dat ge het weet, ik breng hem mee op onze eindejaarsactiviteit.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.

Last edited by Nismo; 21-11-2013 at 00:32.
Reply With Quote
  #6  
Old 21-11-2013, 02:11
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Me too

Aja, voor ik het vergeet Guy, hier bij mij staat zo'n rood F1-geval op 1/8. Ik geloof dat die van U is, allé volgens Eyckles toch. 't Is maar dat ge het weet, ik breng hem mee op onze eindejaarsactiviteit.
Ik ook.

Ik had de Ferrari afgelopen vrijdag mee, maar heb aan Johny overhandigd, omdat je niet aanwezig was.
__________________
Mvg,
Lesley
Reply With Quote
  #7  
Old 22-11-2013, 08:59
Mech@niC's Avatar
Mech@niC Mech@niC is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2006
Location: Goirle Nederland
Posts: 551
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Nadat de volledige body gepolisht is zal ik een moeilijke keuze moeten maken: glansvernis er over of niet?
Ik vrees dat je dan opnieuw kan polishen.
En dan is de 1e poetsbeurt voor niets geweest
__________________

Jim Hall is Chaparral
Reply With Quote
  #8  
Old 24-11-2013, 16:57
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ik heb nog wat voort gedaan aan de Ferrari, te beginnen met het inbouwen van de achterste ophanging.



Hasegawa is er ook in geslaagd om een redelijk realistisch buizenchassis te ontwerpen.



Het motorcompartiment is ook nog niet helemaal klaar; er moeten nog een aantal slangen en leidingen aan toegevoegd worden.



De onderkant van de wagen is klaar; alleen denk ik van nog een lichte drybrushing toe te voegen.



Ik heb geen extra details toegevoegd aan de onderkant omdat die tenslotte toch niet zichtbaar zouden zijn.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_12.JPG
Views:	1564
Size:	493.4 KB
ID:	28516   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_13.JPG
Views:	1517
Size:	483.9 KB
ID:	28517   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_14.JPG
Views:	1531
Size:	673.9 KB
ID:	28518   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_15.JPG
Views:	1500
Size:	473.0 KB
ID:	28519   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_16.JPG
Views:	1524
Size:	430.7 KB
ID:	28520  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #9  
Old 24-11-2013, 16:58
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
De standaard kit wielen daarentegen zijn wel erg prominent aanwezig en dus heb ik ze vervangen door aftermarket exemplaren van Hobby Design.



Met de wielen gemonteerd ziet de wagen er heel wat realistischer uit.



In vergelijking met de kitwielen vind ik het een verbetering van 100%. Dat mag ook wel want de wielen kosten even,veel als de kit zelf



Aan de cockpit moeten nog heel wat details toegevoegd worden vooraleer ik de body op het chassis kan monteren.



Hier zie je ook een stukje van de batterij die bij de Testa Rossa binnen in het interieur zat.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_17.JPG
Views:	1482
Size:	566.7 KB
ID:	28521   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_18.JPG
Views:	1493
Size:	516.9 KB
ID:	28522   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_19.JPG
Views:	1545
Size:	515.0 KB
ID:	28523   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_20.JPG
Views:	1526
Size:	489.6 KB
ID:	28524   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_21.JPG
Views:	1464
Size:	489.7 KB
ID:	28525  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #10  
Old 15-12-2013, 16:13
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Er werden wat extra details aan de motor toegevoegd en de stoelen werden gespoten.



De stoelen zijn gespoten met enkele laagjes van verschillende tinten rood om wat diepte effect te creëren.



Eens ze er goed uitzagen, werden de stoelen voorzien van een beschermende laag matte vernis.



Daarna werden ze afgeplakt om de witte siernaden te kunnen spuiten.



Close-up van het motorcompartiment dat bijna klaar is. De inlaatkelken ontbreken uiteraard nog wel.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_22.JPG
Views:	1363
Size:	510.9 KB
ID:	28603   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_23.JPG
Views:	1364
Size:	519.1 KB
ID:	28604   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_24.JPG
Views:	1371
Size:	485.5 KB
ID:	28605   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_25.JPG
Views:	1352
Size:	479.5 KB
ID:	28606   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_26.JPG
Views:	1350
Size:	690.5 KB
ID:	28607  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #11  
Old 15-12-2013, 16:14
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ondertussen ben ik er in geslaagd om de schade aan het spuitwerk van de body te repareren. Daarna werden de decals aangebracht en werd alles beschermd met een laag glansvernis.



Vervolgens heb ik de ganse body semigloss black geschilderd aan de binnenzijde.



Er werden ook al enkele details aangebracht die moeilijk te bereiken zijn eens de body op het chassis staat, zoals de koplampen, het dashbord en de radiator (niet zichtbaar op deze foto).



Tenslotte zijn de panel lines ingekleurd met een zwarte wash, waarna de ganse body nog eens een polishbeurt kreeg.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_27.JPG
Views:	1346
Size:	416.2 KB
ID:	28608   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_28.JPG
Views:	1315
Size:	428.2 KB
ID:	28609   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_29.JPG
Views:	1360
Size:	402.8 KB
ID:	28610   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_30.JPG
Views:	1292
Size:	395.8 KB
ID:	28611  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #12  
Old 15-12-2013, 16:16
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
De body werd aan de kant gelegd en de laatste details werden aangebracht aan het chassis.



Zo werden er nog wat bedradingen toegevoegd aan de motor, wat er toe leidt dat het enige wat hier nog ontbreekt de inlaatkelken zijn, die 'in backorder' staan. Gelukkig kan ik die aanbrengen op gelijk welk moment, zelfs als de Ferrari helemaal af is.



De versnellingspook werd aangebracht, net als de handrem.



Ook de zekeringenkast werd op zijn plaats gelijmd.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_31.JPG
Views:	1316
Size:	607.2 KB
ID:	28612   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_32.JPG
Views:	1282
Size:	595.7 KB
ID:	28613   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_33.JPG
Views:	1305
Size:	588.3 KB
ID:	28614   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_34.JPG
Views:	1250
Size:	585.1 KB
ID:	28615  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #13  
Old 15-12-2013, 16:16
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Nu kunnen chassis en koetswerk eindelijk samengebouwd worden.



Dit is dan ook de laatste foto voor het 'huwelijk' voltrokken wordt.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_35.JPG
Views:	1304
Size:	454.2 KB
ID:	28616   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_36.JPG
Views:	1298
Size:	465.3 KB
ID:	28617  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #14  
Old 15-12-2013, 16:18
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
En hier zien we het kersverse koppel, voor altijd in de echt verbonden



Het was wel een beetje tricky om de body over het chassis te wringen omdat de ganse body hiervoor moest open getrokken worden en ik was bang dat er dingen zouden breken, maar het is toch goed gegaan.



De motor ziet er wat mij betreft schitterend uit onder de open motorkap.



Natuurlijk zal het nog sjieker zijn met de inlaatkelken op hun plaats.



Maar voorlopig zal ik het zonder kelken moeten doen.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_37.JPG
Views:	1256
Size:	450.7 KB
ID:	28618   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_38.JPG
Views:	1285
Size:	438.9 KB
ID:	28619   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_39.JPG
Views:	1315
Size:	439.4 KB
ID:	28620   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_40.JPG
Views:	1276
Size:	437.5 KB
ID:	28621   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_41.JPG
Views:	1270
Size:	444.8 KB
ID:	28622  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #15  
Old 15-12-2013, 16:19
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Dryfit van de motorkap.



Ik ben van plan om de Ferrari tentoon te stellen met afgenomen motorkap (anders had ik me de moeite van de motor kunnen besparen), maar ik vind het toch belangrijk dat ze past.



Een zicht vanop de achterzijde van de Ferrari.



Nu kan ik eindelijk beginnen met het aanbrengen van alle details aan de buitenzijde van de wagen.



Om dit te doen zal ik hem eerst vastmaken op een vitrine-bodem, maar alvorens ik dat kan doen moeten de uitlaten eerst aangebracht worden. Dat is dus wat ik nu als eerste ga doen.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_42.JPG
Views:	1287
Size:	454.8 KB
ID:	28623   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_43.JPG
Views:	1198
Size:	442.2 KB
ID:	28624   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_44.JPG
Views:	1176
Size:	428.1 KB
ID:	28625   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_45.JPG
Views:	1160
Size:	429.7 KB
ID:	28626   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_testarossa_46.JPG
Views:	1153
Size:	421.8 KB
ID:	28627  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 10:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.