![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Peugeot 404 4d Sedan - 1962 - Air-Trax - 1/24
Terwijl de laatste 2 onderdelen voor de Citroën liggen te drogen ben ik begonnen aan een full-resin kitje van het merk Air-Trax.
Dat is een artisanale kitbouwer uit Finland die interessante auto's op de markt brengt, dingen die je nergens anders zal vinden. Ik heb bij hem trouwens ook 2 Panhards besteld ... Wanneer je "artisanaal" zegt, dan weet je impliciet ook dat je er je werk aan gaat hebben. Dat is hier niet anders. het voordeel van de exclusiviteit wordt dikwijls recht evenredig teniet gedaan door de ruwheid van de afwerking. Maar goed, het is een uitdaging als een andere, dus gaan we ze aan. De foto's van de kit zoals hij uit de doos kwam (de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat op het ogenblijk dat die foto's werden genomen al een beetje schuurwerk is voorafgegaan).
__________________
Groetjes, Domi. |
#2
|
||||
|
||||
En nog enkele:
Omdat alle detail op de body vrij ruw uitziet, de klinken zelfs niet compleet waren doorgegoten en de deurdrempels sowieso moesten worden bijgewerkt met verlies van detail als gevolg, heb ik besloten alles weg te schuren en opnieuw te vertrekken vanaf een cleane body.
__________________
Groetjes, Domi. |
#3
|
||||
|
||||
Het is de bedoeling de badges op motorkap en kofferdeksel te printen in zilver. De sierstrips op de zijkanten kunnen ofwel in dunne strips alu worden gedaan, of ze kunnen geëtst worden, dan moet ik nog even bekijken.
In ieder geval zal er geëtst worden vermits ik de radiatorrooster en het logo voor er op liefst van al zou willen vervangen door iets deftigs. De deurklinken zou ik willen scratchen in messing en/of etsdelen. Een en ander zal een beetje afhangen van het resultaat van enkele tests. Wat ook zal moeten gebeuren is het vervaardigen van de ruiten. De zijruiten zijn gewoon recht, dat is geen probleem, maar de gebogen voor- en achterruit zullen iets meer voeten in aarde hebben. Ik denk aan het maken van een mal op basis van de vorm van de kit, dan opnieuw een positief maken van die mal, en dan plastic verwarmen en vervormen op die positief. Iemand die aan andere mogelijkheid ziet of kent, laat maar horen. Wish me luck ...
__________________
Groetjes, Domi. |
#4
|
||||
|
||||
Stofmasker niet vergeten aan te doen hé
![]()
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#5
|
||||
|
||||
Ik moet nog even vermelden dat de wielen niet de originele kitwielen zijn. Die werden afgegoten van een andere kit, net als de banden die in rubber werden gegoten.
Met 1000x dank aan mijn "brother in crime". Hij snapt het wel (en een hoop anderen waarschijnlijk ook) ![]()
__________________
Groetjes, Domi. |
#6
|
||||
|
||||
De mooiste Peugeot die er ooit geweest is! Onze pa had er bijna zo eentje gekocht, maar besloot op het nippertje om een Citroën Ami 8 te kopen, omdat ze bij Citroën meer gaven voor onze VW Kever...
Ik ben zeer benieuwd naar de vorderingen in dit toch wel artisanale kunststukje... Succes ermee alvast, en jou kennende wordt dit weer zo'n pareltje dat zo zeldzaam is als een eerlijke politieker ![]() |
#7
|
||||
|
||||
Ik volg!!
1 klein dingetje, als je toch gaat etsen waarom dan de badges ook niet? Gaat een stuk beter staan dan decals ![]()
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
![]()
__________________
Groetjes, Domi. |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
't Is maar een idee eh, ik probeer gewoon een alternatief te bieden wat in elk geval op 1/43 goed werkt. Ter illustratie: deze ruiten zijn op de hierboven beschreven manier aangebracht: ![]() ![]() Last edited by Sennake; 22-01-2014 at 14:53. |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
Groetjes, Domi. Last edited by Sennake; 22-01-2014 at 14:53. |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
![]() By the way, die voorzetstukken die over het vizier van een helm aangebracht worden, is dat geen materiaal om er de ramen uit te vervaardigen. Zijn toch van niet te dik en soepel materiaal vervaardigd als ik me niet vergis.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. Last edited by Nismo; 22-01-2014 at 22:03. |
#12
|
||||
|
||||
deze blijf ik volgen
zal het er iets mee te maken hebben dan ik een peugeotfreak ben ??
__________________
addicted to peugeot |
#13
|
||||
|
||||
Na dagenlang schuren en polijsten heb ik weer iets om jullie te tonen.
Op foto 1 zie je een algemene stand van zaken. Grosso modo kunnen we zeggen dat : - de ruitomlijstingen voor de zijruiten van het model zijn weggeschuurd wegens onvolkomenheden op de resin body die te moeilijk bleken te repareren, - voor de zij- en achterruit heb ik het risico niet genomen om ze weg te schuren omdat vooral de voorste stijlen dan wel erg dun zouden worden. Daarbij moest ik nieuwe omlijstingen voorzien uit messing die wegens de gebogen vorm vrijwel zeker voor pasproblemen zouden zorgen. - de optie om een mal te maken voor de ruiten is opgegeven. Na wat denkwerk met enkele collega's en de beslissing om een ander materiaal te gebruiken voor de ruiten is voor een andere oplossing gekozen. - deurklinken die door onze Patrick werden afgegoten (van een BMW godbetert ...) blijken een perfecte vervanging te zijn voor de originele. - de logo's '404' en 'Peugeot' die in zilver werden geprint zijn in mijn ogen een mega-succes !! Allee, we zijn weer vertrokken. De ruitomlijstingen zijn in feite messingplaten van 0,8mm die in de juiste vorm werden gezaagd. Je boort dan enkele gaten in het middenvlak en je kan de binnenste uitsparing uitzagen. Met een vijl breng je alles mooi in vorm. Uiteindelijk zullen deze kaders een zilverkleurig likske verf krijgen. De ruiten worden gewoon langs de binnenkant er aan vast gelijmd. De deurklinken zijn qua vorm zo goed als identiek aan die van een Peugeot. Die kunnen perfect dienen. Waarvoor dank aan Patrick!
__________________
Groetjes, Domi. |
#14
|
||||
|
||||
Voor de voorste en achterste ruit heb ik zoals gezegd niet meer verder gewerkt aan het idee voor het maken van een mal, maar werd uiteindelijk gekozen voor een tussenoplossing dmv tear-offs.
Die zijn zeer helder van materiaal en bovendien dun en flexibel. Ik heb met Magic Sculp een soort van lip gemaakt van +- 1mm dik die aan het plafond van de wagen zit. Langs de buitenkant amper zichtbaar, maar van grote waarde als je een tear-off daartegen kan kleven. De onderste randen van de bestaande omlijstingen kunnen dan - uitgedund - opnieuw dienen. Je krijgt dan een perfecte ruit, als je tenminste een iets betere uitlijning nastreeft en leert op maat te knippen, niet zoals op de foto ![]() Komt wel in orde. By the way, die dingen zijn écht wel doorzichtig. Als je het laat vallen vind je het amper terug ... Maar de klap op de vuurpijl vind ik persoonlijk dit:
__________________
Groetjes, Domi. Last edited by Dominique; 03-03-2014 at 23:08. |
#15
|
||||
|
||||
![]()
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|