|
|
|
Thread Tools | Search this Thread | Rate Thread |
#1
|
||||
|
||||
Tyrrell 006 Ford - Jackie Stewart - GP Italië 1973 - Tameo Kits - 1/43
Om tussen de wachttijden van de Harley Davidson Fat Boy Lo toch iets te doen te hebben, besloot ik om in Jabbeke te beginnen aan de bouw van deze Tyrrell waarmee Stewart het wereldkampioenschap F1 in 1973 won. Deze Tameo kit is een wereld van verschil met de FDS-kit van de Matra die ik onlangs bouwde, omdat deze kit uit de 'WCT-reeks' stamt, die alle F1-wereldkampioenen in model uitbrengt als 'full option' kits. Volledig gedetailleerde modellen dus. Als je bij Tameo liever kiest voor de curbside modellen vind je ook je gading in de zogenaamde 'Silverline' reeks. Maar dit geheel terzijde.
Het gaat dus om deze bolide: |
#2
|
||||
|
||||
Twee zaken vielen me in Jabbeke al meteen op:
1) het Tyrrell-model is wel voorzien van alle details, zo ook de pedalen van de Tyrrell, maar aangezien de monocoque vooraan gesloten is vraag ik me af hoe de piloot in hemelsnaam met zijn voeten aan die pedalen moet geraken??? En aangezien het de bedoeling is dat de voorspoiler afneembaar blijft zodat je alle details in het vooronder kan bewonderen, lijkt het me onvermijdelijk dat de monocoque vooraan opengezaagd moet worden. 2) het bouwplan van Tameo bepaalt dat het ganse model in 'Duplicolor Fjord Blue' gespoten moet worden. Dat is pertinent fout. Ik heb echt uren aan een stuk het internet en alle boeken die ik bezit afgezocht naar tenminste één foto waarop een Tyrrell 006 te zien is die integraal blauw is, maar zonder resultaat. Dat is ook logisch, want het ganse seizoen lang waren ze aan de zijkanten zwart gespoten. Ook in Monza dus, het onderwerp van deze Tameo kit. Op de referentiefoto's hierboven kan je dit trouwens duidelijk zien. Foutje dus van Luca Tameo, wat niet zo dikwijls gebeurt... Enfin, hoog tijd nu om de bouw aan te vangen. In Jabbeke heb ik tot hilariteit van menig Paddocker twee dagen lang zitten schuren en vijlen aan de witmetalen bodyparts. Daarbij werden ze eerst gewoon opgekuist en ontdaan van alle gietnaden en bramen. De foto's die ik gemaakt heb in Jabbeke zijn gemaakt met mijn smartphone, dus daarvoor bij voorbaat mijn excuses voor de mindere kwaliteit. Na het opkuisen van de onderdelen werden ze vervolgens gepolisht zodat alles veel strakker en gladder wordt vóór het airbrushen. De luchtinlaten in de voorspoiler (hier niet te zien) en de luchthapper achter de cockpit werden uitgeboord en -gevijld omwille van het realisme. Last edited by Sennake; 23-03-2014 at 21:07. |
#3
|
||||
|
||||
Na het aanbrengen van de PE-sidepods worden alle bodyparts in de grijze primer gezet. Daarna neem ik de Tamiya spuitbus TS-15 ter hand en decanteer ik de blauwe verf in mijn airbrush. Alle onderdelen worden vervolgens in het blauw gespoten (ook het cockpitinterieur en het dashboard).
Van zodra de blauwe verf droog is worden de blauwe delen afgeplakt met BMF, en herhaal ik de ganse oefening met Tamiya TS-14 black. Een uurtje later wordt alle maskeerfolie weggenomen en is het spuitwerk van de Tyrrell klaar. Een dag later worden de sponsordecals op hun plaats aangebracht. De Cartograph decals zijn van goede kwaliteit, maar zoals zo dikwijls zijn ze niet allemaal 100% correct : de 'Elf' decals aan de zijkanten zijn iets te groot terwijl de 'Elf' decals op de luchthapper iets te klein zijn. Maar dat valt alleen op als je er de referentiefoto's naast legt. Van zodra de decals droog zijn, worden de onderdelen nog geseald met een laagje Gunze Topcoat, dat nog later gepolisht zal worden. |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
Goe bezig
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. Last edited by Nismo; 23-03-2014 at 20:33. |
#5
|
|||
|
|||
mooi zo guyke maar inderdaad het probleem met de pedalbox vink ook raar tja waarchijnlijk open zagen wel zot modelleke greetz etron
|
#6
|
||||
|
||||
Update!
De koetswerkonderdelen werden vernist. Merk ook de opening op die ik in de voorzijde van het chassis gemaakt heb zodat de piloot met zijn voeten aan de pedalen kan... De airbox en de achterspoiler zijn ook vernist... Van zodra de vernislaag droog is kan het detailschilderen van het chassis beginnen. De veiligheidsgordels werden aan de stoel bevestigd, en ik heb een moer aan de vloer bevestigd om de Tyrrell later aan de bodem van de vitrine te kunnen schroeven. Vervolgens kleef ik de stoel, het dashboard, het stuur en de versnellingspook op hun plaats. |
#7
|
||||
|
||||
Nog een zicht van de afgewerkte cockpit.
Daarna kan de cockpit zelf op zijn plaats in de wagen gemonteerd worden. Vervolgens wordt de voorste ophanging samengebouwd en gedryfit. Van zodra de voorste ophanging klaar is kan de bouw van de achterste ophanging aangevat worden. Close up van de voorste ophanging. |
#8
|
||||
|
||||
Het model wordt vervolgens aan de bodem van de vitrine geschroefd zodat de afwerking kan gebeuren zonder dat het koetswerk nog veel aangeraakt hoeft te worden.
De Ford Cosworth motor ziet er zelf op deze schaal erg leuk uit; erg goed werk geleverd door de mannen van Tameo. Close up van de motor en versnellingsbak. Nog een beeld van de zo goed als afgewerkte motor en achterophanging. Wat ontbreekt dan nog: de motorsteunen, wat kabels en slangen, de radiator en koelhappers, en de steunen van de achterspoiler. |
#9
|
||||
|
||||
Bovenaanzicht van de afgewerkte cockpit.
Bovenaanzicht van de afgewerkte voorste ophanging. Vanuit deze hoek ziet het model er vrij realistisch uit. Het begint er zowaar een beetje 'druk' uit te zien achteraan... |
#10
|
||||
|
||||
Het Tyrrell model is klaar; al wat er nog te doen blijft is het aanbrengen van de resterende koetswerkonderdelen zoals de frontspoiler en de airscoop.
|
#11
|
||||
|
||||
Mijn interesse in F1 wagens: Zo goed als nihil..
Maar mijn interesse in modelbouw in deze schaal: 100% Ik blijf het knap vinden hoe je op deze kleine schaal, zoiets moois en gedetailleerd kan presenteren. Die motor is om duimen en vingers bij af te likken. Hele mooie build! |
#12
|
|||
|
|||
ja voor de echte petrolhaeds e very nice tot in de details afgewerkt
|
#13
|
||||
|
||||
De Tyrrell is ondertussen klaar. De foto's van het afgewerkte model staan in mijn galerij. Enjoy!
|
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|