De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 06-07-2016, 12:24
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ligier JS37 Renault - GP Frankrijk 1992 - Boutsen - Tameo - 1/43

Dit is 'em dan, de F1-auto die ik wil gaan bouwen. Hopelijk gaat alles naar wens, want dit model heeft een wel heel speciaal doel...



Eerst worden de witmetalen body-onderdelen op maat geschuurd en gepolisht. Ook alle noodzakelijk openingen worden uitgeboord.



Vervolgens worden de foto-ets voorvleugel en achtervleugel in elkaar gezet.



Daarna worden ook de foto-ets ophangingsarmen op de juiste manier geplooid zodat ik kan checken of alle verbindingspunten ok zijn.



Alle ophangingen worden aan de body gedryfit - alles lijkt te kloppen tot hiertoe. Ook de gedraaide aluminium wielen worden in elkaar gezet, en gepast in de banden, waarvan de loopvlakken geschuurd werden.

Attached Images
File Type: jpg ligier_js37_1.jpg (380.4 KB, 823 views)
File Type: jpg 1992_ligier_js37_01.jpg (251.5 KB, 666 views)
File Type: jpg 1992_ligier_js37_02.jpg (295.5 KB, 629 views)
File Type: jpg 1992_ligier_js37_03.jpg (323.4 KB, 640 views)
File Type: jpg 1992_ligier_js37_04.JPG (344.3 KB, 646 views)
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #2  
Old 06-07-2016, 12:25
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Tot nu toe gaat alles naar wens. Nu kan het spuitwerk beginnen.



Eerst wordt de body in grijze primer gespoten om te kijken of er geen oneffenheden meer tevoorschijn komen. Eens dat gebeurd is, wordt er hier en daar wat TS-26 witte verf gespoten op plaatsen waar de witte vlakken van de decals niet kunnen komen (of waar geen decals voor voorzien zijn, zoals de voorvleugels).



Daarna worden die witte vlakken afgeplakt en wordt de body gespoten in "Fiat 497 Cannes Blue", wat de correct kleur voor dit type van Ligier zou moeten zijn volgens de instructies. Ik heb dan ook een spuitbus met deze verf speciaal hiervoor besteld.



Van zodra de verf droog is (en dat duurde wel een week!) kan ik beginnen met het aanbrengen van de witte decalvlakken. De rode striping is gelukkig reeds geprint op de witte decals. Dat is ook de voornaamste reden om deze decals te gebruiken, anders had ik de witte vlakken ook kunnen spuiten. De voorvleugel; die reeds aan de body vastgekleefd werd om de naden beter te kunnen wegwerken, wordt nu ook zwart geschilderd.



Ik laat de decals 24 uur drogen, daarna worden de sponsordecal er over heen aangebracht, net als de resterende decals.

Attached Images
File Type: jpg 1992_ligier_js37_05.JPG (350.1 KB, 653 views)
File Type: jpg 1992_ligier_js37_06.JPG (260.5 KB, 600 views)
File Type: jpg 1992_ligier_js37_07.JPG (246.3 KB, 635 views)
File Type: jpg 1992_ligier_js37_08.JPG (268.9 KB, 612 views)
File Type: jpg 1992_ligier_js37_09.JPG (292.7 KB, 627 views)
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 06-07-2016, 12:26
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ik heb nogal wat sol moten gebruiken om alles in zijn plooi te krijgen, zelfs de haardroger kwam eraan te pas, maar uiteindelijk kwam alles toch goed te liggen.



Ook de losse elementen van de voorvleugel werden aangepakt: de buitenkant van de endplates werden in hetzelfde Fiat blauw gespoten (ook die van de achtervleugel trouwens) waarna de nodige decals aangebracht werden. Tenslotte werden de overblijvende vlakken van de vleugel manueel zwart geschilderd.



Nu is het tijd om de boel te sealen met vernis...
Attached Images
File Type: jpg 1992_ligier_js37_10.JPG (296.3 KB, 649 views)
File Type: jpg 1992_ligier_js37_11.JPG (315.1 KB, 591 views)
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #4  
Old 06-07-2016, 15:10
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2009
Location: Mol
Posts: 655
Guy,

Mooie "SBS"
(nu ge weet wat dat betekent)

Grtz,
G
Reply With Quote
  #5  
Old 06-07-2016, 15:30
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by gert mertens View Post
Guy,

Mooie "SBS"
(nu ge weet wat dat betekent)

Grtz,
G
Lol! Ik doe dat al jaaaren, maar ik wist gewoon niet wat de afkorting betekent... Ik noemde dat altijd een "WIP"
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #6  
Old 06-07-2016, 16:46
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2009
Location: Mol
Posts: 655
Hmmmm,
Wip (p) 'en , da moet ook plezant zijn.
Maak daar es een SBS van

(sorry)

Grtz,
G
Reply With Quote
  #7  
Old 06-07-2016, 20:58
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by gert mertens View Post
Hmmmm,
Wip (p) 'en , da moet ook plezant zijn.
Maak daar es een SBS van

(sorry)

Grtz,
G

Wippen op SBS, da gaat nogal televisie geven
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #8  
Old 23-07-2016, 14:20
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Allez genoeg gewipt, we gaan nog eens een update geven

Vervolgens worden er 2 vernislagen over de body gespoten, waarna ik alles een week laat drogen (profiteer ervan om een weekje naar zee te gaan). Daarna worden de voorste spoiler-stukken aan de neus vastgemaakt, net als de ophangingsarmen. Ook de wielen worden voorbereid door de rijvlakken op te schuren en de zijvlakken te voorzien van de nodige decals.



Eens de ophanging bevestigd, concentreer ik me op het interieur, dat geschilderd en ingebouwd wordt. The voorvleugel wordt gedeeltelijk bedekt met een laagje mat vernis waar nodig, en de wielen worden nu aan de bolide vastgekleefd. Eens dat allemaal achter de rug is kan ik de boel veilig vastschroeven op een stevige basisplaat.



Op dat moment kan ik de body een laatste polish beurt geven, omdat ik vanaf nu het model niet meer moet vastnemen met mijn vettige vingers. Ook het installeren van de laatste kleine details gaat nu zonder risico (of tenminste met een zo klein mogelijk risico)...

Attached Images
File Type: jpg 1992_ligier_js37_12.JPG (480.5 KB, 568 views)
File Type: jpg 1992_ligier_js37_13.JPG (626.8 KB, 571 views)
File Type: jpg 1992_ligier_js37_14.JPG (662.0 KB, 559 views)
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #9  
Old 23-07-2016, 14:21
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Close-up van de cockpit. Je ziet het stuur en de versnellingspook-stang, net als de brandblusser en een stuk van de gordels.



Cockpit van bovenaf gezien: nu zie je de stoel en de veiligheidsgordels beter.



Wat nog ontbreekt is (onder andere) de achtervleugel. Ik heb hem eerst matzwart gespoten, waarna ik alles afgeplakt heb om de endplates blauw the spuiten. Maar ik heb slecht werk geleverd want er is wat blauwe overspray op het matzwarte gedeelte terecht gekomen. Dus moet ik het centrale deel van de achtervleugel opnieuw doen. Maar eerst moet de vernislaag die over de endplates gespoten werd, uitharden want ik ga ze moeten afplakken.

Attached Images
File Type: jpg 1992_ligier_js37_15.JPG (722.2 KB, 543 views)
File Type: jpg 1992_ligier_js37_16.JPG (772.7 KB, 549 views)
File Type: jpg 1992_ligier_js37_17.JPG (413.1 KB, 557 views)
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #10  
Old 23-07-2016, 17:56
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Zoals je weet heb ik deze kit ook, en ken de opbouw er van. Ik vraag me nu dus ook af hoe je die achtervleugel er nog op gaat krijgen?? Daarvoor zal de body toch echt van de bodemplaat los moeten zijn dacht ik, en dat gaat wat lastig als je 'm al vast hebt gezet op zijn ondergrondje....
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #11  
Old 23-07-2016, 19:23
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Das geen probleem: net als het model slechts op de grondplaat geschroefd werd, is ook de bodemplaat slechts vastgeschroefd tegen de body
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #12  
Old 24-07-2016, 09:50
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2009
Location: Mol
Posts: 655
Guy,
Update van een bijna compleet model, knap en al zeker op die schaal.
Welke vernis hebt ge gebruikt eigenlijk?
en dan een wat "domme" vraag, hoe schuur je de bandjes?

Grtz,
G
Reply With Quote
  #13  
Old 24-07-2016, 10:15
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by gert mertens View Post
Welke vernis hebt ge gebruikt eigenlijk?
Ik gebruik (misschien als één van de laatste "trouwe" gebruikers) nog steeds Gunze Sangyo Topcoat Gloss B-501, rechtstreeks uit de spuitbus. Waarom ben ik nog niet overgeschakeld zoals de meesten op Zeropaints 1K of 2K vernis? Omdat ik ten eerste waarschijnlijk te lui ben om mijn airbrush vuil te maken als het met de spuitbus ook kan, en ten tweede omdat ik gemerkt heb dat ik het gebruik van Gunze Sangyo vernis helemaal onder de knie heb en dus controle behoud over mijn build, terwijl ik dat bij Zeropaints niet blijk te hebben (want ik heb het wel degelijk al ooit eens geprobeerd).

Quote:
Originally Posted by gert mertens View Post
en dan een wat "domme" vraag, hoe schuur je de bandjes?
Domme vragen bestaan niet eh Gert, daarentegen veronderstel ik dat mijn antwoord "met schuurpapier" wel een dom antwoord zou zijn. Dat bedoel je waarschijnlijk niet. Een beetje meer uitleg is hier op zijn plaats. Eerst en vooral waarom schuur ik de bandjes? Omdat ze zo goed als altijd een gietnaad vertonen in het midden van het loopvlak, waarmee je op schaal 1/20 misschien nog zou kunnen wegkomen onder het mom van "het zijn nieuwe banden en in 't echt vertonen die ook een naad", maar op 1/43 heb je geen verhaal. En dus moeten ze verdwijnen. Bijkomend voordeel is dat je dan ook een ruwer oppervlak krijgt want de gegoten bandjes vertonen doorgaans een glanzend loopvlak. Ik gebruik hiervoor ruw schuurpapier (korrelgrootte 180) en ik leg de bandjes ook op hun velg omdat ik ze anders tijdens het schuren zou kunnen plat drukken zodat er geen egaal oppervlak ontstaat. Ik neem het wieltje vast aan de zijvlakken en schuur lichtjes 2 à 3 keer per strook van 2 à 3 mm breed, waarna ik telkens het wiel een 3-tal mm doordraai. In totaal doe ik zo 2 volledige toeren, en dan is het meestal ok. Ik heb ook wel eens een Dremel gebruikt, maar zelfs eentje waarvan je de snelheid kan regelen draait eigenlijk te snel om goed werk te leveren, zodat het rubber begint te smelten ipv weggeschuurd te worden. Bij grotere schalen zoals 1/20 en 1/12 zou je hiervoor wel een Dremel kunnen gebruiken.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #14  
Old 24-07-2016, 11:12
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2009
Location: Mol
Posts: 655
Guy,
Bedankt voor het antwoord.
Der is toch niks mis mee om beproefde technieken en producten te gebruiken die U als modelbouwer het best passen.
Zelf doe ik niks liever dan producten te gebruiken waarvan ik "begrijp" wat ze doen.
(en trouwens die vernis gebruik ik ook maar dan wel van de bus in het pistool.)

De banden dan,
Hoe je de dingen aanpakt was/is bekend.
Merci voor den uitleg.
Wist ge dat sommigen hun rubber banden eerst in de diepvries steken en ze dan opschuren ?
Da kan werken...waarom nie...
Ne mens leest vanalles éh

Grtz,
G
Reply With Quote
  #15  
Old 24-07-2016, 12:01
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by gert mertens View Post
Wist ge dat sommigen hun rubber banden eerst in de diepvries steken en ze dan opschuren ?
Dat zou alvast kunnen werken doordat het smelten van de rubber op die manier opgevangen kan worden als je toch met een Dremel aan de slag gaat. Misschien eens uittesten op een proefbandje

Bijkomend voordeel is dat je dan veel meer frisco's moet eten om plaats te maken voor al je modelbouw onderdelen
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 24-07-2016 at 12:02.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 18:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.