De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 06-07-2016, 18:48
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Benetton B188 Ford - GP Groot-Brittannië 1988 - Boutsen - Starter - 1/43

Allez vooruit, dan gaan we ook eens een "SBS" opstarten. Eentje over de Benetton waarmee Boutsen 4e werd in het wereldkampioenschap F1 in 1988.

Den deze dus:



In de Starter kit zitten de nodige decals om het model in zijn kleuren te zetten, het enige wat je moet doen is het groen spuiten; de rest zijn decals. Maar omdat ik niet zeker ben van de kwaliteit van deze decals die al bijna 30 jaar oud zijn, en omdat de kleuren toch wel een belangrijk onderdeel vormen van zo'n Benetton, heb ik ervoor gekozen om bij Hiroboy een setje Zero Paints te kopen dat hiervoor speciaal gemaakt werd.



Stap 1: en zodoende kunnen we beginnen met de eerste stap van deze SBS: het opkuisen van de resin body, het bevestigen van de witmetalen voorvleugels aan de body, en het vastkleven van de foto-ets endplates aan de voorvleugels. Ik heb voor deze werkwijze gekozen omdat het een hels karweitje was om ze mooi symmetrisch uit te lijnen, waarbij ik ze wel een keer of 5 terug losgemaakt en herkleefd heb, en dat zou bij een gespoten body erg nefast geweest zijn.



Daarna heb ik de body in de witte primer gezet, zodat de volgende kleur (ik begin met het geel) niet te veel moeite zal hebben om de witte ondergrond af te dekken.

Attached Images
File Type: jpg 1988_benetton_b188_00.JPG (394.5 KB, 833 views)
File Type: jpg 1988_benetton_b188_01.jpg (253.8 KB, 809 views)
File Type: jpg 1988_benetton_b188_02.jpg (244.8 KB, 741 views)
File Type: jpg Benetton-b188-1.jpg (382.0 KB, 823 views)
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 31-07-2016 at 09:57.
Reply With Quote
  #2  
Old 06-07-2016, 18:48
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Stap 2: eens de primer gedroogd is (ik heb 24 uur gewacht) is het tijd om de gele verf aan te brengen met de airbrush. Voorlopig is het nog niet nodig om iets af te plakken, maar bij de volgende stap zal dat natuurlijk wel veranderen. Ik hoop dat het hierbij deze keer goed gaat, want ik was nog vergeten te zeggen dat alles wat je hier ziet reeds de 2e keer is dat dit uitgevoerd wordt. De eerste keer was ik niet tevreden over het resultaat en dus heb ik de body afgespoeld met aceton terwijl alle kleuren er eigenlijk al opstonden.



Maar deze keer ga ik dus langere wachttijden aanwenden tussen de gespoten lagen, want dat was het grootste probleem: lijmsporen van de maskeerfolie op de verf die ik niet weggewerkt kreeg zonder de verflaag zelf te beschadigen. Net als bij het Rothmans blauw blijkt ook deze keer de Zero Paints verf bij mij NIET mat op te drogen trouwens...

Attached Images
File Type: jpg 1988_benetton_b188_03.jpg (288.6 KB, 806 views)
File Type: jpg 1988_benetton_b188_04.jpg (287.0 KB, 770 views)
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 06-07-2016 at 18:53.
Reply With Quote
  #3  
Old 06-07-2016, 19:56
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2009
Location: Mol
Posts: 655
Guy,

Veelbelovend begin,ik volg !

Grtz,
G
Reply With Quote
  #4  
Old 06-07-2016, 20:51
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Yeah, er begint terug wat leven in ons forum te komen.

Succes met poging nr2
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #5  
Old 06-07-2016, 22:43
EtronQuattro07 EtronQuattro07 is offline
petrolhaedtje
 
Join Date: Dec 2013
Location: Lauwe
Posts: 552
Mooi Guy ,

Komt goed met die verf grts Dieter
Reply With Quote
  #6  
Old 29-07-2016, 14:14
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Stap 3: I plak het gele gedeelte af met BMF voor de randen, waarna ik de rest van het oppervlak afdek met Maskol. Vervolgens wordt het rood aangebracht op het model.



Ik heb niet bij elke tussenstap een foto genomen, maar ik denk wel dat de werkmethode ondertussen duidelijk is...



Dus na het ganse proces 5 keer doorlopen te hebben (één per kleur + nog een keer voor de zwarte voorspoiler) is dit het resultaat. Niet 100% perfect, maar alleszins véél beter dan de eerste keer, en dit resultaat zal ook altijd beter zijn dan het gebruik van de decals.



Wat je hier dus ziet is het resultaat van het exclusief gebruik van verf en airbrush, geen enkele decal werd tot op heden gebruikt, alhoewel Starter in de kit wel degelijk de kleuren rood, geel en blauw als decal voorzien had.



Dit is het decalvel waarvan sprake. Het ziet er nog wel ok uit, maar aangezien de kit bijna 30 jaar oud is, en aangezien zo'n decal-job in geen geval het spuiten van de kleuren kan overtreffen, besloot ik om de kleuren te laten voor wat ze zijn. De kleinere sponsor decals ga ik uiteraard wél gebruiken.

Attached Images
File Type: jpg 1988_benetton_b188_05.JPG (274.7 KB, 715 views)
File Type: jpg 1988_benetton_b188_06.JPG (358.2 KB, 700 views)
File Type: jpg 1988_benetton_b188_07.JPG (335.3 KB, 738 views)
File Type: jpg 1988_benetton_b188_08.JPG (336.8 KB, 734 views)
File Type: jpg 1988_benetton_b188_09.jpg (842.1 KB, 811 views)
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 29-07-2016 at 14:15.
Reply With Quote
  #7  
Old 29-07-2016, 22:27
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Al maar goed dat de sponsordecals apart zijn en niet meegedrukt zijn op kleurendecals.
Succes
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #8  
Old 29-07-2016, 22:34
Wanneke Wanneke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2013
Location: Tremelo
Posts: 278
Wat is Maskol en hoe werkt het? Wellicht een veelgebruikt product, maar ik ken het niet.
__________________
mvg,
Wannes
Reply With Quote
  #9  
Old 30-07-2016, 11:27
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2009
Location: Mol
Posts: 655
Guy,

Gij gebruikt BMF voor het afplakken...
Hmmm, da's voor mij iets nieuws !
De vraag is dan altijd -voor mezelf- waarom...
Omdat het dun is en ge zo geen opstaande randen krijgt van het spuiten tussen de verschillende kleuren?
Of omwille van de eenvoud van behandelen van BMF...
Of om een nog één of andere duistere reden...

Ikzelf gebruik Tamiya tape om dingen af te plakken niet de gele maar de witte.
Achteraf ga ik tussen twee kleuren nog es schuren met micro mesh om het capillaire effect van de verf tegen te gaan.
Dit net voor der vernis opkomt.

Dan iets voor "Wanneke" ...
Maskol is een soort van vloeibaar iets dat na het aanbrengen opstijft tot een massa die achteraf -zonder sporen- nog te verwijderen is.
Wordt gebruikt om lastige hoekjes te "maskeren" zodanig dat der geen verf opkomt.
Maskol heb je in alle kleuren en soorten.
De beste -voor mij althans- blijft de goeie ouwe,getrouwe Humbrol.
Ik hoop dat dit wa duidelijk is.

Grtz,
G
Reply With Quote
  #10  
Old 31-07-2016, 09:18
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by gert mertens View Post
Omdat het dun is en ge zo geen opstaande randen krijgt van het spuiten tussen de verschillende kleuren?
Of omwille van de eenvoud van behandelen van BMF...
Da's gemakkelijk seh, ik moet al geen antwoord meer geven Dat is het exact! (Vervang alleen het woordje "of" door "en"
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #11  
Old 31-07-2016, 09:20
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Wanneke View Post
Wat is Maskol en hoe werkt het? Wellicht een veelgebruikt product, maar ik ken het niet.
De uitleg van Gert is perfect Ik kan er alleen nog een fotoke aan toevoegen:



Wat ik er nog aan kan toevoegen is dat je Maskol alleen kan gebruiken om afgelijnde oppervlakken mee af te plakken; je kan er helaas geen mooie rechte aflijningen mee verwezenlijken omdat het product zo'n beetje zijn eigen goesting doet, zelfs als je een mooie rechte lijn zou trekken met een penseel.
Attached Images
File Type: jpg ac5217-maskol---28ml-bottle.jpg (48.7 KB, 655 views)
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 31-07-2016 at 09:23.
Reply With Quote
  #12  
Old 31-07-2016, 14:01
Wanneke Wanneke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2013
Location: Tremelo
Posts: 278
Zeer duidelijke uitleg mannen, merci!
__________________
mvg,
Wannes
Reply With Quote
  #13  
Old 31-07-2016, 15:41
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Een goeie vervanger voor Maskol is Gunze Masking Sol Neo. Het enige verschil tussen de 2 is, dat Gunze reukloos is

Voor de rest. Heel goed bezig weer Guy. Heel strak spuitwerk
__________________
Mvg,
Lesley

Last edited by eyckles; 31-07-2016 at 15:42.
Reply With Quote
  #14  
Old 31-07-2016, 21:49
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Update.

De achterspoiler bestaat zoals gewoonlijk op deze schaal uit een aantal foto-ets onderdelen die aan elkaar moeten gelijmd worden. Alleen: hoe doe je dit op een zodanige wijze dat ze loodrecht en symmetrisch aan elkaar vastgelijmd worden, vooral als het met secondelijm moet gebeuren die in een oogwenk vastzit en dus niet meer toestaat dat je nog wat kan 'bijregelen'?



Hier komt de schuifpasser van pas, die we gaan 'misbruiken' om ons doel te bereiken. We kleven eerst aan de beide uiteinden wat masking tape vast, met de klevende zijde naar buiten gericht. Daarna worden de twee endplates van de achterspoiler op elkaar gelegd, perfect op elkaar uitgelijnd. Vervolgens worden beide uiteinden van de schuifpasser over de endplates geschoven en goed aangedrukt.



Nu kunnen de bekken van de schuifpasser uit elkaar geschoven worden terwijl de endplates aan de masking tape blijven kleven, nog steeds perfect uitgelijnd. Al wat je nu nog moet doen is het aanbrengen van de horizontale vleugels tussen de endplates, waarbij je de schuifpasser voldoende dicht schuift om de horizontale delen zonder lijm tussen de endplates te klemmen. Eens dit gebeurd is kan je zonder problemen wat secondenlijm tussen de voegen laten lopen, en de spoiler zit aan elkaar gelijmd, perfect uitgelijnd en loodrecht op elkaar.

Attached Images
File Type: jpg 1988_benetton_b188_10.JPG (403.6 KB, 686 views)
File Type: jpg 1988_benetton_b188_11.JPG (364.2 KB, 695 views)
File Type: jpg 1988_benetton_b188_12.JPG (162.4 KB, 690 views)
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #15  
Old 31-07-2016, 21:50
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ondertussen werd de gespoten body voorzien van een eerste laag vernis. Deze laag dient enkel om de decals gemakkelijker te kunnen aanbrengen zonder 'silvering' effect. Later volgen er nog vernislagen om de decals te beschermen.





Van zodra de vernis voldoende gedroogd is (ik wacht meestal zo'n 48 uur) kan het aanbrengen van de decals beginnen. Om er zeker van te zijn dat ze niet desintegreren bij het onderdompelen in water heb ik op het decalvel eerst een laagje 'Liquid Decal Film' van Microscale aangebracht. Dit vormt een extra vernislaagje overheen de oude decals dat er voor zorgt dat oude decals niet kunnen uiteenspatten als je ze in water legt. Nadeel is wel dat je elke decal afzonderlijk moet uitsnijden omdat zo'n laag in feite je ganse decalvel aan elkaar vernist. Maar dat doe ik in principe ook met een nieuw decalvel



Attached Images
File Type: jpg 1988_benetton_b188_13.JPG (324.4 KB, 700 views)
File Type: jpg 1988_benetton_b188_14.JPG (352.2 KB, 673 views)
File Type: jpg 1988_benetton_b188_15.JPG (401.5 KB, 714 views)
File Type: jpg 1988_benetton_b188_16.JPG (385.7 KB, 697 views)
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 03:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.